چهارم ، شماره 1071 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 17 سهشنبه 27
|
|
روابط نظري ساختار در محدوديتها
بينالملل
نام به عناصري از بينالملل روابط:اشاره قدس محمودرضا دكتر:ترجمه
بهمطالعات نياز چارچوبقدرت در آن بررسي كه است تشكيلشده كشور
بينالمللي شرايط به توجه با نظري چارچوبهاي يافتن اما.دارد نظري
اين.ميسازد مواجه مشكل با را تبيين فرايند خود كه دارد محدوديتهايي
ميگذارند؟ تاثير مطالعات در كاري و ساز چه طي و كدامند محدوديتها
مقالات سرويس.است سوالات اين به پاسخي ميخوانيد كه مقالهاي
با تئوريك ايجادساختار در بينالملل روابط و سياسي علوم محقق يك
علت.نيستند حل قابل هرگز آنها بعضياز كه است روبرو زيادي مشكلات
درگيري ;هستند بشري شرايط جزو مشكلات اين از كهبسياري است اين هم
تا ميشوند باعث لازم دانش آوردن دست به فرايند و اطلاعات ماهيت شخصي ،
.شود مشكل جامع نظريه يك آوردن دست به
روابط نظريهپرداز يك(PERSONALINOVLVEMENT)شخصي درگيري
مورد موضوع با غيرمشخصي روابط انسانيداراي علوم يا و بينالملل
.(شيميدان يك مثلا برخلاف)نيست خود تحقيق
او دارايديدگاههاي تحقيق موضوع مطالعه براي نظريهپردازي روشهاي
و شخصي وابستگيهاي فرهنگيجامعه ، شرايط از متاثر خود كه است
محقق دوستان و خانواده تاثير و تجربياتآموزشي سياسي ، وابستگيهاي
.ميباشد
با همسو بعضي ميشوندكه فشارهايي آمدن وجود به باعث مسائل اين تمام
تحقيق ستادههاي بر و هستند معتقداتاو مخالف بعضي و او معتقدات
را خود تلاش تمام بيطرف محقق يك البته.تاثيرميگذارند او تئوريك
بيطرفي اين اگر حتي ميدهد انجام تحقيقاتش در خود نمودن بيطرف براي
و سياسي و اجتماعي موقعيت نظر از او به خوردن ضربه باعث جامعه در
.گردد اقتصادي
تفهيم عدم آنگريخت ، از نميتوان كه بشري محدوديتهاي از دسته دومين
طبقهبندي صورتي به را محقق ميشود باعث كه است مطالب از درست درك و
تحقيق مورد مطالب روي بر او شخصي ديدگاههاي و شخصيت نفوذ كه نمايد
استفاده بر شديدا شخصي ديدگاههاي كار و ساز اينباشد مشهود كاملا
درك اطلاعات از ديگران كه را آنچه.ميگذارد تاثير اطلاعات از او
.بالعكس نمينمايدو درك از ميكنند
اين عليه بهتريبر متدهاي ظاهرا بينالملل روابط در علمي ديدگاه
نظريههاي.سنتگراها نمودهتا ايجاد تحقيقات در شخصي ديدگاههاي
جهته چند تحقيقات براي را زمينه علمي يكحادثه مورد در مستقل مختلف
نموده ايجاد شخصي ديدگاههاي كردن كم نتيجه در و حادثه اين مورد در
ياهمقطاري) شغلي همدلي و سياسي جامعهپذيري فرايند هرحال به ولياست
كه هستند قدرتمند قدر آن معمولا دو اين از حاصل فشارهاي و (شخصي
.ميگذارند تاثير علمي مسائل تحقق بر حال هر به شخصي ديدگاههاي
كه است (Ambition)جاهطلبي شخصي ديدگاههاي متغيرهاي از ديگر يكي
.بشود نظريهپرداز نهايي درقضاوت مشكل ايجاد عث با است ممكن
خصوصي معلم ارسطو و شد سيراكوس پادشاه افلاطونمشاور كه همانطور
مراحل در نفوذ به مايل طبيعتا نظريهپرداز يك هم همانطور اسكندر ،
.است وقايع مختلف
تجربي مورخسنتي نيكولوماكياولي ، از اينجا در مثال طور به بايستي
كشورداري نظريه درسال 1513 كه برد نام شانزدهم قرن در ايتاليايي
-(MEDICI) مديچي خانواده شاهزادگان از يكي - خود شاگرد براي را
خود تطبيق به مجبور موارد از بسياري در نظريهپرداز يك.كرد صورتبندي
بلندپروازيهاي خاطر به خود علمي اصول كردن مصالحه و عمومي عقايد با
.ميشود شخصي
.دارد وجود نيز سازمانها براي بلكه اشخاص براي فقط نه مشكل اين
از است ممكن ميپردازند رقابت به مالي حمايت كسب جهت كه دولتي موسسات
كار براي حمايت حقيقت در كه مشاوره عنوان به سازمانخود از خارج كمك
مراكزي از غرب در دولتي موسسات از بسياري.كنند استفاده است سازمان
از خارج در و (THINK TANK) ميپردازند عمومي افكار هدايت به كه
داخل در را خود موقعيت بتوانند تا ميكنند استفاده هستند دولت سازمان
ولي.بخشند بهبود سياسي -اجتماعي يا و مالي نظر از چه دولتي ساختار
در عمدتا) ميشوند انجام دولتي موسسات براي كه مشاورهها اين آيا
ماكياولي كه طور همان هستند؟ علمي كاملا و اخلاقي (غرب كشورهاي
آيا ولي داد خواهد گوش بيطرف مشاور يك به شاهزاده يك بود اميدوار
اين از تن چند ما و دارند را فكر و تعمق قدرت قدر آن دولتي موسسات
.بيابيم ميتوانيم را مشاورين
اطلاعات خصوصيات
در نظري تحقيقات در ديگر مشكل يك(CHARACTERISTICS OF DAT)
سئوالات مثال براي.است تحقيق موضوع به مربوط نبودناطلاعات دسترس
گرفته تصميم بسته درهاي پشت در اغلب صلح يا و جنگ مورد در مختلف
به مربوط مسائل بودن حساس خاطر به افسران يا و سياستمداران.ميشود
بينالملل روابط و سياسي علوم محققين به اطلاعات دادن به قادر جنگ
سياسي آرشيوهاي غربي اروپاي كشورهاي و متحده ايالات دولتهاي.نيستند
متحده ايالات).ميكنند باز محققين روي به بار يك سال پنجاه هر را خود
مهم فوقالعاده كه اسنادي مگر ميدهد ارائه سال سي از پس را اسناد اين
به نيز گاهي (ميدهد ارائه سال پنجاه از بعد صورت اين در كه باشد
.نميآيد بيرون مدركي هيچ ملي منافع خاطر
فوقالذكر مشكل درستبرعكس اطلاعات آوردن دست به براي محدوديت دومين
فيلمها كتابها ، مجلات ، روزنامهها ، حداطلاعات از بيش داشتن يعني است
نميتواند نيز محقق جديترين حتي كه هستند رشد حال در بهگونهاي..و
را اطلاعات منابع از بعضي ميتوان چگونه.آورد دست به را اطلاعات تمام
رايانه وجود مسئله اين در البته آورد؟ حساب به منابع ديگر از مهمتر
.هستند ارزش با فوقالعاده اطلاعاتي بانكهاي و
محدوديت طبقهبندي ، اين در اطلاعات و دانش آوردن دست به فرآيند مرحله
به مشكل حقيقت در بينالملل روابط در نظريه آوردن وجود به در عمده
اصطلاحات تعاريف و تحليل و تجزيه متغيرهاي كردن معين و آوردن دست
.است اصلي
فرمولهاي تعريف روي بر ميتوانند مختلف كشورهاي شيميدانهاي آنكه با
از بينالملل روابط محققين و دانشجويان باشند ، داشته موافقت مشخص
واحد تعريف يك نمودن پيدا مختلف فرهنگهاي و سياسي مختلف ديدگاههاي
وتوسعه وامپرياليسم ماننددموكراسي ، عدالت اصطلاحاتي براي
.ميشوند روبرو فراواني مشكلات با وقدرت سياسي
كه بيابند اصطلاحاتي و لغات دارند تلاش علمي محققين مشكل اين حل براي
مفاهيم سياسي علوم حوزه به بنابراين و باشند آزاد ارزشي لحاظ از
واقعيت با را غيرسياسي لغات كه ميكند سعي شخص وقتي ولي.متحدبدهند
نشان را خود ديگر بار ايدئولوژي و فرهنگي تمايزهاي دهد ، تطبيق
واژگاني خصوصيات مورد در بينالمللي تفاهم هيچگونه كه وقتي.ميدهند
را اصطلاح دو اين نميتوان بنابراين نيست وديكتاتوري چوندموكراسي
از بينالملل روابط اصطلاحات بيشتر.كرد تلقي سياسي رژيمهاي مصداق
.ميگيرد سرچشمه غرب علمي جامعه
رايجدر تعاريف كننده منعكس است ممكن معمولا مذكور تعاريف بنابراين
.باشد غرب علمي جامعه
بودن لازم و كامل مورد در دانش آوردن دست به فرآيند در دوم محدوده
.ميشود استفاده فرضيهها ايجاد براي كه است ونمونههايي مسائل مثالها ،
ميتوان كه ميكنند كار مسائلي با معمولا طبيعي و تجربي علوم محققين
و سياسي علوم محققين مورد در ولي (آزمايشگاه در) نمود كپي را آن
ممكناست متضاد گروههاي نخبگان مثال براي.نيست چنين بينالملل روابط
نموده عمل بحرانهايقبلي در كه ترتيبي همان به كه ياممكننيست و
.كنند عمل نحو همان به نيز دربحرانهايفعلي
رفتار دادن قرار شاخص با بينالملل روابط و سياسي علوم محقق يك آيا
برلين بحران با آن مقايسه و هلسينكي قرارداد در شوروي رهبران
را ميافتد اتفاق ميتواندچه برلين بحران 1958 سپس و (491498)
.است منفي جواب دقيق طور به مسلما كند؟ پيشبيني دقيقا
تاريخي مقايسه به تمايل نظري ، دانش صورتبندي مورد در محدوديت سومين
بار اولين مسئله اين.است آينده برنامهريزي براي شواهدي عنوان به
درباره او نوشته در پديده اين به.گرفت قرار بحث مورد توسطتوسيديد
.است شده اطلاق دومينو پلوپونيژاننظريه جنگهاي
اين شد تسليم بهمتجاوز جغرافيايي نقطه يك در اگر كه معني اين به
جنگ ايجاد بالاخره و قويتر تضادي ايجاد و او شدن خطرناكتر باعث تسليم
مونيخ 1938 موافقتنامه به محققين وقتي نظر يك از.شد خواهد عمومي
به آلمان و اسلواكي چك اختلاف مورد مرزي منطقه آن در كه ميكنند ، نگاه
نظريه كه است مسئله اين به اعتراف به مجبور محقق شخص شد ، داده آلمان
در مذاكره و مصالحه هرگونه آيا ولي.است تاريخي ارزش داراي دومينو
كشورها بيشتر تحريك و جنگ بروز باعث كشورها اختلاف مورد مناطق مورد
ميشود؟
بهعبارت است خود مطالعه مورد محيط به محقق تجاوز محدوديت ، چهارمين
نتيجهممكن در شده محقق آگاهي باعث تحقيق منطقه در محقق حضور ديگر
كه وگروههايي سياستمداران.گردد تحقيق عناصر رفتار تغيير باعث است
را خود كه ميكنند سعي شرايط اين در معمولا ميگيرند قرار مصاحبه مورد
است ممكن رفتار اين.بياورند در قبول قابل و عقلايي عناصر صورت به
.باشد سياسي بحران واقعي شرايط در عناصر اين رفتار با متمايز كاملا
محدوديت ، اين از جلوگيري براي راه يك كه معتقدند انساني علوم محققين
عوامل به محقق حالت اين در.ميباشد تحقيق مورد عوامل غيرعلني مشاهده
ميدهد انجام تحقيق دارد آنها روي بر كه نميدهد اطلاع خود تحقيق مورد
.نكند محسوسي تغيير آنها رفتار كه ميرود انتظار بنابراين
عوامل مورد در تحقيق براي غرب در استفاده مورد جديد روشهاي از يكي
را طبيعي ياحالت Game Stimulation از استفاده تصميمگيريها در موثر
تجربهايجاد با محققين حالت اين در كه است كردن ايجاد مصنوعي صورت به
نه و مصنوعي حالتهاي در تصميمگيران توسط تصميمگيري فرايند مطالعه
وابسته جديد قسمتهاي تشخيص و جديد تئوريهاي به رسيدن به سعي واقعي
تهديد باعث روش اين كه معتقدند روش اين منتقدين البته ميكنند ، آن به
(Simulation) شبيهسازي اين در شركتكننده اشخاص رواني و فيزيكي
مدتي شبيهسازي و بازيها يادگيري ، تكنيكهاي غربي كشورهاي در.ميشود
بزرگ كمپانيهاي حتي و سياسي دانشكدههاي و نظامي مدارس در كه است
ايجاد البته.است شده گرفته كار به سازمانها و نظريهپردازان توسط
برانگيز بحث مسئله يك هنوز بينالملل روابط در روش اين توسط نظريه
نوع اين از حاصل نظريههاي كه است آن اينجا در اساسي مشكل.است
زيرا.باشند بينالمللي بحرانهاي به واقعي جوابگوي نميتواند مطالعات
كه ميداند واقعا شركتكننده شخص حال بههر مدلسازي شرايط در كه
بحران واقعي شرايط در او و است مصنوعي دارد حضور آن در او كه شرايطي
.نميبرد سر به
عملكرد براي روشها بهترين از يكي بالا روش كه معتقدند محققين
داشت نظر در بايستي البته.است بينالملل روابط در تجربي تكنيكهاي
كه است انسانهايي برگيرنده در همچنين ما مطالعه مورد موضوع كه
امتناع خودشان مورد در ما برنامهريزي از كه دارند را آن آزادي
به است ممكن انسانها اين ولي است حلمشكل اينجا در ما هدف.نمايند
.باشند ديگري اهداف دنبال
ميبايستي چرا مشكلات اين همه وجود با كه ميآيد پيش سوال اين اينجا در
بينالملل روابط كه است اين من جواب.كرد مطالعه را بينالملل روابط
يك از جلوگيري تا زندگي كيفيت توسعه آن علمي غايي هدف كه است علمي
رشته اين دانشجويان و محققين بهعنوان ما هرچه و.است جهاني جنگ
هدف پيشبرد به دهيم قرار خود تحقيق مورد را علمي حوزه اين بيشتر
.مينماييم ارزندهتري كمك علم اين نهايي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام