چهارم ، شماره 1074 سپتامبر 1996 ، سال شهريور 1375 ، 21 شنبه 31
|
|
قالي روي بر زيباييها تجسم
ايران فرش نمايشگاه پنجمين بهانه به
است اساسي دگرگوني يك نيازمند فرش ، رنگآميزي و طراحي
:اشاره
شركت 270 با ماه شهريور هفتم تا اول از ايران فرش نمايشگاه پنجمين
مربع متر هزار چهل وسعت با و فرش تخته دههزار از بيش توليدي ، موسسه
كه مطلبي.شد برگزار تهران بينالمللي نمايشگاههاي دائمي محل در
تهيه ميرزايي كريم توسط نمايشگاه اين برگزاري بهانه به ميخوانيد
كشورمان مهم شهر چند در فرش بافت به كوتاه نگاهي آن در كه شده
دارد
درمورد مستند تاريخ ولي.دارد طولاني سابقهاي ايران در فرش بافت
درشمال كهسكاها زماني.ميرسد پيش سال پانصد و هزار دو به قالي
جنوبغربايران و مركز در هخامنشيان و خزر درياي جوار در ايران غرب
هيئتباستانشناسي يك توسط سال 1947 در كه فرش اين.ميكردند حكمراني
در عظمت و همهقوت آن با قالي وطراحي قالي وجود بر دال شد ، يافت روسي
.است ايران
اين نمودن بهتر در سعي امكان حد تا پيشينيان هنر عظمت براي ايرانيان
و شعر از گرفته الهام كه نفيس و زيبا فرشهاي اينكه تا كردند كار
.شدند خلق بودند ، بوم و مرز اين رسوم و آداب و ادبيات
نوعي گبهدارد فراواني كاربرد نيز و زيباست هم خود نوبه به گبه
وقتي و.ميشود بافته بلند پرزهاي و زمخت گرههاي با كه است قالي
اين.ميكند احساس لطيف و نرم را آن ميزند ، قدم آن روي بر انسان
و طرح هيچگونه بدون ميشود ، بافته عشاير توسط عموما كه هنري كالاي
كاملا نقشهاي داراي و ميگردد تهيه شده ، تعيين پيش از نقشهاي
.ميباشد نقاشي آبستره هنر يادآور كه است انتزاعي
و سادگي ميكند ، متمايز آبستره نقاشان آثار با را اثر اين آنچه ولي
بدون است ، بافندگانش قلب خلوص ظهور و نقاشي فرمهاي محدوديت عدم
.باشند گرفته بهره آكادميك استاد يا و كتاب نقاشي ، كلاس از اينكه
زاگرس و البرز جبال رشته كوهپايههاي و دلربا طبيعت فقط آنها استاد
.است
خطه ، اين حجمدار قاليهاي و مينياتوري تابلوهاي:تبريز قالي
چون اساتيدي تابلوهاي به ميتوان جمله كهاز هستند تحسينآميز
تبريز در كه قاليهايي اين از پيشكرد اشاره نسب عالي و نورمحمدزاده
شيخ قالي تبريز ، قالي بزرگترين و بودند كوچك قطع در ميشدند ، بافته
متر xآن 52/1134/5 اندازه و شد بافته ق ه سال 946 در كه است صفي
قطع در قالي بافت با سردرودي تبريزيآدمي اخيراهنرمند اما.است
.است بافته را تبريز قالي بزرگترين متر ، x1010
قابل و شده بافته بسيار شمار رج با قم قاليهاي:قم قالي
قالي جلاي و نفاست بر چند هر قم قاليهاي ابريشم بافتتمام.تحسيناند
بايد قم قالي آميزان رنگ و ميشود كاسته رنگها ازهويت ولي ميافزايد
تا كنند استفاده بيشتر تند و سنگين رنگهاي از كه باشند داشته توجه
امروزه كه روشن رنگهاي از بايد برعكس.دهد نشان را خود حاكميت رنگ ،
بيشتر فرش تا شود دارد ، كاسته كاربردبيشتري قم ابريشمي فرش زمينه در
كه ميآيد پيش سوال اين قم فرشهاي به گذرا نگاهي با.كند خودنمايي
استفاده قالي بافت براي پشم و كرك از ابريشم تمام جاي به روزي اگر
تحويل جهاني بازارهاي به زيبايي فرشهاي ميتوانيم هم باز آيا كنيم ،
دهيم؟
متحمل كه فراواني زحمات عليرغم نائين فرشهاي بافندگان:نائين قالي
در ميتوان را مسئله اين عمده علت.برخوردارند كمتري ازسود ميشوند
بايد را نائين بافندگان.گرفت سراغ نائين فرشهاي رنگ بودنتعداد كم
آنها توليدات تا ساخت آشنا فراوان تناليتههاي و متنوع رنگهاي با
محدودي رنگ تعداد از نائين قالي متاسفانهنباشند يكديگر شبيه
سبز يا سرمهاي سفيد ، كرم ، بيشتر نائين قاليهاي زمينهاست برخوردار
سبز و قرمز نخودي ، آبي ، سرمهاي ، سفيد ، حوش و حول بيشتر رنگهااست
كمي رنگ تعداد از نيز آنها كه ماشيني فرشهاي وجود با و هستند
به توجه با و است شده كاسته نائين دستباف فرشهاي جلاي از برخوردارند ،
.دارد مهمي دگرگوني به احتياج رنگ لحاظ از نائين قالي نكات ، اين
قاليبافان هنرمندي با اصفهان قالي فارسي گره بافت:اصفهان قالي
اصفهاني دقت با بافندگان و است صفوي دوره يادآورفرشهاي خطه ، اين
قالي ، نقشه طبق تمامتر چه هر مهارت با و وكاستي كم هيچگونه بدون
همه كه ميبخشند عيني تجسم قالي روي بر ديگر بار را لطفالله شيخ گنبد
.است اصفهان هنرمندان هنر مويد اينها
دسته يك داراي است ، متين و سنگين كه حال عين در اصفهان قاليهاي رنگ
بهنظر تكراري رنگ ، لحاظ از اصفهان فرشهاي.است اساسي بازبينيهاي
درانتظار بينندهاي هر هستندو سرمهاي و لاكي زمينه فرشها بيشتر.ميرسد
.است قالي كل بر حاكم تيره رنگهاي كنار در روشن رنگهاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام