چهارم ، شماره 1079 سپتامبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 26 پنجشنبه 5
|
|
بيشتر تماشاگر جذب براي تلاش
غريب فيلمخواهران كارگردان پوراحمد كيومرث با گفتگو
من كه دارند تفاوت قدر همان سيب نيمه ودو غريب فيلمهايخواهران
.داريم تفاوت عياري كيانوش و
سينمايي فيلم ساختن از بعد پوراحمد كيومرث ميرسد نظر به:اشاره
خود تجارب از فيلم اين از تماشاگران استقبال عدم و بهخاطرهانيه
قصهاي به طنزآميز گرايش با و سودجسته مجيد هنگامساختنقصههاي
برخورد همچنين.است كرده كارگرداني را غريب كودكانه ، خواهران
عامهپسند كليشههاي از درست استفاده و كليشهسازي مقوله با وي حرفهاي
تجربه با فيلمنامهنويس) عبداللهي اصغر با همكاري كنار در سينما در
تهران اكران در خوبي فروش غريب شدهخواهران باعث (زمينه اين در
سازمان هنري حوزه سياستگذاري به بايد طرفي از.باشد داشته
براي فيلمهاييجذاب ;كرد توجه فيلمهايي چنين ساختن در تبليغاتاسلامي
.همه
داشتهايم غريب نمايشخواهران مناسبت به پوراحمد با كه گفتگويي در
صحنهسازي و بازيگري موسيقي ، مثل فيلمش در جذاب عناصر به
.پرداختهايم
اساس اين بر و است موزيكال فيلمي غريب فيلمخواهران ميآيد بهنظر
چيست؟ شما نظر.طراحيشده
و ندارم اطلاعاتي هيچ موزيكال سينماي درباره من.نيست اينطور
علاقه هيچوقت و است بوده كم خيلي تعدادش ديدهام كه موزيكالي فيلمهاي
به بيشتر نوجواني و جواني در.نداشتهام موزيكال فيلمهاي به خاصي
.بودم علاقهمند وسترن فيلمهاي
پر ترانهاي و آهنگين صحنههاي را فيلم اول نيمه صحنههاي بيشتر حجم
در يا داشتهايد توجه فيلمنامه نگارش هنگام موضوع اين به.است كرده
رسيديد؟ آن به كارگرداني حين
بوديكي قرار كه داشت وجود تصنيف يك فقط فيلمنامه نگارش مرحله در
در كوتاه صحنه دو يكي و بخواند را آن تنهايي در خواهر دو از
ولي.بوديم كرده فكر آن به نگارش مرحله از كه بود موسيقي استوديوي
است آهنگسازي (شكيبايي خسرو) پدر شغل چون كردم فكر بعدي مراحل در
به.كنيم استفاده بيشتر تصنيف و موسيقي از كه داريم را امكان اين
گسترش را آنها و پرداختم بيشتر استوديو داخل فصلهاي به ترتيب اين
كه بود قرار هم فيلم اول نمايش.كردم اضافه تصنيف چند و دادم
مجري تا بوديم كرده صحبت قناد آقاي با حتي و باشد عروسكي يكنمايش
ساخته آهنگين نمايش يك دادم ترجيح بعد مراحل در باز ولي.باشد برنامه
به.نوشتم مريم قديمينازنين تصنيف خودمبراساس را آن شعر كه شود
اين اگر حال هر به.كرد پيدا بيشتري حجم فيلم در موسيقي ترتيب اين
به.نداشتم موزيكال ساختن قصد پيش از هست ، استكه موزيكال فيلم ،
.افتاد اتفاق و آمد پيش تدريج
هر در گذاشتهاند؟ تاثيري فيلم ساختار و ريتم روي بر صحنهها اين آيا
و ريتم خواهناخواه دارد ، وجود آن در آهنگ و تصنيف موسيقي ، كه صحنهاي
اينطور نه ، فيلم مجموع در ولي ميگيرد قرار موسيقي تاثير تحت ساختمان
.است نبوده
قبل از كرديد طراحي كه را شخصيتهايي فيلمنامه ، نگارش زمان در آيا
بود؟ فيلم بازيگران براساس
شد نوشته(مادرم) يزدانيان خانم براساس جان نقشخانم فقط ابتدا از
بازيگران موردبقيه در وليشد اضافه قصه اصل به بزرگ مادر نقش و
به ولي بود اوليه انتخابهاي جزء شكيبايي خسرو البته.نبود اينطور
