چهارم ، شماره 1062 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 7 شنبه 17
|
|
آموزش از بينياز نقاشان
شفق نگارخانه در هنرجويان نقاشي نمايشگاه برپايي بهانه به
هنر الهي بامنبع كه كمي زماني فاصله و نزديكي لحاظ به كودكان
است هنري خلاق بازتابذات احساساتشان همچنان دارند ،
تا 14 هنرجويان 8 نقاشيهاي آثار از نمايشگاهي پيش چندي:اشاره o
توسط مطلبي مناسبت اين به.شد برگزار شفق آفرينش نگارخانه در ساله
.ميآيد پي در كه شده نوشته شريف حميد
تحقيق سالها از پس سوييسي ، - آلماني نقاش (18791940) كله وقتيپل
در آنها ميشود باعث آنچه و هستند هنرمند ذاتا كودكان كه كرد اعلام
اين.آنهاست به تدريس و آموزش شوند ، دور خود ذات از زمان مرور اثر
هنر حوزه تربيتي روانشناسان و مدرسان تكذيب و هنرمندان تاييد نظر ،
سن تا كودكان نقاشي روي بر كله تحقيقاتپل اما.داشت همراه به را
ورود از قبل كه بود كودكاني روي بر او تاكيد بخصوص و بود سالگي ده
حدي تا و كودكان كه بود دريافته او.ميكردند نقاشي مدارس به
آنچه هر آموختني ، دانستههاي واسطه بدون ميكنند نقاشي وقتي نوجوانان
.ميكشند سفيد كاغذ روي بر ميكنند حس و ميبينند را
و ساخت و نقش تركيببنديعناصر ، موضوع ، طراحي ، رنگ ، انتخاب در حتي
چندين در ميكنند ، كله عمل وغريزي حسي كاملا خود نقاشيهاي ساز
نقاشي كنار در را آبستره و اكسپرسيونيسم پيرو آثارنقاشان نمايشگاه
هنرمندان ، بازديد از بعد و گذاشت عمومي نمايش به سال هفت زير كودكان
خود حس به كاملا نقاش كه زماني:گرفت كلي نتيجه يك مردم و منتقدان
انجام هنري خلق يك باشد احساساتش و درونيات متجلي اثرش و باشد متكي
اما.ميدهند انجام مشكلي هيچ بدون و راحتي به كودكان كه كاري داده ،
مدتي از بعد انسانهاست نزد كه هنرمندانه احساس اين كه ميشود چه
جواني و نوجواني دوران در هنر به علاقهمندان بايد چرا و ميشود فراموش
حس را آنچه تا كنند ممارست عمر طول در بپردازند ، هنر آموزش به
به توجه با را سوال اين كنند؟كله بيان شكلي بهترين به ميكنند
قرن اوايل فكري جريانات كه زماني در درست داد ، پاسخ خود ديدگاه
و دانش اعتقادداشت وي بود ، هنر در اومانيسم حاكميت دوران بيستم
و دانش واسطه بدون كودكان.ميشود انسان حسي ديدن از مانع علم
رنگ زرد را كلاغي كودك يك اگر اينرو از.بيانميكنند را خود احساسات
آبي را پرتقالي كهونگوگ ميكند نگاه پيرامونش به گونه همان ميكند
كه است گونهاي به كودكان نقاشيهاي در اگركمپوزيسيون يا و.ميبيند
ديگر و ابعادغيرواقعي با و اثر مركز در دارد اهميت برايشان آنچه
كه است زيباييشناسي اصول همان است ، اين آن تحتالشعاع نقاشي عناصر
قرار وقتي اما.دارد خود سطح - خط آثار مجموعه مثلاكاندينسكيدر
آموزش به نياز كنند ، بيان را خود حس از فراتر مرتبهاي كودكان ميشود
.دارند نقاشي سبك و اصول فراگيري همان يا حس بيان بحث در
دست اصطلاح وبه ميكند حس ياور را ذهن ابتدا در اگرچه دانش اين
تابع دست مداوم تمرين اثر امادر ميبندد ، را جوان هنرآموزان و كودكان
فطري استعدادهاي از برخوردار نقاش نتيجه در شده حس پيرو ذهن و ذهن
بعدها.بزند دست نقاشي در هنري اثر خلق به شخصي اراده با ميتواند
و نظريهپردازان و شد جدا امر اين از ذاتي استعداد و نبوغ مسئله
هنرمندان نزد احساسات بيان الهي نعمت و فطرت مسئله به هنري منتقدان
در هنري احساس وجود مسئله ميتوان جامعتر نگاهي با اينك.شدند معترف
كمي زماني فاصله و نزديكي لحاظ به كودكانكرد بررسي را كودكان نزد
هنري خلاق ذات بازتاب احساساتشان همچنان دارند ، هنر الهي منبع با كه
.است
الهي منبع ازاين دنيوي آگاهيهاي شايد و روزمره زندگي اثر در اما
باعث كه آنهاست زندگي و شيوهفكري و هنرمندان تنها و ميشوند دور
بياني فنون فراگيري و آموزش و دهند ادامه ارتباطالهي اين به ميشود
با.ميدهد گسترش كرده ، شكوفا را هنري خلق توانايي واقع در هنر در
است؟ لازم كودكان به هنر آموزش آيا كه ميشود مطرح سوال اين حال اين
گونهاي به آموزش اگر اول ، :است پاسخگويي قابل ديدگاه دو از سوال اين
را آنها و كند مقيد را كودكان هنرمندانه و لطيف احساسات كه باشد
از هنرمند خالق با را خود فطري ارتباط كه كنند عمل نوعي سازد وادار
از كودكان شدن جدا جز نتيجهاي قطع طور به شايد نهايت در بدهند ، دست
اگر اما.ميشوند قلمداد هنر به وابسته صنعتكاراني و داشت نخواهد هنر
را كردن حس هنري و كردن نگاه شيوه خود هنرجويان به هنرآموزان
هنري بيان فراگيري و هنري حس تداوم به علاقهمند نوعي به و بياموزند
آموزشگراني چنين قطع بطور و رساندهاند انجام به را خود وظيفه شوند ،
.ميدهند انجام خلاقانه و هنري كاري
:شفق درنگارخانه هنرجويان نقاشي نمايشگاه برگزاري حاشيه در
در شفق فرهنگسراي در نوجوانان و كودكان نقاشيهاي مشاهده از بعد
چه تا گلمحمدي خانم آموزش كه شد متبادر ذهن در آخر سوال همين واقع
وجود.است داشته تاثير كودكان احساسات نوع و بياني شيوه در حد
و تابلوها اصلي موضوع عنوان به طبيعت انتخاب و سرد رنگهاي
كردن نگاه به كودكان هدايت از نشان متمركز و ساده تركيببنديهاي
هنرآموزان اين آموختههاي بر منفي تاثير شايد كه نكتهاي اما.دارد
نقاشان قيمتهاي مشابه قيمتهايي با تابلوها قيمتگذاري باشد ، داشته
عرصه وارد تازه كه كودكاني فعاليت با برخورد اينگونهاست حرفهاي
آنها هنري احساسات و خلاقانه روحيه بر جبرانناپذيري لطمه شدند هنر
نوع اين تشكيل با آمده نظر در آن كمبود شايد آنچه نتيجه در.ميگذارد
سنين از حرفهاي صنعتي نقاشان پرورش و آموزش آن و شود جبران كلاسها
همواره خانهها سالن ديوار و خصوصي گالريهاي آينده در تا است كودكي
.باشند شده داده سفارش پيش از نقاشيهاي از پر
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام