چهارم ، شماره 1092 اكتبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 12 شنبه 21
|
|
نگرانيها انتظارات ، :كودك مهد
ميگويند مشكلات از مديران و والدين
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
بوده گونهاي به كشورمان وفرهنگي اجتماعي اقتصادي ، تحولات:اشاره
.دادهاست افزايش زنان جامعه رادر شدن شاغل به تمايل كه است
در نفر هزار از343 دولتي دستگاههاي در زنانشاغل تعداد كه بهطوري
ترتيب اين به.است سال 1372رسيده در نفر هزار به535 سال 1368
يادشده سالهاي طي دولتي درادارات شاغل كارمندان متوسط رشد
گزارش مردان 8/3 براي رقم اين كه حالي در.است بوده درصد معادل 6/5
.است شده
-بهويژهشهرنشينان زنان جامعه اشتغالدر فزاينده رشد با همزمان
در مهم مساله يك بهعنوان كودكان تربيت و چگونگينگهداري مساله
عنوان به كودك مهدهاي به كودكان سپردن.است نموده رخ بينخانوادهها
بيشتري تعداد ميان در حاضر شرايط در شده ياد مساله براي حل راه يك
.ميكند پيدا مقبوليت خانوادهها از
والدينو نگرانيهاي و بعضيانتظارات تا دارد تلاش حاضر گزارش
.كند بازگو كنوني شرايط در را مهدكودكها مديران
ازپيش بيش امروزه را وظايفخانوادهها شهري ، زندگي پيچيدگيهاي
ورشد بالندگي براي ضرورتها بنابه رو ، اين از.است داده گسترش
جامعه در اينوظايف از برخي انجام گوناگونيبراي مراكز همگاني ،
مهدكودك ايجاد و فرهنگي ورزشي ، آموزشي ، متعدد مراكز.آمدهاند پديد
سنين در سال زير 6 كودكان كه آنجا از اما.هستند مراكز اين جمله از
دوران اين در آنان شخصيت اساس و دارند قرار تعيينكنندهاي و حساس
تفريحي و آموزشي -تربيتي برنامههاي و مهدكودكها ميشود ، پايهريزي
سابقه اينباره در كه كشورهايي در.مييابد ويژهاي جايگاه آنها
و كارآمد كاركرد يك ارائه براي را مناسب راهكارهاي دارند طولانيتري
از ناشي جوامع اين در مهدكودك گسترش و ايجاد.گرفتهاند خدمت در پويا
دورههاي ديگر كنار در آموزشي مراكز بهعنوان و بوده اجتماعي ضرورتهاي
.است توجه مورد همگاني -رسمي آموزش
بهعنوان عموما مهدكودك حالتوسعه ، در كشورهاي در كه حالي در
.ميآيد بهشمار شاغل نگهداريفرزندان براي مراكزي
جديدتريننظريات از يكي كه رفتارمتقابل تحليل نظريه براساس
بازتاب رفتارهايجوانان و واكنشها از است ، بسياري روانشناسي
محيط و والدين با ارتباط كودكيدر دوران در آنان كه مناسباتياست
معتقدند ، نظريه اين طرفداران.آموختهاند و كرده تجربه خود پيرامون
خود از بايد ميكند ، نامتعادلي برخورد مسالهاي مقابل در جواني اگر
كه است شده بازنواخته او ذهن در كودكي دوران از اتفاقي چه پرسيد
.ميدهد نشان خود از عكسالعملي چنين
خصوصي مهدكودكهاي بسيارياز شهريه امسال اوايل شهريههااز گراني
بهاي اجاره افزايش مهدهايكودك مديران.است افزايشيافته
فزونيدستمزد آموزشي ، كمك ووسايل غذايي مواد گراني ساختمان ،
معافيت قانون اجراي عدم و كاركنان بيمه حق درصد پرداخت 30 مربي ،
.ميكنند ذكر شهريه افزايش دلايل جمله از را مالياتي
شدن دربارهگران ميروند ، مهدكودك فرزندشبه دو كه كارمند خانم يك
واقعا الان و گذاشتهام بهمهد سالگي دو از فرزندانمرا شهريهمن
مراكز اين شهريهكنم چه بايد نميدانم شهريه بيرويه افزايش مقابل در
حاضر حال در و كرده پيدا افزايش تومان هزار حداقل 2 يكبار ، سال هر 2
من درامد.است هزارتومان كودك 12 مهد در نفر هر براي ماهانه شهريه
بايد نيز را آن نصف كه است تومان هزار حداكثر 6050 هم روي شوهرم و
هزار ماهانه 24 بايد چگونه نميدانم واقعا.بدهيم خانه كرايه بابت
كمتري اينكهشهريه براي.بپردازيم را فرزندمان دو مهد شهريه تومان
را آمد و رفت مشكل شدت به حالا كردمولي عوض را فرزندانم مهد بدهم ،
برده مهد به را فرزندم دو هر خودم بايد كه است طوري ما شرايط.دارم
.است كرده عصبيايجاد ناراحتي برايم مسئله اين و بياورم و
نميكند؟ كمك شما به همسرتان
محل گذشتهدر شب از پاسي تا و سركارميرود صبح ، ساعت 5 همسرم -
است؟ چقدر ناهار بدون مهد شهريه.است كارش
.است تومان هزار ناهار 8 بدون شهريه -
هزار آن 5 بابت كه ميدهند غذايي ماچه كودكان به مگر نميدانم من
.نيست برخوردار بالايي كيفيت از آنها غذاي عموما.ميخواهند تومان
.نميكند كمكي هيچ ما به بهزيستي ميگويد ، مهد مدير البته
وبه است ناراحت و افسرده بهشدت كه حالي در كارمند خانم اين
-است واستيصال درون سوز از حاكي كه -قطرهاشكي گاهي گفتوگو هنگام
بايد من نظر به:ميافزايد برميگيرد ، در را وخستهاش نگران سيماي
مهد مشكل و فكريبكند باره اين در خود زنانشاغل براي ادارهاي هر
اين در ادارهها حاضربيشتر حال در.كند حل را فرزندانآنان كودك
كار قانون در كه اندازهاي به يعني - ماه در تومان حداكثر3500 مورد
رقم اينميكنند كمك والدين به مهد حق عنوان به را -است شده تعيين
اين چرا نميدانم من.بپردازيم بايد ما كه است مبلغي درصد واقع 25 در
نكرده تغييري هيچ كار قانون در شهريهها افزايش به توجه با رقم
.است
مشكلات داشتن بيشترو امكانات از دليلبرخورداري به كه ديگري خانم
فرزندم من:ميگويد قراردارد بهتري وضعيت در نظرروحي از كمتر ،
من نظر به مراكز اين شهريه.فرستادم كودك مهد به ماهگي ازسه را
ازكسر پس كه حقوقي با من يعني.بالاست خيلي كارمندان حقوق به نسبت
براي را آن تومان هزار بايد 14 ميرسد تومان هزار حدود 25 به كسور
هزار تنها 3 ميكنم كار آن در من كه ادارهاي.بپردازم فرزندم مهدكودك
مهد امسال شهريه كه حالي در ميكند ، كمك من به مهد حق بابت تومان
.است شده برابر دو دقيقا پارسال به نسبت
كودكان به نيز مناسبي غذاي بالا دريافتشهريه وجود با ميافزايد وي
كه است گرسنه قدر ميآورمآن خانه به مهد از را فرزندم وقتي.نميدهند
چه ناهار كه ميپرسم فرزندم از وقت هر.ميخورد غذا خانه در مجددا
غذاها اسم بچهها كه ميگويد مهد مدير اما.ماكاروني:ميگويد خوردهاي؟
در بايد -بهزيستي سازمان بهويژه- دولت كه ميكنم فكر من !نميدانند را
بهانه به نيز آنها تا بكنند مهدكودكها به كمكهايي اينباره
.ندهند كاهش را آموزش و غذا كيفيت و گراني ، كميت
مشكلات از دلپري نيز مهدكودكها مديران ميگويند؟اما چه مديران
.دارند
آيا:ميگويد شهريهها شدن گران علل درباره مراكز ازاين مديريكي
اعتراض اجناس ، ديگر يا غذايي مواد قيمت افزايش برابر در والدين
دارند؟ گله مهدها شهريه شدن گران مورد در حالا كه ميكنند
گاز ، برق ، هزينهآب ، آموزشي ، كمك غذايي ، وسايل مواد قيمت دستمزد
مدارس مثل واقع در كودك مهدهاياست يافته افزايش...و تلفن
متاسفانه اما دارند ، را خودشان خاص مشكلات كه هستند غيرانتفاعي
.هستند بيتوجه مساله اين به والدين و مسئولان
.مانميكند به چنداني كمك سازمانبهزيستي متاسفانه:ميافزايد وي
خريداري كيفيتبهتر با عمدهفروشها از غذاييرا مواد حاضر درحال
بتوانيم تا دهيم حداقلافزايش را شهريه مجبوريم اينرو از ميكنيم ،
مثل ضوابطي بنابر ميتواند سازمانبهزيستي.برآييم هزينهها ازعهده
رقابت آنها بين و كرده گروهبندي را موجود كودك مهدهاي آموزشي كيفيت
به.بدهد آنها موفق مهدكودكهاي به را شعبه ايجاد امكان و كند ايجاد
خواهد ايجاد ناموفق و موفق مهدهاي بين تفاوتهايي يك ترتيب اين
.شود
در مهدديگري مديران از ديگر يكي رابا شهريه گراني مساله وقتي
دستي دور از شما:ميگويد و ميشود عصباني بهشدت ميگذاريم ، ميان
چون كه است اين تصور عموما.نداريد آشنايي ما از و آتشداريد بر
به تنها صاحبانشان و داشته سوددهي جنبه صرفا خصوصي مهدكودكهاي
به مهدها مديران از بسياري و نيست چنين كه حالي در.هستند سود دنبال
مناسبي روشهاي بتوانند كه هدف اين با و كودكان به شخصيشان علاقه دليل
براي.كردهاند مهدكودك تاسيس به اقدام گيرند ، بكار آنان تربيت براي
آنان مسايل با جانبه همه و بينانه واقع بايد مهدها مشكلات بررسي
.كرد برخورد
سنگينساختمان ، اجاره:ميگويد اينمشكلات از بخشي درتوضيح وي
مشاوران ، دستمزد عوارض ، غذايي ، مواد شدن مربي ، گران دستمزد افزايش
واقع در كه هستند شاخصهايي ساختمان نقاشي بار يك سال دو هر هزينه
.هستند شهريهها شدن عاملگران
حضور مهد در مقطعي صورت به كودكاننيز كه باشيم داشته توجه
مهدكودك يك قطعي عضو كودك ماه 150 مهر در فرضا اگر يعني دارند ،
.برسد نفري درصد 150 به 25 رقم اين شايد تابستان در باشند
سهمي بايدحداقل يا نيز لازم ميزان كودكبه نبود رغم به مهد مديران
كار عادي برايزمانهاي را او تا كنند پرداخت مربيرا دستمزد از
كارفرماست نفع به نه كار اين كه كنند اخراج را او يااينكه و كند حفظ
.مربي نفع به نه و
نوعحمايتي هيچ مهدها مديران نيزاز بانكي شبكه:ميافزايد وي
هستند ، اينكهمسكوني دليل به مهدكودكها خيلياز ساختمان نميكندو
زيادي پول كه هستند دگرگوني نيازمند و ندارند را استاندارد شرايط
نزديكي در ايجادمهدكودك به مردم علاقهمندي عدم ديگر نكته.ميخواهد
ساختمان انتخاب دليل همين به و است كودكان صدا و سر بخاطر منازلشان
.است شده مشكل مناسب
در نميكند؟ بهمهدها چنداني كمك كه مدتياست بهزيستي سازمان چرا
بهزيستي سازمان ونوجوانان كودكان امور مسئولان يكياز اينباره
و ترجيحي باقيمتهاي را غذايي مواد بازرگانيقبلا وزارت:ميگويد
به نيز سازمان اين و ميداد قرار بهزيستي سازمان اختيار ارزاندر
ديگر كه است سالي چندميكرد عرضه مهدكودكها به آنهارا تعاوني صورت
بهزيستي سازمان تعاونينميدهد انجام را اقدام اين بازرگاني وزارت
تفاوتي چندان بيرون با آن اجناس قيمتهايفروش و نبوده فعال واقع در
پول اينكه بدون ميدهند ترجيح مهدكودكها صاحبان رو ازاين.ندارد
طريق از خودشان بدهند را تعاوني به آمد و رفت بابت زيادي
.كنند تهيه را نياز مورد لوازم وديگر غذايي مواد عمدهفروشيها
مراكزمهم و سازمانها همه مراكزمعتقدند اين مديران البته
سازمان جمله از.كنند كمك مهدكودكها رفعتنگناهاي براي ميتوانند
دادن با بانكها و ياشهرداري و زمين واگذاري شهريدرمورد زمين
.باشند كارساز ميتوانند تسهيلات ديگر و وام
كاركردمهدكودكها زمينه در كه مسائلاجتماعي پژوهشگر كريمي ، مهناز
به بازرگاني مسئولانوزارت اگر:ميگويد دادهاست انجام تحقيقاتي
محلي را مراكز واين نگاهنكنند لوكس مكان يك عنوان مهدكودكبه
بنا آنجا در كودكانرا اصلي شخصيت از بخشي كه كنند تلقي حساس بسيار
كيفيت و كميت بايد كه برسند نتيجه اين صورتشايدبه آن در مينهند ،
مهدكودكها به اقتصادي فشارهاي كاهش براي را خود موثر بسيار كمكهاي
.دهند افزايش
نشان تربيتي و شناختي روان بررسيهاي خدماتي؟ يا آموزشي محيطي
ميشود بنا او زندگي اول سال پنج در كودك اصلي شخصيت پايههاي.ميدهند
آيا ميشود؟ گرفته جدي مساله اين مهدكودكها در آيا ولي.ميگيرد شكل و
دارد؟ ما كشور در توجهي قابل جايگاه دبستان از قبل آموزش اصولا
زيرا.است منفي شده ياد سوالات پاسخ متاسفانه كه ميدهد نشان شواهد
شاغل زنان فرزندان نگهداري براي بيشترمكاني ما جامعه در مهدكودكها
.كودكان آموزشجدي و تربيت براي محلي تا است
كه كودكاني درصد تا 80 حدود 70 كه ميدهد نشان مهدكودك از 20 تحقيقي
تا 20 حداكثر 10 و شاغل زنان فرزندان كردهاند ثبتنام مراكز اين در
عمل در ما جامعه هنوز يعني.هستند خانهدار زنان فرزندان آنان درصد
دليل همين به و نميشناسند تربيتي -آموزشي مراكز بهعنوان را مهدها
خانه محيط كه است مطرح موضوع اين هميشه عمومي اذهان در كه است
كارشناسان كه حالي در.است كودك تربيت براي مهدكودك از محيطيمساعدتر
خانه كنار در ميتواند مناسب تربيتي -آموزشي محيط معتقدند امورتربيتي
.باشد تاثيرگذار كودك شخصيتي رشد در گستردهتر ابعادي خانواده ، در و
خانه در:ميگويد باره اين در روانپزشك قاسمزاده ، فاطمه دكتر.
رفتارهاي آموزش اما داد كودك به را آموزشهايي بتوان است ممكن
با ارتباط هنگام در بايد كودك و دارد جمعي محيط به نياز كه اجتماعي
امكانپذير مهدكودك در تنها بياموزد ، را آنها خود ، سال و همسن دوستان
را فرزندانشان كه واميدارد را شاغل زنان شغلي ، ضرورتهاي اينكه.است
قرار مادران توجه مورد فرعي شكل يك به بايد بفرستند مهدكودك به
را رشد مراحل اينكه براي را كودكانشان بايد خانوادهها واقع در.گيرد
سه از بعد كودكان.بفرستند مراكز اين به كنند ، طي مناسب و صحيح
و همبازي به نياز و ميگيرد ياد زيادي اندازه تا را زدن حرف سالگي
.دارند جمعي محيط
طريق از كه است كودكان خلاقيت مساله ديگر ، نكته:ميافزايد وي
مناسب مكاني مهدكودك.مييابند بروز امكان و گرفته شكل فعاليتهايشان
در امر كار اين و است كودك در خلاق شيوههاي پرورش و فراگيري براي
و تجربيات.بيفتد اتفاق خانوادهها محيط در نميتواند ابعادي چنين
رفتاري نظر از هم ميروند مهد به كه كودكاني است ، داده نشان پژوهشها
و مختلف تواناييهاي كسب نظر از هم و ديگر كودكان با بودن سازگار و
.جلوترند ديگر كودكان از اجتماعي نظمپذيري
را خود مسايل و مشكلات مييابد ، فرصت آن در كودك كه است محيطي مهدكودك
.ميگيرد قرار والدين توجه مورد كمتر معمول بهطور كه دهد بروز
مشكلات نمونه ، براي:ميگويد موضوع اين توضيح در قاسمزاده دكتر
برخي نتيجه در.نميگيرد قرار والدين اساسي توجه مورد كودكان تكلمي
درست تلفظ اينكه بدون ميشوند ، دبستان وارد مشكل اين داراي كودكان
حرف آموزش مهدكودكها فعاليتهاي از يكي كه حالي دربدانند را كلمات
.است نمايش و شعر داستان ، قالب در صداها شناخت و زدن
دارد ادامه