چهارم ، شماره 1062 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 7 شنبه 17
|
|
:دانشگاهي تحصيلي سال آغاز با همزمان
ومديران آموزشي بهرهوري مديريت ،
آموزشديده
برنامهريزيآموزشي و مديريت مديرگروه رحيميان ، دكتر با گفتگو در
تهران دانشگاه
:اشاره
سرنوشت آموزشي ، برنامهريزي و مديريت رشتههاي نبايدهاي و بايدها
رشتههاي و آموزشي نهادهاي با آنها وارتباط رشته اين فارغالتحصيلان
رحيميان ، حميد دكتر گفتگوي موضوع كشور دانشگاههاي در علم اين جديد
علوم و روانشناسي دانشكده آموزشي برنامهريزي و مديريت گروه مدير
شماره اين در كه است همشهري فرهنگي خبرنگار با تهران دانشگاه تربيتي
.پرداختهايم بدان روزنامه از
بهعنوان آموزشي ، برنامهريزي و رشتهمديريت رحيميان ، دكتر آقاي
تلاش و مانده مهجور تاكنون تربيتي علوم گروه زير رشتههاي از يكي
و موافقيد ديدگاه اين با حد تاچهاست نشده آن معرفي براي ويژهاي
است؟ داده انجام را اقداماتي چه شما دانشكده آن ، جبران براي
سمت به وگرايش است مديريت دنيايامروز ، اصلي مشكلات از يكي
اگر يعني.است شده جهانروزافزون و ايران در مديريتهايتخصصي
بهموفقيتوي ضمانتي بخواند ، عامرا مديريت رشته دانشجويي
رشتههاي دانشجويان مورد در مقوله اين ولي كرد ، نميتوانارائه
براساس بازرگاني ، دولتي ، صنعتي ، آموزشي ، مديريت ازجمله تخصصي مديريت
.است شده واقع مقبول بيشتر آكادميك دنياي تجربه
درماني ميتواند آموزشي مديريت بهنام رشتهاي كه ميرسد بهنظر بنابراين
آنچه لذاباشد مربوطه سازمانهاي و آموزشي سيستمهاي مديران درد براي
و پرورش و آموزش كهبا باشيم داشته افرادي ما كه است آن است كارساز
از اطلاعاتينيز آن بر علاوه و باشند آشنا علومتربيتي با بهعبارتي يا
خواهد پديد را مديرآموزشي يك دو اين تركيب باشندو داشته مديريت
.ارشد كارشناسي يا كارشناسيباشد مقطع در است كهممكن آورد
و وزارتآموزش در شاغل آموزشي ميتواندمدير ما محصول بنابراين
كه بخشهايي در و ها وزارتخانه ساير در اينكه يا و پرورشباشد
اين با ولي.شود وظيفه انجام مشغول ميدهند ، انجام آموزشي كار بهنوعي
و نيستيم آموزشي مديريت رشته شناختهشدن شاهد كاربرد ، دامنه همه
.ميآيد يادمان به مدرسه مدير آموزشي ، مدير ميگويند هرگاه
با ما ، تهراننيز دانشگاه تربيتي وعلوم روانشناسي دانشكده در
نيز و مديريتآموزشي در ارشد وكارشناسي كارشناسي رشتههاي
را خودمان رابطه آموزشي ، عمده برنامهريزي رشته ارشددر كارشناسي
ايراد نيز ما بر لحاظ اين از و كردهايم برقرار پرورش و آموزش با
.است وارد
دانشكدههايعلومتربيتي به پرورش آموزشو كه ايرادهايي از يكي
آموزشي ، رشتههايمديريت فارغالتحصيلان استكه اين ميكند وارد
عمدتا و كنند برآورده را ما مديريتي مشاغل نيازهاي نميتوانند
چه مورد اين در.نميكند صدق آنها مورد در مديران انتصاب معيارهاي
پرورش و آموزش مديران انتصاب شرايط شما بهنظر آيا.داريد اعتقادي
!شما؟ دانشآموختگان علمي توان و دانش يا دارد اشكال
ماوارد دانشگاههاي همه بر كه كلياست ايراد يك اين درواقع
در دانشگاه مهندسفارغالتحصيل از صنعت همانطوركه يعني.كردهاند
آموزشي مدير از نيز پرورش و آموزش دارد ، تكنيسينگله قياسبا
مدرك با مدير با مقايسه در آموزشي مديريت رشته از فارغالتحصيل
و جامعه بين دايمي جدال يك اين و دارد شكايت غيرمرتبط تحصيلي
وجود بهدليل مختلف بخشهاي كاربردي و نياز مورد نيروي كه است دانشگاه
بر عيب اين و است نشده تربيت بخوبي عمل و تئوري بين محكم ديوار يك
تحصيل ، حين در ما دانشجويان كه چرا.است وارد هم ما دانشكده رشتههاي
آشنا آموزشي مديريت مقوله عمليبا بهصورت و نميكنند مديريت
در واحد كارشناسي 4 مقطع در مشكل ، اين رفع براي حاضر درحال.نميشوند
عملي كار و آموزشگاه در مديريت عملي كار:بهنامهاي درس قالب 2
و مدارس در و ميدهيم ارائه دانشجويان براي سازمانها در مديريت
يك كه است بنابراين و ميكنند كارورزي پرورش و آموزش ستادي سازمانهاي
بهعقيده.نيست كافي قطعا ولي كند ، آشنا عمل دنياي با را آنها مقدار
دوره پزشكي ، رشتههاي مانند آنكه نخست.شود انجام بايد كار دو من
برحسب ترم سه الي دو آموزشي ، رشته دانشجويان و باشيم داشته انترني
هم را مديريت صلاحيت و بگذرانند را آموزشي مديريت عملي دوره اقتضا ،
دانشگاهها روشتدريس در بايد آنكه دوم.كنند كسب آن مدرك علاوهبر
.شود ايجاد دگرگوني
كه...و مديريت سازماني تئوريهاي:ازجمله دروس برخي از بهغير
برنامهريزي تدريسو روش همچون دروسديگري دارند ، تئوريك اقتضاي
شود ، گذاشته محوري دانشجو بايدبنابر و شوند ارائه بايدعملي درسي
و مطلب عملا و شود فعال كلاس در دانشجو ، بايد لذا.محوري استاد نه
انتصاب شرايط يعني سوال ، ديگر بخش مورد در البته.فراگيرد را مهارت
ضرورتها ، به باتوجه پرورش و آموزش وزارت ميرسد بهنظر هم ، مديران
.نمايد مشخص مديران انتصاب براي را شرايطي كه ميدهد تشخيص
مديريت برايرشتههاي دانشجو انتخاب ميكنيداگر فكر دكتر ، آقاي
آغاز ديپلم مقطع از بهجايآنكه پرورش و آموزش موردنياز آموزشي ،
دورههاي همانند دانشجويان و شود شروع كارداني دوره از شود ،
مناسب شوند ، فارغالتحصيل ترم شش الي پنج بعداز فرهنگيان ، آموزشعالي
حين در كه مطالبي با مديران اين عملياتي تجربه تركيب و بود نخواهد
آنان توانمنديهاي رفتن بالا موجب ميگيرند ، فرا تحصيلآكادميك
نخواهدشد؟
دورههاي سطحجهاني ، در حاضر ، حال درمربوطياست و خوب بسيار سوال
مديربرگزار افراد براي كه دورههايياست مديريت ، موفقآموزش
سابقه سال سه مثلا دوره به ورود شرط دورهها ، اين از برخي در و ميشود
در بازرگاني مديريت دورههاي مورد ، اين در بارز نمونه.است مديريت
منعقد رشتهها تمامي در فني و مهندسي ليسانسيههاي براي كه امريكاست
افراد ، اينقبيل براي مديريت ، آموزش كه است داده نشان تجربه.ميكنند
سوخته آن به مربوط آتش در دستشان ميشنوند ، كه را آنچه آنكه بهجهت
افراد ، اين.ميكنند درك را آموزش اهميت و است بوده موثرتر است ،
جهت به و ديپلم كسب محض به كه دارند قرار كساني مقابل دقيقادر
وارد سالگي يا 19 سن 18 در كنكور ، كلاسهاي در شركت و آزمون خوب نمره
موافقم تفكر اين با قطع بهطور من.ميشوند دانشگاهها مديريت رشتههاي
آزمايش و ميدانم مناسب آموزشي مديريت رشته براي را آن انجام لااقل و
و كشور عالي آموزش سنجش سازمان توسط دوره چند براي حداقل آن كردن
سه با كارداني دورههاي فارغالتحصيلان بين از كارشناسي دانشجوي جذب
.است لازم كار سابقه سال چهار
علوم فارغالتحصيلانرشتههاي از وپرورش آموزش حاضر ، حال در
بهعمل استفادهشايانتوجهي بخشها ، و كليهگرايشها در تربيتي
برنامهريزي آموزشي ، فارغالتحصيلانتكنولوژي از مثلاگاهي.نميآورد
خود رشتهتخصصي در آنكه جاي به مديريتآموزشي و درسي و آموزشي
را آن از بيشتري كهواحدهاي دروسي تدريس باارائه كنند ، استفاده
بهنظر.ميكنند زايل را آنها توانعلمي گذراندهاند ، دردانشگاه
ميدهد؟ رخ پديدهاي چراچنين شما ،
اعتقاد آن به استكه بهرهوري اصول خلاف منطقو خلاف دقيقا كار اين
همچون مانده زمين درسهاي كهبراي است آن امر اين علتاساسيداريم
نسبت يا و نداريم اجتماعيمعلم و هنر ، جامعهشناسي انشاء ، فارسي ،
اقدام زمينه اين در پرورش و آموزش در موجود متخصص نيروهاي شكار به
را افرادي چنين اصلا كه باشد اين است ممكن ديگر تفكر.نكردهايم
بهعنوان البته كه بدهند ، درس را...و فارسي و آمار مثلا كه نداريم
در كافي تربيتمعلم كه زماني تا و است قابلقبول انتقالي دوره يك
اگر ولي ;گرفت بهره آن از ميتوان دهيم ، انجام را نياز مورد رشتههاي
طراحي كشوردر عالي آموزش اهداف با دربيايد ، سنت بهصورت بخواهد
پرورش و آموزش كه اهدافي با و شده انجام هزينههاي با دورههايي ، چنين
و آموزش ميرسد بهنظر.دارد منافات دارد ، مشاغل كارشكافي و جايابي در
خود اساسي نيازهاي ميتواند معلم ، تربيت جديد دورههاي طراحي با پرورش
.كند برطرف درازمدت در را
علومتربيتي در رشتههايي چه سال 2000هستيم ، آستانه در
وجود ما دردانشگاههاي كه ميشود تدريس ازكشور خارج دانشگاههاي
علوم موجود رشتههاي حد تاچه و هستند ، نويني ورشتههاي ندارد
چه جاي هماكنون و ميبينيد همخوان جامعه نيازهاي با را تربيتي
است؟ خالي رشتههايي
اساس انجامشده ، نيازسنجيهاي و پژوهشهايمستمر و مطالعات بررسي ،
آمــوزشي تحقيــقات مثــالرشته بهعنوان.جديداست رشتههاي طراحي
دكترا و ارشد كارشناسي كارشناسي ، مقاطع در (Educational Research).
موافق زياد كارشناسياش سطح با بنده البته كه ميشود ارائه خارج در
را ورزيدهاي آموزشي ، پژوهشگران پيشينه يك با ميتوان درواقع.نيستم
.كرد تربيت
به نام بههمين رشتهاي دروس سرفصل بسيار تلاش با كه خوشوقتياست جاي
تحصيلي سال مهرماه از و است رسيده عالي آموزش و فرهنگ وزارت تصويب
.پذيرفت خواهيم دانشجو آموزشي ، تحقيقات رشته براي 7675
رشته مثلايافتهاند رونق كه است چندي نيز تركيبي رشتههاي بهعلاوه
است ، تربيتديني و آموزشي ازتكنيكهاي تركيبي كه ديني آموزش
در آن خالي جاي و نگرشهايما و اسلامي بهاعتقادات باتوجه ميتواند
.گيرد قرار استفاده مورد و طراحي كشور ،
هم ، تربيتي علوم مباحث با آنها تركيب و روانشناختي زمينههاي البته
كلام ، ازاطاله جلوگيري جهت به آوردهاندكه پديد را جديدي رشتههاي
.نميشوم آنها وارد
ميشود راهاندازي كشور در بالاخره آموزشي ، دكترايمديريت رشته آيا
خواهدبود؟ چه زمينه اين در تهران دانشگاه نقش و نه؟ يا
دروس كهسرفصل بدهيم مژده بايد مديريتآموزشي رشته علاقهمندان به
و فرهنگ وزارت برنامهريزي شورايعالي توسط در2/7/74 رشته اين
اجراي به نسبت دانشكدهاي هيچ تاكنون ولي است ، شده تصويب عالي آموزش
خود اصلي اهداف از يكي بهعنوان تهران ، دانشگاه و است نكرده اقدام آن
مجوز تا است درصدد ارشد ، كارشناسي و دكترا دورههاي برقراري يعني
و فرهنگ وزارت به مدارك ارائه از پس و كند اخذ را دوره اين اجراي
رشته اين در را دانشجويان از گروه اولين مهرماه 1376 در عالي ، آموزش
.كند پذيرش
دارد ادامه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام