چهارم ، شماره 1088 اكتبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 7 دوشنبه 16
علوم و هوشي ضريب پيرامون نوين انقلابي
چقدر شما احساسات هوشي ضريب :آن به مربوط
است؟
:خاطره يك
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
را مردم علتي بيهيچ كه آنروزهايي از مهآلود و ابري ظهر از بعد يك
متوجه ناگهان بودم اتوبوس منتظر كه همچنان.ميكند وبدخلق عبوس
چهرهاي با سال ميان رانندهاي و كرد ترمز پايم جلوي كه شدم اتوبوسي
تعارفات و سلام با داشت سيما به لبخندي كه حالي در مهربان ، و بشاش
!شوند اتوبوس سوار تا ميخواست مردم از معمول
كه چنان هم و هست؟ مراد وفق بر كاري اوضاع !چطوره؟ حالت سلام ،
به و ميجست را خود راه سنگين ترافيك اين ميان در ماري مانند اتوبوس
اين در:ميكرد جالبي توصيههاي مسافرين به نيز راننده ميرفت ، جلو
به جالبي نمايشگاه موزه ، اين در...!برپاست بزرگ حراج يك فروشگاه
به كه سينمايي راجعبه آيا...!است شده گذاشته علاقهمندان ديد معرض
وضع اين و...!شنيدهايد؟ چيزي شده ، تاسيس ميدان همين پايين در تازگي
از شدن پياده هنگام مسافران تمام نتيجه در داشت ، ادامه همينطور
.شدند خارج بودند ، تنيده خود دور به كه بدخلقي پوسته آن از اتوبوس ،
در را خوبي روز اميدوارم !آمديد خوش:ميزد فرياد راننده كه زماني
را او پاسخ دلنشين لبخندي با ما از كدام هر !باشيد داشته رو پيش
.ميشديم پياده و داده
جريحهدار زمان در احساس يك شناخت توان (Self-awareness) خودآگاهي
كه انسانهايي.است احساسات ضريب شناخت كليد حادثهاي ، وقوع يا شدن
براي بيشتري توان مسلما برخوردارند ، قويتري احساسات از بالنسبه
.هستند خود زندگي اداره
دكارت بهناماشتباه خود دركتاب داماسيو معروفآنتونيو عصبشناس
لحاظ به را احساسات به واقعيبخشيدن ارزش طبيعي دربخشنشانههاي
بزرگ و بخشيدن ارزش اينميداند موثر بسيار خودآگاهي رشد صوري ، در
اتفاق باشد مطلع آن از خود انسان اينكه بدون آنميتواند دادن جلوه
هم مار عكس اگر حتي ميترسند ، مار از كه مردمي مثال ، عنوان به.بيفتد
و هيجان علامت و ميدهد ، حالت تغيير آنها صورت شود ، داده نشان آنها به
كه بگويند صراحتا خود اگر حتي پيداست ، چهرهشان در كاملا ترس
نشان نيز كوتاه لحظه يك در عكس كه هنگامي حتي هراس نشانه !نميترسند
كوشش و تلاش با.هويداست و مشخص كاملا فرد آن چهره بر شود ، داده
احساساتخويش كردن پنهان به نسبت بيشتري اطلاعات ميتوانيم بسيار
بيادب و خشن فردي توسط ساعتها كه بگيريد نظر در را شخصي.بيابيم
راحت خيلي فرد آن حاليكه در و است ، گرفته قرار اذيت و آزار مورد
به را آن ديگران اينكه از ميسپارد ، فراموشي بهدست را خويش كجخلقي
براي خاصي ارزش شخص همين چنانچه اما !ميگردد متعجب دارند ، ياد
.دهد تغيير را خود خوي و خلق ميتواند مسلما شود ، قائل احساساتش
ميگردد باعث كه است اساسي همانقالب درواقع خود ، احساسات شناخت
آنها و دهند شكل را خود احساسات ضريب يا احساسات هوشي ضريب كودكان
.سازند رها بد خوي و خلق آن از را خود كه ميسازد قادر را
نيز بد رفتارهاي(Mood Management)رفتار دركنترل مهارت
سازنده درحقيقت و است انسان زندگي از جزئي خوب رفتارهاي همانند
توازن حالت همان درواقع بزرگ معماي اين اصلي كليد و.او شخصيت
.آنهاست
قرارميگيريم ، خود احساسات كهتحتتاثير زماني موارد ، اغلب در ما
به كمي آن زمان مدت درباره ميتوانيم نيستيم ، اما آن كنترل به قادر
دانشگاه از كودكان روانشناس تيس دانيل.بپردازيم گفتگو و بحث
مقابله راههاي زمينه در زن و مرد با 400 "Case Western Reserre"
تحقيقات عرض در وي ، تحقيقات.نشست گفتگو به بدشان حالات با آنان
بد حالات تغيير چگونگي زمينه در را گرانقدري اطلاعات روانشناسان ، ديگر
.است داده قرار ما اختيار در دانشآموزان ، و كودكان در
هستند ، بهنظر آن از خواهانرهايي مردم كه حالاتي تمام ميان از
.آيد بهشمار موارد مشكلترين از چيزي به مفرط ميل و جنون كه ميرسد
تصادفي است نزديك و كرده سد را شما راه اتوبان در اتومبيلي كه زماني
!لعنتي اي:بگوييد خود با است ممكن چيست؟ شما عكسالعمل دهد ، روي
فرار راحت همينطوري كه بگذارم نبايدكند تصادف من با بود نزديك
خروش و جوش و كرده فرياد و داد بيشتر هرچه مواردي ، چنين در !كند
رابطهاي همانند دقيقا اين و.خواهيدشد آشفته و عصباني بيشتر كنيد ،
.دارد وجود غيرمحتاطانه رانندگي و فشارخون بين كه است
اعم همه ، گريبان كه آني جنون ازاين بتوان تا كرد بايد چه فيالواقع
مورد مطلب كردن مطرح:راه يك دوريجست؟ ميگيرد ، را بزرگ و كوچك از
ايجاد شما در را بهتري احساس كار اين گويند كه ميباشد نظر
بدترين از يكي فوق روش كه دريافتهاند محققين درحقيقت ، .خواهدكرد
باعث كه آني جنون از ناشي برافروختگي و طغيان !است موجود راهحلهاي
غيرقابل و عصبي بيشتر هرچه را شما ميشود ، مغزي و عصبي سيستم تحريك
مجدد هماناقالبسازي زمينه ، اين در موثرتر تكنيك ولي.ميسازد كنترل
كاملا حالتي در خاص مورد و موقعيت يك دوباره تعبير و تفسير معناي به
عبور راه رانندهاي كه بالا شده ذكر حالت درميباشد مثبتتر و روشنتر
داشته مهمي كار شايد:بگوييد خود به بايد شما است ، كرده سد را شما
...است ميبرده بهسر خاص وضعيت يك در و
نااميديو ميزان ميتواند كردن ومنحرف مجدد تكنيكهايقالبسازي
برخي كردن اضافه با.دهد كاهش شخص در عصبانيت ميزان همانند را هيجان
شما اساسي ، تفكرات و عميق تنفس همانند اعصاب تمدد و آرامش تكنيكهاي
همچنيندانيلتيس.داشت خواهيد خود بد حالات برابر در قوي اسلحهاي
كارامدترين و موثرترين احوال ، تمام در نيايش و دعا:كه ميدارد بيان
.روشهاست
(Self- motivation)خودانگيختگي
و اشتياقها هيجانانگيز ، بهاحساسات دادن نظم همانند مثبت تحرك
بهعنوان.دارد بههمراه جوانان براي را بيشتري موفقيتهاي اعتماد ،
به دست قادرند آنها كه ميدهد نشان بزرگ انسانهاي زندگي مطالعه مثال ،
بهدنبال هميشه خود ، احساسات و خود برانگيختن با و زده بزرگ كارهاي
به دستيابي براي خود برانگيختن.نباشند خود روزمره و روتين كارهاي
.ميطلبد را نسبي خوشبيني يك و واضح و روشن مشخص ، اهدافي ;موفقيتي هر
اين براساس پنسيلوانيا دانشگاه روانشناسي استاد سليگمن مارتين
وي.كرد ارائه "Metlike"بيمه شركت به را پيشنهاداتي نظريه ،
را آنجا در متقاضيانكار از خاصي گروه شركت ، كه پيشنهادداد
از آنها حتيچنانچه كند ، انتخاب آنها بالايخوشبيني ميزان براساس
با.باشند بيروننيامده سربلند شركت آن وهميشگي معمولي هوش تست
كافي هوشنمره تست اين در كه فروشندگاني افرادبا اين مقايسه
نتيجهبهدست اين داشتند ، قرار بدبيني بالايياز درجه در ولي آورده
بادرصد دوم گروه از بيش %21(خوشبينيبالا با) اول گروه كه آمد
حقيقت در.داشتهاند فروش دوم سال در %و 75 اول سال در بالاتر هوش
تشخيص و مختلف موقعيتهاي در خود شكستهاي به اعتراف با خوشبين افراد
پيروزي موجبات امر ، همين و واداشته تحرك به را خود صحيح ، راه درست
.ميسازد فراهم را آنها
ذاتي ميتواند معمولي يابسيار بديع منظرهاي به انسان تمايل حتي
كه بگيرد ياد ميتواند بدبيننيز فرد تمرين ، و كوشش با اما.باشد
تصميم آينده به وراجع نگريسته زندگي به چگونهاميدوارانهتر
باشيد ، منفي فردي بتوانيد شما چنانچه كه معتقدند روانشناسان.بگيرد
با ولي ميافتند اتفاق ميگيرند ، شكل شما فكر در كه همانگونه شكستها
كمترين با را موجود موقعيت ميتوانيد مجدد قالبسازي يك و تمرين كمي
بررسي و بحث آن به راجع و گرفته ، نظر در بيهوده و نكاتمنفي
.كنيد
(Impulse Control)تحريكات و انگيزهها كنترل
حركت انداختن جلو يا و تاخير دربه آن مهارت احساسات ، ذات و جوهر
براي مشخصه صفت اين اهميتميباشد نظر مورد اهداف به نيل شخصبراي
معروف روانشناس كه آزمايشي با دهه 1960 در موفقيت به رسيدن
انجام پيشدبستاني كودكان برروي استانفورد دانشگاه در والترميشل
جايزه بهعنوان كه خوشمزه شيرينيهاي با آزمايش همان.ميشود مشخص داد ،
خويش احساسات و خود توانستند كه بود شده گرفته درنظر كودكاني براي
روشهايي چه با كودكان اينكه.سازند مهار را آنها و كرده كنترل را
بمانند ، انتظار در خود مربي بازگشت تا و كرده كنترل را خود توانستند
جالب قسمت.ميآيد بهشمار روانشناسي شيرين و جالب مباحث از يكي خود
نوجواناني حال كه همين برروي دوباره و بعد سالها كه آزمايش اين
.نظربود مورد مطلب همان بيانگر گرفت ، بودند ، صورت دانشاندوز
بودند ، خويش احساسات وكنترل كردن مهار به قادر كه كودكاني
اشخاصي.بودند وقابلاعتمادتر اجتماعيتر جواناني نيز بزرگسالي در
توان و برگزيده بهتريرا راههاي خويش ، اهداف به براينيل كه
.ميدادند نشان خود از مشكلات با دررويارويي را بيشتري
چه ديگران كه مطلب اين فهم قدرت(Personal Skills)شخصي مهارتهاي
خانوادگي ، روابط و شغلي ، دوستيها موارد در بخصوص دارند ، احساسي
يكديگر از را مختلف وخلقوخوهاي حالات ما.است اهميت بسيارحائز
بسيار امر اين معمولا كهالبته ميكنيم منتقل ديگران به و گرفته
يكياز كردن تشكر نوع و روش بهعنوانمثال ، .است ظريف و غيرمحسوس
صالح مشوقي كه باشد صميمي وبيرياو خالص آنقدر است ممكن دوستان ،
دهد انجام را كار اين زننده آنچنان بالعكس يا و گردد ما اعمال براي
تشخيص در ما كه هرچقدر !سازد پشيمان كرده ، كه كاري از را انسان كه
نسبت بههمان باشيم ، صادقانهتر مردم رفتار طرز و احساسات درست
.دهيم بروز خالصانهتر را خود احساسات ميتوانيم
از كلي روانشناسيرابرت توسطاستادان شخصي مهارتهاي اهميت
دانشگاه از وژانتكاهلان "Carnegi - Mellon"دانشگاه
روي ابتدا را خود آزمايشهاي آنها.است استانفورد ، نشاندادهشده
برخي تنها اما.دادند انجام "JQ" هوشي ضريب سطح بالاترين با افرادي
بقيه و آمده بيرون آزمايشها از موفق هوشي سطح اين با افراد ازاين
چيست؟مجريان در اختلاف اين علت.گذاردهشدند كناري راحت ، به خيلي
انجام مردم مختلف گروههاي روي زياديرا آزمايشهاي برنامه ، اين
تنهايي به بالا هوشي ضريب رسيدندكه نتيجه اين به هم باز و.دادند
درحقيقت ، كليشدهباشد مطرح سوالات تمامي نميتواندپاسخگوي
و جداگانه بهطور احساسي هر گرفتن درنظر با كه رسيد نتيجه بهاين
اظهار چنين او.آمد فائق مشكلات از بسياري بر ميتوان آن بررسي
چگونه بدانيم كه است اين داريم فهميدنش در سعي ما كه آنچه:ميدارد
لحظه در و كرده كامل را يكديگر "EQ" احساسات ضريب و "JQ" هوشي ضريب
چقدر شخص هوشي ضريب كه نيست مهم.ميشتابند هم كمك به تصميمگيري حساس
درخشان ، ستارهاي كه است احساسات ضريب اين هم باز درواقع باشد ،
.ميسازد متمايز و جدا ديگران از را موفق فردي بالاخره و نابغه انساني
كنيم سعي بايد دانشمندان عقيده به كه:كلي نتيجهگيري اين بازهم و
احساسي ضريب بردن بالا فكر به خود ، كودكان هوشي ضريب بردن بالا از پيش
.باشيم آنها
Reder's Digest,:منبع
زماني سهيلا:ترجمه