چهارم ، شماره 1063 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 8 يكشنبه 18
مديران آموزش در نيازسنجي
پاياني بخش - آموزشي مديران و آموزشي بهرهوري مديريت ،
مدير رحيميان ، حميد دكتر با همشهري گفتگويخبرنگار نخست بخش:اشاره
تربيتي علوم و دانشكدهروانشناسي آموزشي برنامهريزي و مديريت گروه
پاياني بخش در امروز.منتشرشد صفحه همين در ديروز دانشگاهتهران ،
مديران آموزش امر در نيازسنجي ديگر ، سوال يك طرح با اينگفتگو ،
.است گرفته قرار موردبحث
كارگاه چند برگزاري اخير ماههاي در اينكه به باتوجه دكتر ، آقاي
همايش ونيز تهران شهر سطح در پرورش و آموزش مديران براي آموزشي
نيازهاي بودهايد ، عهدهدار را كيفيت بهبود كاربردي -علمي بينالمللي
به آيا و ميدانيد چه در را پرورشكشورمان و آموزش مديران آموزشي
نياز مورد اطلاعات كلاسيك ، خدمت ضمن آموزش دورههاي با ميتوان شما نظر
كرد؟ منتقل آنها به را مديران
خدمت ضمن كهآموزش است اين آن و كنيم قبول پيشفرضرا يك بايد اول
آموزشي تحقيقات از قابلتوجهي بخش.است واجب ما مديران و معلمان براي
يك و هفتهاي يك روزه ، سه دو كوتاهمدت دورههاي كه است اين نشانگر
مانند طولانيتر دورههاي به نسبت بيشتري اثربخشي خدمت ضمن آموزش ماهه
مشگلگشايي ، دورههاي مديران براي اگر مثلا.دارند فوقليسانس و ليسانس
قطعا كنيم ، اجرا و طراحي كوتاهمدت بهصورت را...و تصميمگيري فنون
به رسيدن در را آموزشي سازمانهاي و داشت خواهند بيشتري اثربخشي
آموزشي ، برنامهريزي اين پيشنياز.رساند خواهند ياري خود اهداف
و ما مشتريان نيازهاي شناخت از عبارت آن و است آموزشي نيازسنجي
نيازسنجي ، اين.كنيم اجرا دوره آنها براي ميخواهيم كه است كساني
مدارس در مديرانما يا و ستاد در ما كهمديران ميكند روشن
مهارتهايي چه به و چهدانشهايي به دبيرستان و ابتدايي ، راهنمايي
كه ميشود مثلامشخص.چيست آنها درميان اولويت و دارند نياز
ارتباط در كه است لازم يا دارند كار قانون شناخت نيازبه ما مديران
.كنند كسب اطلاعاتي انساني روابط مديريت با
قرار موردتوجه پرورش و آموزش نيازسنجيكاركنان خوشبختانه اخيرا
و مناطق از دربرخي برنامه مبتنيبر دورههايآموزشي و گرفته
قرار مدنظر آموزشها در بايد را چيز دو.است شده برگزار شهرستانها
ميشود ، مربوط پرورش و آموزش سيستم به كه است مشكلاتي يكي.دهيم
.دانشآموز و معلم انتخاب در جاري مقررات و قوانين بودجه ، كمي:مانند
با ميتواند مدير و است كنترلمديران در كه است ديگرمشكلاتي دسته
مشكلات مديران لازماست.كند حل را مشكلات خلاقيتخودش و ابتكار
مربوط اينكه نگويند و ندهند خوددخالت كار در را سيستم مربوطبه
ما نداريم ، ماتاثيري و است سيستم مشكل و نيست دستما و نيست ما به
همين با و خود مدرسه محدوده در كه داريم زيادي موفق آموزشي مديران
را خود مدرسه و دادهاند انجام را زيادي و خوب ابتكارات متمركز ، نظام
هم ايران از آنها آموزشي نظام كه داريم كشورهايي.كردهاند شكوفا
شاخصها برخي در خود ، دادن نشان با آنها مديران ولي است ، متمركزتر
را اين نبايد لذا.كردهاند برجستهتر را خودشان كشور آموزشي نظام
ما مديران.شويم هضم آن در بايد ما دارد ، مشكل سيستم چون كه پذيرفت
و شوند آشنا مدارس و پرورش و آموزش در انساني نيروي اهميت به بايد
والدين ، ارزش به همچنين و.كنند درك را خود معلمان و خود ارزش
برقراريارتباط فنون.ببرند پي مربيان و اولياء انجمن و دانشآموزان
مسئله ، حل و تصميمگيري مهارتهاي فنون مدرسه ، خارج و داخل با
كنترل اداري ، و مالي امور با آشنايي اختيار ، تفويض و سازماندهي
است مقولههايي ديگر از نيز اداري وظايف شرح با آشنايي و آموزش كيفيت
.كرد توجه آن به مديران آموزش در ميتوان كه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام