چهارم ، شماره 1099 اكتبر 1996 ، سال مهر 1375 ، 20 يكشنبه 29
داشت؟ خواهد هم دنبالهاي ستاره اين آيا
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
را راديو وسرنوشت تافلق ازشفق فيلمهاي در تارانتينو
چرا؟.سبك صاحب كارگردان نه بازيگر عنوان به ميكند روشن
تارانتينو كوئنتين فيلمسازي بر مروري
به مناسبي فرصت و كند تفريح ميخواهد بازيگري با تارانتينو كوئنتين
(ضدساختاري يا) ساختاري قالب در جديد موضوعي انتخاب با تا دستآورد
.برگردد فيكشن نمايشپالپ دوران خود ، شكوه با دوران به عجيب
يك تارانتينو هستندكوئنتين معتقد عدهاي:خارجي واحدرسانههاي.
از فيكشن فيلمپالپ از بعد كسيكه.عيار تمام احمقي.است احمق
از (استار سوپر)سينما ستاره يك حد در و شد برخوردار شگفتآوري شهرت
ايفاگري به و زد هاليوود در عقبنشيني يك به دست چرا ميشد ، ياد آن
يك ميخواهد او آيا پرداخت؟ ديگران فيلمهاي در مكمل و حاشيهاي نقشهاي
ژان يك يا هاليوود در مهجور نابغهاي باشد ، سينما دوم سده ولز اورسن
است گفته بارها تارانتينو آمريكا؟ سينمايي ساختار در مدرن گدار لوك
فكر خيلي آن درباره كه ميرود را راهي و نگرفته قرار شهرت تاثير تحت
را 1500 فيلمنامههايش طرح تارانتينو كه روزهايي واقع در.است كرده
ميدانست بود متوسط فيلمهاي در بازيگري دنبال در به در و ميفروخت دلار
خواهد قرار هاليوود قدرتمندان و نوآوران متفكران ، زمره در روزي كه
و فروش دارد ، دوست را چان فيلمهايچكي اينكه گفتن با كه كسي.گرفت
كه حالا اما.شد نجومي كار اينرزمي فيلمهاي ويدئويي نوارهاي اجاره
نقش در و دوران همان مثل دارد اصرار چرا است اوج در تارانتينو
شناخته عمومي اذهان در هستند كار دنبال به كه ميانسالي بازيگران
آيا است رفته آن درقالب تارانتينو كه است تازهاي نقش چه اين شود ،
كند؟ اضافه خود شهرت به ميخواهد
از كه ميكند سپري را دوراني تارانتينو هستند معتقد نيويوركي منتقدان
در (آوانگارد) نوآوري موج و مداوم جرياني به زودگذر يكصاعقه
تارانتينو تبحر فيكشن وپالپ فيلمهايسگداني.شود تبديل هاليوود
.داد نشان فيلمنامهنويسياش خصوص به و كارگرداني مدرن پست سبك در را
خصوص به و آمريكايي منتقدان طرف از آنقدر تارانتينويي فضاسازي
فيلمهاي شبيه تاحدودي كه كارگرداني كه شد گرفته كار به فرانسوي
و مدرن پست از تركيبي)پالپ پست فيلمسازان به ساختند فيلم تارانتينو
از بعد چرا؟ نيافت ادامه جريان اين اما.شدند معروف (فيكشن پالپ
تا ازشفق حالا و بالفطره قاتلين واقعي ، فيلمنامههايرمانس ساخت
;ميدهد تشكيل را تارانتينو سينماي اساس آنچه كه شد مشخص فلق
بنابراين كارگرداني ، در عجيبش پرداخت همراه به اوست فيلمنامههاي
را تارانتينو فيلمنامههاي خوبي به نميتوانند كارگردانها ديگر
نتوانست استون اوليور كه همانطور)دهند قرار خود كاري سبك دستمايه
نزديكترين شايد (بسازد بالفطره فيلمنامهقاتلين از قبولي قابل فيلم
و باشد مكزيكي رودريگويز روبرت تارانتينو فيلمسازي شيوه به كارگردان
نقشهاي فلق تا ازشفق فيلمدسپرادو دو تارانتينودر رو اين از
دقيقهاي ده بازي ميدانيم اما.كرد بازي رودريگويز فيلمهاي در كوچكي
.كند كمك تارانتينو شهرت تداوم به نميتواند فيلمها اين در او
طلايي نخل جايزه برنده فيكشن فيلمپالپ كن جشنواره در آنكه از بعد
بهترين جايزه (اسكار)سينما هنر و علوم آكادمي از و شد بهترينفيلم
شد متولد ستارهاي داشتند ، اعتقاد همه كرد ، رادريافت اصيل فيلمنامه
منتقد گيلز جف نبود؟ ودنبالهدار شد خاموش زود ستاره اين چرا اما
اول از تارانتينو:دارد اعتقاد تارانتينو مورد در نيوزويك نشريه
خواهد هاليوود در سختي دوران وارد فيكشن موفقيتپالپ با كه ميدانست
كند استفاده فيلمش در ويليس وبروس تراولتا ازجان كه كسي.شد
ظاهر كه بعدي فيلم در است مجبور وقت آن و است شهرت دنبال حتما
حرفش وارد نتواند هيچكس كه بزند حرف سرعت با آنچنان (دسپرادو)ميشود
نمايش يك اين:ميگويد او است حرف اين مخالف تارانتينو خود اما.بشود
بقيه مثل ميكنم ، بازي فيلمها در و بازيگرم يك من نيست ، شهرت
فيلمنامه ميتواند هاليوود در بازيگري كمتر اما.ديگر بازيگران
از همه از مهمتر و بگيرد اسكار و كن جايزه كند ، كارگرداني بنويسد ،
فيلم هاليوود ، فيلمسازي سيستم خلاف بر تا بگيرد پول كنندهها تهيه
نسبت بهمارلوبراندو را بازيگرياش شيوه تارانتينو چرا اينكه.بسازد
تثبيت به آيا ميكند مصاحبه هيچكاكي پالما دي بابرايان ميدهد ،
هميشه نميكند؟ آمريكافكر سينماي صنعتي عرصه در خودش هنري موقعيت
تارانتينو را او كه چيزي ميكند ، نگاه پرده پشت چيزي تارانتينوبه
و شلوغ ايتالياييالاصل ساله وسه سي جوان اين برنده برگ اين و كرده
.ميگردد سينمايي شهرت بدنبال آمريكا در كه است وراج
آنها.دارند ديگري عقيده تارانتينو مورد در ديگري گروه
او فيلمسازي براي مناسبي جايگزين تارانتينو بازي بهترين:ميگويند
خواهد عوض را او بازيگري يابد ، اوپايان گرد عقب اينكه از قبل.نيست
.كرد
در كند ، تفريح ميخواهد بازيگري از تنها ادعاهايش خلاف بر تارانتينو
و موضوع تا كند پيدا مناسبي فرصت و باشد داشته اذهانوجود
و محبوبيت و آورد دست به را دلخواهش (ساختار ضد يا)ساختار
.كند زنده را فيكشن پالپ اعتبار
با او:ميگويد تارانتينو درباره تايمز نيويورك منتقد جيمز كارين
احتياج شهرت دقيقه اندازه 15 به كه است اين مثل نقشها دراين بازي
را حداقلي چنين تارانتينو نه و تماشاگران نه(منتقدان)ما نه دارد ، اما
هاليوود سينماي ميتواند (تارانتينو) او.ميبينند آينده در او براي
.بردارد غفلت اين از دست اگر كند راعوض
.كرد حل خودش سبك به آمريكارا سينماي نود بحراندهه تارانتينو
تماشاگر نيست معلوم كه جديد ساختاري با و عجيب موضوعي با فيلمي
وارد روشنفكري قالب در و ميسازد بپذيرد آنرا آيا آمريكايي سادهپسند
سينماي حسرت به تارانتينو واقع در.ميكند جهان هنري جشنوارههاي
به دست اروپا سينماي هنري مسائل از پشتوانهاي با ميخواست كه آمريكا
مدت كوتاه در كه شد فيلمي نتيجه و ;كرد برآورده را بزند فيلم توليد
و تاثيرگذار فيلمي فيكشن پالپ ;ميآيد حساب به كلاسيك آثار جزء
فيلم صحنههاي از يكي در ميتوان را تارانتينو كنوني وضعيت.تاثيرپذير
اوايل در:كرد پيدا نوشته آنرا اوليه طرح خودش كه فلق تا شفق از
كنارست در (ميكند بازي تارانتينو آنرا نقش كه)فيلمريچارد
هستند فيلم بدهاي آدم و برادر دو نقش در (كلوني جورج بازي با)چيكو
ست.دارند كوتاهي توقف رستوران يك در آنها.ميگريزند مكزيك به كه
هيجان با ميخواهد هميشه مثل وريچارد باشد خونسرد و آرام ميخواهد
از آتش از باراني زير همراهريچارد همچنانكه ست.برسد آرزويش به
گفتم من:ميگويد ميرود خود ماشين طرف به و ميشود خارج رستوران
نميداني؟ را كلمات اين معني تو.بمانيم آرام و ناشناس بگذار
.فهميد نخواهد هم هيچگاه و رانميدانست كلمات اين معني تارانتينو
.ريويو فيلم نيوزويك -تايم نشريات:منبع