.نشد نوشته او براساس نقش هرحال
تاثير وي شخصيتپردازي در چقدر او بازي شيوه و شكيبايي خسرو حضور
است؟ داشته
و فيلمنامهنويس فيلمنامه ، از ابتدا فيلم در شخصيتي هر من نظر به
(شكيبايي) پدر شخصيت از بخشي ترتيب اين به و ميآيد بوجود كارگردان
ديگري بخشاست آمده بوجود عبداللهي اصغر شايد و من روحيات براساس
شخصيت هر مثل -است (آهنگساز) چشمآذر ناصر به متعلق شخصيت اين از
طرح كه زماني پيش سال سه از -دارد واقعي الگوي يك معمولا كه ديگري
را نقش اين ناصرچشمآذر كه داشتم نظر در من شد ، پيريزي قصه اين اوليه
كردن روشن يا و تسبيح مثلا.نگرفت صورت كار اين دلايلي به و كند بازي
به هم شكيبايي خسرو طرفي از.چشمآذراست به متعلق بهوضوح شب در شمع
شخصيت دادن شكل در حتما پويا و انديشه صاحب و خوب بازيگر يك عنوان
حتما ميكرد ، بازي را نقش اين ديگري بازيگر اگر.است داشته نقش
كه دارد وجود فيلم در صحنههايي.ميكرد جلوه ديگري جور پدر شخصيت
به (بايگان افسانه) مادر كه صحنهاي مثل ميكند را خودش كار شكيبايي
دنبالش ماشين با شكيبايي او ، رفتن موقع و ميآيد جان خانهخانم
ولي.بود ديگري طور من ذهن در اصلا صحنه اين اجراي نحوه.ميرود
در كه آنچه) داد ارائه ديگري كار تمرين ، اولين در و اجرا در شكيبايي
اتفاق هم ديگر صحنه چند مورد در موضوع اين (شد فيلمبرداري نهايت
.افتاد
هم شاعر) ميكند تنظيم را من شعرمادر شكيبايي خسرو كه را صحنهاي
به متعلق چقدر بوده ، خودش به متعلق حد چه تا وي شخصيت (بوده خودش
طراحي كارگردان عنوان به خودتان را آن مقداراز چه و چشمآذر ناصر
كردهايد؟
نيست درسي كتابهاي در و است مدرسهاي شعر يك صحنه اين به مربوط شعر
او از و داديم چشمآذر ناصر به را شعر.است مدرسهها به مربوط ولي
ضبط موقع بعد كند ، تنظيم را آن مقدمه و ملودي جور چند با خواستيم
اشعاري خودش و نيامده خوشش شعرخيلي از كه گفت شكيبايي خسرو نهايي
بعد -من مادر -همانترجيعبند با و قبلي شعر وزن همان با البته.گفت
پخش صداهارا بعد و شد ضبط و خواند استوديو در شكيبايي را شعرها
و طراحي.كرديم فيلمبرداري و ميزند لب اصطلاح به شكيبايي.كرديم
براساس بيشتر اتفاقا و است من به متعلق حال هر به دكوپاژصحنه
الگوي هم باز حال هر به ولي.شده طراحي موقعكار خودم كلنجارهاي
آذر چشم عادتهاي از ساز كردن انگشتپاك با) نبوده بيتاثير چشمآذر
اين نهايي شكل ولي موثربوده هم شكيبايي اجراي فيلم همه مثل و (است
ولي بود دكوپاژشده ديگري طور صحنه يعني.شد پيدا مونتاژ موقع صحنه
نظر به كه كرد پيدا را فعلي شكل اين و شد خرد بيشتر مونتاژ موقع
.است اوليه دكوپاژ از جذابتر و زندهتر منخيلي
آنها تفاوت موجب دوقلوها از كدام هر در (منريزم) مميزه صفت يك وجود
آشنايي او ، آسم بيماري و موسيقي با نرگس آشنايي).است شده يكديگر با
بود؟ خودتان با انتخابي چنين آيا.(خياطي كارهاي با نسرين
اصلي داستان در.ندارد وجود قصه اصل در دوقلوها از يكي آسم بيماري
تحت بچهها از يكي ميكنند ، عوض همديگر با را خود جاي بچهها وقتي
و مادر برگشت به منجر او بيماري و ميشود بيمار رواني و عصبي فشارهاي
بود عبداللهي اصغر ايده كه آسم بيماري قضيه.ميگردد پدر با آشتي
از.نميدانم رسيد ، فكرعبداللهي به قصه اصل در بيماري همان از شايد
كه بچهاي است ، پدرآهنگساز كه وقتي ميداد اجازه ما به قصه طبيعت طرفي
با كه نسرين وبرعكس باشد داشته آشنايي موسيقي با ميكند زندگي او با
.باشد داشته آشنايي خياطي كارهاي با ميكند زندگي مادر
و ميبرند جلو به را قصه بيشتر خواهر دو اين از كداميك شما بهنظر
قهرمانترهستند؟
بيشتر را جنبههايقهرماني و دارد نفسبيشتري اعتمادبه نسرين
خانه دكوراسيون جذب بيشتر ميشود ، پدر خانه وارد وقتي مثلا...دارد
پدرش با كه كهنرگس حالي در.ندارد ترسي او تهديدات و پدر از و شده
.ندارد نفسي به اعتماد چنين كرده زندگي
آنها اقتصادي موقعيت در داشتند ، خود پرورش در كودك دو اين كه تفاوتي
است؟ تاثيرداشته
بهتر وضع زندگيميكند ، پدر با كه كهبچهاي مسئله اين به من.خير
وضع ميكند زندگي مادرش كهبا يكي آن ولي دارد زندگيراحتتري يا
كه دهمنسرين نشان ميخواستم نكردمفقط فكر دارد ، بدتري اقتصادي
اعتمادبنفس و است متعادلتر عاطفي لحاظ از ميكند زندگي مادر با
زن كنيم ، نگاه مادر و پدر به وقتي اساسا كه چرا -دارد بيشتري
مسير و باشد تصميمگيرنده ميتواند دليل همين به -است مرد از مستحكمتر
.ببرد جلو را داستان
زمينه مقداري دارد ، وجود مادر و پدر ميان كه طبقاتي و اقتصادي تفاوت
محيط در زنان كار كه ميدهد آن به لايهاي و ميكند تر اجتماعي را فيلم
.است شخصيتثريا نيز ، مادر مقابل نقطه و ميكند مطرح را اجتماع و
ديديد؟ چگونه وضعيترا اين
درفيلمنامه اتفاقا.شود مطرح اينشكل به مسئلهاي نبوده قرار
كار اجتماع همدر او يعني.است تكنسينآزمايشگاه اوليهثريا
به بيشتري تفاوت ورقيب مادر بين بايد كرديم بعدفكر ولي.ميكند
.شود روشنتر عاطفياش وجهتگيري تماشاگر تكليف تا.وجودبياوريم
كهپدرش شد تبديل دختري به و تغييركرد شغلثريا دليل بههمين
استوديوي و -عبداللهيبود ايدههاي از كهاينهم -است ثروتمند
.ميكند اداره را آن داردوثريا موسيقي
بود؟ چطور نقشآنها ايفاي مرحله تا موقعانتخاب از بچهها با كار
صحنه فقطسر و نكرديم كار آنها با جلسهاول چند انتخاب ، در از بعد
با كه خواستم بيشتريداشتند حوصله كه ازهمكاراني من.ميآمدند
گرفته انس گروه با كار شروع از قبل تا كنند برقرار ارتباط بچهها
...و گذاشتيم اول جلسات براي آسانتررا صحنه معمول طبق بعد.باشند
ديگرمشكلي كه رسيديم جايي به گذشت 1015روز از بعد بههرحال ،
.نداشتند
تماشاگر روي بر كه منفي و مثبت تاثير و جابهجايي تم درباره نظرتان
چيست؟ دارد
تمجابهجايي كه شنيدهام ولي نيستم ، خيليبلد را فرمولها اينطور من
البته كرد قصهراپيشنهاد اين نور فواد زماني.ميكند گل هميشه
را آن دوباره نور فواد پيشنهاد از بعد ولي بودم قبلاخوانده را قصه
عياري كيانوش موقع همان.نوشتم هم را آن اوليه سكانس حتي و خواندم
غريب ساختخواهران از من و.گرفت را سيب نيمه دو فيلم ساخت پروانه
چون.ساخت خواهم را آن داشتمروزي اطمينان و شدم منصرف موقتا
كاملا وجوه و ميكند برخورد قصه آن با ديگري طور عياري كه ميدانستم
كنم ، شروع را فيلم اين ساخت ميخواستم وقتي.ميدهد آن به تازهاي
فيلم من.دارد مردمپسند سينماي براي خوبي تم كه بود اين بر اتفاقنظر
بود نخواهد پرفروش فيلمي كه ميدانستم و ساختم هم را هانيه بخاطر
كه فيلمهايي بعضي در حال بههر.بسازم فيلمي چنين داشتم علاقه ولي
است رسيده موفقيت به و بوده همراه تماشاگر علايق با من علاقه ساختهام ،
سازنده ديگر طرف از.داشتهام كمي فيلمهاي زمينه اين در البته كه
نداشته خوبي فروش و كرده برقرار ارتباط كمتر كه بودهام هم فيلمهايي
.است
ميبينيد؟ چه در را نيمهسيب ودو غريب فيلمهايخواهران كلي تفاوت
كلي خط يك مندارد مشتركي وجوه چه فيلم دو اين بپرسيد است بهتر
اگر.است گرفته قصه از خط نيم عياري و گرفتهام كستنر قصهاريش از
كستنر قصهاريش كنار در را سيب نيمه ودو غريب فيلمخواهران
و است نزديكتر قصه اصل به غريب فيلمخواهران كنيد ، مقايسه بخواهيد
سيبهمان نيمه غريبودو خواهران.است دور خيلي سيب نيمه فيلمدو
پيش حرف كه حالاداريم تفاوت عياري كيانوش و من كه دارد تفاوت قدر
انتخاب در عياري كيانوش پيشقدمبودن خاطر به بگويم ، هم را اين آمد
بچهها به خبرنگار فيلم ابتداي در كردهام ، دين اداي او به من قصه اين
!بگيرم عكس ازتون بياين سيب نيمه دو:ميگويد
را مردم فرهنگي و اجتماعي روز موقعيت فيلمتان در شما ميرسد بهنظر
ومنصور ميانناهيد كه بحثي بخصوص.ديدهايد قصه از خيليمهمتر
هنر ، وضعيت مثل مواردي و ميآيد پيش (شكيبايي وخسرو بايگان افسانه)
مطرحميشوند؟ آيندهنگري و معيشت
يا و ميشويم شاد ميخوريم ، غصه كه زندگيميكنيم زمانه اين در ما
سير به نسبت را خود و كنيم فكر مسايل اين به مقداري اگر.ميجنگيم
هم ما كار در موارد اين خودبخود بدانيم ، مسئول ميدهد رخ كه اتفاقاتي
بخواهد يا باشد داشته تعمدي بخواهد آدم اينكه بدون يعني ميكند ، جلوه
.كند تحميل را چيزي
مانتاليزم فيلمسانتي يك به و باشد جدا جامعه از ميتوانست فيلم
.است شده زمانه با مطابق ولي.شود تبديل
است ، مردمپسند سوژهاي اين ميكرديم كهحس ابتدا از است همينطور
كه حال كرديم فكر چون.ببريم جلو كليشهاي مقداري را فيلم كرديم سعي
عمل تجارتي و كنيم ، گيشهاي عمل مردمپسندانه پرداخت نحوه در است قرار
همه ، بااينكنيم نزديك كليشهها به را خود كرديم سعي بنابراين.كنيم
خنده تعليق ، ميشد كه بود زيادي جاهاي نشدهايم نزديك كليشهها به خيلي
در و حال بههر نكرديم و نخواستيم ولي كرد بيشتر گريهرا يا و
.است شده ساخته مردم به احترام حس با فيلم مجموع ، اين
صحنههايي چه به -نشدهايد نزديك خيلي كليشهها به كه - زمينه اين در
كنيد؟ ميتوانيداشاره
اين بيشتربه تا داشت جا ميشوند ، ظاهرگم به بچهها كه جايي مثلا
بيشتري وحوادث كنيم بيشتر را صحنهها تعليقاين بپردازيم ، قضيه
را فيلمي وقتي من.دهيم انجام را كار اين ولينخواستيم.كنيم خلق
كم دست را تماشاگر يا ميدهد بازي را تماشاگرش كارگردان كه ميبينم
كليشهها به من شدن نزديك حال بههر...ميشود بد حالم واقعا ميگيرد
.نگذارم پا رازير خود باورهاي و اصول كه است بوده جايي تا
به نه اما هستم ، معتقد گيشه به مردمپسند فيلم مورد در چيست؟ اصولتان
كردهام ستايش را سينمايي هميشه.عوامفريبي قيمت به نه و ابتذال قيمت
.هنرمندانه هم و فرهنگي هم باشد مردمي هم كه
!بوديم دوتا ما:پدرشان عكس ديدن هنگام دوقلو خواهر دو:عكس شرح
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام