چهارم ، شماره 1079 سپتامبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 26 پنجشنبه 5
|
|
!نداريم اخلاقي توافق
خانواده دادگاه راهروهاي در
مدلمناسب اين گفتم من بخرد اتومبيلي من براي همسرم قراربوده:زن
گفتم من كه همان ميگويد نميكند قبول او اما است ،
شوهر و زن روابط كه هستند عناصري زمره در مشابه ارزشهاي و اخلاقيات -
عنوان به اخلاقيات و مذهب جوامع ، اغلب در طرفي از.ميبخشند تداوم را
حتي و نكرده تاييد را افراد رفتارهاي تمام اجتماعي نظارت عامل دو
.ميدهند قرار معنوي مجازاتهاي مشمول را رفتارها برخي شرايطي تحت
بايكديگر زوجين رفتاري الگوهاي تطابق عدم و اخلاقي و ارزشي تفاوت
از يكي موردزير كه است خانوادگي مشاجرات و اختلافات از برخي زمينه
.است آن نمونه دهها
كردهايد؟ ازدواج ساله چند:(زن به رو) عموميقاضي دادگاه
.ساله حدود 5 زن
داريد؟ هم بچه
.خير نه
كردي؟ طلاق خواست در چي براي
نداريم اخلاقي توافق
چه؟ يعني
.متفاوته فكرمون طرز.نميفهميم رو همديگر
.نشدن آفريده هم مثل نفري دو هيچ
.مذهبي مسائل در مثال عنوان به ميكنه ، فرق هم با معيارهامون بهرحال
رو زن ايشون اصلا.نداريم قبول رو همديگر ;هم مسائل ساير مورد در
.ميدونه بياراده و مطيع موجودي
بهاشتراك تا ميگويند را نظرشان شوهر هم و زن هم موارد از خيلي در
.برسند نظر
دخالتي ايشون مالي مسائل و شغل به مربوط امور از يك هيچ در من
اظهارنظر ميتونم كه منه به مربوط كه چيزهائي مورد در اما نكردم ،
.كنم
چيزهائي؟ چه مثلا
همه و بودهام معنوي و مادي آسايش و رفاه در كه بودم خانوادهاي در من
اين گفتم من بخرند ، من براي اتومبيلي ميخواستن ايشون.داشتهام چيز
كه همينه:ميگفتند و نميكردند قبول اما نيست ، راحت و مناسب نوعش
چند هر كنم ، زندگي وضع اين با نميتونم من و هستم كه همينم من هست ،
.بتونن شوهرها و زن خيلي شايد
بهمبزنيد؟ رو زندگيتون دارد ارزش مشابه موارد يا چيزها اين حالا
نظر درخانوادهام و شدم بزرگ آزادمنش خانواده يك در من قاضي آقاي
مبناي نظر وبهترين بود احترام مورد فرزندان تمام و مادر و پدر
كه نظراتي اختلاف با بفرمائيد تصور.ميگرفت قرار خانواده تصميمات
بسياري مشكلات فرزندان تربيت در شدن ، بچهدار فرض به مسلما داريم
هم بچه اينكه به برسه چه ندارم ، رو اعصاب جنگ آمادگي من.مياد بوجود
.باشيم داشته
چقدره؟ شما مهريه
.مجيد الله كلام جلد يك
ميبخشيد؟
.بله
موافقيد؟ خانم درخواست با شما:(مرد به رو قاضي)
.بدم توضيح بايد
.بگوئيد رو دادگاه جواب اول
.باشم نداشته چارهاي اگر بله ،
ميكنيد؟ تكذيب رو اظهاراتشون
بر علاوه.نبوده ميگويند كه طور اين مذهبي مسائل مورد در اما خير ،
از و ميدونستم خودم وظيفه كه كردم زندگيمون براي زيادي خرجهاي اينكه
مختار رو ايشون بنده اتومبيل مورد در نيستم ، هم ناراحت جهت اين
نه ايشون قاضي جناب.كند استفاده اتومبيلهايمان از يكي از گذاشتم
مجنون و ليلي كه همه:ميگن.مردهارو اصلا نه و دارند دوست منو
.نميشن
آوردهايد؟ را ازدواج قبالهنامه اصل و شناسنامههايتان
.خير
نسب و اصل با خانوادههاي از ميشناسيم ، رو خانواده دو هر:(مرد وكيل)
.كنيم تموم خوشي و خوبي به رو غائله ميكنيم سعي و هستن
رو آيندهشناسنامهها جلسه قانوني ، و رسمي هويت احراز براي پس:قاضي
.نيست هم اينتشريفات به نيازي كه كرديد آشتي اگر بياوريد ، هم
آرامياز به داشتهاند ، يكديگر با خويشاوندي و قرابت كه شوهر و زن -
.ميشوند خارج دادگاه
كمتوجهيبه و عقيده تحميل دختران ، خاص خانوادگي مشكلات از يكي
استمنجربه ممكن كه است ايشان به والدين اعتماد عدم و آنها نظرات
خانوادههاي در اينكه به نظر.شود جوان دختران فكري استقلال عدم
است ، بوده حاكم مادرسالاري ندرت به و سالاري پدر بيشتر ايراني ،
را آن جامعهشناسان كه تقسيمبندي اين در سومي نوع وجود تقريبا
همواره استثناء و ميرسد نظر به نادر امري مينامند برابر خانواده
سالاري پدر جامعه در فرهنگي وتحول زمان گذشت با اينكه ضمن.دارد وجود
روند كه است مسلم.مييابد تعديل تقريبابرابر خانواده سوي به غالب ،
قرار ودختران زنان استقبال مورد باشد ، اگرآگاهانه بويژه تغييرات اين
كه نميپذيرند رضايت با و راحتي به را نقش اينتعديل مردان و گرفته
.باشد ناخواسته هم حدودي ميتواندتا امر اين
يكي ، اختلاف:است بوده اختلاف مورد مهم موضوع دو دعوي اين در
آن ، طرفينبه پايبندي كيفيت و جايگاه واقع در و ديني درباورهاي
.مشترك زندگي اداره و تصميمگيريها در شوهر و زن مشاركت ميزان ديگري
كه ميكنند فكر كمتر ميكنند ، ازدواج هم با كيش هم مرد و زن يك وقتي
تصور صورت در و كنند پيدا اختلافي اخلاقيات و رفتار نوع در است ممكن
موارد تمام در اما.ميدانند حل قابل سادگي به را آن نيز مذكور فرض
و فكر ميتوانند آن غير چه و متدين چه شوهر يا زن و نيست طور اين
ضعف يا شدت جهت در ميتواند تغيير اين.دهند تغيير را خود رفتار
طرف هنگام به و مناسب سختگيري يا تساهل با كه صورتي در و باشد موضوع
مزبور فرد كه بهخصوص.ميآورد بوجود را اختلافي ريشه نباشد همراه ديگر
.بدهد توجهي قابل جهت تغيير قبلياش ثابت رفتارهاي در ناگهاني بهطور
آن وكيفيت روابط نوع شرعي ، يا متعارف پوشش رعايت ميزان و چگونگي
مانند) وغيرمحارم محارم كليتر بطور خويشاوندان ، خانواده ، اعضاي با
و رفت و ميهمانيها مجالس ، در حضور نحوه ،(شوهر و زن دوستان آشنايان ،
طرفين اگر كه هستند شايعي نمونههاي موارد ، قبيل اين از و آمدها
و دليل ميتوانند تكرار صورت در باشند داشته نظري اختلاف آن درباره
بهطور البته.باشند شوهر و زن روابط تيرگي در ضعيفي چند هر بهانه
رعايت با را نهايي تصميم كه ميدهد مرد به را حق اين عرف و قانون كلي
آن جوانب تمام گرفتن نظر در و زن با مشورت بهوسيله خانواده مصلحت
آسان را مشكل حل تنها نه زوجين انعطافپذيري صورت هر در.نمايد اتخاذ
ناگفته.دارد بهسزايي تاثير زناشوئي پيوند استحكام در بلكه ميكند ،
مالي حقوق به نسبت بيشتري اهميت شوهر و زن معنوي پيوند كه پيداست
دسترس از دور زمينه اين در متعادل درجهاي به رسيدن و دارد ايشان
اينكه احتمال ميشود ، ابراز نظري وقتي خانواده ، كوچك محيط در.نيست
درون روابط نرمي و لطافت كه چرا است ، زياد بسيار باشد اثر منشاء
هر بيان امكان دارند ، خانوادگي روزمره امور كه شفافيتي و خانواده
و ميآورد ، بوجود بيانجامد مختلف مسائل حل به بتواند كه را ايدهاي
نداشته تضادي خانواده مصالح با شده ارائه راهحل اگر كه است آن منطقي
.گيرد قرار عمل و پذيرش مورد باشد ،
ميتوان اختلافاتي چنين بروز از پيشگيري براي كه راهحلي بهترين -
دوره از پسران و دختران آگاهانه و كامل بهرهمندي اول ، كرد ، پيشنهاد
.است رسمي ازدواج و شرعي عقد بين آشنايي ،
براي تنها دوره اين شدهايم ، يادآور نيز اين از پيش چنانكه
و علايق خواستهها ، نوع به توجه بدون زناشويي رابطه آمدن بوجود
پيشبيني آنها از يك هر انتظارات و زندگي شيوه در مرد و زن ديدگاههاي
و كامل و لازم آمادگي به دستيابي جهت است مغتنمي فرصت بلكه نشدهاست ،
و فقها از يكي فرموده به آنكه ديگررسمي پيمان بستن براي جانبه همه
براي اسلام ميآيد ، ميان به اراده حاكميت پاي وقتي حوزه ، اساتيد
عقد طرف دو كه است شروطي ايشان منظور.است قائل اهميت فرد حاكميت
امور در بهويژه نمايند ، پيشبيني ازدواج رسمي سند در ميتوانند نكاح
نظر مد بايد طرفين نظر مورد شروط قيد زناشوئي زندگي مادي و مالي
.گيرد قرار
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام