چهارم ، شماره 1061 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 5 پنجشنبه 15
آباد آينده شكوفهها جشن آغاز شادباش به
مدرسههاست مرهون ما
اول كلاسهاي به دانشآموز هزار سيصد و ميليون يك ورود با امروز ،
اشتغال.گذشت نفر ميليون بيست مرز از كشور دانشآموزان آمار ابتدايي ،
و راهنمايي ابتدايي ، دورههاي در كشور جمعيت از يكسوم قريب تحصيل به
جمعيت ميدهد نشان كه آن بر علاوه عالي ، آموزش دورههاي نيز و دبيرستان
و دولت توفيق نشانگر است ، جوان بسيار نيروهاي از متشكل مجموعهاي ما ،
فرهنگي توسعه بسط و آموزش تعميم در كشور پرورش و آموزش دستاندركاران
كرد افتخاراعلام با ميتوان ديگر اكنون.است اسلامي جامعه نقاط اقصي به
كهدر ساله تا 11 واجبالتعليم 6 دانشآموزان جمعيت آموزشي پوشش نرخ كه
شده نزديك درصد به 97 بود ، درصد نزديك 80 اسلامي ، جمهوري حاكميت آغاز
پايان در اينعدد ميرود اميد دوم ، ساله پنج برنامه بابرآوردهاي و
نهضت چون ديگر طرف از.برسد صددرصدنيز و نهايي استاندارد به برنامه
در وظيفهدارد ديگر ، آموزشي نهادهاي از يكي بهعنوان سوادآموزي ،
را واجبالتعليم افراد ندارد ، آموزش حضور پرورش و آموزش كه جاهايي
نيز اين زودتراز بسيار امر ، اين كه بود اميدوار ميتوان عهدهدارشود
.شود محقق
دانشآموزان كل از دختر دانشآموزان نسبت و تعداد افزايش سوي ، ديگر از
بعدجنسيت از آموزشي برابرسازيهاي به نيل نشانگر سطح 47درصد ، تا كشور
پسر ، و دختر دانشآموزان نزديك ، نسبت آيندهاي در ميرود انتظار و است
اصلي شاخصهاي از واجبالتعليم ، افراد نرخپوشش با همراه كه
پسران و دختران نسبتواقعي از است ، جهاني جوامع بين در توسعهفرهنگي
از ديگري توفيقات به نيل گذشته ، ازاينهاكند تبعيت جامعه در
كار و حرفهاي و مختلففني رشتههاي گسترش متوسطه ، جديد نظام جملهاجراي
مثبتو ابعاد تمامي با) مردمي نمونه و غيرانتفاعي مدارس توسعه دانش ،
نام به پرورش آموزشو و دانشگاه ميان پلي برقراري ،(آنها منفي
تغيير معلمان ، آموزشي روشهاي از دربرخي اصولي تغييرات پيشدانشگاهي ،
رياضيدروه و فارسي تجربي ، علوم جمله از درسي كتابهاي برخي در
درسي برنامههاي در تكنولوژيآموزشي از استفاده فرهنگ شيوع ابتدايي ،
.است بوده كشورمان پرورش و آموزش موفقيتنسبي دلايل از مدارس
به واجبالتعليم كودك تعدادي دسترسي عدم كه پذيرفت بايد وجود ، اين با
تربيت ، و تعليم عرصه به دختران از تعدادي مساوي ورود عدم و آموزش
هزار اندك 65 رقم وليهمين كند ، جلوه اندك شايد رقم و عدد در اگرچه
رشد در درازمدت در ميتواند (نفر با 20ميليون قياس در) نفري
اجرايي رهيافتهاي به توجه لذا.گذارد برجاي معكوس اثر فرهنگيجامعه
خواهد موثر تربيت و تعليم در دانشآموزان اين كردن دخيل چگونگي
.بود
در و بوده توجه مورد همواره گذشته درسالهاي پرورش و آموزش همچنين
اختصاص نهاد اين به بودجه از درصد قريب 20 كشور ، جاري بودجه آخرين
پرورش و آموزش براي ولي است ، بزرگي رقم آنكه وجود با كه است ، يافته
اختصاص 2 براين ، علاوه.مينمايد اندكي شمار آن انبوه جمعيت با كشور
برخي وضع نيز و توليدي وموسسات كارخانهها فروش سهم هزار در
اين اگرچهوضع پرورش ، و آموزش براي ديگر غيرمستقيم مستقيمو مالياتهاي
سال در فقط كه هستيم همچنانشاهد ولي ساخته ، قبل از بهتر را نهاد
بودجه كسر تومان ميليارد دويست از پرورش ، بيش و آموزش جاري
.آشكاردارد
كه اخير سالهاي در جمعيت افزايش بحران از گذر و معضل اين رفع براي
از فقط بايد است ، شده پرورش و نيزآموزش و كشور دامنگير اكنون
ارزشمند ازتجارب بهرهمندي و ديگر كشورهاي آموزشي برنامههاي در جستجو
به مدرسهداري حتي و مدارس درساختوساز مشاركت مقوله طرح نيز و آنها
نيروهاي ازتوان ملي ، يكفراخوان با و كنيم دوري شيوهغيرانتفاعي
درون در خود برومند جوانان برايآمادهسازي كشور نوآور و انديشهمند
آموزش در بدانيمسرمايهگذاري يقين و شويم بهرهمند پرورش و پيكرهآموزش
.است آينده سرمايهگذاريبراي پرورش ، و
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام