چهارم ، شماره 1089 اكتبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 8 سهشنبه 17
|
|
وصلح دوستي جستجوي در
فيلمعاشقانه كارگردان داوودنژاد عليرضا با گفتگو
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
گاهي آدمها فيلم از نمايي در داوودنژاد محمدرضا و شكيبايي خسرو
نيستند امابد ميكنند زندگي بد
مورد فيلمنامه ساختار اگر باشد ، داشته باور را فيلم موضوع كارگردان اگر o
كه است طبيعي باشد ، كرده انتخاب رغبت و باميل را عوامل اگر و باشد او علاقه
داشت خواهد فيلم مجموع با زنده و حسي رابطه يك
از ازقبل را كارگرداني و فيلمنامهنويسي داوودنژاد عليرضا:اشاره
ساخت درسال 1372 را فيلمنياز وفقه مدتي از بعد و كرد شروع انقلاب
داوودنژاد بعدي فيلم.شد فجر فيلم جشنواره دهمين از جايزه برنده و
.است درنيامده نمايش به هنوز كه شد ساخته سال 73 در سلاح خلع
نوشته تصويبيعزت قراردادنفيلمنامه دستمايه با سال 74 در داوودنژاد
خاطر به كه ساخت را رحيمزاده ، فيلمعاشقانه اسماعيل و لبخنده حميد
در نمايش به فجر فيلم چهاردهم جشنواره مسايلدر پارهاي و آن موضوع
بازيگر بهترين -رشته دردو بلورين سيمرغ جايزه اينحالنامزد با.نيامد
-(صادقي سعيد) فيلمبردار بهترين و (داوودنژاد محمدرضا)مكمل نقش
در ايران سينماي كارگردانان انجمن دوم فيلم همچنين.شد
پروانه برايعاشقانه اصلاحاتي انجام با داوودنژاد.سال74بود
شده نوشته فيلمنامه يك با چگونه داوودنژاد اينكه.نمايشگرفت
رسيدو سازي بديهه به چگونه و چيست سرصحنه او كاري روش كارميكند ،
:ميآيد درپي كه است گفتگويي اصلي محور آمد ، دست به چگونه فيلم پايان
فيلمعاشقانه در سخت آزمون يك در رهنما بهاره و قاسمخاني پيمان
ميكنيد؟ برخورد چگونه شده نوشته فيلمنامه يك با
ورودبه امكان بتواند بايد آن موضوع.ميكنم توجه آن موضوع به اول
.كند فراهم مرا علاقه مورد ميزانسهاي
؟...ميزانسهايي چه
اجرايي امكان و باشد آشنا روزمره تجربيات با كه ميزانسهايي
.بياورد فراهم را جذاب و باورپذير
بعدا فيلمنامهعزتكه خصوص به) بگوييد فيلمنامه بازنويسي درباره
فضاسازي و گفتگوها شخصيتپردازي ، كار شما (داد تغييرنام عاشقانه به
ميدهيد؟ انجام چگونه را
را خاصسينما ظرفيتهاي ميتواند كه باشد مرحلهاي همان شايد قسمت اين
اشياء بازيگري ، دوربين ، با اينجا در ما.كند معلوم ادبيات به نسبت
و لنزها مقابل در ميتوانند آدمها.داريم سروكار واقعي محيطهاي و
به خود ويژه ورفتارهاي احساسات عواطف ، با و شوند ظاهر مختلف زواياي
و بشنويم را صداها ميتوانيم ما.بدهند زنده و دلپذير شخصيتهارنگي
ارتباطي چيز همه با ميتوان درسينما كه مطلب اين ببينيم را تغييرات
.ميكند اقتضاء را خود خاص هنري روشهاي قطعا داشت ، بيواسطهتر و زنده
آشنا و مهربان يا دلسوزانه ارتباطي نقش با كه هنرپيشههائي انتخاب
و رفتار و گفتار از نامحدودتري تنوع به را ما ميتواند باشند ، داشته
طراحي به نقش با هنرپيشه ارتباط نحوه شناخت.كند هدايت حالات
و شخصيتها صميمي و گرم قراردادن هم كنار در و ميكند كمك ديالوگها
به رسيدن و فضاسازي به واقعي ومحيطهاي اشياء ميان در آنها كردن حاضر
.ميرساند ياري مناسب ميزانسنهاي
حفظ را تداوم اين چگونه شما.بگوييد فيلم حس تداوم حفظ درباره
ميكنيد؟
ساختارفيلمنامه اگر باشد ، داشته باور را فيلم موضوع كارگردان اگر
باشد ، كرده رغبتانتخاب و باميل را عوامل اگر و باشد او علاقه مورد
اين.داشت خواهد فيلم مجموع با زنده و حسي رابطه يك كه است طبيعي
فيلم ريتم و دكوپاژ و ميزانسن و نور و دارد تاثير چيز همه در رابطه
كه كاري به عوامل همه اگر.كرد خواهد شريك واحدي حال و حس در را
و گرم فضائي بتواند كارگردان و باشند دلبسته عميقا ميدهند انجام
فيلم حسي تداوم حفظ زمينههاي كند ، ايجاد كار و ارتباط براي صميمي
و حسي شناخت به هنرپيشهها رساندن شرايطي چنين در.است شده فراهم
بداههسازي شيوه با چندنفره و نفره دو تمرينهاي و نقش از زنده
.باشد داشته كننده تعيين تاثير ميتواند
آنهابا قبلي نبودن آشنا و هنرپيشهها جديدبودن آيا صورت اين در
نيست؟ فيلم نفع به بيشتر بازيگري
.بله ندارند ، پيچيده طراحيهاي به احتياج كه نقشهايي در
.بگوييد (برادرتان)داوودنژاد محمدرضا و خسروشكيبايي با كار درباره
داشت؟ شما كار در تاثيري چه بازيگري با آنها قبلي آشنايي
به استاما باتجربه هنرپيشهاي اينكه عليرغم شكيبايي مثبت ، تاثير
وساعتها كهروزها دارد آمادگي او.است تازه كار انجام مشتاق شدت
است نرسيده شما و خودش براي بخش رضايت وضعيت يك به تا و كند تمرين
خود نوع در كه دارد قابليتهايي بيش و كم هم محمدرضا.ميكند تلاش
الهام و بخش لذت من براي نفر دو اين با كردن كار.است فرد به منحصر
.بود دهنده
آمد؟ وجود به تدوين هنگام شما فيلم از چقدر
عقيده موئيني حسين درباره اما.نكردهام كار زيادي تدوينگران با من
شناخت و تخيل قوه و احساس.بدهد تازهاي جان فيلم به ميتواند كه دارم
.كرد زيادي كمك من فيلم به ريتم از او
بهروز بهكارگرداني خودتان نوشته) فيلمنامهعروس و بينعاشقانه آيا
هست؟ ارتباطي (افخمي
و عواطف بين كشمكش كه است آدمهايي درباره فيلمنامه دو هر.عشق بله ،
دوستي جستجوي در وباطنا ميكنند تجربه را اجتماعي زندگي ملاحظات
زندگي بد گاهي است ممكن اشخاصفيلم از يكي كه آدمهايي.هستند وصلح
.نيستند بد اما كنند
رسيديد؟ عاشقانه فيلم پايان به چگونه
هنوز ومن ميشديم نزديك فيلمبرداري پايان به كه است يادم.نميدانم
تماشاگر كه فقطميدانستم.بودم نرسيده پايان براي نهايي ميزانسن به
.برود بيرون سينما سالن از رضايت با بايد او و كرد اذيت نبايد را
را ما گروه و پيشگان هنر با دائمي مشاوره و مختلف شكلهايي كردن مطرح
.كرد هدايت هست ، الان فيلم در كه پاياني به
بگوييد؟ سلاح فيلمخلع از
است برده فيلم اين كه تلاشي و كار.هستم دلبسته فيلم اين به عميقا
انجام كه اقداماتي خوشبختانهبود بيشتر ديگرم فيلمهاي مجموعه از
.بشود اكران فيلم زودتر چه هر است قرار مسئولين همكاري و شده
ميبينيد؟ چگونه را ايران سينماي آينده
ايران سينماي.كنند پيدا راه دنيا بازارهاي به ميتوانند ما فيلمهاي
را بسياري مخاطبان راحتي به ميتواند نيست خشونت و برهنگي به متكي كه
.كند جلب خود به دنيا در
چنين.ميگذرد داخل بازار در موفقيت از موفقيتي چنين راه من نظر به
خودراافزايش توليد مختصر سرمايهگذاري بايك ميتواند راحتي به سينمايي
سريع احداث و موجود نمايش سالنهاي ترميم به داخلي بازار رونق.دهد
را سينمااستانداردها داخلي بازار رونق.شد خواهد منجر تازه سالنهاي
امكان و شد خواهد مجهز استريوها صداو و نور سيستم.برد خواهد بالا
است كافي.ميشود مهيا كشور داخل در فيلمبرداري آلات ابزار ساخت
.كنيم عمل و بگيريم تصميم بگذاريم ، كنار را ترديدها