چهارم ، شماره 1061 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 5 پنجشنبه 15
باشيم مراقب حالا همين از
مدارس بازگشايي مناسبت به
نظيرشهروند زنجيرهاي فروشگاههاي و فروش و خريد مراكز در روزها اين
ميشوند ديده دانشآموزان و مادرها و پدر از پرشماري گروه...و قدس و
و شده التحريرجمع لوازم و لباس فروش ويترينهاي و غرفهها برابر در كه
مغازههاي شيشه پشت در.ميكنند مشورت يكديگر با آهسته بعضا
ما چشم به عبارت اين بعضا فروشي مانتو يا لوازمالتحرير
.مدارسرسيد روپوشهاي ياانواع و رسيد درسي كتابهاي.ميخورد
قيمت به التحرير لوازم خريد براي مردم تعاونيها ، اكثر مقابل در
را آغازيدوباره اينها همه.كشيدهاند صف اصطلاحاتعاوني و مناسب
آن 18ميليون رهگذر در كه 75-تحصيلي 76 سال آغاز:ميدهد نويد
آماده دانشاندوزي در دوباره تلاش براي را خود ديگر بار دانشآموز
.ميكنند
مرحلهايكه ;ميشوند جديد كاملا مرحله وارد روزها اين اوليها كلاس
روابط و شخصيت تكامل و رشد در شود ، شروع درست و خوبي به اگر
رسد ، پايان به موفقيت با اگر و دارد بسزايي تاثير كودكان اجتماعي
.ميسازد هموار بهتر فرداهايي به رسيدن براي را راه
درستدر هدايت و راهنمايي صورت در نيز دبيرستان آخر سال دانشآموزان
غيره شغليو مهارتهاي كسب مناسب ، همسر انتخاب دانشگاه ، به راهيابي
در ديگري نوين مرحله وارد خود ، تواناييهاي و شرايط به توجه با
.ميشوند زندگي
دانش كوشش و اولياء توجه بابذل مگر نميشود ممكن اينها همه اما
.آموزان
وخانه مدرسه اولياء مستمر حمايت و پشتيباني تحصيل ، در موفقيت لازمه
دانشآموزان تغذيه و بهداشت عاطفي ، رواني ، فكري ، زمينههاي تمام در
برقراري و فكري و روحي نشاط روان ، بهداشت جسم ، سلامت و تغذيه.است
شكوفايي باعث كه است مسائلي عمده از انساني و عاطفي ارتباط
همچنين.ميشود برعكس يا دانشآموزان در خلاقيتها بروز و استعدادها
چنداني تناسب كشور جمعيت رشد با كه آموزشي و فرهنگي فضاهاي ايجاد
و تجزيه مورد كارشناسان توسط بايد كه است مسائلي مهمترين از ندارد ،
.گيرد قرار تحليل
تدريس بر مقدم دانشآموز ، با ارتباط روش شناخت:مناسب ارتباط
با شايسته ارتباط لازمه:ميگويند كارشناسان.است دروس مناسب
شخصيت به احترام و عملي و فكري استقلال و آزادي رعايت دانشآموزان ،
مهمترين از مدرسه و خانه اولياء براي مسائل اين دانستن وآنهاست
و سالم تربيت براي زمينه بهترين تفاهم ، و مناسب ارتباط.دانستههاست
و روحي ويژگي و نيازها شناخت بدون آن به رسيدن البته كه است سازنده
.نميآيد دست به رواني
با صميمانه ارتباط ايجاد:ميگويد راهنمايي دوره آموزگار يك
دوران ، اين در نوجوان.است دشوار بسيار مرحله اين در دانشآموز
نامناسب ، رابطه ايجاد.ميگذراند را خود زندگي دورههاي بحرانيترين
چقدر هرميشود آنها درسي عملكرد و رفتار در ناهنجاري بروز باعث
اگر بكوشد ، دانشآموز با روحي و عاطفي ارتباط برقراري در آموزگار
از و نباشد لازم استحكام و اصالت داراي خانوادگي روابط و خانواده
نشود ، تبديل آموز دانش براي خوبي تكيهگاه به رواني و روحي نظر
وي.نميشود حاصل موفقيتي علمي دانش و عاطفي و فكري رشد در هيچگاه
هماهنگي و رابطه كه مييابد تحقق زماني مطلوب نتيجه:ميافزايد
.باشد داشته وجود دانشآموز و خانه و مدرسه اولياء بين نزديكي
اولياء:ميگويد آموزشي امور كارشناس شاپورزاده رضا.
باشند خودشان فرزندان آموزشي وضعيت جريان در دائما بايد دانشآموزان
درسي ضعف متوجه صورتيكه در و كنند تعقيب را آنها مسيرتحصيلي و
مسئولين طريق از موضوع ريشهيابي به ميشوند ، درسي در خودشان فرزند
حال عين در.كنند اقدام آنها درسي مشكلات حل و دبيران و آموزشي واحد
دروس مرور و مطالعه براي را مناسبي محيط بكوشند بايد مادران و پدران
.آورند فراهم فرزندانشان براي
توصيه هم آموزشي واحدهاي مسئولين و مديران به:ميافزايد شاپورزاده
را تعادل اصل دانشآموزان روزانه درسي برنامههاي تنظيم در كه ميشود
روز يك رسي د برنامه در نبايد دشوار نسبتا درسهاي.كنند رعايت
داشته وجود بيشتر دانشآموزان براي فراگيري امكان و شود گنجانده
مدارس مديران متعدد ، آزمونهاي برنامه پيشبيني با حال ، عين در.باشد
ووضعيت ارزيابي منظم بطور را دانشآموزان تحصيلي وضعيت ميتوانند
برنامه در درسي ضعف اگر.كنند مطرح دانشآموزان اولياء با را موجود
شيوههاي از استفاده با بايد سال اوايل همين از دارد ، وجود دانشآموزي
آنها درسي مشكلات رفع به نسبت تقويتي كلاسهاي تشكيل جمله از گوناگون
.كرد اقدام
نوين شيوههاي از آگاهي ضمن كه ميخواهد آموزگاران از كارشناس اين
در آموزشي ، كمك وسايل و تحصيل مهارتهاي از استفاده زمينه در تدريس ،
تا كنند استفاده درسي مباحث مطلوبتر چه هر ارائه براي امكان حد
در مناسبتري و نوين باشيوههاي و آسانتر را درسي مباحث بتوانند
فراگيري در شيوهها اين ارائه قاعدتا.دهند قرار دانشآموزان اختيار
.داشت خواهد مثبتي اثرات دانشآموزان
آموزگارانتوصيه به پرورش ، و آموزش وزارت آموزشي كارشناسان از يكي
ميزان از و نكنند غفلت دانشآموزان درسي روزانه پرسشهاي از كه ميكند
به نسبت ميتواند آموزگار يك:شوند مطلع درس ارائه در خود موفقيت
اقدام موثر طرزي به دانشآموزان درسي مشكلات رفع و تحصيلي وضعيت تطبيق
در همچنين.بگمارد همت دانشآموزان فردي تواناييهاي شناخت به و كند
به لازم توجه و دقت آموزش به مربوط مسائل ارائه و درسي مباحث ارائه
رواني و روحي وضعيت از آگاهي سايه دراست مهم دانشآموزان ويژگيهاي
فراهم دروس موفقتر و مناسبتر ارائه دانشآموزان ، امكان سني شرايط و
.شد خواهد
مسئوليتپذيري و نفس به اعتماد روح ايجاد:است معتقد كارشناس ، اين
در اجتماعي درعرصههاي ملايم حضور براي زمينهاي مدرسه ، و خانه قبال در
.است جامعه
سال ابتداي همين در دانشآموزان به تهران ، دبيرستانهاي دبير معينپور
مربوط دروس حتيالامكان و كنند مرور را درسها مرتبا ميكندكه توصيه
امكان دروس انباشت با:بگيرند فرا كامل روز ، همان در را روز هر به
براي منظمي برنامه تنظيم لحاظ ، اين بهميرود دست از فراگيري و مرور
.است الزامي مطالعه ،
تفريح و استراحت براي فرصت تنظيم عينحال در باتجربه ، آموزگار اين
.ميشمارد مهم اندازه همان به نيز را
درس ، دركلاس نظم برقراري شرايط از باشيديكي مراقب غيرمحسوس
مدرسه و خانه در وجودنظم.است خود كار به اعتقادمعلم و علاقهمندي
و جامعه در منطقي رفتارهاي و اجتماعي انضباط و نظم باعثايجاد
آئينه مادر و پدر و آموزگار رفتار زمينه دراين.ميشود اجتماعي روابط
.است مهم فوقالعاده و دانشآموزان براي تمامنمايي
را غريق ناجي يك نقش بيشتر مادر و روانيپدر و تربيتي زمينههاي در
هم كسي تا ميكند مراقبت و نميشود كسي شناكردن مانع ناجيغريق.دارند
و نامعقول و حد از بيش كنترل روانشناس ، يك گفته به.نشود غرق
تعالي باعث تنها نه اولياء از مدرسه و خانه در پيدرپي بازخواست
پديد نيز را درشخص استقلال عدم روحيه گسترش و سرخوردگي بلكه نميشود
تشديد است ، دوره اين ويژگيهاي از كه را مخالفتجويي حس و ميآورد
.ميكند
بامراقبتهاي همراه نوجوانان فرصتهايمناسببراي كردن فراهم
.است تربيتي كار غيرمحسوس ، ازضروريات
شرايط آوردن فراهم در مهم عوامل ديگر استاز مهم هم آنها غذاي
.است آنها جسم سلامت تغذيهو و بهداشت تحصيلدانشآموزان ، مناسب
روحيهسالم و عقل نيازمند وپرورش ، آموزش متعالي هدفهاي پيشبرد
.داشت مبذول اساسي توجه جسم و كالبد سلامت به بايد پس.است
صحيح برنامه يك داشتن مورد تغذيه ، در متخصص وثوق سيمين دكتر.
مورد موادمغذي تمام حاوي است مناسب ، غذايي تغذيه:ميگويد غذايي
چرب اسيدهاي و كربوهيدراتها پروتئينهاو مثلويتامينها ، بدن نياز
و زيربنا حتي و بافتها ترميم و بدن ساختمان در كدام هر كه ضروري
.دارند دخالت سلولها اصلي ساختمان
وجود اعصاب سيستم و مغز در سلولهاييكه هم انسان يادگيري در
ضروري كاملا فسفر وجود مغز براي.دارد اساسي نقش تغذيه دارند ،
و غلات و گوشت مانند غذايي گروههاي تمام شامل مناسب تغذيه.است
.ميشود قندها و چربيها اضافه به لبني فرآوردههاي و شير و سبزيجات
موردتوصيه ويژهاي غذايي چهبرنامه:ميپرسم وثوق خانمدكتر از
شماست؟
فرآوردههاي روزانه 3ليوان نوشيدن دوراندبستان ، در كودكان براي -
.ميشود توصيه ليوانماست يا 3 شير ليوان شامليك لبني
از سرشار اينها از يكي بايدحتما كه نيز ميوه روزانه مصرف
يك چون هم نيزباشد..طالبي فرنگي ، توت مركبات ، مثل ث ويتامين
.است مهم پخته يا صورتخام به سبزيجات وعده
ثابت.توصيهشود كودكان به بايد صبحانهحتما خوردن:ميافزايد وي
.ميشود روز طول در بازدهيبيشتر باعث كامل خوردنصبحانه كه شده
موادي و كره پنير ، شير ، مثل لبني مواد شامل صبحانه است بهتر
نان و شير ليوان يك نداشتن ، دسترسي صورت در.باشد مربا مثل انرژيزا
ميتواند مربا و كره هم گاهي و است كامل و مغذي مفيد ، بسيار پنير و
.شود استفاده تنوع عنوان به
:ميدهد ترجيح كره بر را پنير مجموع در وثوق ، دكتر
.مرباست و كره از بهتر منبعپروتئيني ، يك عنوان به پنير
غذايي صرف 3وعده در رعايت و كهتنظيم است آن بر وثوق خانمدكتر
مشخص غذايي حتما3وعده شخص غذايي برنامه در بايد.است مهم بسيار
دوران از مسئله اين به نسبت و شود گرفته نظر در معيني زمان در و
شدن طولاني يا و وقت كمبود دليل به مثلا.شد قائل خاص اهميت كودكي
يك حذفپرداخت وعدهها اين از يكي حذف نبايدبه كار و مدرسه ساعت
اشتهاي با را غذا بعدي وعده در تا ميشود باعث ناهار ويژه به وعده
غذايي عادت باعث مسئله اين و كرده مصرف زيادتري مقدار با و بيشتر
.ميشود وزن اضافه و چاقي موجب و نامناسب
ولايي فرناز
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام