چهارم ، شماره 1077 سپتامبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 24 سهشنبه 3
|
|
فرهنگي ميراث و جنگ
لندن شهر شده حفاظت آثار از مورد يك حتي مقدس دفاع هفته مناسبت به
نديد آسيب دوم جهاني جنگ جريان در
تاريخ ثابت قواعد از يكي جنگ كه گفتهاند تاريخ ، روند در:اشاره
اگر.ميرود شمار به آن محرز بديهيات از نيز جنگ از پس بازسازي و است
علل از نظر صرف آوريم ، ميان به سخني تاريخي كليات از بدانيم لازم
از رشته يك مثابه به ميتوان را تاريخ از جنبهاي جنگ ، اهداف و وقوع
و موقت عنصري هميشه صلح فوق ، گفته با البتهمتناسبنمود جنگهاتوصيف
كه اخير سال طي 3421 در مورخان از يكي بهگفته و است ، بوده ناپايدار
است ، شده سپري جنگ بدون آن سال است ، فقط 268 اختيار در مكتوب تاريخ
بوده ، حوادث ثبت به قادر بشر كه سالهايي از درصد هشت از كمتر يعني
.است نشده مشاهده آن در اجتماعي كشمكشهاي
منفي صفات از كه است همان متجاوز كشورهاي ميان در جنگ انگيزههاي
و ستيزهجويي مالاندوزي ، سلطهگري ، مانند ميگيرد ، آدميانسرچشمه
دفاع هدف ، ميگيرند قرار تجاوز مورد كه كشورهايي ميان در و استكبار
.است جامعه آن آرزوهاي و آرمانها حيثيت ، شرف ، از
در كه بيشمار اتفاقات ديگر و نامطلوب اتفاقات جنگتمام آسيبشناسي
مخل عوامل ميدهند يكديگر به دست فرهنگي ، بهميراث آوردن زيان جهت
مجموعه تعادل و ايستائي نظام در فينفسه مخل ، عامل هر.ميشوند ناميده
كه مرزي از كه تغييراتي ميشود ، باعث را تغييراتي تاريخي و هنري اثر
بجا علائمي خود از و ميشود اثر توده در تعادلهايي عدم موجب بگذرند
و خارجي تظاهر عارضه ، .ميشوند ناميده عارضه يا آسيب كه ميگذارد
تركها يا و شكلها تغيير صورت به عارضهها ، .ميباشد تعادلها عدم محسوس
راه مخلميتوان عوامل شناخت با.ميشوند ظاهر اثر در تواما يا و
طبقهبنديعوامل در.نمود انتخاب را درمان نوع و يافت متفاوتي حلهاي
به (آني) سريع و اجتماعي بيروني ، عامل يك عنوان به جنگ مخل ،
از تخريب تاكتيكهاي و سلاحها نوع جنگ ، بحران زمان در.شمارميرود
محدوديتهاي اما.هستند فرهنگي ميراث به آسيبرسان وموثر اصلي عوامل
و فرهنگي معذورات تكنولوژيكي ، و مادي ضعف كشورمانند يك در موجود
از ناشي وآسيبهاي خسارت تشديد موجب ميتواند مديريتيهم ضعف و مقرراتي
.شود جنگ
طول جنگدر زمان در فرهنگي ميراث حفظ با رابطه در كشورها تجارب
تناسب به تمدن پايه هر با جنگها از خورده شكست يا پيروز ملل تاريخ ،
رابطه اين در.نمودند دفاع خود فرهنگي ميراث از شرايط ، و توانايي
به ميتوان تخريب ، گستردگي و وسعت نظر از و ما زمان به جنگ نزديكترين
درگير آن در مختلفي كشورهاي كه نمود اشاره دوم و اول جهاني جنگهاي
گونههاي به ملتها كه پيوستهاند وقوع به نيز ديگري جنگهايبودند
.كردهاند برخورد آن با متفاوت
هر در را واقعيات از ناشي صدمات كه كردند سعي كشورها ، اين حال هر در
.كنند محدود هستند ، آنها با رويارويي به ناگزير كه مكان و زمان
اسراي و غيرنظامي افراد مجروحان ، از حمايت دفاع ، برنامه از آنها
قرار حمايت مورد رانيز ويژه توجه شايسته اشياء و رفته فراتر جنگي
اشاره مختلف كشورهاي تجربيات از مورد چند به قسمت اين در.دادند
:ميشود
كه مشتاقند و ميورزند عشق خود شهر به لنينگراد مردم سابق شوروي -1
اكتبر 1917 ، دولت انقلاب از پس.كنند نگهداري را آن تاريخي ميراث
بناهاي حفاظت و فرهنگي ميراث نگهداشت مورد در دستورالعملهايي شوروي
موزههاي بخش برعهده پراهميت و مهم وظيفه اين.كرد صادر تاريخي
محلي مقامات و شهري شوراهاي همچنين و روسيه جمهوري ملي آموزش كميسري
داشتند ، ابنيه حفاظت براي خود آن از بازرسي ياحوزههاي بخشها كه
.كرد حمله شوروي اتحاد به نازي آلمان ژوئن 1941 روز 22 درشد نهاده
از كارزار آغاز خبر برابر در يافته سازمان صورتي به لنينگراد مردم
به غيرنظامي جمعيت و موزهاي اموال اصولي تخليه.دادند نشان واكنش خود
حملات برابر در شهر حفاظت جهت در اقدامات نخستين و شد آغاز كشور درون
حفاظت دولتي بازرسي اداره ژوئن 1941 ، از 22.گرفت صورت دشمن هوايي
دست جنگي شرايط در شهر ساختن ايمن به اصولي طور به لنينگراد ابنيه
عمارات و شوند حفاظت مشخصي پيكرههاي و بناها تا شد طرح نقشههايي.زد
.شد تشكيل عضو با 150 خرابيها مرمت واحد يككنند استتار را بلند
و پطرقديس قلعه ناقوس برج گلدسته و قديس اسحق جامع كليساي گنبد
قلعه گلدستههاي و پوشاندند استتار رنگ لايهاي با را قديس پولس
.شدند برده پوشش زير به درياداري عمارت و مهندسان
اتين اثر كه سنا ، ميدان در (مفرغين سوار)پطركبير معروف مجسمه
پوشانده شن كيسههاي با كلوت.پ اثر اول نيكلاي پيكره و است فالكونه
اثر كبير پطر پيكره مانند ديگري تنديسهاي.شدند كوبي تخته سپس و
مجسمه و مهندسان قلعه در واقع زمستاني ، كاخ معمار پدر مهتر ، راسترلي
پايه از است نوسكي مجتمع بر آنيچكوف پل زينتبخش كه كلوت اثر اسبها
روش دو هر.شدند داده قرار كافي حفاظ داراي گودالهاي در و پياده خود
به دشمن سپتامبر ، نيمه درماندند سالم پيكرهها و بودند موفقيتآميز
در هنوز فرهنگي اشياء تخليه.ميشد نزديك پترهوف و پوشكين پاولووسك ،
به آثارنخبه همه ژوئيه ماه تا اينكه گو داشت ، ادامه موزهها -كاخ
شده تهي بناهاي و برهنه كوشكهاي.بودند شده برده سيبري و ولگا مناطق
مدفون باغها در وكاخها پاركها شده ، تنديسهاي كوبي تخته پاركها درون
سپتامبر روز 17 در.بودند شده انباشته مستحكم زيرزمينهاي در يا
.شد آغاز آن روزه محاصره 900 و قطع جهان با لنينگراد رابطه
اختصاصي محل دهنده نشان طرحهاي و تخليه جزييات مدارك حفاظتگران ،
موزههاي كاركنان.نمودند تهيه را زيرزمينها و پاركها در پيكرهها
سر به قديس اسحق جامع كليساي در لنينگراد محاصره مدت تمام در منطقه
خود به شده سپرده گنجينه داشتن محفوظ به را خود اوقات و بردند
.گذراندند
كشور اين ملي وحدت عوامل از يكي ايتاليا تاريخي ايتالياآثار -2
همانطوري و كشور اين آينده و حال گذشته ، ميان است پلي آثار اين.است
اقوام بيشتر انسجام باعث...و دانته مانند ايتاليا شعراي آثار كه
نيز كشور اين..و مجسمهسازي نقاشي ، معماري ، ايتالياميگرديد ، مختلف
در مختلف اقوام و مذاهب با كه است ملتي بيشتر همبستگي و پيوند عامل
ايتاليا مردم ديدگاه از آثار اين رو همين از.ميكنند زندگي ايتاليا
اين ماندگاري موجب خاطر ، تعلق همينداراست را مهمي و والا جايگاه
بعد از حتي و است گرديده كشور اين نشيب و پرفراز تاريخ طي در آثار
شده ايتاليا كشور براي ارز تامين و توريسم جلب موجب نيز اقتصادي
.است
طرحهاي اجراي براي بودجه تامين جنگ ، از ناشي مالي فشارهاي عليرغم -1
به كه است اهميتي ميزان نشانگر ايتاليا ، مردم و دولت سوي از حفاظتي
طرحهاي اين از نمونهاي.هستند قائل كشور باستاني و فرهنگي ميراث
به كه است داوينچي لئوناردو اثر شام آخرين تابلوي نگهداري حفاظتي ،
قرار (SM.DELLA GRAZIE) دلاگراتسيا سنتاماريا كليساي در فرسك صورت
از ديوار حفظ و داوينچي اثر حفظ جهت لازمه پيشگيريهاي.است داشته
اين تا شد باعث امكانات ديگر و شن كيسههاي وسيله به احتمالي صدمات
.يابد نجات اثر
ضبط رولوه ، عكس ، تهيه باستاني ، و تاريخي آثار شناسنامه تدوين -2
از پس كه شد موجب دولتي ارگانهاي و مردم توسط...و تاريخي اطلاعات
.گردد آسان آثار اينگونه مرمت حوادث ، بروز
دارد ادامه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام