چهارم ، شماره 1090 اكتبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 9 چهارشنبه 18
رسانهها در اخلاقي اصول رعايت شيوههاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آخر بخش)رسانهها اخلاق
و حرفهخبرنگاري در اخلاقي اصول ميتوانرعايت راههايي چه از اما
تضمين يك ارائه.كرد تضمين را رسانهها در كلي بهطور و گزارشگري
راههاي.داد كاهش را نقض موارد ميتوان ولي است غيرممكن صددرصد
:ميكنيم بررسي را شده پيشنهاد
بسياري بايدمانند نيز رسانهها كهاهالي معتقدند برخي.سوگند (10
مانع سوگند اين تا كنند سوگندياد (پزشكان مثل) ازمتخصصان ديگر
بنيادين فرضباشد آنها در اخلاقي نقضاصول براي شيطاني وساوس
تضمينهايفردي با صرفا رعايتاخلاق كه است آن نامسوگند به چيزي
روش سوگند كه معلومنيست بپذيريم ، را اينگزاره اگر حتي.است ممكن
.باشد اخلاقي اصول رعايت براي مناسبي
آموزش مربوطهيا رشتههاي در اخلاقرسانهها نام به درسي ارائه (20
در ولي باشد مفيد ميتواند امر اين.موجود بهكادر رسانهها اخلاق
قرار نظر مد بايد داشت ميتوان ازآموزش اصولي طور به كه انتظاري حد
نه آنهاست ، نقض تبعات و لوازم و اصول با آشنايي آموزش ، كار.گيرد
.نميشوند منتهي والزام بهبايد لزوما دانش و آگاهي.بيشتر
و مباني اصول ، رسانهاي ، آموزش اخلاق نام به درسي ارائه از موثرتر
.است حرفهاي دانشهاي
و درآنها اخلاقي اصول رعايت ازحيث رسانهها براي كادر آموزش
با حرفهاي برخورد (الف:دارد امتياز چندين آنان شدن اصولگرا
يكخبرنويس اينكه مثل ;مخاطب گمراهكردن از پرهيز و موضوعات
نكند ، وارد خبر ضمن در را خويش شخصي ميكندتحليلهاي تلاش حرفهاي
.كند حفظ را عينيت ممكن حد تا بلكه
رسانهها كهكاركنان معني اين به ;باموضوعات كارشناسانه برخورد (ب
(باشند داشته باور اصلكارشناسي به اگر البته) حوزهعلمي هر در
تحليلهاي ديگر ساده ، گزارشگر يك اين بنابرميكنند رجوع آن اهل به
.كرد نخواهد ارائه ارز بازار وضعيت از اقتصادي
يك ديد از اصولا فريبمخاطب كه چرا ;باموضوعات صادقانه برخورد (ج
كرد جلب خود رابه مخاطب بايد بلكه ضرورتيندارد خبره و كارشناس
.كرد تبديل دائمي مخاطب يك به را او و
باشد خبر يكحوزه در كه كسي فقط ;باموضوعات بايسته برخورد (د
آشنايي.كند برخورد چگونهبايد آن ، حسب به و مورد درهر كه ميداند
شيوهاي چه با موضوع ، هر به كه كند فردكمك به ميتواند باروششناسي
.شود خارج آن از و وارد
كه ترتيبي و قوت بههمان عينيت مشكل ;باموضوعات عيني برخورد (هـ
.مطرحباشد نيز رسانهها در استميتواند مطرح درمعرفتشناسي
جاري موضوعات اولابه كه ميرود انتظار ازآنها و ميخواهند رسانهها
عينيت اگرنشوند متهم واقعيات تحريف به ثانيا و بپردازند عيني و
آن از حداقلي ،(نيست ممكن فلسفي نحو به كه) نباشد ممكن كامل طور به
ممكن كارشناسانه تامل با اين و است ممكن (عرفي معيارهاي به توجه با)
.ميشود
حقوق از دفاع بر علاوه مجامع اين وجودرسانهاي صنفي مجامع (30
و حرفه محدوده در اجتماعي نظارت و چهره به چهره رابطه نوعي اعضاءبه
مجامع اين شكلگيري از سياسي دلايل به كه جوامعي.ميشود منجر صنف
موثر راههاي از يكي عمل در ميكنند تضعيف را آنها يا ميكنند جلوگيري
ديگري بحرانهاي با را خود و ميسازند منتفي را اجتماعي كنترل و نظارت
.ميكنند درگير
روزمره دلفعاليت از كه تنظيمآييننامههايي.آييننامهها (40
و فريب از پيشگيري موثرترينشيوه شوند ، كشيده رسانههابيرون
ضرورت يكآييننامه ، اساس بر اگر.آنهستند از ناشي مشكلات ايجاد
(الكترونيك رسانههاي در)برنامه و تبليغ ميان مرز باشدكه داشته
باشد ، مكتوبروشن رسانههاي در رپرتاژآگهي و گزارش ميان يامرز
مرز اگر يا.ميرسد حداقل به موضوعات گونه اين در ديگران فريب امكان
تلقي شوخي را طنز مواد مخاطب باشد ، روشن جدي برنامههاي و طنز ميان
.ميدهد بروز خود از را آن با متناسب عكسالعمل و كرده