چهارم ، شماره 1065 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 10 سهشنبه 20
|
|
آينده مدارس:مدارس بازگشايي با همزمان
بود؟ خواهند چگونه
گروههاي كه زماني موارد ، اكثر در كه دارند عقيده پژوهشگران
زندگي ابزاريك از و شده مشترك وظيفهاي و كار درگير دانشآموزي
ميآيد بدست موثرتر صددرصد نتيجهاي ميجويند ، بهره واقعي
تقاضاهاي و خواستهها با را خود كه بود خواهند قادر مدارس آيا
برخي و حال زمان به مربوط آنها از برخي كه نشده ، يا پيشبينيشده
و اطلاعات انفجار خير؟ يا دهند تطبيق است ، آينده قرن به مربوط
اين به پيش دهه دو از كه عمل و تئوري در اساسي تغييرات و تكنولوژي
دورههاي در بيشتر چه هر تغييرات به كمك دارد ، ادامه همچنان طرف
و فرهنگي اجتماعي ، زندگي در فعال شركت جهت فرصتها افزايش و مقطعي
كمك در مدرسهاست ساخته مواجه مشكل با مدارس براي را مهم اين شهري ،
آموختن و مطالب فهم جهت در نوجوانان و كودكان پيشرفت و توسعه به
همه از مهمتر تغييراتو با پذيري تطبيق براي لازم آموزش مهارتها ،
زندگي دوران در يادگيري براي توانايي و محرك يك عنوان به اينها ،
.دارد عهده به را اساسي نقش آنها ،
مخصوص آمادگي كه معناست بدين كار بازار در اساسي و عميق تغييرات
دو از استفاده ، غيرقابل و كهنه سريع خيلي خاص ، مشاغل بعضي براي
تغيير خاطر به ديگري و تكنيك و علوم در پيشرفت خاطر به هم جهت ،
پي در بيشتر وابسته ، جهاني اقتصاد يك در كه شركتها سريع مشيهاي
.ديگر تاچيزهاي هستند كنندگان مصرف خواستههاي
چنين در آنها بكارگماردن براي افراد آمادهسازي مسئول كه مدارس ،
عظيم تحولات و تغيير اين تاثير تحت بيش و كم نيز هستند ، محيطي
اين زياد ، انعطافپذيري با البته غيرمستقيم ، و گرفته قرار اجتماعي
.ميدهند نشان جامعه ، در آن نقش و تدريس نحوه روي بر را تاثيرات
.است متفاوت خانوادهاي هر در حتي و جامعه هر در خانوادگي ساختار
داخل به جمعي دسته و وسيع مهاجرتهاي بواسطه مختلف فرهنگهاي و نژاد
در بچهها با كه ميگردد اين از مانع امر اين و كرده نفوذ كشوري هر
به.باشيم داشته انتظار يكجور آنها از و داشته رفتار طرز يك مدرسه
اطلاعاتي منابع تنها عنوان به ديگر جامعه ، و خانوادهها مدارس ، علاوه ،
پيش تلويزيون كه الكترونيكي ارتباطي وسايل.نميروند شمار به جوانان
بر آنها تاثير و داشته قرار دسترس در كاملا آنهاست ، پاافتادهترين
مدارس كار نحوه و شكل به بايد كه است اصلي عوامل از يكي جوانان روي
.نگريست بيشتري تامل و دقت با آينده در
ساختن مطرح در مدارس بياموزند؟نقش بايد را چيزهايي چه دانشآموزان
مقطعتحصيلي هر آينده ، در مداوم آموزشهاي براي كار پايه و اساس
مقاطع اين اهداف و مقاصد ريز بيان جاي به.است واضح و روشن خوبي به
قابل و عمومي پايهاي عنوان به را آن كه دارد وجود امكان اين تحصيلي ،
و تجزيه دروس رياضي ، مثل عملي ، و ذهني مهارتهاي تمامي براي انتقال
فرهنگشناسي ، ارتباطات ، علوم اطلاعرساني ، فني ، تكنيكهاي تحليل ،
زيست ، محيط و رواني سلامت و بهداشت هنر ، اقتصاد ، علوم شهرشناسي ،
ادامه نيز مدرسه از خارج در ميتواند مهارتها اين آموزش.كنيم معرفي
روز دانش شناخت جهت در آنها ذهني تواناييهاي پيشرفت به و يافته
در را آنان اندوختههاي و يافتهها زمان مرور به و نمايد وافري كمكهاي
.كند تكميل پيرامونشان محيط با رابطه
به تحصيلي مقطع مهم و اعظم بخش تقسيم شيوه ، اين عملي نتايج از يكي
دستورالعملهاي و روشها موضوعي ، هر براي كه است طرحهايي سلسله يك
يك در را بررسي اين كه ميدهد امكان ما به حالت اين.دارد را خود خاص
شده خاص موضوعي شامل كدام هر كه بگيريم نظر در وسيعتر سلسلهطرحهاي
ترتيب بدين.ميگردند جديدي دستورات پذيراي تازه ، روشي و سير خط با و
حوزه به دانشآموزان خانوادگي زمينههاي پس با هماهنگي با ميتوان
اين در جالبي نمونههاييافت دست آنها ذهني فعاليتهاي از وسيعتري
وشور بحث به از پس و تهيه پرورش و آموزش ملي توسطكميته زمينه
يكي.است گرديده تدريس مدارس ، آموزشي مديران از برخي به آن ، گذاشتن
شاگردان و معلمان كردن دستهبندي باب ، اين در آنها استراتژيهاي از
با متفاوت ديسيپلينهاي با معلمين گروه يك در موارد اغلب در كه است
تاييدچنين در آن دنبال به و.ميشوند گمارده كار به دانشآموزان
تمامي ارائه طرح با نشرياتي كه است مختلفتحصيلي مقاطع در روشهايي
سيستمهاي ترتيب بدين.مييابد مدارس ، انتشار وپرورشي آموزشي اهداف
و خشونت عدم سازشي ، نرمهاي شامل آمدهكه بدست ارزشهاي مدارس ، آموزشي
.تعليمميدهند را است مختلف افراد به احترام
و دادن درس كه ميآيد روشن نظر فراگيرند؟به بايد چگونه دانشآموزان
يك ، .داد تغيير بتوان علتمشكل دو به را ، روشها و متدها آموختن
در شده ذكر كسبمهارتهاي در وسيعي انتقادي زمينههاي كه علت بدين
علوم رياضيات ، به محدود تنها امر اين البته كه است بوده حاضر سيستم
خط گوناگوني خاطر به آنكه ديگر و نميشود ، درسي مهارتهاي و ارتباطات
ابتدايي شيوههاي كار ، بازار و جامعه در آن تغييرات و مختلف مشيهاي
عوض ، در است ، داده دست از را خود مركزيتسابق ديگر پرورش و آموزش
فرداي براي را خويش يادگيري قدرت و ذهني مهارتهاي بايد دانشآموزان
بستن كار به براي را آموختن بايد آنها.دهند توسعه و بسط خود
خويش تجربيات و عقايد عنوان به دانشآموختگان كه آنچه يعني فراگيرند ،
آموختههاي زمينه در توسعه و بسط جهت محركي عنوان به بايد را دارند
در بايد دارد امكان كه آنجا تا امر اين و گيرند ، كار به خويش
آبي خلوص درجه آزمايش مثال ، عنوان به).باشد عيني و ملموس زمينهاي
شيمي آزمايشگاه در البته شده ، برداشته عمومي انبار يا مخزن يك از كه
كه زماني موارد ، اكثر در كه دارند عقيده محققين (زيستشناسي يا
ابزاريك از و شده مشترك وظيفهاي و كار درگير دانشآموزي گروههاي
به.ميآيد دست به موثرتر صددرصد نتيجهاي ميجويند ، بهره واقعي زندگي
آن هم كرده ، برخورد فعال مسئلهاي با دانشآموز كه زماني ديگر ، عبارت
دست بهتر كار ، آن از نهايي هدف و مقصود به هم و ميكند درك بهتر را
امكان اين نميآموزند ، روش يك به نفري دو هيچ كه جايي آن از.مييابد
بر كه دركي تاثير و فهم ميزان به كلاسها فعاليت و نوع داردكه وجود
برخي مثال ، عنوان بهباشد متفاوت كاملا ميگذارد ، دانشآموز
بسيار گروهي و جمعي آموختن كه كنند تصور چنين است ممكن دانشآموزان
حاكم مدارس اكثر بر كه شخصي پروژههاي نيز و آن رقابتي نوع از مفيدتر
.باشد ميشود ، نيز امتحاناتي به منجر كه زمينههايي در بخصوص است ،
عادت كه است موظف دانشآموزي هر باشد ، كار در آموزشي چنانچه معهذا ،
و داده برنامه خود كارهاي به داده ، گسترش خود در را بودن هدفمند به
به نياز دانشآموز ابتدايي ، مراحل دركند چك روزانه را پيشرفتهايش
امتحانات ، پس از خود و شده كمتر نياز اين مرور به اما دارد ، كمك
.برميآيد خويش اشتباهات تصحيح و درسي مشاورههاي
خاص زمينههاي در كلاسهايي تشكيل به دانشآموزان از دستهاي ، طبيعتا
قسمت كه نيست حد آن به امرتا اين واقع در اما ميدهند ، نشان علاقه
كنند ، پيشرفت زمينه آن در سرعت با كردهو آن صرف را خود وقت اعظم
پيشرفتخود سرعت مابين تعادلي حقيقتا علاقهاي ، چنين نشاندادن با بلكه
وجود به درسي ديگر زمينههاي در خود حركت كندي و باب اين در
.ميآورند
زمينه استاندارددر ماخذهاي ميزان چه يادگيريهر و آموزش ميزان
شخصي وپروژههاي طرحها از برخي نسبت همان باشد ، به كمتر يادگيري
در نفس به اعتماد ايجاد براي هم ميكنند ، مهمترجلوه موفق ،
عنوان به هم و آنها يادگيري ميزان بردن بالا جهت محركي و دانشآموزان
.آينده در آنان شغلي اندازهاي چشم جهت در راهنمايي
بايد دانشآموزي هر كه نيست مفهوم بدان هماهنگ ، طرح يك حقيقت ، در
دريافتيك عوض ، در.يابد دست موضوع همان در ملي ، اعتبار مشخصه يك به
جايي در و خود بهنوبه است ممكن درسي ، موفقيتهاي از داخلي گواهينامه
يك اخذ به موفق را وي و تقويتكرده را فرد انگيزه و توان مناسب ،
چه و كار بازار در چه) قانوني معيارهاي مطابقبا خوب ، و مناسب موقعيت
و ملاكها به مراجعه با شخص ارزيابي حتي.گرداند(درسي لحاظ به
احتمالاميتواند آماري ، نمونههاي به نسبت شده ، تعيين ازپيش معيارهاي
مشخص كاملا بادرصدهايي ملاكهايي) دهد ارائه ما به را تري مثبت نتايج
و موفقيت از را فرد وموقعيت دارد اختصاص تحصيلي مقطع هر به كه
و (.ميدارد بيان واضح و روشن صددرصد شكستوي ، احتمالا تا او پيروزي
اينامتحانات گذراندن موقعيت در اكنون هم كه ازدانشآموزان بسياري
كه چرا بنگرند ، بهآن بيشتري تامل با تا ميكنند سعي دارند ، قرار
موارد ، از بسياري در هستندكه يكصدا خود معلمان با نيز آنها اكنون
آنها معذلك ، .ندارند را اينامتحانات برگزاري جهت كامل آمادگي هنوز
پسرفت احيانا يا و پيشرفت ميزان طرح ، درآن كه دارند مقطعي طرحي
.است شده داده نشان و كاملابررسي آنها
پس هر با دانشآموزان آينده ، نمونه مدارس همگاندر براي مدرسه
.بيابند را خود مكان تا بود خواهند قادر سادگي به خانوادگي ، زمينه
مدارسي اين سمت به را علاقه بدون دانشآموزان ميتوان چگونه اينكه اما
پيدايش و گذراني وقت مكان بنوعي درواقع و نداشته جذبهاي كوچكترين كه
.است بحث قابل مسئلهاي خود داد ، سوق بشمارميروند ، لغزشها انواع
قبال بيشتردر مسئوليت احساس جوانان ، اين به است قادر اينسيستم چگونه
هماوردي و احساسي و ارزشهايعقلاني به گذاردن احترام خويش ، آموختههاي
آنها موارد خيلي در عملا خود كه درحالي بياموزد ، را زندگي مشكلات با
ميكند؟ رد را
دارد ادامه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام