چهارم ، شماره 1086 اكتبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 5 شنبه 14
|
|
!شده فراموش زنگ
آخر قسمت - مدارس تفريح زنگ ضرورت و اهميت
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آموزشي ، درمديريت گوناگون شيوههاي تغيير با است تعجب جاي
و آموزشي نظام تغيير و تدريس ، اصلاح روشهاي درسي ، برنامهريزي
!دارد را قديم سالهاي شمايل و شكل همان تفريح درسي ، زنگ كتابهاي
تفريحبشر و فراغت اوقات محصول بسياري را ابتكار و خلاقيت:اشاره
و جبرهايمعيشتي از فارغ بشر چنيناوقاتي در زيرا.ميدانند
اهميت عليرغم.ميدهد جولان ميدان تفكر و بهانديشه روز تنگناهاي
و آموزشي نظام در افراد خلاقيت و ابتكار قوه رشد براي فرصتهايي چنين
مدارس حياط و كلاس محدود فضاي.ميشود داده بها كمتر آن به ما مدرسهاي
نيز جاهايي در.نميدهد دانشآموزان به را تفريح زنگ از استفاده امكان
تفريح زنگ براي برنامهاي آموزشي مديريت ندارد وجود محدوديتي چنين كه
گذشته هفته چهارشنبه روز ، كه است گزارشي موضوع مسئله اين.ندارد
مدت چون مسائلي گزارش ادامه در امروز.گذشت نظرتان از آن قسمت اولين
مورد آن از مدرسه اولياي انتظارات و تفريح زنگ از استفاده نحوه و
.است گرفته قرار بررسي
باعث چيزي كهچه پرسيديم دانشآموزان از تنهاييوقتي و تفريح زنگ
چنينپاسخهايي باشند تنها تفريح زنگ در دانشآموزان از ميشودبرخي
:شنيديم را
.ندارند دوستي -
.نيستند صميمي ديگران با -
.كنند پيدا صميمي دوست نتوانستهاند هنوز -
.است شده حرفشان دوستشان با -.است نيامده دوستشان -
-.ندارند حوصله -.هستند خجالتي -.كردهاند قهر دوستشان با -
.نميشود دوست آنها با كسي و هستند بيادب و اخمو -.هستند ناراحت
فكر تو -.كنند حاضر درس ميخواهند -.مغرورند و راضي خود از -
با نميتوانند هستند عصبي چون -.دارند مشكل خانه در -.هستند
كسي نميخواهند و ندارند مادر و پدر -.برقراركنند رابطه بچهها
.بداند
و پدر دعواي فكر آنها و كردهاند دعوا هم با قبل شب مادر و پدر -
تنبيهكرده دانشآموزان جلوي كلاس در را آنها معلم -.هستند مادر
.است
.است كرده خيط را آنها معلم -
.است كرده خرد را آنها شخصيت معلم -
دقيقهاي زنگهايتفريح 15 مدارس ، بيشتر تفريحدر زنگ زمان مدت
زنگ بايد معتقدند و نميدانند كافي را زمان مدت اين دانشآموزان.است
مناسب زمان مدت درباره آنها از وقتي.باشد اين از طولانيتر تفريح
:داشتند بيان شد سوال
.دقيقه 16-
.دقيقه 20-
.دقيقه 30-.دقيقه 25-
.دقيقه 35-
.دقيقه 45-
:دانستند راچنين تفريح زنگ شدن علتطولانتيتر دانشآموزان اكثر
زود ميآييم زنگتفريح براي وقتي ولي كلاسميمانيم توي عالمه يك -
دانشآموزان تعداد هم.نداريم آبخوري براي وقتي -.راميزنند زنگ
زنگ برسد نوبت ما به تااست كم آبخوري شيرهاي تعداد هم و است زياد
خستگي هنوز كم مدت اين در.است خستگي رفع براي تفريح زنگ -.ميخورد
.ميزنند را زنگ درنكرده ،
براي وقتي -.ميخورد زنگ نكردهايم ، صحبت دوستانم با كلام دو هنوز -
درسها به نگاهي ميشود باعث بيشتر ، فرصت -.نميماند باقي بازي
.باشيم دوستانمان با بيشتري مدت -.بياندازيم
مدرسه اولياي انتظارات و تفريح زنگ
بهاطلاع مدرسه مقررات و بلندگوقوانين از مدارس در غالبا
را مقررات و اينقوانين دانشآموزان از بسياري.ميرسد دانشآموزان
اين مدام تفريح زنگ در كه ندارد معتقدندضرورتي برخي.لازمميدانند
و قوانين به راجع دانشآموزان از وقتي.كنند اعلام را مقررات و قوانين
بود قرار بدين آنان پاسخهاي كرديم ، سوال مقررات
-.نپاشيم هم به آب -.نكنيم بازي آب -.باشيم منظم و مرتب -
.ندهيم هل آب شير جلوي را همديگر
-.نكنيم دعوا كسي با -.نكنيم داد و جيغ -.نكنيم شلوغ -
.نكنيم اذيت را همديگر
به ميخوريم چون ندويم حياط توي -.كنيم رفتار خوب دوستانمان با -
.ميافتند زمين به آنها و بچههايكوچكتر
.نزنيم زشت حرفهاي -
آسه -.برويم سركلاس زود خورد زنگ وقتي -.نريزيم آشغال -
.بياييم آسه و برويم
.راستبياييم و بريم راست -
.نزند بيرون مقنعه از تا درستكنيم را موهايمان -
را درسهايمان -.دفترنكشيم تو سرك هي و نرويم معلمها دفتر طرف -
.كنيم مرور
اساسي و اصلي جايگاه هنوز آموزشيما نظام در تفريح زنگ
درس به زماني مدت مدارس ، در ديرباز ازاست نكرده پيدا را خود
متاسفانه.تفريح زنگ به محدودتري بسيار زمان مدت و شده داده اختصاص
مدت 15 همان تفريح زنگ و دارد ادامه روال اين هنوز عادت برحسب
.است داده اختصاص خود به را دقيقهاي
در مديريتآموزشي ، در گوناگون تغييرشيوههاي با است تعجب جاي
تدريس ، اصلاح روشهاي در وپرورش ، آموزش فلسفه در برنامهريزيدرسي ،
شمايل و شكل تفريحهمان درسي ، زنگ وكتابهاي آموزشي نظام تغيير و
به نيازي اضافي شده فراموش اينزنگ گويي.دارد را قديم سالهاي
!ندارد اساسي نظرهاي تجديد و اصلاح تغيير ،
امكانتغييرات پرورش ، و آموزش موجودنظام محدوديتهاي وجود با
از بسياري گفته به.وجودندارد درسي كلاسهاي فضايموجود در اساسي
مربيانمدارس ، و معلمان و پرورش آموزشو متخصصان و روانشناسان
فراگيري براي مكانمناسبي غالبا درسي بيشتركلاسهاي موجود فضاي
نامناسب ، هواي نورنامناسب ، كلاسها ، بسته فضاي.دروسنيست
شديد گرماي كلاسها ، محدود و تنگ محيط سروصدا ، پر و شكسته نيمكتهاي
نبود كننده ، خنك وسيله نبود و جاري تحصيلي سال آغاز در شهريور نيمه
را معلم و دانشآموزان سرعت به سرما ، فصل در سوخت و گرمازا وسايل
نيمكتهاي و مناسب نور كافي ، و مطلوب هواي تامين براي.ميكند خسته
بايد پرورش و آموزش ،(نوجواني و كودكي رشد سنين در) دانشآموزي مناسب
نه و آموزشي نظام نه كنوني شرايط درشود متحمل را گزافي هزينههاي
.نيستند هزينهها اين تامين به قادر مدارس مديران
و صبر نشوند ، خسته زود كنند ، تحمل بايد معلم و دانشآموز چيست؟ چاره
شايد درآمد صدا به تفريح زنگ وقتي بخورد تفريح تازنگ كنند حوصله
و شود جابجا آن تادر برسد دانشآموز هر به خالي فضاي سانتيمتر چند
.كند تازه گلويي چاي استكان يك يا و آب ليوان يك خوردن با معلم
و دولتي مدارس هم)مدارس حياط و كلاس فضايمحدود كه است اين واقعيت
آزادانهبراي تحرك امكان بيشترمواقع در (غيرانتفاعي هممدارس
ازدحام دليل به مدارسدولتي از بسياري.وجودندارد دانشآموزان
گاه و كردن بازي و دويدن آزادانه ، فعاليت امكان دانشآموزان ، زياد
هم غيرانتفاعي مدارس و است گرفته دانشآموزان از را نوشيدن آب حتي
نامگذاريمدرسه و مسكوني آپارتمان در جزيي تغييرات دليل به اكثرا
فعاليتهاي براي مناسب فضاي فاقد مسكوني آپارتمان روي بر غيرانتفاعي
و گسترده تحقيقات دادن انجام براي قطعا.است دانشآموز حركت و اوليه
مقدماتي ، مطالعات اوليه ، آمار و اطلاعات باره ، اين در دامنهدار
يافتهها تحليل و تجزيه و آماري مناسب روشهاي دقيق ، پژوهشي طرحهاي
ساده محاسبات نتايج از حاصل يافتههاي نرويم دوري راه اما ، است ضروري
تعداد بر مدرسه تقسيممساحت از ميدهد نشان گاه اصلي عمل چهار
!شود سانتيمترجابجا چند فقط دارد حق دانشآموز هر دانشآموز ،
و خشك غيرانتفاعيتهي ، مدارس حتي دولتيو مدارس از بسياري فضاي
بازي وسايل آموزشي ومحيطهاي مدرسه حياط در كمتر.انعطافاست بدون
زنگ.دارند زنگتفريح در بازي امكان دانشآموزانكمتر و دارد وجود
.درس كلاس به شبيه چيزي است ، مدير و ناظم نهيهاي و امر تفريحزنگ
فضاي نهيها و امر اين بدون ناظم و مدير ديد زاويه از است بديهي
اين سايه و پرتو در دانشآموز آرامش ولي ندارد را لازم آرامش مدرسه
شادي غريو و خيز و جست نشاطانگيز ، بازيهاي پرسروصدا ، فعاليتهاي
.دانشآموزميپژمرد روح حركت و بازي بدون.ميشود تامين
هدفهاي ارزشمندطبقهبندي كتاب مولف هاروآنيتاج گفته به
متاسفانه(1).است زندگي حركتي ، حركتكليد -رواني حيطه تربيتي ،
دانشآموزان از را زندگي اينكليد دادن ، آموزش مدارسبراي از برخي
قرار آنان اختيار در ديگري باشندكليدهاي قادر مدارس اگر.اند گرفته
رشد سنين در دانشآموزان صورت هر در ولي است خوشبختي بسي جاي دهند
و عضلات درون كه دارند انرژيهايي كردن آزاد و تحرك به نيازمند
.دارد قرار آنها بدن ماهيچههاي
بهترميشناسد ، را خود حركتي دادنفعاليتهاي انجام با دانشآموز
بيشتري آمادگي پيداميكند ، خود وجود و بدني ازطرح بيشتري آگاهي
و درك و حافظه هوشي ، ظرفيت ديگرانمييابد ، با ارتباط برايبرقراري
مفاهيم و مطالب سهلتر و سريعتر و ميدهد گسترش بيشتر را خود فهم
و مشكلات با دارد ، بيشتري رضايت احساس خود از.ميگيرد فرا را آموزشي
چارهجويي و تدبير به موانع رفع براي و شده مواجه آسانتر درسي موانع
.ميزند دست
به بتوان شايد.است فراغت اوقات انديشمنديتمدنحاصل گفته به
فراهم بيشتري امكانات فرصتهاو تفريح قياسبگوييمزنگ همين
كنند ، يكديگرمبادله با را خود دانشآموزانآموختههاي تا مينمايد
با را خود يادگيريهاي مربيان ، و اوليا توقعات و ازفشارها دور به
نمايند ، آزاد را خود عاطفي و جسمي متراكم انرژيهاي نهند ، ميان در هم
و شده مواجه خويش روياهاي و آرزوها ترسها ، با خود بين صميمي فضاي در
انتخابها ، و دغدغهها تشويشها ، همه از فراغت از پس و كنند پيدا راهحل
.بگيرند پي را روزانه زندگي
پرورش آموزشو جامعهشناسان و علومتربيتي متخصصان از بسياري
خلاصه (معلم و) كلاسدرس به صرفا يادگيريهايدانشآموز معتقدند
و بيشتر آگاهيهاي كلاس ، خارجاز يادگيريهاي گاه نميشودبلكه ،
و همسالان دانشآموزانبا تماس.پديدميآورد آنان براي را عميقتري
دادن انجام ارتباطاجتماعي ، بيشتر چه هر خود ، برقراري همكلاسيهاي
كسب براي مطلوبتريرا امكانات و استفرصتها قادر گروهي فعاليتهاي
اختيار در لازم مهارتهاي و اجتماعي آموزش آموزشي ، مفاهيم و مطالب
.دهد قرار (دانشآموزان) آنان
بازيهاي گذاردنبه احترام گذر از يادگيريهايكلاسي به بخشيدن غنا
تحكيم و تعميق براي.ميسراست نوجوانان و مفرحكودكان و نشاطانگيز
براي آمادگي و مناسب جو ساختن فراهم همچنين و گذشته يادگيريهاي
كه امري.است اجتنابناپذير ضرورتي تفريح پوياييزنگ بعدي ، آموزشهاي
!است شده سپرده فراموشي بوته به ما جامعه آموزشي نظام در اكثرا
پس.است يادگيري و دروس پرورشفراگيري و آموزش متوليان دغدغه اگر
بگيريم ، جدي را تفريح بهتر ، زنگهاي و بيشتر چه هر يادگيري براي
لحظههاي در آن شنيدن براي دانشآموزان اكثريت به قريب كه زنگي
.ميكشند (را آن) انتظار كلاس ، پاياني
و تربيتي روانشناسان مدرسه ، اولياي و معلم دانشآموز ، شما نظر به
زمان مدت باشد؟ چگونه بايد تفريح آموزشي ، زنگ نظام دستاندركاران
چه با تفريح درزنگ دارند حق دانشآموزان باشد؟ چقدر تفريح زنگ
بخشيد؟ پويايي را تفريح زنگ ميتوان چگونه كنند؟ بازي وسايلي
آخوندي احمد
شمس زهرا
-رواني حطيه تربيتي طبقهبنديهدفهاي هارو.ج آنيتا -منابع1
امور انتشاراتدفتر صفحه 17 ، عليرضاكيامنش دكتر مترجم حركتي ،
.سال 1368 كتابخانهها ، و آموزشي كمك