چهارم ، شماره 1083 اكتبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 1 سهشنبه 10
والدين توجه به نياز فرزندان ، آموزش
دارد
را مسئله اين من مادر:ميگويد كودك كه زماني تنها مادرها و پدر
توجه بيشتر خود فرزندان آموزشي مسائل به بايد كه مييابند در نميفهمم
.كنند
بايد ميباشد ، والدين فرزندان آموزش عوامل از يكي تنها مدرسه
.هستند آموزشفرزندانشان اصلي مسئول خود بدانند
را زيادي فشارهاياجتماعي و ميكنند كار دو هر والدين حاضر حال در
در ميكنند حوصله و فرصت ندرت به نيز دليل همين به ميشوند ، متحمل
.كنند ايفا موثر نقش خود كودكان آموزش
جوانانبهندرت.هستند كمسواد عملا دبيرستانها فارغالتحصيلان
غلط بدون را روزنامه ياحتي و بنويسند بدرستي را نامهاي ميتوانند
ميدهد نشان آماري گزارش يك آمده؟ چه آموزش سر بر روزها اينبخوانند
ويتنام از بخشي را سينا صحراي آمريكايي دانشآموز يك آمريكا در كه
مونترال هاكي تيم بازيكن را ترود پير كانادا نخستوزير ديگري و خواند
كيفيت و استاندارد درباره اساتيد و آموزگاران و والدين آيا.خواند
از همهپرسي يك در:است آمده ديگر گزارش يك در.كردهاند فكر آموزش
داخلي جنگ زمان كه نتوانستند آنها از سوم دو ساله دانشآموزان 17
سوم يك.بياورند خاطر به بود (19001850) سالهاي بين كه را آمريكا
دنياي كشف براي سال 1750 از قبل كلمبوس كه نميدانستند باقيمانده
%كه 20 داد نشان آمار ديگر گزارش يك در.كرد آغاز را خود سفر جديد
.كنند پيدا جهان نقشه در را آمريكا نتوانستند آمريكايي دانشجويان از
نميدانند ساله آمريكائيان 19 از بسياري كه است اين همه از تعجبآورتر
كسي چه:پرسيد يكنفر حتي و جنگيد كسي چه با كسي چه دوم جهاني جنگ در
شد؟ پيروز
نشان انگليس كشور از گزارشي.نيست آمريكا مشكل تنها مسئله اين
پيام يك نميتوانستند ساله تا 19 سالهاي 15 بين نوجوانان كه ميدهد
ساعات جدول كه نميتوانستند آنان از %و 44 بخوانند را آتشنشاني ساده
با گرفته انجام اصلاحاتي اخير سالهاي در البته.بخوانند را اتوبوس
.است برقرار هنوز اساسي مشكلات وجود اين
قديمي اصول برقراري از بسياري اصلاحگران آمريكا گمشدهدر عناصر
بنياني آموختنمسائل بايد ما كه ميگويند.ميكنند حمايت مدارس در
انگيزه آموزگاران ، كه اعتقاددارند بسياري.كنيم آغاز دوباره را
.دارند نياز بيشتري ماهانه حقوق به و ندارند را لازم
اين در.شدهاست مفقود عنصر يك شده ، ارائه راهحلهاي تمام در
ميان به اسمي فرزندانشان درآموزش والدين حياتي نقش از گزارشها
از بسياري حاضر حال در كه است آمده درگزارشها.است نيامده
يا و ميكنند كار دو هر والدين كه هستند خانوادههايي خانوادهها ،
اينكه دليل به دارند قرار والدين از يكي نظارت تحت كه فرزنداني
خانواده يا و هستند شاغل والدين كه خانوادههايي روي اجتماعي فشارهاي
را موثري نقش كودكان آموزش در ندرت به والدين است ، زياد سرپرست تك
مسئله اين من مادر ، :ميكند ابراز كودك كه زماني تنها.ميكنند ايفا
خود فرزندان آموزشي فرايند براي بايد كه مييابند در.نميفهمم را
.شوند قائل ارزش
از يكي در.شكايتدارند والدين عمومي بيتفاوتي از اغلب آموزگاران
سرمايهگذاري كه ندارد وجود ترديدي:مينويسد فوش.آر ويكتور نشريات
خود فرزندان به آنها كه ارزشهايي و خود فرزندان روي به والدين معنوي
.بود خواهد مدارس در آنها رفتار اصلي تعيينكننده ميكنند ، القاء
آمريكايي دانشآموزان با آسياييالاصل خانوادههاي فرزندان:مثال بهطور
.پرداختند رقابت به كانادايي و
براي است شاهدي و گواه عمومي ، درمدارس آسياييالاصل كودكان موفقيت
توجهصحيح و آموزگار به احترام زياد ، تلاش و كار كه اينمطلب اثبات
ايفا كودكان آموزش در مهمي نقش فرزندانشان ، آموزشي فرايند به والدين
.ميكند
دارند ، مثبت فرزندانشاندخالت تحصيلي فرايند در فعالانه كه والديني
كه است كشوري ژاپن ، كشور مثال بهطور.ميآورند بدست هم مثبتي نتايج
نشريه.دارند مستقيم دخالت فرزندانشان تحصيل امر ژاپنيدر مادران
كه كاليفرنيا بركلي دانشگاه استاد واش.دي.جورج از امروز روانشناسي
چنين داشته مطالعه ژاپنيها رسوم و آداب و فرهنگ روي بر سال مدت 25
فرزندانشان تحصيلات در مهمي نقش و اثر ژاپني مادران:ميكند قول نقل
با را مدارس آموزش فرايند كه پذيرفتهاند را مسئوليت اين و دارند
.كنند تقويت خود مستمر همكاري
تنزل نظارهگر ما حاضر حال ميشوددر آغاز تولد لحظه از آموزش
آمريكايي و اروپايي كشورهاي در نوجوانان كيفيتآموزش و استانداردها
كمك فرزندانشان آموزش فرايند به ديگر والدين ، بهطوركلي زيرا هستيم
.نميكنند
از و مدرسهميفرستند به سالگي يا 6 سن 5 در را خود كودكان والدين
مشكلي فرضيه اين اما.دهند راآموزش فرزندانشان كه دارند توقع دولت
معتقدند كارشناسان.ميشود آغاز تولد هنگام از آموزش فرايند.دارد هم
خواهد كودك آينده عملكرد و شخصيت شكلگيري سال تولد ، اوليه سالهاي كه
.بود
عنوانسخني خودبه كتاب در بلاك.امتئودر بنام ، نويسندگان از يكي
هشدار چنين و كرده درك را مشكل اين امريكايي آموزش مورد در صريح
نه و حكومتها نه هستند خود كودكان آموزش مسئول والدين ، :است داده
عوامل از يكي تنها مدرسه كه دريابند بايد آنان.دولتي سازمانهاي
آگاهانه يا و ناخودآگاه كودكانبهطور.ميباشد آنها فرزندان آموزش
و پدر رفتار نوزادان.ميگيرند سرمشق خود ازوالدين تولد ابتداي از
به علاقه بهمذهب ، گرايش والدينشان از آنها.ميكنند تقليد مادررا
قبيل اين از مسائل ساير و بهقوانين ، احترام عدم يا احترام موزيك ،
آموزش قبال در خود مسئوليت منكر نميتوانند والدين.ميآموزند را
انجام و مسئوليت اين قبول با والدين:گفت ميشودبشوند فرزندانشان
فرزندانشان زندگي در را مهمي نقش آموزش ، فرايند گمشده عنصر يعني آن
پشيماني دچار نهايت در مسئوليت اين از چشمپوشي با يا و ميكنند ايفا
.ميشوند
حالتي چنين جوامع كليه استدر شده تعيين قبل از والدين نقش
واقع در باشيد داشته فرزندي ميگيريد شماتصميم كه زماني.وجوددارد
ميپذيريد تفكر اين با و بگذاريد بجا خود از نقشي كه تصميمميگيريد
يعني ديگر فردي زندگي در آموزگار مهمترين و اولين بهعنوان كه
فرزندتان آموزگار حال همه در شما.كنيد ايفا را مهمي نقش فرزندتان
صحبت كه وقتي ميزنيد ، قدم كه وقتي مينشينيد ، كه وقتي چه.بود خواهيد
...و هستيد ، شاد كه وقتي ميكنيد ،
.هستند آموزشفرزندانشان مسئول كه بقبولانند خود به بايد والدين
آنچه بلكه ندارند علمي مدارج طيكردن و تئوريك آموزش به نياز آنها
خود مثبت تخيل قوه از استفاده و قلبي خواسته آنهااست نياز مورد
كه داريد تمايل قلبا اگر مادر يك يا و پدر يك بهعنوان.ميباشد
اين و كرده شروع خود از اول كنيد ، تربيت راستگو فردي را فرزندتان
ديگران به احترام فرزندتان ميخواهيد اگركنيد تقويت خود در را صفت
اين خلاف را آنچه كنيد كوشش و كنيد تعمق خود رفتار در بياموزد ، را
به كه داريد سعي اگر.ببريد بين از خود وجود در ميبينيد خواسته
او الگوي اولين بدانيد بياموزيد ، را قوانين رعايت سختكوشي ، فرزندتان
يك.هستند خود والدين تمامنماي آينه فرزندان واقع در.هستيد شما خود
شكلگيري اوليه سالهاي طي در كه بداند بايد هتاك و دروغگو عصبي ، فرد
خواهد او روي را اثر مهمترين و بيشترين فرزندانشان يا فرزند شخصيت
اين ميتواند موسيقيدان يا نقاش مانند هنر به علاقهمند فرد يك.گذاشت
.آورد بوجود خود فرزند در را علاقه
آن در و كنيد راانتخاب هفته از روزي زندگي ، مشكلات حجم به توجه با
آن روي و كرده انتخاب را موضوعي اعضايخانواده با بهخصوص شب يا روز
آموختن براي علمي مطالب.بنشينيد گفتگو و بحث به كردهو تعمق
مانند بهخصوص مطلب به راجع روز هر ميتوانيد كه است زياد آنقدر
پدر آنكه از قبل كنيد سعي.كنيد نظر تبادل هم با..و علوم تاريخ ،
جلب را او اعتماد كار اين با.باشيد او دوست باشيد فرزندتان مادر يا
مشكلات چه ميانبگذارد در شما با را خود مشكلات تمامي بتواند تا كنيد
كنيد سعي راهنمايي يا بهنگامقضاوت.اجتماعي مشكلات چه و درسي
.كردهايد درك را مشكلش واقعا كند باور كهاو كنيد صحبت بهنحوي
و كهخوشيها ببخشد را شهامت اين او به شما صحيح رفتار اجازهدهيد
دوستان با كردن برقرار ارتباط نحوه خانه ، از بيرون زندگي ناخوشيهاي
فرزندتان دوست اينكه خلاصه.كند تعريف شما براي را خود همكلاسان و
مناسبي الگوي لازم تغييرات انجام و خود رفتار در تعمق با و.باشيد
.كنيد شروع خود از را آموزش پس.باشيد او براي
پيروزبخت معصومه:تاليف و ترجمه
Plain Truth:منبع
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام