چهارم ، شماره 1055 آگوست 1996 ، سال شهريور 1375 ، 29 پنجشنبه 8
حاشيه حذف براي راهكارهايي
پاياني بخش - حاشيهاي مدارس مساله حاشيه در
به حاشيهايكه مدارس مساله حاشيه تحليليدر مقاله نخست بخش:اشاره
ميپرداخت ، رشد حال در شهرهاي در حاشيهاي مدارس اوصاف و وضعيت بررسي
پيشنهادهاي مقاله پاياني بخش در امورز.شد منتشر صفحه همين در ديروز
.است شده ارائه حاشيهاي مدارس آموزشي كيفيت بهبود براي مولفان
آنها ، ودانشآموزان مدارس اين رفعمعضلات و حل كه داريم يقين (1
و همت و است خارج اداره و سازمان يك عهده از اندك ، و نسبي حد در حتي
مسئولين وسيعتر ، حوزه در و -شهر مسئولين همه توان حد در ارادهاي
در قبيل اين از حساسي و ظريف معضلات.ميطلبد را -كشوري و استاني
است اميد.اندازند مخاطره به را شهري فرهنگي حيات ميتوانند درازمدت
توجه خود از شهر مالي و اداري مسائل قبال در شهري مسئولين كه همچنان
فرهنگي جنبه بيشتر ما ديد از كه معضلات اين به نسبت ميدهند ، نشان
و همكاري هماهنگي ، همفكري ، دهند نشان فزونتري جديت و حساسيت دارند
.است ضروري امري اقدامات ، انسجام
همان.تغييريابد بايد حتم طور به اينمدارس سرانه محاسبه شيوه (2
طبقهبنديشدهاند ، محروميت اساسميزان بر مدارسروستايي كه گونه
وسيله بدين تا يابد تعميم نيز شهرها حاشيه بهمدارس بايد امر اين
دريافت مدارس ساير به نسبت بيشتري كمكهاي و سرانه حاشيهاي مدارس
بيش و كم شهر مركز مدارس كه دارد ضرورت نيز نكته اين به توجه.دارند
بهرهمند مردمي مشاركتهاي عنوان به نيز اولياء مالي كمكهاي از
به كمك طريق از شهرها ، حاشيه مدارس در معمولا كه شرايطي در ميشوند ،
لذا.ميشود اولياء به هم مساعدتي واقع در بيبضاعت ، آموزان دانش
لازم مدارس دانشآموزان محروميت نسبت و ميزان به سرانه توزيع در تفاوت
.است
حاشيهاي درمدارس رايگان ضروريبرقراريتغذيه بسيار اقدام يك (3
از نظر مورد مدارس.شدهاست اجرا تهران در نمونه بهطور كه است
رادريافت روستايي مدارس نيستندامكانات روستايي كه اينجهت
از نيستند ، شهري مدارس ساير سطح در كه اينجهت از و نميكنند
واقعبينانه بخواهيم اگر.ميمانند محروم هم شهري مدارس امكانات
مدارس صورت به بيشتر مدارس اين با بايد كنيم عمل و بيانديشيم
دانشآموزان از بسياري كه جا آن از.شهري مدارس تا شود رفتار روستايي
ارائه ميآيند ، مدرسه به گرسنه صبح ، سري در خصوص به حاشيهاي ، مدارس
.است جدي تاكيد مورد ناچيز ، و اندك چند هر رايگان ، غذاي وعده يك
نظر روستاييدر معلمان براي كه قبيلآنچه از تسهيلاتي برقراري (4
گونه اين شغلي جذابيتهاي حاشيهاي ، مدارس معلمان مورد در شده ، گرفته
كار از ارزشيابي نحوه در تغيير.داد خواهد افزايش حدي تا را مدارس
اين خاص مشكلات و دانشآموزان تراكم به عنايت با حاشيهاي مدارس معلمان
.بود خواهد سودمند مسير اين در مدارس ،
لازم مهارتهايتدريسي آموزش و خدمتويژه ضمن كلاسهاي برقراري (5
نحو هر به فوقالذكر دركلاسهاي معلمان جذب و اينمدارس معلمان براي
.بود خواهد موثر آموزشمدارس سطح ارتقاء در ممكن
پنجم و اول پايههاي در حداقل كه گردد اتخاذ تدابيري ميشود توصيه (6
.نكند تجاوز نفر حداكثر 30 از كلاس هر دانشآموزان تعداد
كردن داير مدارسحاشيهاي ، دانشآموزان اوقاتفراغت كردن پر براي (7
همانند -مدرسه محيط در وتفريحي آموزشي هنري ، كلاسهايفوقبرنامه
برنامهها ، اين در مشاركت براي دانشآموزان جذب و -تابستاني پايگاههاي
حرفهآموزي براي محيط بهترين ميتوانند مدارس.بود خواهد موثر اقدامي
خانوادههاي دانشآموزان براي اصولي و مناسب شغلي فرصتهاي ايجاد و
.باشند محروم
به تحصيلي سال طول در تقريبي كلاسهاي و دورهها برگزاري بر علاوه (8
اداره نظارت با و مدرسه طرف از شهريه ، حداقل اخذ يا و رايگان صورت
رايگان مدارس اين در نيز تابستان جبراني كلاسهاي بايد پرورش ، و آموزش
.شوند تشكيل
اكبري منصور -اصلاني ابراهيم
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام