چهارم ، شماره 1106 اكتبر 1996 ، سال آبان 1375 ، 28 دوشنبه 7
|
|
باشيم؟ داشته اعتمادبهنفس چگونه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آخر قسمت - ميداند كسي چه را موفقيت راز
اشاره
در رمزموفقيت جامعهشناسان و ازروانشناسان بسياري را اعتمادبهنفس
ميتوان چگونه دارند؟ اعتمادبهنفس كمتر چرابرخي.ميدانند زندگي
اعتمادبهنفس از كه افرادي ويژگيهاي كرد؟ تقويت را آنها بهنفس اعتماد
اول قسمت كه است گزارشي موضوع سئوالات مجموعه اين چيست؟ برخوردارند
.ميگذرد نظرتان از آن آخر بخش و گذشت نظرتان از ديروز آن
از كنيد باور ولي باشد عجيب برايتان شايد -ساله كاشاني34 مينا
شد كم ما وابستگي چون ميكنم احساس دادم دست از را زمانيكهمادرم
و بايستم خودم پاي روي بيشتر توانستم و شد قويتر نفسم به اعتماد
ضعيف باعث مادر و پدر به زياد وابستگي من نظر بهشوم خودم به متكي
اين خودم چون دليل همين به ميشود بچهها نفس به اعتماد روحيه شدن
مرتكب را اشتباه اين بچههام مورد در ميكنم سعي كردم تجربه را مسئله
هميشه و بارآورم خودشان به متكي را آنان بتوانم كه آنجا تا و.نشم
از و دهيد انجام خود بايد را خودتان به مربوط كارهاي ميكنم تاكيد
انتخاب قدرت تا ميكنم روشن و باز را فكرشان لازم آگاهي دادن با طرفي
...باشد آسانتر برايشان تصميمگيري و
همان از انسان در نفس به اعتماد:روانشناسي ليسانس رحيمي فيروزه
و موقع به را خود كودك والدين اگر ميگيرد شكل كودكي اوليه روزهاي
و كرده احترام را او موقع به و دهند قرار تشويق مورد مناسب زمان در
او در نفس به اعتماد كنند گوشزد او به را كارش عيبهاي تشويق از بعد
و والدين بين صميمانهاي روابط كه خانوادههايي در اصولا ميگيردو شكل
كردار و رفتار به آگاهانه طور به والدين دارد ، وجود كودكان
توان حد از فراتر انتظار كودكانشان از و ميكنند نگاه فرزندانشان
بيشتري نفس به اعتماد داراي كودكان درنتيجه و ندارند را آنها
.ميشوند
به بررسيهاي طبق نوجوانان و كودكان در نفس به اعتماد بهبود راههاي
و بهبود راههاي بهترين ، رفتاري علوم كارشناسان طرف از آمده عمل
در -است1 شرح اين به نوجوانان و كودكان در نفس به اعتماد تقويت
ابراز اجازه -باشيم20 منطقي و ملايم نوجوانان و كودكان با برخورد
-بگذاريد 3 احترام آنها نظريات به و بدهيد خويش كودكان به را وجود
-بپرهيزيد 4 جدا ديگران با يا هم با كودكانتان كردن مقايسه از
نظريه امكان حد تا) نكنيد تحميل كودكان به را خويش نظريات هيچگاه
-5(.دهيد توضيح كودك براي درك و لمس قابل -عيني و ساده را خود
دهيد قرار نظر مد را نوجوانان و كودكان توانمنديهاي كنيد سعي همواره
حد در خود كودكان به -را 6 آنان ناتوانائيهاي و ضعفها نه
را نوجوان و كودك آميز موفقيت تجارب -دهيد7 مسئوليت توانائيهايشان
فرزند -گيرد8 شكل آنان در بالائي نفس عزت طريق اين از تا دهيد افزايش
از را شما عصبانيت كنيد سعي.بارآوريد منضبط و مسئول محكم ، را خود
احترام هستيد ، منصفي آدم شما كه بداند او اگر نكند خارج اعتدال حالت
كوچكترين حتيداد نخواهيد دست از دارد شما نسبتبه كه را محبتي و
اجازه لزوم حد در خويش كودك به -ميكند9 حس بخوبي را عدالت بچه
و كمرو نوجوان و كودك اجتماعي مهارتهاي -دهيد 10 بازي و فعاليت
كودك برخوردبا در هميشه -كنيد110 تقويت را پايين نفس عزت داراي
جبهه خويش ، همسر با -باشيد12 داشته طردكنندگي ، نه و پذيرندگي حالت
اين.نشويد متحد همسرتان عليه خود فرزند با هرگز.دهيد تشكيل متحد
ايجاد عاطفي كشمكشهاي (شما خود در نيز و) فرزندتان در است ممكن عمل
حقارت ، گناه ، :چون مخرب احساسات برانگيختگي موجب عملي چنين.كند
به كودك كردن وابسته حد از بيش از -شد 13 خواهد ناامني و شرمندگي
رفتاري الگوهاي با را خود نوجوان يا كودك -بپرهيزيد140 خودتان
ديو ، ) خرافي موضوعات با گاه هيچ را خويش كودكان -كنيد 15 آشنا مطلوب
كودك يك به محبت كه باشيد داشته توجه -نترسانيد 16 (..غول ، پري ،
شما فرزند كوچك دل كه را چه هر -نشود 17 ديگر كودك به بيتوجهي موجب
دست به ارزش تا دهيد فرصت او به.مگذاريد او اختيار در ميخواهد
او به را خاطر رضايت بالاترين.كند درك را داشتن استحقاق لذت و آوردن
دست وي به شخصي بزرگ كارهاي انجام از كه است لذتي آن و كنيد اعطا
تحمل -كنيد 19 برخورد صميمي دوست يك مثل خود كودكان با -ميدهد 18
افزايش احتمالي ناكاميهاي با شدن مواجه براي را نوجوان يا كودك
انتخاب و تصميم از ناشي مشكلات از بين واقع ملت داشت توجه بايد.دهيد
قرار خويش جاي سر در جامعه اين در افراد همه و نميهراسد خويش
.ميپردازند سالم رقابت به بلكه نميكنند برتريطلبي نهتنها و ميگيرند
افراد و ميرود بالا واقعبيني ميزان و خلاقيت -ابتكار -پيشرفت انگيزه
مسئوليت و ميشناسند بهتر را خود امتيازات و استعدادها توانائيها ،
را نقشي مشاركت جلب فرآيند اين در يك هر و دارند قبول را خويش رفتار
.ميگيرند بهعهده
رحيمي شيرين:از گزارش