چهارم ، شماره 1086 اكتبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 5 شنبه 14
مدارس چندگونگي زيان
مدارس غيريكسانسازي در پنهان و آشكار كاربردهاي در ديدگاهي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
تلاش ازصحنه و ناكارا را منابعش از درصد تدريج 90 به پرورش و آموزش
سياستغيريكسانسازي اتخاذ خسارت بزرگترين اين و ميسازد دور علمي
است كشور در مدارس
آموزشي امكانات و معلم نظر از والا.خوردهاند دولتيانگ مدارس
ندارند مردمي نمونه مدارس با توجهي قابل تفاوت
چنين مدارس غيريكسانسازي و سياستتنوع تبيين در پرورش و آموزش وزير
:دادهاند توضيح
و سليقهها چون نيست ، مطلوبي موضوع تنوع بردن بين از و سازي يكسان
.هستند متفاوت استعدادها
است يكسان ما آموزشي موارد ، سيستم از بسياري در كه است حالي در اين
است ، بوده روشها بهترين ميشده ، عمل تاكنون كه روشي كنيم فكر نبايد و
(1).كند پيدا را خود دلخواه مدرسه كس هر تا كرد ايجاد تنوع بايد
دكترنجفي ، كه همانطور پرورش و آموزش در غيريكسانسازي و تنوع سياست
.است برانگيخته هم را مخالفتهايي گفتهاند خود مصاحبه در تلويحا
بايد عمومي پرورش و آموزش كه ميكنند استدلال چنين سياست اين مخالفان
اغنياء و فقراء فرزندان به مساوي صورت به و غيرمتنوع و يكسان طور به
و مستعدتر كه كنند رشد كساني ميان اين در تا شود ، ارائه كشور در
ثروتمند مادر و پدر به وابستگي خاطر به دانشآموزي و باشند ، كوشاتر
تا نشود ، محروم امكاني از يا و نيافته دست بالاتري امكان به فقير ، يا
مخالفانسياست.گردد فراهم اجتماعي عادلانه تحرك زمينه ترتيب بدين
توسط ملي مدارس انحلال به زمينه ، اين در خود استدلال تحكيم در تنوع
عدالت بسط هدف با كه انقلاب پيروزي ابتداي در رجائي و باهنر شهيدان
را معني اين در تنوع سياست واتخاذ كرد اشاره شد ، انجام اجتماعي
.ميدانند اسلامي انقلاب بديهي ارزشهاي با مغاير
دو به مدارس غيريكسانسازي و تنوع سياست مدافعان ديگر ، سوي از اما
اعمال كشور پرورش و آموزش عرصه در را سياست اين عمده دليل
:كردهاند
و آموزش در يكسانسازي سياست مخالف ملت ، از ذينفوذي قشرهاي:يكم
مطابقسليقه بايستي فرزندانشان كه معتقدند و هستند عمومي پرورش
و شوند برخوردار خويش اجتماعي شان با متناسب آموزشي امكانات از آنان
.نمودهاند تقبل را خود فرزندان پرورش و آموزش هزينه هم خودشان
نتيجه غيرانتفاعي مدارس جديد عنوان تحت ملي مدارس مجدد راهاندازي
.است ديدگاهي چنين
توان حداكثر اينكه با تحميلي ، جنگ خاتمه از پس خصوص به دولت:دوم
باز اما است ، زده كار به پرورش و آموزش در سرمايهگذاري براي را خويش
هزينههاي از اعظمي قسمت بتدريج و قسمتي مستقيمتر اخذ به نيازمند هم
و ايجاد به پرورش و آموزش وزارت لذا.است مردم از پرورش و آموزش
و است ، پرداخته مردمي نمونه مدارس شتابان بعضا و تدريجي گسترش
...و پرورش و آموزش استاني شوراهاي تاسيس نظير ديگري اقدامات
