چهارم ، شماره 1059 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 3 سهشنبه 13
|
|
براي تلاش و آموزشي كيفيت بهبود فراموشي
ملي فرهنگ بازيابي
(تونس و مراكش الجزاير ، ) مغرب كشورهاي در آموزشي سيستم بر تحليلي
در پرورش و ستونآموزش ازگشايش زماني اندك گذشت بهرغم:اشاره
دانشجويان و اساتيد دانشگاهيان ، استقبال با ستون اين ديگر كشورهاي
شده روبهرو پرورش و آموزش دستاندركاران و تربيتي علوم مختلف رشتههاي
براي را ستون اين انتشار خواستهاند ما از تماسهايمختلف در و
به.دهيم ادامه جهان كشورهاي پرورش و آموزش حوزه در تطبيقي مطالعات
اصلي باعنوان كه كوتاهي مطالب بر علاوه اينپس ، از منظور ، همين
و آموزش از مطالبي ميشوند ، چاپ ديگر كشورهاي در پرورش و آموزش
در آنچه.ميدهيم ارائه اصلي عنوان همين زير را جهان كشورهاي پرورش
است قاره اين شمال در آفريقايي كشور سه آموزشي وضعيت بررسي ميآيد پي
.گيرد قرار خوانندگان استفاده مورد است اميد كه
نشان تونس مراكشو الجزاير ، كشورهاي سيستمآموزشي مقايسهاي بررسي
ديگر ، كشور دو از مراكش ، بيش آموزشي سيستم كهكاستيهاي ميدهد
به رفتن حق از مراكشي ، دختران درصد تقريبا 75.است تونس الجزايرو
آموزش ساله دوره 9 كودك ، ميليون مراكش ، 3/3 در.هستند محروم مدرسه
به تعداد اين از تن هزار فقط 330 اما ;ميگذرانند را ابتدايي
اعلام رسما سال 1994 در نيز مراكش دولت حتي.مييابند راه دبيرستان
كشور دو در آموزش وضعيت.هستند بيسواد كشور اين زنان سوم دو كه كرد
بلادرنگ استقلال ، از پس الجزاير ، كشور.است بهتر الجزاير و تونس ديگر ،
استاد يك گفته به اما ;گرفت درپيش را كردنآموزش همگاني سياست
.است شده كميت فداي كشور ، اين در آموزش كيفيت الجزاير ، در دانشگاه
مراكش و الجزاير كشور دو از تونس آموزشي سيستم وضعيت ميان ، اين در
كرد ، دنبال را آموزش كردن همگاني سياست نيز تونس.است بهتر بهمراتب
جلوگيري كشور آموزشي كيفيت بر جدي لطمات آمدن وارد از تاحدامكان اما
مانند حرفهاي ، عنوانمراكز تحت مراكزي تاسيس با تونس ، .كرد
كيفيت تا كرده تلاش تكنولوژيكي ، و علمي مقدماتيمطالعات انستيتو
آن از حاكي سال 1991 ، در جهاني بانك آماركند حفظ را كشور آموزشي
رقم اين ;برخوردارند ابتدايي آموزش از تونسي ، كودكان درصد كه 95 است
.است درصد و 55 درصد بهترتيب 88 مراكشي و الجزايري كودكان مورد در
بخشيدن پايان:ميگويد مراكش جوانان شورايملي سرپرست حبيبالمالكي ،
اولويت در بايستي مراكش ، در آموزشي عميق كاستيهاي و بيسوادي به
دنبال را همگاني آموزش سياست مراكش ، اگر و گيرد قرار برنامهها ساير
.درنخواهدآمد امروزي كشوري بهصورت هرگز نكند ،
اجتماعي اساسي اولويت دو را بهداشت آموزشو عامل دو كه جهاني بانك
وضعيت بهبود كمكيبراي وام دلار ميليون تا 60 دارد درنظر ميداند ،
مواضعمتفاوتي بحث ، مورد كشور اينسه از هريككند اعطا بهمراكش آموزش
پيش در آموزشيشان سيستم در مطرح اساسي مسئله سه اين برابر در را
سياست منطقي ارتباط:از است عبارت اساسي مسئله سه اين ;گرفتهاند
درسي مطالب ارائه براي زبان انتخاب ;نخبگان تربيت با همگاني آموزش
.مدارس در مذهبي مسائل با برخورد چگونگي ;مدارس در
سالهاياخير ، خونين درگيريهاي از پس الجزاير ، آموزشي سيستم كاستيهاي
در ودانشگاه مدرسه از 1000 بيش گذشته ، سهسال در.است يافته افزايش
را آنان اغلب كه معلم صدها.است شده نيمهويران يا و ويران الجزاير
اين.شدهاند الجزاير ترك به مجبور ميدادند ، تشكيل زبانها فرانسوي
در است ، شده تشديد الجزاير در داخلي جنگ بهدليل كه آموزشي مشكلات
هويت و تاريخ فرهنگ ، بازيابي آرزويميشود مشاهده نيز تونس و مراكش
امري داشتند ، قرار تحتاستعمار زماني كه كشور سه اين مردم براي خودي
اين در ملي وظيفه از بخشي بهعنوان كردن ، عربي سياستهاي.است طبيعي
سال سابقه 130 با الجزاير در بهويژه تلاش ، اين.ميشود دنبال كشورها
مراكش ، و تونس.ميخورد بهچشم كشورها ساير از فرانسه ، بيش استعمار
بيشتر كشورها اين.ماندند باقي زبانه دو همچنان استقلال از پس
غرور رو اين از ;ميشدند محسوب فرانسه استعمار تحت نه و تحتالحمايه ،
.بود ديده آسيب الجزايريها ملي غرور از كشورهاكمتر اين در ملي
الجزاير ، كشور سه هر در متوسطه و ابتدايي آموزش كردن عربي سياست
آموزش ، كيفيت بهبود مسئله هنوز اما ;است جريان در مراكش و تونس
سالهاي به نسبت سال 1995 در.است نگرفته قرار توجه مورد چندان
موفقيت با را دبيرستان آخر سال امتحانات كه افرادي شمار از گذشته ،
ميان شكاف الجزاير ، در.است شده كاسته بسيار گذاردهاند ، پشتسر
گروه دو اين ميان هميشگي درگيري به فرانسويزبانها ، و عربيزبانها
و امروزي سياستهاي از استقبال با تونس رو ، اين ازاست گشته مبدل
مانند مشكلاتي بروز از امكان حد تا پيشين ، سياستهاي حفظ با مراكش
.كردهاند جلوگيري آمده ، پيش الجزاير در آنچه
را سريع اصلاحات تونس ، سياست آموزش وزير سال 1991 ، محمدشرفي ، در
دورههاي و شده اصلاح درسي سياستها ، مطالب اين براساساعلامكرد
فعلي آموزش وزير.شد برگزار سطحعلميمعلمها بهبود براي جديدي
براساس و بالا كيفيت با آموزش:ميگويد عثمان تونس ، حاتمبن
سكون حالت از را دانشجويان و دانشآموزان ذهن جهاني ، استانداردهاي
.ميسازد پويا و كرده خارج
عددي تعداد كه دارند اذعان طرفداراناصلاحات ، هم و مخالفان هم
كم بسيار آموزشي امكانات بالعكس و زياد بسيار كلاسها در دانشآموزان
از يكي گفته به.است سنگين بسيار نيز درسي مواد و برنامهها.است
با را دانشآموزان درسي ، موضوع هر براي پرحجم كتاب يك اختصاص معلمان ،
اكتبر تا است قرار دليل ، همين به.است ساخته مواجه بسياري دشواريهاي
در موفقيت.شود كاسته درسي مواد حجم از درصد ، 34(آبانماه) امسال
وابستگي همچنين و آموزشي مشكلات تا شده موجب نيز تونس در جمعيت كنترل
.يابد كاهش فرانسه به كشور اين
وضعيت در نسبي كيفي بهبود سال 1995 ، جهانيدر بانك گزارشهاي براساس
فراگير درسطحي كيفي بهبود اين اما ;مشاهدهميشود تونس آموزشي
اين آموزشي سيستم.ميشود شامل را مشخصي افراد تعداد فقط و نبوده
بر آنان تسلط همچنين و افراد مالي توانايي ;است انتخابي بسيار كشور
.ميروند بهشمار انتخاب اين اصلي معيارهاي فرانسه ، زبان
كشورهاي پيشرفت:ميگويد فرانسه در آموزشي كارشناس پييرورمورن ،
و رشد گرو در زيادي تاحد مختلف ، مسائل در مراكش و تونس الجزاير ،
اين در آموزش كه هنگامي تا.است كشورشان آموزشي سيستم كيفي بهبود
حد از كشورها اين در رشد مسئله روبهروست ، فراوان كاستيهاي با كشورها
.نخواهدرفت فراتر كلام ،
GUARDIAN WEEKLY, July:منبع
تاجفر مريم:ترجمه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام