چهارم ، شماره 1105 اكتبر 1996 ، سال آبان 1375 ، 27 يكشنبه 6
محتوا ضعف مديريت ، كاستي ;پزشكي آموزش
بخش) نيست منطبق جامعه نيازهاي با پزشكي آموزش برنامههاي محتواي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آخر
مقطع اين دروس از يك هيچ واحدهاي تعداد كاهش خواستار تنها نه پزشكان
نيز دروس از برخي واحدهاي تعداد افزايش با موافق بلكه نشدهاند ،
.بودهاند
از بعد كه شدند انتخاب نظرسنجي در شركت براي پزشكاني پژوهش اين در
.بودند شده فارغالتحصيل كشور علومپزشكي دانشگاههاي از سال 1370
چند در پزشكي آموزشي ساختار در رسمي تغييرات عدم انتخاب ، اين دليل
طول در (Recall Biss) يادآوري سوگرايي رساندن حداقل به و اخير ساله
.است بوده زمان
بررسي مورد ابعاد همه در كه برميآيد چنين پژوهش اين نتايج از
نيازهاي با آموزش اهداف انطباق و آموزشي مديريت آموزشي ، محتواي)
نياز كاستيها رفع براي حلهايي راه يافتن و وسيعتر تحقيق به (جامعه
.است
تعداد.ميشود آغاز دانشجو گزينش مرحله از آموزشي مديريت در ضعف
احتساب با امروزه بود ، نفر سال 1358 ، 175000 در كه كشور دانشجويان
كمي رشد اين.ميگذرد نفر ميليون يك مرز از معادل دورههاي دانشجويان
پايه اطلاعات و معلومات ضعف مانند) بيرون مشكلاتي بر علاوه شتابان ،
طريق از سطحي محفوظات با دانشگاه در پذيرش و عالي آموزش به وروديها
مشكلات دانشجويي ، وسيع مهاجرت جمله از دروني مشكلات ،(سراسري آزمون
تحصيلي افت بالاخره و آموزشي كمك هزينههاي رفتن بالا اجتماعي ، و عاطفي
.دارد همراه به را دانشگاه بيروني و دروني كارايي كاهش و
درجه نظر از هستند آموزش اركان مهمترين از كه دانشگاهها علمي هيات
علمي هيات %تنها 10.ندارند مطلوبي توزيع تخصصي رشته و علمي
پارهاي در ضعف و ميدهند تشكيل ودانشياران استادان را دانشگاهها
منابع گرانبهاترين از وجود ، اين با است ، مشهود وضوح به پايه رشتههاي
.نميآيد عمل به بهينه استفاده (انساني منابع) دانشگاهي آموزش در
صورت وجه هيچ به پزشكي باليني آموزش در زمان از بهينه استفاده
در گهگاه استادان ميمانند ، بخشهاسرگردان در دانشجويان.نميگيرد
پايه بر بيمار با دانشجو مواجهه و مييابند حضور كنفرانسها و راندها
از دانشجويان پيشرفته ، كشورهاي از بسياري در.نيست علمي روشهاي
ميشوند ، آشنا بيمارستان محيط با خود پزشكي تحصيل روزهاي اولين
يافته سازمان برنامههاي در و ميشناسند را بيماري و بيمار با برخورد
.ميكنند شركت (كنفرانسها و سخنرانيها راندها ، مانند) فراواني آموزشي
يك را كارها قبيل اين كشورها آن آموزشي برنامهريزان وجود ، اين با و
.ميدانند حداقل
بايد آموزشي محتواي.است روشن بسيار آموزش محتواي بر مديريت تاثير
گيرندگان از درماني بهداشتي نظام توقعات و جامعه نيازهاي بر مبتني
با نزديك از و ميپيوندد جامعه به خود گيرندگان آموزش كه زماني.باشد
برنامه براي مفيدي بسيار شاخص ايشان نظرات ميشوند آشنا نيازها
.بود خواهد آموزشي ساختار اصلاح و برنامهريزيها
ديده زمينه اين در ديگر تحقيقات و حاضر تحقيق نتايج در كه همانطور
آموزشي محيط از جدائيشان از زيادي مدت كه فارغالتحصيلاني است ، شده
حس كاملا را آنها به دادن اولويت و خاص دروسي نياز است ، نگذشته
سوال زير را ديگر آموزشبرخي براي سرمايهگذاري ضرورت و ميكنند
.ميبرند
غالب در را تحقيق روش و كامپيوتر با آشنايي به نياز شوندگان پرسش
به دستيابي نياز.كردهاند حس كلجامعه با همزمان عمومي ، درسهاي
كاربردهايكامپيوتر حداقل اطلاعات ، انفجار به توجه با جديد ، اطلاعات
قرار آموزشي برنامهريزان توجه مورد بايد كه هستند پزشكي علوم در
دانشگاههاي در تحقيقات انجام عدم و تحقيق روش با آشنايي عدم.گيرند
طراوت اندك و ميگيرد دانشگاه محيط از را پويايي كه است معضلي ما
خم كمر دانشجو زياد تعداد سنگينآموزش بار زير كه را دانشگاههايي
منابع از استفاده روشهاي و تحقيق روش آموزش.ميبرد بين از كردهاند ،
برنامهريزان مدنظر بايد كه هستند مواردي جمله از كتابخانه و اطلاعاتي
برطرف را دروني مشكل اين بتوانند شايد تا گيرند قرار آموزشي
.سازند
مقطع دروس اهميت به فارغالتحصيلان توجه حاضر سنجي نظر در
تعداد كاهش خواستار نهتنها پزشكان.است قابلتوجه فيزيوپاتولوژي
افزايش با موافق بلكه نشدهاند ، مقطع اين دروس از يك هيچ واحدهاي
فيزيوپاتولوژي دانستن.بودهاند نيز دروس از برخي تعدادواحدهاي
به فيزيوپاتولوژي دوره.پزشكي در علمي تفكر داشتن يعني بيماريها ،
زيادي تقويت به نياز پزشكان آينده كارآيي در زيادش بسيار اهميت علت
شده كسب تواناييهاي ارزيابي در گرفته انجام دقيق بررسيهاي.دارد
و آخر سالهاي دانشجويان توان كه ميدهد نشان مقطع اين در دانشجويان
مهارتهاي كارگيري به در دستيابي دوره گذرانند پزشكي فارغالتحصيلان
شده تعيين آموزشي اهداف انتظار مورد ميزان از كمتر بسيار اوليه
.است
و راديولوژي پاتوفيزيولوژي دورههاي كشور ، دانشگاههاي از بعضي در
آنها مقايسه كه شدهاند افزوده فيزيوپاتولوژيك مقطع به هم اورژانسها
برنامه اصلاح در را آموزشي برنامهريزان ميتواند دانشگاهها ديگر با
.دهد ياري پزشكي آموزش
مباحث به توجه افزايش به نياز عمدتا تحقيق اين در پرسش مورد پزشكان
خود توان و ميدانستهاند لازم را اورژانسها و راديولوژي اعصاب ، داخلي ،
ذكر ميرفت انتظار آنچه از كمتر بسيار اورژانسهاي با مواجه در را
.كردهاند
نكردن برآورده صورت در و شوند سنجيده عمل در بايد تواناييها اين
قرار بازنگري مورد بايد آموزشي روشهاي و برنامه آموزشي ، اهداف
.گيرند
بسياري سوالات دانشگاهها آموزشي برنامه مشكلات و تنگناها زمينه در
آنها به بايد پزشكي آموزشي كلاننظام سياستگذاران كه هستند مطرح
.بيابند را آنها پاسخ و كنند توجه
ارائه رهنمودهايي صورت به پژوهشي گروه اين نظرهاي جمعبندي پايان در
.ميگردد
آن از و جاري ، تحولات از بشري جوامع ديگر مانند ايران جامعه چون -1
دانشكده درسي واحدهاي تاثيرميپذيرد ، بيماريها ، الگوي تغيير جمله
.بماند ثابت نميتواند پزشكي
دانشكده فارغالتحصيلان كه شود فراهم موجباتي بايد پيش از بيش -2
در و بگيرند عهده به را عمومي پزشك يك وظايف و نقش بتوانند پزشكي
.نمايند تقويت آنرا نيز مردم عموم و حرفهاي جامعه بايد راه اين
و است گوناگون ميشود گرفته نظر در سلامتي به خدمت براي كه منابعي -3
اين ، بنابرندارد پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت به اختصاص
اين از تا آيد فراهم ترتيباتي كشور تصميمگيري كلان نظام در بايد
.شود كسب كافي اطلاع منابع
مردم مساعي اشتراك اساس بر بهداشت برنامهريزيهاي ميشود ، پيشنهاد -4
مربوط برنامهريزان و مسئولان همكاري با دانشجويان خود و گيرد انجام
.درآورند اجرا به را آن
اساس بر بايد و است برخوردار زياد علمي اهميت از پزشكان بازآموزي -5
كارآيي افزايش براي درماني بهداشتي آخرينيافتههاي فني و علمي اصول
.گيرد قرار پزشكان اختيار در
بيش شايع بيماريهاي و جامعه جاري مسائل به پزشكي آموزش نظام در -6
.شود داده اهميت پيش از
فرآيند تا آيد عمل به نحوي به پزشكي دروس محتواي در نظر تجديد -7
.شود انجام احسن نحو به يادگيري
آموزشي مديريت بايد آموزشي نظام در بررسي اين در يافتهها اساس بر -8
.گيرد قرار توجه مورد بيشتر
بهتر يادگيري براي آموزشي مختلف روشهاي كاربرد دهندگان آموزش -9
.دهند قرار مدنظر را دانشجويان