تامين در دولت بار كردن كم براي پرورش و آموزش وزارت كه است تدابيري
.شد خواهد و شده متوسل آن به پرورش و آموزش هزينههاي
غيرعادلانهبودن كه آنجا از پرورش و آموزش وزارت مسئولان ديگر سوي از
اين كردن عادلانهتر براي نكردهاند ، رد يكجا رابطور تنوع سياست
زرهاني آقاي اينكه جمله از:انديشيدهاند نيز ديگري تدابير سياست
مدارس اينكه براي:كردهاند اعلام پرورش و آموزش وزير معاون
فرزندان و نباشد پردرامد اقشار براي انحصاري صورت به غيرانتفاعي
كنند تحصيل مدارس اين در بتوانند هم جامعه متوسط و درامد كم اقشار
اين نام ثبت به كمك سرانه عنوان به تومان صدميليون و ميليارد دو
و 900 ميگيرد قرار غيرانتفاعي مدارس اختيار در دانشآموزان از گروه
هزار نام 20 ثبت براي رافع طرح به كمك عنوان به هم تومان ميليون
به آن اساس بر و شده گرفته نظر در مدارس اين در بيسرپرست دانشآموز
زرهاني آقاي.ميشود پرداخت دانشآموز شهريه 25 غيرانتفاعي مدرسه هر
هزار يك كتابخانه تجهيز طرح غيرانتفاعي مدارس به ياري براي:افزودند
(2).ميگذاريم اجرا به امسال كه داريم دست در را غيرانتفاعي مدرسه
در خصوص به است چندسالي كه مردمي نمونه مدارس در ثبتنام بزرگ معضل
سياست اتخاذ آشكار و منفي كاركردهاي از يكي هستيم آن شاهد تهران
ميدانيم اينجالازم در.است كشورمان پرورش و آموزش در سازي غيريكسان
غيريكسان و تنوع سياست اجراي آشكار و پنهان كاركردهاي مهمترين كه
:دهم قرار اشاره مورد تذكر باب از را مدارس سازي
بهنظريه توجه با مدارس سازي غيريكسان سياست پنهان كاركرد مهمترين
.است قابلتبيين است ، اجتماعي آسيبشناسي در علمي نظريه يك كه انگ
مستقيم صورت به سازماني يا گروه فرد ، به چنانچه انگ اساسنظريه بر
باشد ، نداشته واقعيت نسبت آن اينكه ولو شود ، داده نسبتي ياغيرمستقيم
چيزي كهانگ گروهي يا فرد باشد ، شده آن در توجهي قابل اغراق يا و
و ميشوند آنانگ داشتن مشهوربه جامعه در تدريج به خوردهاند ، را
قرار نيز خوردگان انگ باور و قبول مورد برچسبي و انگ چنين وجود كمكم
پيشه را است شده زده آنان به كه انگي با متناسب رفتار و گرفته
مدارس تاسيس با متاسفانهميشود واقعيت به كمكمانگتبديل و ميكنند
جمعيت از درصد شايد 10 كه كشور در مردمي نمونه غيرانتفاعيو
دانشآموز برچسب و انگ نشود ، شامل هم را كشور معلمان و دانشآموزان
پيشاني بر شده داده بها كم و تجربه كم معلمان يا و تنبل و مستعد غير
زده كشورمان پرورش و آموزش جامعه از درصد معلمان 90 و دانشآموزان
از و.هستند چندم دست افراد كه ميكنند احساس آنها بتدريج و شده
زمان باگذشت.برخوردارند كشور پرورش و آموزش نظام در پائيني جايگاه
و احساسات در ناصحيح باور اين كمكم جامعه ، به احساس اين انتقال و
نسبت اين كه ميرود و است يافته عيني و بيروني جلوههاي مردم رفتارهاي
اتفاق اين و شده ، تكميل فرآيند اين اگر و شود واقعيت به تبديل ناروا
درصد خود 90 دست با پرورش و آموزش است افتاده هم حدودي تا كه بيفتد
اين و است ، ساخته دور علمي تلاش صحنه از و ناكارا را منابعش از
.است كشور در مدارس ، غيريكسانسازي سياست اتخاذ خسارت بزرگترين
تناقضدر بروز مدارس ، تنوع سياست اجراي آشكار كاركرد مهمترين اما
.است پرورش و آموزش وزارت اجرائي اقدامات و اهداف
صاحبانمدارس به بلاعوض كمك تومان ميليون پرداخت 3500 تناقضها از يكي
به وابسته دانشآموزان نام ثبت به كمك سرانه عنوان به غيرانتفاعي
مدارس در كتابخانه تجهيز 1000 همچنين و مدارس اين در كمدرآمد اقشار
.است تحصيلي 7675 سال در غيرانتفاعي
دانشآموزان كه است آن غيرانتفاعي مدارس به مبلغ اين پرداخت از هدف
در اين و.شوند غيرانتفاعي مدارس وارد بتوانند استعداد با و بيبضاعت
هيجده ميان در بيبضاعت اما استعداد با دانشآموزان اولا كه است حالي
بسيار بخش به كمك و پراكندهاند كشور دانشآموزي جمعيت نفر ميليون
ناروا تبعيضي اعمال غيرانتفاعي مدارس به ورود جهت آنها از كوچكي
در تحصيل به شاغل بيبضاعت اما استعداد ، با دانشآموزان اعظم بخش عليه
.است دولتي عادي مدارس
و استعداد با دانشآموزان كه هستيم شاهد روزها همين در:ثانيا
شهريه پرداخت به حاضر خود اندك بضاعت با كه و 5/19 بامعدلهاي 19
را درجه 2 مدارس اين به ورود امكان حتي شدهاند ، مردمي نمونه مدارس
!ندارند هم
تا 350 بين 150 دولتي مدارس دانشآموزان سرانه كه حالي در:ثالثا
آب ضروري هزينههاي حداقل تامين از دولتي مدارس و است ، سال در تومان
امور گذراندن براي دولتي مدارس مديران و درماندهاند سوخت و برق و
پا زير را قوانين ناچارندكه و شده ناكسي و كس هر دامن به دست مدارس
مبلغ پرداخت بگيرند ، مردم از اجباري گاهخودياريهاي و گذاشته
چه كتابخانه تجهيز براي غيرانتفاعي مدرسه هزار به تومان 500ميليون
!دارد؟ توجيهي
در ثبتنامفرزندانشان براي كه مردم با همدردي اعلام ضمن خاتمه در
خطاب مورد را آنان آمد ، بيرون آنان ديده از اشك مردمي نمونه مدارس
مردمي نمونه مدارس نكنند فكر كه ميگويم را نكته اين و ميدهم قرار
نزديك دولتي مدرسه در را فرزندانشان نام اگر و است مشكلات همه حلال
اصلا ;است تار و تيره آينده و خراب چيز همه ديگر نوشتند خانهاشان
امكانات و معلم نظر والااز خوردهاند ، دولتيانگ مدارس نيست ، طور اين
تا است ممكن ندارندو مردمي نمونه مدارس با توجهي قابل تفاوت آموزشي
يمن به هم فرزندشان دولتي مدرسه همان نشده ، شروع آينده تحصيلي سال
.گردد مردمي نمونه پرورش ، و آموزش مسئولان تنوعطلبانه سياستهاي
آموزشي نظر از تفاوتچنداني نيز صورت اين در كه باشيد مطمئن البته
مشاركت پرورش ، و باآموزش كه ميشويد مجبور احتمالا ولي نميآيد ، پيش
.باشيد داشته بيشتري مالي
پرورش و آموزش در دولت هزينه اولا بدانيم بايد اينكه آخر نكته
يك بلكه نيست ، مصرفي هزينههاي جزء كشور ، اين فرزندان
هر بر صلاحيت با انساني توليدمنابع و است توليدي و هزينهسرمايهگذاري
عادلانه تحرك زمينه كردن فراهم ثانيا.دارد اولويت ديگري توليد
.است وظيفه يك مردم اين آحاد فرزندان اجتماعي
مقنيزاده