چهارم ، شماره 1070 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 16 دوشنبه 26
|
|
فرهنگي عوامل و ريشهها ;تقريبي افكار
آخر بخش - مصر در اسلامي مذاهب تقريب مسائل از گونههايي
از(س) اهلبيت طرفدار گروههاي جعافرهو صوفيه ، بهرهها ، وجود
كواكبي شلتوت ، محمود شيخ نظير مصر ، علماي از برخي روشن تفكر و سويي
است شده مصر در تقريبي افكار رشد باعث...و
بزرگاسلام عالم بين مناظره كهمشروح كتابالمراجعات انتشار
عامل جبل در پرچمدارانتقريب از (ره)شرفالدينالموسوي عبدالحسين
تفاهمات سوء زدودن در مهمي نقش ميباشد الازهر رئيس سليم شيخ و لبنان ،
اعتراف مراجعه درآخرين سليم شيخ.است داشته شيعه به نسبت سنت اهل
ميان موجود اختلافات و ندارد وجود شيعه و سني بين فرقي كه است كرده
چهارگانه مذاهب امامان ميان موجود اختلافات از كمتر سني و شيعه
.است
محيطفرهنگي در سني و شيعه بين ودوستي تفاهم ايجاد حقيقت ، در
زير شرح امربه اين دلايلاست بالاييبرخوردار استعداد از مصر ،
(س)بيت اهل به منسوبين از تعدادي قبور وجود -باشد1 ميتواند
ساير مردم از بيش كشور اين مردم شده باعث مصر ، در اشتر نظيرمالك
ارادت ابراز و محبت اظهار (س)بيت اهل به نسبت اسلامي كشورهاي
.نمايند
با نزديكي و تفاهم براي فراواني دارايتمايل ذاتا مصر مردم -2
انقلاب پيروزي از پس و دارند شيعيان منجمله مسلمان برادران ساير
.است يافته افزايش تمايل اين اسلامي
درابتدا كه بزرگ معنوي و روحي يكمركز عنوان به الازهر وجود -3
ميكرده دنبال را تقريبي اهداف و شده شيعهتاسيس مذهب انتشار براي
.شود گرفته ناديده نميتواند نيز است
ودشمني شيعيان توسط مصر در دولتفاطمي تشكيل تاريخي ، بعد در -4
دشمنان سديدرمقابل بهعنوان همواره ووهابيون ، مصريان بين تاريخي
تلاشهاي عليرغم وهابيون دليل همين به است ، كرده تقريبعمل انديشه
جاي.نبودهاند خود تفرقهافكنانه تفكر بسط به موفق مصر فراواندر
مذهب اساس بر مصر قانونگذاريهاي از برخي فوق ، دلايل به كه نيست شگفتي
گرفته شيعه مذهب از مصر مدني قانون از ماده دو مثال براي.باشد شيعه
يك انتشار به اقدام الازهر عبدالناصر ، دوران در.است شده
عبارت كه هشتگانه مذاهب در اسلامي عنوانفقه تحت فقهي ، دائرهالمعارف
اباضي مذاهب و زيدي و اثنيعشري مذاهب سنت ، اهل مذهب چهار از ، بودند
تشكيل مصر در اهلالبيت عنوان تحت جمعيتي دهه ، اين در.نمود ظاهري و
بهصورت و رسيد ثبت به شماره 1852 با اجتماعي امور وزارت ودر شد
بنا اسلامي پيروزيانقلاب از پس جمعيت اينمنتشرنمود نشرياتي نامنظم
در مهمي نقش مجموع در اينجمعيتگرديد تعطيل انورسادات دستور به
عنواناشراف با سادات تيره مصر ، در.نداشت مذاهب بين تقريب امر
اهل به منسوب اموات نسب حفظ مصر ، در اشراف جمعيت و ميشوند شناخته
.دارد عهده به را (س)بيت
نام به گروهي واسوان ويژهاستانهايقنا به منطقهصعيد در
و دارند وجود ميباشند (س)صادق جعفر امام حضرت به منتسب كه جعافره
.ميباشند اهلسنت جماعت با برادرانه همزيستي و تقريبي تفكرات داراي
.ميرسد نفر ميليون به 2 مصر در جعافره تعداد
در كه هستند آفريقا اسماعيليه شيعيان از ديگري گروه (1)بهرهها
استفاده با و كردند مهاجرت مصر به حكومتانورسادات دوران
شيعي مساجد ترميم به تشويق را مصر اوقاف وزير خود مادي ازتواناييهاي
جماعت مقراين به تبديل مسجد اين و نمودند مسجدالانور نظير فاطميون ،
و ترميم را (س)زينب مسجد و (ع)مسجدالحسين همچنين بهرهها.گرديد
امام حضرت پيروان از كه مصر در فرقهصوفيه.نمودند بنا تجديد
تسنن اهل علماي با خوبي علمي همكاريهاي همواره نيز هستند (ع)علي
كشور اين مردم علاقه به واقف كه مصر در صوفيه جنبش رهبران.داشتهاند
براي مانعي خود فرهنگي فعاليتهاي با همواره بودهاند (س)بيت اهل به
.شدهاند سلفيت و وهابيت تفرقهگرانه تعاليم رشد
و سويي از (س)بيت اهل طرفدار گروههاي و جعافره صوفيه ، بهرهها ، وجود
...و كواكبي شلتوت ، محمود شيخ نظير مصر ، علماي از برخي روشن تفكر
كه وهابيون فعاليتهاي اگرچه -است شده مصر در تقريبي افكار رشد باعث
رشد با همواره نيز داشته ادامه تاكنون و آغاز عبدالناصر دوره از پس
.است كرده مقابله تقريب انديشه
از پرچماتحاد شدن برافراشته و درايران اسلامي انقلاب پيروزي از پس
پيام زايدالوصفي حرارت و باشوق مصر مردم ،(ره)حضرتامامخميني سوي
بينالمللي شبكه و غرب تبليغاتي دستگاههاي اما گفتند راتبريك وحدت
در سعي فراوان نشريات و كتب انتشار با مصر ، رژيم همكاري با وهابيت
را شيعه كه كتابهايينمود مذهب سني جوامع در تشيع چهره نمودن مشوه
مورد را سنت اهل كه صفويه دوران از ديگري كتب و بود نموده ملامت
.شد كشيده بيرون بود داده قرار تهاجم
در تشيع كتببرعليه انتشار جهت انتشاراتالصحوه از بهرهبرداري
منتشر تا 1986 طيسالهاي 1983 را صدكتاب از بيش گرديدو آغاز مصر
وهابيون رهبريت طرف از كتب اين انتشار مادي هزينههاي كليهنمود
.ميگرديد تامين
برايتقريبيون مفيدي تبليغ برداشت ، در تهاجم اين كه خطراتي عليرغم
شدند ترغيب سني شيعهو اختلاف موارد شناخت مصرجهت مردم و گرديد
مذاهب بين تقريب موضعطرفداران مصر ، در معاصر ظهورمتفكرين وبا
دربين قبول قابل عالمي كه محمدغزالي شيخ علامه.گرديد تقويت
اسلامي امت اختلافميان همواره كه است استچهرهاي مصر اقشار تمامي
و (2)است كرده حمايت انديشهتقريب از و داده قرار موردنكوهش را
:ميگويد
فقهااجتنابناپذير اختلاف زيرا جايزنيست فقه در اختلاف از ترس
تعصب يك ميكنند رامنع خصوص به مذهب از تقليد كسانيكه عمل.است
مذاهبديگر از تقليد عدم به رهروانخود ترغيب عمل اين بيشنيست
.ندارد وارزش بوده تنگنظري مذهبيو تعصب نوعي كه است
و تقريبدارد امر به فراواني نيزاهتمام اخوانالمسلمين رهبران
ضروري دوران دراين واحد دشمن با مقابله رابراي اسلام امت اتحاد
.ميداند
بسازد موسسهدولتي يك الازهر از است درتلاش مصر دولت ميان ، اين در
افكار سركوب جهت در شيخالازهر و دانشگاه اين جايگاه از و
از مستقلي شخصيت دارد تلاش شيخالازهر چه اگر جويد ، بهره تقريبگرايانه
.دهد نشان خود
همه كه گروهدارد سه شيعه شرقي آسياي در -يادداشتها1
به اسماعيلي گروهي آنها اولين.است گجراتي زبانشان و گجراتيالاصلاند
نام به است خانواده دو به مربوط تقسيمبندي اين هستند بهره نام
يمن در يكيسليماني مانده باقي شاخه دو مستغني از كه نزپار و مستغني
و كردند كسب زيادي ثروت (بهرهها) اينان.ميباشد درهند بهره ديگر و
مراكزنيايشي توانستند و بودند مهندس اكثرا و كرده تحصيل غالبا
.نمودند سرمايهگذاري قاهره در خصوص به مذهبي امور در و آورند بهوجود
قاهره در بلكه نيست دمشق در(س)زينب حضرت مقبره اينان اعتقاد به
و نمودند بازسازي را آن و دارند (ع)حسين مسجد بنام هم مسجدي است
.شدهاست آورده قاهره در بلكه دمشقنيست در (ع)حسين امام معتقدندسر
-بود شيعه گروه اولين اين نمودند رابازسازي الحكيم مسجد اينان
-بينالملل و سياسي مطالعات دفتر بولتن -كلودپزاد ژان آقاي سخنراني
شماره 71
17/12/70-الاهرام روزنامه -2
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام