چهارم ، شماره 1070 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 16 دوشنبه 26
|
|
انديشه تازههاي
رهيافت
تابستان75 و بهار دوازدهم ، شماره/پژوهشي و علمي سياست فصلنامه
هماهنگي وايجاد تقويت هدف با كه فصلنامهرهيافت شماره دوازدهمين
حوزه فعاليتهاي و مطالعات مسائل ، طرح ونيز پژوهش امر در
علوم و انساني علوم مختلف زمينههاي در پژوهشي و علمي سياستگذاري
.گرفت قرار نشريات و كتاب بازار روانه و چاپ ميشود ، منشتر طبيعي
اولويتهاي روشهايتعيين بررسي و براساسسياستگذاري كه شماره اين
روش تدوين پژوهشي ويژهكارگاه گزارش درج ضمن شده ، منتشر تحقيقاتي
بررسي:شامل مقالاتويژهاي و ديدگاهها تحقيقاتي ، اولويتهاي تعيين
شورايپژوهشهاي توسطكميسيونهاي اولويتهايتحقيقاتي روشهايتعيين
مبناي الويت تكنولوژيو برايتوسعه كشور ، سياستگذاران علمي
پروژههايتحقيق و درانتخابموضوعات معيارها و شاخصها تحقيقات ،
اسلاميايران ، اولويتهاي جمهوري در تحولبخشانرژي و تحقيقات وتوسعه ،
تعيين براي وتلاش انساني اساسي بهنيازهاي باتوجه تحقيقاتي
.است شده منتشر و چاپ پيشبيني از بابهرهگيري اولويتها
علمي ، پژوهش ، سياست و آموزش:شامل بخشهايديگري از فصلنامه همچنين
.است برخوردار اخبار و معرفيكتاب گزارش ،
لاكوست ژان:نوشته بيستم قرن در فلسفه
اردكاني داوري رضا دكتر:ترجمه
(سمت)دانشگاهها انساني علوم تدوينكتب و مطالعه سازمان:ناشر
بها4000ريال / 1375;اول چاپ
قرن اين فيلسوفان بزرگترين و قرنبيستم فلسفههاي مهمترين راستي
پرداخته فلسفه به بيستم قرن در كه كساني تمام آيا كيستند؟ و كدامند
ملاك اگر هستند؟ بيستم قرن فيلسوف نوشتهاند ، فلسفه در مقاله و كتاب و
كار بدانيم ، كتاب و مقاله نوشتن تقويمي وزمان مرگ و ولادت تاريخ را
قرن به متعلق فلسفي آثار نويسندگان از عدهاي اما ;نيست دشوار چندان
نو تفسيرشان و شرح اما گذشتهاند فيلسوفان مفسران و شارحان بيستم ،
هگل و كانت از پس كه است فلسفهاي بيستم قرن فلسفه صورت ، اين در.است
تلقي اين در.آمدهاست پديد نيچه و ماركس و كنت اگوست و كييركگارد و
در و آيد حساب استبه نيزممكن فرهنگي و واجتماعي عواملسياسي بعضي
و است مبهم مزبور بيان اينكه از نظر صرف ولي نظرگرفتهشود ،
عنوان فلسفهاي ميآيد ، ديگر فلسفه دنبال به چگونه فلسفه يك نميدانيم
به پيوستگي صرفا نه كه ميكند پيدا بيستم قرن مثلا و عصر فلسفه
.باشد داشته گذشتگان آراء به نسبت استقلال و تازگي نوعي بلكه گذشته ،
در چنانكه بلكه بدانيم ، پيوسته را علم تاريخ حتي كه است مشكل اكنون
گسستگيو و علمي انقلابهاي از توماسكوهن ميخوانيم ، كتاب همين
علمتاريخ تاريخ اگر.است آورده بهميان سخن علم تاريخ در انقطاع
تاريخ وجهنميتوان هيچ به را فلسفه گسستگيهاست ، تاريخ و انقطاعها
پيدايش آيادانست انحطاط يا پيشرفت و كمال درجهت ممتد و پيوسته
صورتي هر ظهور و است؟ اتفاقي امر يك تفكر در نو طرحهاي و نسبتها اين
تمام شامل بيستم قرن در فلسفه است؟كتاب ممكن زمان هر در تفكر از
به كتاب ، اين در ولي ميباشد ، سو اين به سال 1900 از آمده پديده آثار
مولف.است نشده هم اشارهاي حتي فلسفي آثار و تحقيقات از بسياري
ميان از بايد وقتي اما است ، داشته توجه فيلسوفان شهرت به بيگمان
شركت ديگر ملاك.باشد بايد ديگري ملاك گذاشت ، كنار را بعضي مشاهير
كه است برگزيده را كساني نويسنده يعني ;است حاضر بحثهاي در فيلسوفان
پاسخ حاضر عصر فلسفه مسايل به كوشيدهاند و آورده پيش تازه بحثهاي
اين با.است گرفته قرار نزاع و بحث مورد خود آنان ، پاسخ و بگويند
است ، يافته اختصاص فلسفهمعاصر به كه موجود كتابهاي درميان همه ،
جزو مطالب پيوستگي و خاص وترتيب تاليف حسن جهت از مختصر شايداين
.آيد حساب به خوب آثار
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام