چهارم ، شماره 1101 اكتبر 1996 ، سال آبان 1375 ، 22 سهشنبه 1
|
|
است؟ خبر چه فرزندمان مدرسه در
تنهايي به هرگز مدرسه نيست تشريفاتي نهاد يك مربيان و اولياء انجمن
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
به مربوط كمبودهاي همه و برآيد دانشآموزان پرورش عهده از نميتواند
كند جبران را خانواده
هر ثمررسيدن به براي كه است رسيده اثبات به واقعيت اين ديرباز از
در واقعيت اين.است كارساز همواره نيروها همراهي و پيوند فعاليت ،
به و نوجوانان و كودكان استعدادهاي و توانائيها پرورش تربيتو
كودكان آموزگاران نخستين والدين.ميكند صدق نيز دانشآموزان عبارتي
رفتاري و انگيزشي فكري ، رويههاي و شيوه بنيانگذاران و ميشوند محسوب
مانند مدارس اولياي ديگر سوي از.ميآيند حساب به كودكان در
خنثيسازي و معدود يا و گسترش و بسط در نيز...و مربيان آموزگاران ،
چه هر رو اين از.كنند ايفا موثر نقشي ميتوانند والدين ، دستاوردهاي
امر در باشد ، بيشتر مربيان و اوليا تفاهم و همكاري همفكري ، ميزان
.بود خواهند موفقتر كودكان پرورش و تربيت
به مربيان و اوليا انجمن كشور ، پرورش و آموزش نظام پيونددر جلوه
وايجاد خانواده آموزش سازماندهي عهدهدار نهادتربيتي يك عنوان
آوردن فراهم انجمن ، ايجاداين از هدف.مدرسهاست و خانه ميانه پيوند
بهتر هرچه پيشبرد و بهبود براي مساعدتخانوادهها و همكاري زمينههاي
آشناكردن براي مناسب آموزشهاي ارائه دانشآموزان ، پرورش و آموزش
آنان به دادن آگاهي و فرزندان پرورش و رشد مختلف مراحل با والدين
.است جوانان و نوجوانان كودكان ، اجتماعي و اخلاقي ديني ، تربيت براي
اولياو انجمن نام به انجمني وجود معتقدند ، تربيتي امور كارشناسان
و تعليم فعاليتهاي گسترش خصوص در لازم هماهنگي كه مدارس در مربيان
از دارد عهده بر را دانشآموزان زندگي كانون و مدارس در تربيتي
در موفقيت رمز انجمن اين بودن فعال و است آموزشي نظام هر واجبات
صحيح ارتباط ايجاد با ميگويند كارشناسان اين.است آينده نسل تربيت
بخش در مردم مشاركت و حضور ميتوان اينكه بر علاوه بامدرسه خانه ميان
ارتقا نيز تربيتي و آموزشي بهرهوري آورد فراهم را پرورش و آموزش
رفتاري و تربيتي تعارض ويژه به اجتماعي ناهنجاريهاي بروز از و يافته
.ميشود جلوگيري مدرسه و خانه دادههاي ميان
انجمن:ميگويد امام اميد مردمي نمونه مدرسه مدير عباسي ، كريم.
تربيت و تعليم امر در مدرسه و خانه همكاري مظهر ومربيان اوليا
تاثير متعددي عوامل از نوجوان و كودك شخصيت.است نوجوانان و كودكان
درصدر كه ميآيند شمار به مهم تربيتي نهاد دو مدرسه و خانه.ميپذيرد
جامعه نوباوگان منش و رفتار تكامل و رشد روند بر تاثيرگذار عوامل
و ميكند نمو و رشد مادر و پدر دامان در و خانه در كودك.دارند قرار
تاثير تحت ميشود ، مدرسه رهسپار وقتي.ميگيرد فرا را زندگي رسم و راه
از حال عين ودر ميگيرد قرار خود مربيان و معلمان وافكار رفتار
تدريج به شخصيتاو و ميآورد دست به زيادي نيزاطلاعات خود همسالان
.ميشود ساخته
زماني مدرسه و خانه وتربيت ، تعليم نظام دستاندركاران گفته به
انجام مطلوب نحو به را خود خاص تربيتي و آموزشي ميتوانندرسالت
خاص تربيتي نقشهاي و باشند داشته كافي تربيتي يكشناخت هر كه دهند
.كنند ايفا آگاهي با را خود
اثرگذاري ميتواند اوليا انجمن اينكه وجود نميآيندبا اوليا همه
و آموزش نظام اهداف تحقق و تربيتدانشآموزان و تعليم امر در زيادي
آموزشي جلسات از دانشآموزان همهاوليا متاسفانه باشد ، داشته پرورش
.نميكنند استقبال مذكور انجمن
جلسات در دانشآموزان والدين درصد حدود 50 رسمي نيمه آمارهاي اساس بر
در شركتكننده اوليا از درصد ميشوندو 75 حاضر مربيان و اوليا انجمن
.هستند مادران انجمن ، جلسات
است اين واقعيتهستم دانشآموز چهار پدر من:ميگويد اوجاني بيژن.
چه ميخواند ، درس مدرسهاي چه در فرزندم كدام نميدانم دقيق طور به كه
به مربوط مسائل تمام.كنم شركت هم انجمن جلسات در اينكه به برسد
اين در كهبتوانم همين.گذاشتم مادرشان عهده به را بچهها تحصيل
كاري كنم ، فراهم را خانواده مالي و مادي اقتصادي ، نيازهاي وانفساي
شركت هم مدرسه انجمن جلسات در داريد توقع حال اين با.كارستان است
كنم؟
مادران و پدران با برخورد در مدارس از چشمگيري تعداد گذشته عملكرد
دعوت از هدف كه است كرده ايجاد دانشآموزان والدين در را اينشبهه
كمكهاي مطالبه مربيان ، و اوليا انجمن جلسات در حضور مدرسهبراي
يا فرزند كه والديني بين در نگرهاي چنين.مالياست و مادي
موجب امر هميناست بيشتر ميكنند ، تحصيل مدارسدولتي در فرزندانشان
.نباشد مطلوب انجمن جلسات از گروه اين استقبال تا شده
دارد قصد مدرسه وقت هر است ، اين از غير مگر:ميگويد تاجيك حسين.
جلسات اين در.ميدهد تشكيل مربيان و اوليا انجمن جلسه پوليبگيرد ،
نه هستند مدرسه خاص مادي مسائل حل صدد در صرفا و ميخواهند پول
بين تربيتي و آموزشي تعارض حذف و دانشآموزان آموزشي و تربيتي موارد
.مدرسه و خانه
و اوليا انجمن سازمان پژوهشي و آموزشي معاون عصاره ، عليرضا.
تنها گذشته ، سالهاي در مربيان و اوليا انجمن:ميگويد مربيانكشور
تامين به آن طريق از ميتوانستند مدارس اوليا كه بود مناسبي كانال
روشها ، تغيير عليرغم متاسفانه و ورزند مبادرت مالي و مادي نيازهاي
اما.دارد وجود دانشآموزان اوليا برخي ذهني زواياي در منفي تلقي اين
اين.دارند را خود جايگاه و كاركرد مربيان و اوليا انجمن امروزه
وجود به پيوند مدرسه و خانه بين مختلف طرق از دارد وظيفه انجمن
.آورد
كه مدارسي در است داده نشان يكديگرندتحقيقات مكمل ومدرسه ، خانه
از دانشآموزان داشتهاند ، كمتري ارتباط مدرسه ، اولياي با والدين
درجامعه كه است تاسف بسي جاي.بودهاند برخوردار بيشتري رفتاري مشكلات
به محدود غالبا و ضعيف بسيار مدرسه با والدين ارتباط مامعمولا
در همكاري نيز باره اين در چند هر.است خدماتي و مالي جنبههاي
حدود 5/1 تنها متوسط طور به رسمي آمار اساس بر.است خود حد كمترين
;ميشود تفريحي و آموزشي امور صرف خانوارشهري هر هزينههاي از درصد
تفاوتدر اين و است از 2درصد بيش دخانيات براي رقم اين آنكه حال
از گاهي كه خانواده سوي از تنها نه كوتاهي اين.است چشمگيرتر روستا
و فرهنگي همكاريهاي از شايستهاي استقبال و هست نيز مدارس ناحيه
اين از يك هر و شود دگرگون بايد جريان اين.نميشود خانوادهها تربيتي
تربيت در ارتباط اين ضرورت و اهميت به خانوادهها ، ويژه به نهاد دو
به را خود وظيفه تا بكوشند و شوند آگاه بيشتر خود فرزندان صحيح
.دهند انجام درستي
كنند مدرسه روانه را خود فرزند اگر ميپندارند خانوادهها غالبا
جدي مشاركت به نيازي ديگر و دادهاند انجام وي به نسبت را وظيفهخود
در هم پرورش و آموزش نظام كارشناسان اعتقاد به آنكه حال نيست ، آنها
به جدي نياز -تربيت نظر از ويژه به -تربيت جنبه از هم و آموزش زمينه
.است مدرسه اولياي با آنها مشاركت
را تصور اين:ميگويد تهران مدارس از معلميكي -قليزاده جميله.
آنها وظيفه از معلم وظيفه كه زدود بايد والدين از بسياري ذهن از
سالگي شش از بعد ميكنند ، تصور مادران و پدران برخي متاسفانه.جداست
زيادي حد تا آموزشي و تربيتي مسئوليت ميشود مدرسه وارد فرزندشان كه
طور اين حقيقت در كه حالي در است شده برداشته آنها دوش از
مسئوليت و مدرسه ، وطيفه به كودك ورود محض به كه است اين واقعيت.نيست
آموزش روند پيگير جدي طور به بايد آنها كه چرا ميشود ، مضاعف والدين
هرگز مدرسه:ميگويد عباسي كريم..باشند خود فرزندان كلاسيك تربيت و
كمبودهاي همه و برآيد دانشآموزان پرورش عهده از نميتواند تنهايي به
واحدهاي و خانواده از نميتوان ولذا.كند جبران را خانواده به مربوط
را تربيت و تعليم سنگين بار و كرد مسئوليت سلب مدرسه از غير ديگر
.نهاد مدرسه دوش بر تنها
بين مطلوب هماهنگي ايجاد موفقيت ، راه تنها كارشناسان ، نظر به
اهميتي از مدرسه نقش چند هر و واحدهاست ساير و ومدرسه خانواده
او بين عاطفي و گرم رابطه در معلم ويژه به;است برخوردار ويژه
.دارد بسيار نفوذ اثرو كودك رشد در ودانشآموزان
اعمال مربيانموجب و اوليا بين عميق و هميشگي ارتباط عدم يقينا
آن نتيجه و ميشود آنها سوي از متفاوت آموزشي و تربيتي شيوههاي
.بود خواهد او شخصيتي تعارض و تحصيلي افت و دانشآموز سردرگمي
در اساسي نقش مدرسه و خانه نهاد دانشآموزدو اوليا و مدرسه وظيفه
مدرسه و خانه منشهاي و بينروشها.دارد دانشآموزان شخصيت تكوين
كار كانون ، دو اين يكياز و باشد داشته وجود تشابه و همسويي بايد
.كنند عمل مكمل و همدل ريان دوج عنوان به بلكه نكند ، خنثي را ديگري
كلاسهاي تشكيل با و باشد خانه با ارتباط ايجاد پيشاهنگ بايد مدرسه
مشاركت اسباب مربيان و اوليا انجمن جلسات برگزاري و خانواده آموزش
انجمن.نمايد فراهم فرزندانشان تربيت و تعليم امر در را اوليا فكري
همكاري توسعه راههاي بايد كه است تربيتي جريان يك مربيان و اوليا
از منظور.بدهد موثري و مفيد طرحهاي و كند مطالعه را مدرسه و خانه
مدرسه اهداف تحقق براي اوليا تربيتي و آموزشي مشاركت همان همكاري
.است
مهارتها تخصصها ، همكاري ، از بايد ميدهد ، مدرسه نشان تحقيقات تازهترين
است جامعهاي مدرسه ، .كند استفاده دانشآموزان اوليا وتواناييهاي
فعال جامعه اين.روستايي يا شهري جامعه اصل باابعادكوچكتراز
براي را ملي درامد از عظيمي بخش دولت چند هردارد متنوعي نيازهاي
كه ميدهد نشان تجربه ولي ميدهد اختصاص مدارس امور به بخشيدن سازمان
وجود اوليا مساعدت به نياز و نميشود برطرف كامل بهطور مدرسه مشكلات
.دارد
و پدر آنكه براي:ميگويد رضا حضرت مدرسه مدير شمسالدين ، يدالله.
بايد باشند داشته روشن آيندهاي با و صالح فرزندان پرورش توفيق مادر
.آورند بدست تربيتي شناخت و كنند شركت خانواده آموزشي كلاسهاي در
بدانند و باشند داشته مشخص تربيتي اهداف والدين است قرار وقتي
به رسيدن براي و كنند تربيت امري چه براي راميخواهند خود فرزندان
و طرح تدابير مجموعهاي بكارگيرند ، بايد را روشهايي و ابزار چه اهداف
هر.كرد ياد تربيتي عنوانمنشور به ميتوان آن از كه است برنامهاي
به آن موازين وفق بر و باشند داشته تربيتي منشور يك بايد خانوادهاي
.كند اقدام فرزندان پرورش
جهت در مادران و پدران وظايف مهمترين نظرميرسد به ديگر سويي از
:از عبارتند مدرسه و خانه بين ايجادهماهنگي
مدرسه تربيتي و آموزشي برنامههاي و اهداف جريان در دائم طور به -1
را خود فرزند اخلاقي و رفتاري وضعيت يكبار ماه هر حداقلگيرند قرار
.شوند جويا مدرسه و معلم از
آموزشي كلاسهاي يا و مربيان و اوليا انجمن جلسات در شركت براي -2
.بگيرند نظر در را اوقاتي جدي ، طور خانوادهبه
خود فرزند مشكلات حل جهت در معلمان و مدرسه با مساعي تشريك براي-3
.كنند آمادگي اعلام كلي طور به مدرسه و
مقطع به توجه با خود فرزند تربيتي و آموزشي برنامههاي درباره-4
.كنند كسب را لازم اومعلومات تحصيلي
در فرزندان درسي اشكالات رفع براي معلمان هماهنگي و راهنمايي با -5
.كنند برنامهريزي خانه