چهارم ، شماره 1059 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 3 سهشنبه 13
!سنجيدهتر قدري ديدگاه
كشور عمومي آموزش نظام اصلاح و تغيير طرح حاشيه در
كه است شده گفته پرورش و آموزش وزارت عمومي آموزش معاون از نقل به
دستور در ماه 1375 شهريور از كشور عمومي آموزش نظام اصلاح و تغيير
اقدام اين از استقبال ضمن.است گرفته قرار وزارتي حوزه كميتههاي كار
توجه مورد آنكه اميد به ميدارد ، تقديم را زير پيشنهادهاي شايسته ،
:گيرد قرار
جامعه به محصول تحويل نقطه به اكنون كه متوسطه جديد نظام -1
و دقيق بررسي و نقد ضرورت است ، رسيده (دانشآموزانفارغالتحصيل)
دورههاي از ناشي آن اشكالات از بخشي قطعا.مينمايد طلب را علمي
كردن ملحوظ و مشكلات آن دقيق باشناسايي كه است ابتدايي و راهنمايي
دورههاي بين معنيدار طولي عمومي ، ارتباط آموزش نظام تغيير در نتايج
.يافت خواهد افزايش تحصيلي
بين گسترده فرهنگي تبادل و ارتباطات شگفتانگيز گسترش عصر در -2
يقينا كه (Informal)غيرسازماني آموزشهاي توسعه بههمراه جوامع ،
تاثير تحت (non- formal)رسمي غير و (Informal).رسمي آموزش
عدم سوي به اجتماعي تحولات و تغييرات جهتگيري دارند ، قرار آن عميق
در لذا.است موثر و پسنديده روشي تمركزگرايي خصلت از گريز و تمركز
نيز و برنامهريزي و طراحي از اعم نظام اصلاح و تغيير مختلف مراحل
اختيار تفويض و تمركز عدم اساسي اصل رعايت...و اجرايي ساختار تعيين
توانائيهاي و استعدادها به جدي توجه همراه به سازمان پائين سطوح به
است بخش اثر و كارآمد شيوهاي كشور ، مناطق و استانها بالفعل و بالقوه
مراحل در نگرش اين با تغييرنظام كميتههاي اعضاء كليه ميشود توصيه و
.نمايند اقدام مختلف
به علمي مراكز صاحبنظران و اساتيد علمي آوردهاي دست از بهرهمندي -3
عظيم خسارت آن ، به بيتوجهي كه است مواردي اهم از ويژهدانشگاهها
توصيه لذاآورد خواهد بار به آينده نسلهاي معنويبراي و مادي
راهحلهاي و ديدگاهها از منظمتر و بيشتر ارتباط با كه ميشود
پژوهشهاي نتايج از بهرهمندي نيز و نمايند استفاده مذكور اساتيدمراكز
.است تاكيد مورد و ارزشمند نكات از تحصيلي عالي دورههاي دانشجويان
و دارد افراد از بهرهگيري شيوه منظم طراحي به نياز كار اين البته
.كرد نخواهد مرتفع را مشكلي سخنراني و جلسه يك در حضور صرفا
راههاي از دارد ، مقابل در را مقاومتهايي تغييري هر كه است بديهي -4
برنامهريزي در افراد دادن شركت تغيير ، برابر در مقاومت مناسبكاهش
تشكيل با هماكنون از ميشود پيشنهاد لذا.است تغيير مختلف مراحل و
نظرات نقطه و طرحها دريافت به نسبت مدرسهاي حتي و منطقهاي شوراهاي
مجري آينده در كه كساني و گردد اقدام مديران و آموزگاران و معلمان
و راهنمايي مدارس و دبستانها سطح در عمومي آموزش جديد نظام طرح
قرار كارها پيشرفت ميزان و چگونگي جريان در بود ، خواهند ادارات
بالاي متمركز حوزههاي در و بسته درهاي پشت در تصميمگيري از.گيرند
.كرد پرهيز بايد جدا سازمان
و اهداف و تغييرات روند جريان در سازمان پائين سطوح كه ميزان هر به
طرحها مطلوب اجراي موفقيت اندازه همان به گيرند ، قرار آن فلسفه
بوده سطحي و ناپايدار پائين به بالا از تغييرات.بود خواهد شده تضمين
بالعكس را سازمان تغيير طراحي هرم سازمان ارشد مديران كه صورتي در و
.افزود خواهند تغييرات عمق و برپايداري نمايند ،
كشورهاي پرورش و آموزش دستآوردهاي و جهاني تجارب از بهرهگيري -5
به كپيبرداري كه كرد دقت بايد ليكن است ، پسنديده كاري مختلفجهان
از مشكلي ايران جامعه اجتماعي و فرهنگي هنجارهاي بيتوجهيبه همراه
تجارب به توجه كه ميگردد تاكيد و كرد نخواهد حل كشور عمومي آموزش
افزايش به منجر دنيا موفق طرحهاي كردن ايراني و اسلامي در كشورها
پيروي و تقليد و بود خواهد ايران در عمومي آموزش اثربخشي و كارايي
.كرد خواهد بستهتر را پرورش و آموزش مشكلات صرفگره
آموزش نظام تغيير و اصلاح دستاندركاران نصيب روزافزون توفيق است اميد
.شود كشور عمومي
موسوي مختار سيد
آموزشي مديريت دكتراي دانشجوي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام