چهارم ، شماره 1096 اكتبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 16 چهارشنبه 25
آموز بجايدانش آموز روش
علم به نسبت كودكان باورهاي دادن تغيير براي توصيه چند
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
فقط نه دانشآموز ، يافته ، توسعه كشورهاي برخي در حاضر ، حال در
.است نيز دانش به دستيابي راه فراگيرنده بلكه دانش ، فراگيرنده
به را واژهروشآموز ميتوان واژهدانشآموز جاي به بنابراين ،
كرد اطلاق فراگيرندگان
مسايل حل براي اطلاعات آوردن بدست فرايند و دانش كسب ضرورت اگر
پيشگيري تحصيلات كيفي و كمي افت از زيادي بسيار ميزان به شود ، دروني
شد خواهد
ياد را فراگيري كهراه است كسي فرهيخته انسان:ميگويد راجرز كارل
سازگار نحوه و تحول و تغيير ايجاد كه است كسي فرهيخته.باشد گرفته
فرايند بر انسانها كه است اين بر تاكيد همچنين ، .بگيرد ياد را شدن
.ورزند اهتمام دانش از معتنابهي مقدار اندوختن از بيش گرفتن ياد
هستند ، بيروني كودك به نسبت كه رخدادهايي سلسله يك براساس باورها
نيز ديگر سوي از بزرگسالان در باورها شكليابي اگرچه ، .ميگيرد شكل
بيرونياند ، -كودك -فراگيرنده به نسبت كه رخدادهايي.ميپذيرد انجام
و راديو مدرسه ، خانواده ، اعضاي ديگر و والدين انديشيدن نحوه
ميدهند تشكيل را حوزهاي نظر مورد رخدادهاي.است مطبوعات و تلويزيون
.ميدهند قرار تاثير تحت متعدد جوانب از مثلثي صورت به را شخص كه
(نمودار 1)
قرار توجه نيزمورد بزرگسالي در ميشوند ، كسب كودكي در كه باورهايي
تاكيد علمي يافتههاي نگهداري و كسب به فقط جوامع بيشتر در.ميگيرند
خود محفوظات به ميبينند آموزش جوامع اينگونه در كه كودكاني.ميشود
اندك مقدار انتقال فقط آموزشي چنين نتيجه.ميدهند اهميت پيش از بيش
نوع ، اين از درجوامعي بنابراين ، .است دانش از معتنابهي مقدار يا
.است اهميت داراي واگرا تفكر و خلاقيتي مسايل كمتر
تاكيد بهروشآموزي كه هستند نيز كشورها از شماري روي ، هر به
.مييابد تغيير مفهومدانشآموز و كشورها ، معنا اينگونه در.ميورزند
دستيابي راه و روش فراگيرنده بلكه دانش ، فراگيرنده فقط نه دانشآموز
عصر در ميتوان واژهدانشآموز جاي به بنابراين ، .است نيز دانش به
.كرد اطلاق فراگيرندگان به را واژهروشآموز حاضر
متعدد دورههاي و پايهها در كودكان باورهاي است لازم رفته ، هم روي
مقاله در.يابد تحول اجتماعي و فردي حيات ويژه مسايل به نسبت تحصيلي
سن كم فراگيرندگان باورهاي در تغيير ايجاد براي توصيه ، شانزده حاضر ،
:ميگردد عرضه زير شرح به دانش و علم كسب به نسبت سال و
معلمان ، به را آنها و بشناسند را خود باورهاي كودكان تا كنيد كمك -1
.بنمايانند...و همسالان
يا مسئلهاي برايحل را ديگران و خود ايدههاي كودكان كنيد ، كمك -2
باور سودمندي ميزان كنيد ، همچنين ، ياري.ببرند بكار فرصتي گشودن
.بسنجيد را خود
از استفاده چگونگي درباره انتقادي صورت به كودكان تا كنيد ياري -3
شده ياد امور دادن انجام راه بهترين و دهند نظر آنها سنجش و باورها
.بيابند را
و منسوخ خاص زمينهاي در كودكان باورهاي كه نپنداريد -4
.ناكارامدند
براي اندك زمان مدت آوردن نظر در و پيشساخته از باورهاي ارائه از -5
.بپرهيزيد باورها سنجش و تفكر
ارائه باورهاي گسترده سودمندي كودكان ، كه باشيد نداشته انتظار -6
.بپذيرند را شده
را آن دليل تا كنيد ريشهيابي آنكه بدون را كودكان باورهاي برخي -7
.بپذيريد بدانيد ،
و مسايل بتوانند تا ببينيد تدارك كودكان براي را فرصتهايي -8
.دهند قرار بررسي رامورد رخدادهايي
.كنيد ترغيب معيني تكاليف دادن انجام براي را كودكان -9
مسايل حل براي متعددي راهحلهاي از تا كنيد تشويق را كودكان -10
.كنند استفاده
پاسخ آخرين را آنها كه كنيد عرضه كودكان به نحوي به را واقعيتها -11
.نيابند بهسوالهايشان
در خود همسالان با را خود انديشههاي و افكار كودكان كنيد ، كمك -12
.ميانبگذارند
معيني مسئله حل براي را خود انديشيدن نحوه بخواهيد كودكان از -13
بتوانند تا شد سبب عاملي چه كه دهند توضيح مثال ، براي.كنند تشريح
.دهند قرار سنجش مورد را شده انجام پيشبيني و پيشبينيكنند
ويژهاي امر به نسبت را كودكان توضيحات و نگرشها باورها ، -14
.بپذيريد
و تجربه.كنيد احتراز كودكان علمي كارهاي در مفرط نتيجهگرايي از -15
صورت در ميتوانند آنان پس است ، دلپذير كودكان براي كردن نوتجربه از
.كنند رهسپاري نو از را رفته راه نتيجهاي ، به دستنيافتن
را مسايل حل ابزارهاي از استفاده اهميت كودكان به كنيد تلاش -16
.بياموزيد
به -جنوب و شمال گروه كشورهاي -متعددي آموزشي نظامهاي جهاني ، سطح در
رمز و راز زيرا ناموفقاند ، مقداري و موفق تعدادي.ميپردازند فعاليت
اشاره نكته اين به است ، لازم.نميدانند را تحصيل به فراگيرندگان جلب
فقط كه هستند غافل ميپندارند ، موفق را خود كه آموزشي نظامهاي كه كرد
نبود.نميشود محسوب پيروزي ديگر پايهاي به پايهاي از فراگيرنده گذر
مسايل از بسياري حل براي شمال و جنوب كشورهاي فراگيرندگان توانايي
نظام و آموزشي نظامهاي آموزشي شكست نشانگر اجتماعي و فردي زندگي
.است فراگيرندگان فراگيري
و كلان سطح در -امورآموزشي متوليان بايد كه مهمي بسيار اساسي نكته
فراگيرندگان نگرشهاي و باورها در ايجادتغيير آورند ، نظر در خرد
دست به وفرايند دانش كسب ضرورت اگر.است علم كسب و بهتحصيل نسبت
از زيادي بسيار ميزان به شود ، مسايلدروني حل براي اطلاعات آوردن
.شد خواهد پيشگيري تحصيلات كيفي و كمي افت
حوزه در نيروهايفعال آموزش مستلزم مهم ، امر اين به دستيابي
تصور.است عوامل ساير و مديران ، معلمان از اعم آموزشي ، فعاليتهاي
متعددي راهبردهاي زيرا نيست ، دشوار حاضر هدف به رسيدن كه است اين بر
.دارد وجود راه اين در كاميابي براي
آقازاده.م
Press.- Hazlen, w.() Teaching and Learning:منابع
Primary Science, New York: Teachers College
C. () Freedom to Learning For eighties, Columbus, Ohio:
Charles Mezill.- Rogers,