چهارم ، شماره 1066 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 11 چهارشنبه 21
|
|
فراگيران دانش روزآمدي و خلاقيتها پرورش
(پاياني بخش) بود؟ خواهند چگونه آينده مدارس
مدارس ، بازگشايي هفته روزاز چهارمين با همزمان ديروز ، :اشاره
خوانندگان تقديم.بود خواهند چگونه آينده مقالهمدارس بخشنخست
از حاصل تغييرات و آموزش تداوم مقاله ، اين پاياني بخش در امروز ، .شد
بحث مورد آينده مدارس در فراگيران دانش روزآمدي و خلاقيتها پرورش آن ،
.است گرفته قرار
و ضعفها شناخت جهت رادر هنگامي زود هاي برنامه بايد پرورش و آموزش
گذاشته اجرا به تحصيلي سالهاي نخستين همان در دانشآموزان تواناييهاي
بالا را آنها تحصيلي استعدادهاي و هوش ضريب بتواند وسيله بدين تا
Head Startطرح.آورد عمل به جلوگيري آنها نابهنگام افت از و برده
خدمات علاوه به اجتماعي ، و بهداشتي خدمات سال 1965 به آمريكا در
كل %سال 1990 ، 20 دركرد ارائه مدراس دانشآموزان به را آموزشي
زندگي فقر خط زير خود خانوادههاي با كه كشور سال پنج تا سه جمعيت
تستهاي از كه چند هر و گرفته قرار جامع طرح اين پوشش تحت ميكردند ،
دست به نهايي و قطعي اثرات گونه هيچ آمد ، عمل به كه (IQ) هوشي ضريب
نگرديد ، مشاهده آنها امثال و آنها زندگي كيفيت در پيشرفتي و نيامد
توجه مورد دقيقا آنان اجتماعي رفتارهاي تا گشت موجب امر اين ولي
.گيرد قرار
سرمايهگذاريهايهنگفتي نيز وهلند فرانسه همانند كشورها ، ديگر
ملاك.است كرده آنها وضعيتآموزش زمينه در كودكانپيشدبستاني براي
مدارس به نسبت قبول قابل رفتارهاي كه است اين برنامهها اين ومعيار
.شود زده محك دانشآموزان ، هوشي پيشرفتهاي روند و
از دربرخي اين از پيش آن ، معنايامروزي به مفهومكودكستان
و آمريكا ميتوان طوركلي به و داشت رواج خصوصامريكا ، به كشورها
كودكان آمادگي و كودكستانها پايهگذاران عنوان به را انگليس سپس
طول به مدتي نيز ، آمادگيها نوع اين پذيرش و گسترش كه چند هر دانست ،
.انجاميد
آن در حاصله تغييرات و آموزش تداوم
را آينده در متوسط و ابتدايي ازمدارس تصويري ميتوان ترتيب بدين
انجام فعاليتهاي لحاظ به چه و فيزيكي نظر نقطه از چه آورد ، رو پيش
نزديك آيندهاي در مدارس ، مطمئنا.آن آموزشي مختلف زمينههاي در شده
فضايي با كلاسها داشت ، خواهند وجود حاضر شكل همين به بيشتر نيز
گرفته كار به دو ، هر دانشآموزان و معلمان خدمت در كه مناسب نسبتا
اجتماعي و درسي پيشرفتهاي ناظر راه انتهاي تا بايد كه معلميني شده ،
كه ميگيرد خود به وسيعتري جنبه زماني نظرات اين اما.باشند نونهالان
و دانشآموزان تكتك بيشتر چه هر و عميقتر مطالعات و بررسيها با
زندگي پيشرفتهاي جهت در مشوقي و خورده پيوند يكديگر با استادان
مگر.نشود درس كلاس و مدرسه محيط به محدود تنها و گشته آنان واقعي
صورت اين در كه بوده برخوردار بزرگتر نسبتا فضايي از مدرسه اينكه
رشد و شخصي كارهاي پذيراي بيشتري انعطافپذيري با نيز درس كلاسهاي
.بود خواهند دانشآموزان جسمي -ذهني سريع
اين در كتابخانه مثال عنوان وبه مركزي اصلي ، منابع واقع در
متوسطه ، و راهنمايي مدارس در.عهدهدارد به را اساسي نقشي طرحها ،
ميطلبد را خود خاص ارتباطي وسايل و تكنولوژي فضا ، مبحثي ، و زمينه هر
بايد دانشآموز هر.ميآيد نظر به سادهتر مبحثي هر منبع به دسترسي و
با و استفادهكرده آن مختلف نرمافزارهاي با كامپيوتر يك از بتواند
در نويني خالقبرنامههاي خود گوناگون ، وآزمايشهاي تمرينات انجام
مورد در مثال عنوان به ممكناست امر اين البته ، .زمينهگردد اين
به مجبور حال هر به كهدانشآموز جايي آن از و باشد رياضيات
وجود به شبهه اين است ، اعداد شمارش و محاسبه حساب ، مفاهيم يادگيري
شكل وي ذهن در رياضي مفاهيم نيز ، امكانات اين نبود با كه ميآيد
را او و داده افزايش را وي خلاقيت قوه كامپيوتر ، با كار ولي ميگيرد
.ميآورد بار نفس به اعتماد با
خاصي نماي با جديد مدارس ساختمان اسكاتلند ، و فرانسه فنلاند ، در
فراگيري زمينه در دانشآموزان تقاضاهاي با مناسب تا شده طراحي
به نسبت كمبودها كمترين و فضاها انعطافپذيرترين با جديد تكنولوژيهاي
هم دانشآموزان اجتماعيساختن اهميت وصف ، اين با.باشد ديگر مدارس
كه نسبت همان به كه گفت ميتوان حتي است ، باقي خويش قوت به چنان
اين مييابد ، توسعه آموزش ظرف در مشخصي زمان عنوان به شخصي مطالعات
در خصوص به كودكي هراست شده برخوردار بيشتري اهميت از نيز مسئله
دوران در كه دارد ايمني و محكم كمربند يك به نياز ابتدايي سنين
امروزه كه چند هر ميگيرد ، شكل بچهها بين گروهبندي با امر اين مدرسه
پذير امكان نيز خانگي كامپيوترهاي با و خانه محيط در بيشتر يادگيري
دوستانه كوچك گروههاي در تنهايييا به ميتواند دانشآموزي هر و شده
وجود ، اين اين با.ورزد امرمبادرت اين به (مدرسهاي دوستان)
محدودبه شدن اجتماعي نوع اين استكه روشن خوبي به مسئله
گروهي ، گروههاي ورزشهاي شامل وميتواند نشده كلاسي فعاليتهاي
به مدارس چنانچه البته.باشد بزرگسالان اجتماع همانند...و فرهنگي
به نسبت و شوند تبديل دانشآموزان يادگيري جهت انعطافي قابل مراكز
خدمات ديگر با رابطه در احتمالا نگيرند ، سخت تدريس ساعات يا ساعت
.داشت خواهند بيشتري بهرهوري نيز (كتابخانهها همانند) اجتماعي
بيش رويايي شما ، نظر به انجامشده بحثهاي تمام كه است ممكن البته
كار ، بازار و نظاماجتماعي در مختلف تغييرات و دگرگوني نيايد ، اما
روزمره زندگي در خويشرا اهميت و عملي و علمي اينارزش از پيش
كليد بعنوان بايد ما فرداي مدارس بنابراين.است داده نشان انسان
را شاگردان و كرده وظيفه انجام مهارتها ، و دانشها تمامي به دستيابي
جديد نقش اين.نمايد تشويق زمينهها تمام در بيشتر هرچه يادگيري به
ادامه در را آنها و بخشيده تازه نيرويي نيز معلمان و اساتيد به
.ميگرداند ثابتقدمتر راهشان
در را تغييرات اين تلاشبيشتر و كار با هستند مجبور كه كشورهايي
با و خاص باتواناييهاي بايد آورند ، بوجود خويش محيطهايآموزشي
اين در فقط.ورزند مبادرت مهم اين به خود ملت نيرويجوان از كمك
و تجارت دنياي كار ، محلهاي خانهها ، به مدارس از آموزش كه است صورت
.ميكند سرايت كشور يك دولت و ملت تمامي به آن ، وسيعتر معناي در
خويش اصلي جايگاه كه بود قادرخواهند ما ، آينده مدارس صورت اين در
و پايه مثابه به و يافته سريعش ، پيشرفتهاي با آشفته دنياي اين در را
.آيند بهحساب فردي هر اجتماعي زندگي در اساسي
واگنر آلن و حسن ابرار:نوشته.
(ABRAR HASAN & ALAN WAGNER)
:منبع.
The OECD OBSERVER APRIL
زماني سهيلا:ترجمه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام