چهارم ، شماره 1098 اكتبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 19 شنبه 28
آلماني هنر در عواطف از پيروي
شهر در اكسپرسيونيسم هنرمندان آثار از نمايشگاهي برپايي بهانه به
آلمان كلن
قديمي بسيار متافيزيكي احتياجات يادآورنده به اكسپرسيونيسم
سياسي تسلط براي برخورد هنگام را لازمه قدرت آلمان كه احتياجاتي است ،
آورد بدست
تخيلات انگيزه:مولر از اثري
و تند رنگهاي از كه فريادي حال در رنگي دنياي ميرسد نظر به
در معاصرين براي دشوار و سخت تحملي ميشود ، ناشي اكسپرسيونيستها مهيج
دنبالهروي منزله به هرگز آلماني ، هنرمندان آثار.باشد قرن اين شروع
آسوده دنياي و تركيب عليه خود قيام از هم هرگز و نبود فرانسه مد از
.نشدهاند نااميد و دلسرد آكادميك ،
دربارهسمبلهاي جنجالي مقالهاي ليپزيگ ، محلي روزنامه سال 1906 ، در
داده نسبتهايي جوان هنرمندان به نيز ، ديگر نقاط در و نوشت بيمعني
در كه داشت اذعان ميتوان ترتيب اين به.نبود آنها درخور كه شد ،
بوده دوستانه انتقاد يك از غير چيزي كاملا منتقدين صحبت ابتدا
.است
به و دور ازمنه به اكسپرسيونيسم پيدايش تاريخچه تحقيقاتي ، از پس
:ميگويد آلماني روزنامهنگاران از يكي فچر ، پل.برميگشت آلمان
به اكسپرسيونيسم.شد هنري جديد سبك باعث گوتيك ، قديمي روح بازگشت
آلمان كه احتياجاتي است ، قديمي بسيار متافيزيكي احتياجات يادآورنده
.آورد بدست سياسي تسلط براي برخورد هنگام را لازمه قدرت
انگيزه شوقنمايش ، و ميگويد ، شور آلمان اهل هنرشناس بنه ، آدولف
تاثير خاطر به و جديداست هنرمندان خصوصيات از ذهن بر تسلط و تخيلي
تا شد هديه موزهها به آنها آثار از تعدادي اكسپرسيونيسم ، هنرمندان
.باشد كنجكاو تماشاچيان نيازهاي پاسخگوي
توسطاين:ميگويد نمايشگاه برپايي مسئول كولبرگ ، گرهارد كوراتور
اين در.آورد خواهيم بدست چشمگيري پول امسال منحصربهفرد ، نمايشگاه
قرار تماشاچيان بازديد درمعرض مجسمه و تابلو چهارصد حدود نمايشگاه
از بيش نمايشگاه پايان تا شده ، انجام محاسبات براساس و گرفته
خواهند عمل به بازديد كلن شهر در موزهلودويگ ، از نفر هشتادهزار
.آورد
و بودند درسدني جوان هنرمندان براي الگويي وونگوگ ، مانش ادوارد
.بود فرانسوي گوگن ، پيروپل همكارانش ، از تعدادي مانند نولد ، اميل
ساختن و مجسمهسازي مانند اروپايي سنتي هنر حافظ اكسپرسيونيستها ،
و خطا هرگونه از دور به سنت اين بايد بودند ، معتقد و بودند ماسك
و افسانهاي هنرمندان وروتلوف ، كريشنر.شود حفظ همچنان اشتباهي
مانند داشتند ، مهارت بسيار چوپ روي بر كندهكاري به كه بودند زبردستي
چهرهاي نشاندهنده طرح اينكردند خلق را آن سال 1917 در كه سركبود ،
.است درشت چشمان با
بسيار اوميكند عنوان را سادهتر تصاويري ماكس ، اماآگوست
تجزيه رنگ سطوح در را شهري ولگردهاي و خياباني صحنههاي هوشيارانه
يكي عرضه با مونيخي ، هنرمندان گروه از مارك همچنينفرانتس.ميكند
نشان را واقعيت به تجزيهگرانهاش نگاه آبي ، نامشواليه به آثارش از
.كند بيان نوعي به را اسب يا و جنگل احساس است مايل او.ميدهد
مولر ، هنرمندان وآلبرت شرر ازهرمان تابلوهايي بهندرت تاكنون
گرفته كار اشكالبه و رنگها.است شده گذاشته نمايش درمعرض سوئيسي ،
در كريشنر.است سبككريشنر از متاثر هنرمند ، دو اين آثار در شده
زمان ، آن در و كرد مهاجرت Davosبه بيماري نوعي علت به سال 1918
او.بود نموده مشغول كوهستان ، بهيادماندني مناظر از نقاشي به را خود
شهرهاي در كردن زندگي خطاي كهنشانگر ميكشيد را تابلوهايي برلين در
.است برخوردار همكارانش ستايش و ازتحسين دليل اين به و بود بزرگ
كه ميخورد بهچشم هنرمند ، سه اين از اتحاديتنگاتنگ نمايشگاه اين در
گاهي حتياست چهرهها در شده رفته كار به دررنگهاي شباهت بيشترين
يعنيكريشنر معلمشان پيرو لباس ، پوشيدن هنگام وشرر ، اوقاتمولر
احساس بهشدت بيست ، كريشنر ، دهه در هنرمند دو اين مرگ از پس.بودند
.گذاشت تاثير او هنر در كاملا حادثه اين و نمود تنهايي
به دارد ، وجود روشنايي و رنگ فقط كه آلماني هنر در حال ، هر به
سبكهاي متداول هنرمندان.ميباشد هم اكسپرسيونيسم سبك بيانگر گونهاي
هر اكسپرسيونيسم ، پوشش زير در و ميشوند رانده چوب يك به همگي مختلف ،
.كند پيدا را خودش جايگاه بايد كسي
نوعي بيانگر دورف ، اثروين سنگيونوس ، مجسمه است ، معتقد كولبرگ ،
چوپ روي كندهكاري كه ديگري اثر در نسبت همان به و است عاطفي انگيزه
و غم تحمل هنگام را حواريون و (ع)مسيح حضرت است ، گوتيك سبك به و است
.است اكسپرسيونيستي حالت هرگونه از دور به كه ميدهد نشان سختي
اين رنسانس ، دوره هنرمند گردنوالد ، تصاويرماتياس در كه همانگونه
.ميشود مشاهده سبك
برلين از ساختنپل متخصص مولر ، بلكهمادلنا نهتنهاكولبرگ ،
براي انگيزهاي:دارد را قضاوتي چنين آلماني هنرمندان درباره
.ياكراناخ باشد شخصدورر اين حال ، احساسات
ومعتقد ميگويد سخن عواطف و احساسات از هنر تاريخشناس وگت ، اسنرپل
و همينگونهعواطف از پيروي بخاطر آلماني هنرمندان ثبات دلايل است
.است شاديبخش رنگهاي از استفاده
اشپيگل:از ترجمه - معاوني ميراندا
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام