چهارم ، شماره 1057 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 1 يكشنبه 11
!خصوصيسازي تا دولتي برابرسازي از ;آموزش
مشاركتهاي و غيرانتفاعي مدارس امور معاون زرهاني ، با همشهري گفتگوي
پرورش و آموزش وزارت مردمي
بودجه كسر تومان ميليارد دويست از بيش جاري سال در پرورش و آموزش
رضايتبخش چندانهم فرهنگيان حقوق كه است حالي در اين و دارد آشكار
نيست
تذكراتآموزش به كه غيرانتفاعي مدارس مديران از تعدادي است قرار
شوند عزل نكردهاند ، توجه پرورش و
كمدرامد و متوسط اقشار از غيرانتفاعي مدارس دانشآموزان درصد 67
هستند جامعه
سرمايهداران را غيرانتفاعي مدارس ميگويند عدهاي زرهاني آقاي
ميگوئيد؟ چه شما كردهاند ، راهاندازي
سوالاتي و كشور سطح در غيرانتفاعي مدارس فعاليت روند چگونگي ;اشاره
نيز و است ، شده مطرح مردم اذهان در مدارس اين عملكرد پيرامون كه
بدو در دولتي برابرسازي از كشورمان در پرورش و آموزش روند بررسي
از غيرانتفاعي تشكيلمدارس از ناشي خصوصيسازي تا اسلامي انقلاب پيروزي
امور معاون زرهاني ، با فرهنگيهمشهري خبرنگار گفتگوي موضوع سال 1368 ،
در كه است پرورش و آموزش وزارت مشاركتهايمردمي و غيرانتفاعي مدارس
دانشآموزان اولياي و خوانندگان تقديم تحصيليجديد ، سال آغاز آستانه
غيرانتفاعي مدارس مسايل اساسيترين از يكي زرهاني ، آقاي.ميشود
مدارسغيرانتفاعي امور بر طريقي چه از.آنهاست كار بر نظارت چگونگي
ميكنيد؟ نظارت
كه دارد قرار مدارس بر نظارت شوراي غيرانتفاعي ، مدارس امور راس در
انقلاب عالي شوراي نمايندگان جمهور ، رئيس نماينده از است متشكل
;مربيان و اوليا انجمن نماينده و پرورش و آموزش عالي شوراي و فرهنگي
.است ايشان نماينده يا پرورش و آموزش وزير بهعهده شورا اين مسئوليت
نظارت مدارس اين امور بر مديركل نظر زير استان هر در شورا اين مشابه
و آموزش ادارات توسط دولتي مدارس غيرانتفاعيمانند مدارس.ميكند
مدارس ساير با آنها تربيتي و آموزشي مقررات و ميشوند اداره پرورش
خاص امور بر پرورش ، و آموزش اداره در معاونتي هر و ندارد تفاوتي
سامان را آموزشي امور آموزشي معاون يعني.دارد اشراف مدارس به مربوط
يك.ميكند نظارت آنها تربيتي فعاليتهاي بر پرورشي معاون و ميدهد
به نظارت شوراي تصويب با هم غيرانتفاعي مدارس از بازرسي آئيننامه
به بازرسي مدارس كار گردش از آن ، براساس كه است شده ابلاغ استانها
.ميآيد عمل
و تخلفاتيشدند مرتكب ثبتنام هنگام در مدارس ، اين از تعدادي امسال
در شما نظر.شد لغو تهران منطقه 11 در غيرانتفاعي مدرسه يك مجوز حتي
چيست؟ باره اين
بازرسيهايوزارت نتايج و است يافته كاهش مدارس تخلفات مجموع در
قانونمند بهسوي سال هر مدارس اين كه است اين بيانگر پرورش و آموزش
متخلف ، يكمدرسه امسال وصف اين با.ميكنند بيشتري پيشرفت شدن
در ديگر متخلف مدرسه چند پرونده و شد منحل گفتيد شما كه همانطور
به كه مدارس اين مديران از تعدادي است قرار و است مطرح نظارت شوراي
مدارس از تعدادي به.شوند عزل نكردهاند ، توجه پرورش و آموزش تذكرات
به توجه بدون است مصمم نظارت شوراي.دادهايم كتبي تذكر هم متخلف
.كند عمل خود مسئوليت به آن ، و اين نگراني يا و خوشايند
صورتميگيرد؟ ملاكهايي چه براساس غيرانتفاعي مدارس كار از ارزشيابي
در مدارسغيرانتفاعي تمامي از امتيازي ، هزار برنامه يك چارچوب در
ميآيد عمل به ارزشيابي فرهنگي و مالي اداري و تربيتي و آموزشي ابعاد
.ميگيرند قرار قدرداني مورد و ميشوند تعيين برتر و ممتاز مدارس و
يا و بودهاند پيشگام نماز اقامه در كه مدارسي از جداگانه البته ،
روند اين و است نشده قدرداني داشتهاند سازندهتري تربيتي فعاليتهاي
.يافت خواهد ادامه
انجام مطلوبي تربيتي كار غيرانتفاعي مدارس در ميگويند عدهاي
چهكردهايد؟ غيرانتفاعي مدارس تربيتي برنامه تقويت براي.نميشود
و آموزش وزير امضاي با غيرانتفاعي مدارس تربيتي و فرهنگي منشور
اجرا خوبي به را آن موظفند مدارس و شده ابلاغ مدارس اين به پرورش
و تربيتي و اجتماعي علمي ، و اخلاقي رشد متضمن كه منشور اين.كنند
شده تدوين كتاب يك قالب در و جامع صورت به است ، دانشآموزان سياسي
در كه است دولتي مدارس پرورشي برنامه همان واقع در برنامه اين.است
داده انطباق غيرانتفاعي مدارس شرايط با و گرفته انجام اصلاحاتي آن
براي آموزشي دوره يك خدمت ، ضمن آموزش هماهنگي با امسال.است شده
دوره اينميشود برگزار غيرانتفاعي مدارس مديران و تربيتي مربيان
در جماعت نماز اقامه مسئله به.است شده اجرا استان چندين در تاكنون
اين در دانشآموزان آثار از مجموعه يك و ميشود توجه غيرانتفاعي مدارس
كه غيرانتفاعي مدرسه هزار كتابخانه امسال.است شده منتشر زمينه
با منميشود تجهيز معاونت اين توسط دارند ، بالاتري تربيتي بازده
در نوآوريهايي غيرانتفاعي ، مدارس مخالفم ميگويند آنها كه ديدگاهي
نمود ميان اين در تربيتي امور كه دارند تربيتي و آموزشي امور
.دارد
غيرانتفاعي ، مدارس:ميگويند كه موافقيد ديدگاه اين با ميزان چه تا
است؟ كرده طبقاتي را كشورمان پرورش و آموزش
وبادآورده كلان درامد عدهاي.دارد مشكل ثروت توزيع نظر از ما جامعه
شئون همه اقتصاديدر وضعيت اينميبرند سر به فقر در عدهاي و دارند
مسكن ، پوشاك ، خوراك ، در را آن آثار و ميگذارد تاثير مردم اجتماعي
.كرد مشاهده ميتوان مردم بهداشت و درمان و رفاه و آموزش تفريح ،
اقتصادي وضع تاثير از جامعه از بخشي عنوان به هم پرورش و آموزش
براي عدهاي نبود ، داير هم غيرانتفاعي مدارس وقتي.نيست بيبهره جامعه
به را خود خانه و ميگرفتند معلم زيادي وجوه پرداخت با خود بچههاي
قانون مجري پرورش ، و آموزش وزارت.ميكردند تبديل نفري يك درس كلاس
و است دولت و مجلس مشترك اراده محصول كه است غيرانتفاعي مدارس تاسيس
و فقرا فرزندان آموزشي فرصتهاي كه ميكند سعي قانون اين دراجراي
همفاصله از آنها آموزشي شرايط نگذارد و كند نزديك هم به را اغنيا
و است منابعمالي كمبود دچار سو يك از پرورش و آموزش.بگيرد زيادي
اين و دارد آشكار بودجه كسر تومان ميليارد دويست از بيش امسال همين
دولتي مدارس و نيست رضايتبخش هم چندان فرهنگيان حقوق كه است حالي در
دولت و هستيم مواجه آموزش فضاي كمبود با ما و دارند زيادي نيازهاي
شوراهاي قانون اگر البته.كند كمك نميتواند اين از بيش خيلي هم ،
از.شد خواهد كمتر خيلي فشار شود ، اجرا كامل طور به پرورش و آموزش
و آموزشي رقابتهاي بروز باعث غيرانتفاعي مدارس ايجاد ديگر سوي
و آموزش وزارت رو اين از.است شده دانشآموزان و مدارس بين تربيتي
ميكند ، استقبال مردمي مشاركتهاي توسعه از قانون چارچوب در پرورش ،
دانشآموزان همه دسترس در را غيرانتفاعي مدارس تا مينمايد تلاش ولي
نميگذارد ميتواند ، كه آنجا تا و دهد قرار غني و متوسط و فقير از اعم
رافع برنامه اجراي و تدوين.شود اقتصادي نارساييهاي قرباني استعداد
.است گرفته انجام سياست اين چارچوب در شهريه ، تخفيف طرح و
مدارس و مردمي مشاركتهاي معاون عنوان به شما زرهاني ، آقاي
چگونه را طرحها اين موفقيت پرورش ، و آموزش وزارت غيرانتفاعي
كنار در فقير دانشآموزان استقرار اساس آيا و ميكنيد ارزيابي
ميدانيد؟ مفيد را ثروتمند دانشآموزان
فرهنگياجرا گسترده فضاي يك در و مدرسه هزار چند در برنامه دو اين
دو آنهادر اجراي شاهد ما ، فرهنگي همكاران از تن هزاران و ميشوند
مدارس دستاندركاران كه است اين واقعيت.بودهاند گذشته سال
اولياي و مختلف سطوح در پرورش و آموزش مسئولان و غيرانتفاعي
را آنها و كردهاند استقبال طرحها اين از آنان خود و دانشآموزان
از زيادي تعداد با ما همكاران اخيرا.ميكنند تلقي عدالت از مظهري
كرده شركت ويژهاي اردوهاي در كه رافع برنامه مشمول دانشآموزان
دولت عدالت از اشتياق و شور با آنان.آوردند عمل به مصاحبه بودند ،
برنامه اين مرهون را خود علمي رشد و ميكردند ياد اسلامي جمهوري
اغنيا فرزندان تحصيل ادامه ميكنند تصور كه كساني.ميدانستند سازنده
مدارس وضع از درستي برداشت نيست ، ميسر همديگر كنار در فقرا و
در غيرانتفاعي مدرسه چند به چشم و ندارند كشور سطح در غيرانتفاعي
هر.است ديگري چيز واقعيت كه حالي در.دوختهاند تهران مرفه مراكز
افراد انحصار در اغلب تهران در غيرانتفاعي مدارس از تعدادي چند
نشان آمار و است ديگر گونهاي به وضع ملي ، سطح در ولي است ، پولدار
كم و متوسط اقشار از مدارس اين دانشآموزان از درصد كه 67 ميدهد
شهرستانها در غيرانتفاعي مدارس از بعضي شهريه.هستند جامعه درامد
با فرزندان از هم مدارس اين از عدهاي و است تومان هزار سي از كمتر
فرزندان از توجهي قابل تعداد.نميگيرند شهريه درامد كم قشر استعداد
روشن نكته اين كه اين براي.هستند مدارس اين دانشآموز ايثارگران ،
از دانشآموز هزار يازده حدود خراسان استان در تنها ميشوم يادآور شود
مدارس در جامعه كمدرامد يا و متوسط اقشار و رزمندگان خانوادههاي
مدارس و ميخوانند درس اسلامي انقلاب پاسداران سپاه و رضوي قدس آستان
.دارد وجود كشور سراسر در دست اين از متعددي مشابه
ميكند ، غيرانتفاعي مدارس به پرورش و آموزش وزارت كه كمكهايي ازاي به
ميدهند؟ انجام كارهايي چه آنها
چهار بايد ميشود ، مامور مدارس اين به كه نيرويي هر برابر در
يكميليون هر ازاي به.كنند ثبتنام رايگان را بضاعت كم دانشآموز
دانشآموز دو يا يك ميكنند ، دريافت كه بهره بدون ماهه وام 20 تومان
و آموزشي كيتهاي مدارس اين به.كنند ثبتنام رايگان بايد را بضاعت كم
معادل هم مدارس و ميدهيم ، آموزشي كمك وسايل و غيردرسي كتابهاي يا
.بپذيرند رايگان را مستضعف و مستعد افراد بايد دريافتي ، كالاهاي قيمت
را عبارتغيرانتفاعي و گذاشتهاند انتفاعي را مدارس اين نام بعضيها
ميگوئيد؟ چه شما ميدانند ، ناروا
نهادها ، به وابسته مدارس از برخي.ندارند وضع يك مدارس همه
تنها نه و دارند حقوقي شخصيت و هستند خيريه موسسات و دستگاهها
از بعضي.ميدهند يارانه سال هر هنگفتي مبالغ بلكه نيستند ، سود دنبال
توسعه صرف بايد آنها سود دولت ، هيات مصوبه طبق و سودآورند مدارس
و سودجويي جريان در نظارت شوراي اگر.شود غيرانتفاعي مدارس
البته.گذشت نخواهد آن كنار از بگيرد ، قرار مدرسهاي افزونطلبي
.بردارند مختصري حقالزحمه مجازند ، موسسات
راهاندازي را مدارس اين سرمايهداران ميگويند هم عدهاي البته
داريد؟ توضيحي چه مورد اين در.كردهاند
و آگاه افراد البته ;كردهاند رايج بياطلاعي افراد را ، غلط تصور اين
داير امكانات و سرمايه بدون مدرسهندارند تصوري چنين جامعه هوشمند
و فرهنگي چهرههاي و فرهنگيان مدارس ، اين موسسان اكثر ولي نميشود ،
را خود خانه و ماشين و زيورآلات آنها از تعدادي.هستند جامعه خدوم
سرمايهدار واقعا اينهاكردهاند داير غيرانتفاعي مدرسه و فروختهاند
موسسان ، بين.ميكنند زندگي طبع مناعت با و مردمند همين از نيستند ،
از جمعي ضمن در.است متوسطين با اكثريت ولي هست ، هم مرفه افراد
يا آنها سرمايه و است حقوقي شخصيتهاي به وابسته غيرانتفاعي مدارس
دولت اختيار در انحلال از بعد اساسنامه طبق يا و دستگاههاست به متعلق
فرهنگياني به وابسته هم مدارس اين از تعدادي.ميگيرند قرار اسلامي
تلاش شاهد نزديك از من و دادهاند تشكيل غيرانتفاعي تعاوني كه است
اين وارد هم سودجويي افراد است ممكن.هستم افراد اين خستگيناپذير
مشاركتهاي فكر هنوز.ميشود طرد تدريج به اينها كه باشند شده صحنه
نهادينه كافي اندازه به ما جامعه در حتي و پرورش و آموزش در مردمي
اين شدن نهادينه و هستيم تفريطهايي و افراط شاهد گاهي و است نشده
.دارد برنامهريزي و زمان به نياز پديده
دارد ادامه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام