چهارم ، شماره 1092 اكتبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 12 شنبه 21
انديشه تازههاي
مثنوي شرح
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
خامه به / (شريف مثنوي شرح پنجماز جلد) دوم دفتر از اول مجلد
چاپاول / فرهنگي و علمي انتشارات/ شهيدي سيدجعفر دكتر استاد
1375
جلد يا چهارم ، جلد مقدمه در استادشهيدي را آن وعده كه اثر اين
شايد تا ميكند ايجاد اميدواري واقع در بودند ، داده اول دفتر پاياني
استاد و بيبديل مولويشناس توسط كه مثنوي ، از بنياديني و پايه شرح
پديد فارسي زبان در بود ، شده آغاز فروزانفر بديعالزمان كمنظير ،
.آيد
تقسيم دسته سه به بتوان راشايد مثنوي تفسيرهاي و شرحها انواع
نحوي مولانابه زبان و بيان از وگرهگشايي زباني بحثهاي اول ، .كرد
و گذارند راحتيپشتسر به را زباني بتوانندگرهگيرهاي خوانندگان كه
.نشوند مشكل دچار آنها معاني و مفاهيم و واژگان و عبارات درباره
مورد ومسائل موضوعات به توجه كه شرحهايياست و تفسيرها ديگر ، نوع
حوزه در خاصرا برداشتهايي يا برداشت وسپس داشته مولانا توجه
و موضوعي معمولاتفسيرهاي زمينه ، اين در.ميانميآورد به مثنوي
و بوده نويسنده مدنظر مولانا قصص از خاص برداشتهاي و مثنوي از موضعي
مثنوي طريق از موضوع ، به نسبت را خود خاص نظرگاه دارد سعي همچنين وي
.سازد مطرح
بدان شهيدي سيدجعفر و بديعالزمانفروزانفر استادان كه ديگر نوع
آيات بيان و قصص اصل به آن رجوع متن ، زبان از گرهگشايي پرداختهاند ،
كه آن از دريافتي دادن و معاني و مفاهيم توضيح با همراه روايات ، و
حكمت و عرفان بويژه - ما فرهنگ معتبر و شده شناخته حوزههاي به مربوط
زيرا.ميناميم ومبنايي پايه شرح را شرح اين ما.بودهباشد -
با و كرده مولانا فهم آغازبه آن ، اتكاء به پژوهندگان ، دانشجويانو
در معاني و وجوه اساسيترين يكبعد ، در گرفتارشدن بدون رجوعبدان ،
حركت آغاز اين منتها.ميشوند بدانمتوجه و دريافته را مثنوي متن
از وسيع ابعادي و شده پيموده بسياري منازل هرچند ميباشد ، مثنوي از
.است شده آورده ميان به مثنوي به مربوط مسائل
شرحمثنوي از لاهوتي حسن استاد ترجمهاخير كنار در شرح ، اين وجود
سالها كه محكمي و متقن نهچندان شروح ميان در كه ميدهد اميد نيكلسون ،
به رجوع براي محكم متوني بوده ، رايج فارسي زبان به و مردم بين در
.گذارد اختيار در را مولانا بزرگ اثر
محمددبير دكتر گردآوري و كوشش آموزندهبه و دلاويز نمونههاي
.اول 1375 چاپ / فرهنگي و علمي انتشارات / سياقي
.است فارسي نثر معاصر آثاراستادان از برگزيدهاي اثر ، اين
نثريروان اينكه از است عبارت اينكتاب در متنها گزينش معيارهاي
به معاصر فارسي نثر معيارهاي بابهترين مطابق سليس ، و ساده و
با بتواند هرطبقهاي از و هرسطح در كه گونهاي به شود ارائه خواننده
واجد ميبايد شده برگزيده نثر براين علاوه.سازد برقرار ارتباط آن
به بتواند آن واسطه به خواننده كه باشد موضوعي يا مسئله يا نكته
از اثر ، اين دربرسد.. و اجتماعي رواني ، اخلاقي ، مسائل در پاسخي
از مقالاتي و قطعات بويژه و هدايت نفيسي ، دهخدا ، نثرهاي نمونه جمله ،
از نمونههايي همچنيناست شده آورده آشتياني اقبال عباس استاد مرحوم
لطيفهاي و لطف واجد كه نيز قاجاريه عهد اداري فرمانهاي و مكاتيب
.است شده آورده بوده
ارتباطمابين ايجاد جهت در و اثرابتكاري يك كتاب ، اين مجموع در
.ميباشد-معاصر ولي - سلف استادان حاضربا نسل موردنظر موضوعات
دغدغهها ، برخي آموزنده ، و دلاويز نمونهنثرهاي خواندن با ميتوان
و اديبان و انديشوران ذوقي حتي و فكري جهتگيريهاي و انتقادها
را سو اين به - بيشتر يا - پيش سده يك از را ايراني نويسندگان
برخي فارسينويسي استوار شيوه آنكه ضمن.انديشيد بدان اندكي و دريافت
.شد خواهد خواننده تحسين موجب استادان ، از