چهارم ، شماره 1061 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 5 پنجشنبه 15
قرآن در اعجاز
از انسانها نجات شيوه در كتاب اين اعجاز مجيد ، قرآن خود تعبير به
است نور سوي به او بردن و ظلمتها
زمان از.نيست پاياني اعجازند ، حد كهدر را قرآن شگفتيهاي و اسرار
اين در تفحص و غور به مبادرت كثيري محققين و دانشمندان تاكنون ، نزول
دست آن شگفتآور رازهاي تمام به هرگز اما نمودهاند ، بيكرانه اقيانوس
.نيافتهاند
و آن ، ميدانند بودن تقليد علتغيرقابل به را قرآن اعجاز گروهي
معجزه را آن بديعش ، نظام يا كلمات تركيب و سخن اسلوب لحاظ به بعضي
غيبي اخبار بر آن اشتمال در را قرآن اعجاز برخي و ميشمارند جاويدان
اعجاز به نيز گروهي و شده متذكر را آن عددي اعجاز بعضي و دانستهاند
اشاره -ميسازد آماده را علمي حقايق كلي شكل به كه -قرآن علمي
يادآور خلق هدايت شيوه در را اعجازش مجيد قرآن خود اما..و كردهاند
:ميشود
.هدايتميكند است ، درستتر همهراهها از كه طريقهاي به قرآن اين
(آيه 9 سورهالاسراء)
او بردن و ظلمتها از انسان نجات شيوه در قرآن اعجاز ديگر تعبير به
.است نور سوي به
فهمو و تشخيص قابل كه آنجا آن ، تا رموز عارفان و قرآن مفسرين
:كه چنيننوشتهاند دادهاند قرار استنباط
و زيادتي آيتي ، هر در و اشارتي هركلمتي ، در و ارادتي حرفي ، هر در
در:نيز و.است سعادتي و سرايت سورتي ، هر در و رعايتي آيتي ، هر در
هر در تحفهاي ، -تايي هر در بهايي ، -بايي هر در آلايي ، -الفي -هر
-خايي هر در حيايي ، -حايي هر در جزايي ، جيمي ، هر در ثوابي ، -ثايي
در راحتي ، -رايي هر در ذوقي ، -ذالي هر در دوايي ، -دالي هر در خيالي ،
-صادي هر در شعاعي ، -شيني هر در سنايي ، -سيني هر در زيادتي ، -هرزايي
ظرافتي ، -ظايي هر در طهارتي ، -طايي هر در ضيايي ، -ضادي هر در صفايي ،
هر در فايدتي ، -فايي هر در غنيمتي ، -غيني هر در عنايتي ، -عيني هر در
-ميمي هر در لوايي ، -لامي هر در كرامتي ، -كافي هر در قربتي ، -قافي
و همتي -هايي هر در ولايي ، -واوي هر در نوري ، -نوني هر در و منتي ،
.است بركتي و يمني -يايي درهر
محققين كه قرآن اعجاز و شگفتيها از جزئي بسيار شمهاي شماره اين در
.است شده آورده گشتهاند ، آنها درك به موفق
!شدهاست آفريده زوج چيزي هر
:ميفرمايد آيه49 الذاريات ، مباركه سوره در
خدا حكمت متذكر مگر تا آفريديم ، وماده نر نوع دو چيزي ، هر از و
.شويد
:آيه 36ميفرمايد مباركهيس ، سوره در
از چه زوجآفريده ، را عالم ممكنات كههمه خدايي است منزه و پاك
آن از شما كه مخلوقات وديگر بشر نفوس از چه و وحيوانات نباتات
.نيستيد آگه
در وبررسي بحث به شروع قرنها ، ازگذشت پس سرانجام دانش ، دنياي
بيش چندگاهي.نمود اتمها و الكتريسيته ومنفي مثبت قطبهاي مورد
نيز نباتات در وحيوانات ، انسانها در موجود ومادگي نر كه نيست
مدرن فيزيك توسط پارايت قانون كشف آنها ، مهمترين كه است شده شناخته
نموده ثابت زوج طور به را ماده ضد و ماده شدن آفريده پارايت ، است
.است
با بلكه ;ننموده قناعت اسرارگيتي اعلام به فقط كريم ، قرآن
.است شده معرفت و دانش به برايرسيدن ما راهنمايي نورافشاني ،
:آيه11 مباركهالزخرف ، بارانسوره اندازه يك بارش
كرد نازل اندازه و قدر آبيبه آسمان ، از كه خدايي آن و
شده باراننازل مقدار ثبت و ضبط موفقبه دانشمندان حاضر ، عصر در
ميليون هفده زمين ، كره روي بر ثانيه هر در.جهانگرديدهاند سطح در
در تن (ميليارد 536000) تريليون با 536 مساوي كه ميبارد باران تن
.لايتغير و ثابت است رقمي اين و است سال
رشد روبه تاريك ، منطقه سه در مادرجنين شكم در ظلمت سه
جنينشناسي علم توسط رحم ، داخل تاريك سهگانه مناطق كشف از.ميگذارد
مختلف محلهاي تاريك ، بخش سه اين.نميگذرد زيادي مدت (امبريولوژي)
:از عبارتند مكان سه اين.است شده ، بارور تخمك يا امبريوم
;يافالوپ رحم شيپور تاريك منطقه -1
;رحم اپيتل داخل تاريك منطقه -2
.پلهسانتا تشكيل از بعد آبآميوس كيسه داخل تاريك منطقه -3
آيه 6 ، اشاره مباركهالزمر ، درسوره موضوع اين در كريم قرآن
:است فرموده
با -بطن و رحم مشيميه ، -تاريكي سه مادراندر رحم باطن در را شما و
.بيافريد زيبا ، خلقت بدين گوناگون تحولات
درياها ، وانتصاب تركيب با كه حالي درياهادر آب اختلاف عدم
متفاوتآب خصوصيات و امتزاج ، مشخصات اين با كه انتظارميرفت ،
دما ، غلظت ، درياها ، از كدام هر آب) شود برداشته ميان از درياها ،
آن عكس آزمايشات ، و بررسيها با ولي ،(دارند مخصوص املاح و نمك درصد
.گرديد ثابت
درمنطقه اطلس ، اقيانوس و دريايمديترانه اينكه با مثال عنوان به
حفظ را خود به مخصوص ويژگيهاي كدام هر پيوستهاند ، هم به جبلالطارق
كرده حل مايعات ، پتانسيل قانون عرضه با علم را موضوع اين.نمودهاند
.است
آنها ازآميزش مانع غيرساكن ، مايع دو مولكولي ذرات جاذبه قوه اختلاف
به انتقال بدون را خود خصوصيات مايع ، دو كه موجبميگردد و شده
.نمايند حفظ ديگري ،
:است شده ذكر قرآن در قرنپيش ، چهارده حاضر ، قرن كشف اين
:و 20 آيات19 مباركهالرحمن ، سوره
دو آن وميان درآميخت هم به را -وگوارا شور آب -دريا دو كه اوست
تجاوز حدوديكديگر ، به كه است فاصلهاي و برزخ !رسول اي دريا ،
.نميكنند
كريم قرآن در آهن فلز اسرار
فلز عنوانمهمترين به.است امروز پرمصرفدنياي فلزات از يكي آهن ،
پنج در كريم قرآن.بردهميشود نام آهن از بشر ، برزندگي تاثيرگذار
فقط آن ، خصوصيات درباره ولي ;است آورده ميان به سخن آهن از مرحله ،
:است شده بحث آيه 25 ، مباركهالحديد ، سوره در مورد ، يك در
بر منافعبسيار هم و سختي هم آن ، كهدر را (فلزات ديگر و) آهن و
.آفريديم عدالت حفظ براي است ، مردم
كه سورهاست هفتمين و پنجاه بهترتيب ، قرآن اول از الحديد ، سوره
.آهناست ايزوتوپهاي از يكي وزنمولكولي با مساوي رقم ، اين
كه سورهاست هشتمين و پنجاه بهترتيب قرآن انتهاي از الحديد سوره
آهن ايزوتوپهاي از ديگر يكي مولكولي وزن با مساوي نيز ، رقم اين
.است
وششمين بيست ميكند ، بحث آهن از آيهايكه قرائتها ، از بعضي طبق
.است اتميآهن شماره با مساوي رقم كهاين است الحديد سوره آيه
شده برده خدا نام دفعه شش و بيست سورهالحديد ، تا 26 آيات 1 بين
.است مساوي آهن اتمي شماره با رقم اين كه است
دارد ادامه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام