چهارم ، شماره 1106 اكتبر 1996 ، سال آبان 1375 ، 28 دوشنبه 7
ميكنند؟ تحصيل ترك بيشتر زنان چرا
برابر ، سه دختران زنانو بين در وقت اتلاف و تحصيل گذاردن ناتمام
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كند ، بروز مالي بحران خانوادهاي در اگر همچنين پسرهاست با مقايسه در
كنند تحصيل ترك كه ميشود خواسته دخترها و زنها از نخست
زنهاي و است موثر بسيار مادران عنوان به زنان منش و رفتار آموزش
نيز درمدرسه و ميكنند تربيت را سالمتري فرزندان آموخته سواد
ميدهند نشان خود از بهتري استعدادهاي
داشته ، صعودي روندي گذشته دهه در شك بدون سوادآموزي به زنان دستيابي
در.ميدهند تشكيل زنان را جهان بيسوادان سوم دو هنوز حال اين با
از سال سه يا دو زنان اغلب جهان ، توسعه حال در كشورهاي از بسياري
نرخ.ميكنند برگزار توالي ، بدون و نامنظم آنهم را ابتدايي دوره
كه ميدهد نشان رشد حال در كشورهاي از بسياري در مدراس ، در نامنويسي
آموزش از برخورداري براي ناچيزي بخت پسرها ، با مقايسه در دختران
و سن هم دختران از بيش بار ده پسران كشورها ، اين در و.دارند رسمي
اتلاف و تحصيل گذاردن ناتمام همچنين.ميكنند پيدا حضور مدرسه در سال
اگر نيز.پسرهاست با مقايسه در برابر ، سه دختران و زنان بين در وقت
خواسته دخترها و زنها از نخست كند ، بروز بحرانمالي خانوادهاي در
ودر سومي جهان كشورهاي غالب در.كنند تحصيل ترك ميشودكه
طاقتفرساي ادامهوظايف و زنها تحصيل كشورها ، اين ويژه فرهنگهاي
و بدني ضعيف شرايط با زنان اغلب لذا.ميگيرد انجام توامان خانهداري
در آب از كارآمد و مطلوب آنها كار نتيجه طبعا و ميبينند آموزش ذهني
.نميآيد
.است اهميت حائز آن به دستيابي مانند سوادآموزي و آموزش كيفيت
كيفيت هر با هرآموزشي ، شود ، گفته كه نيست درست هيچوجه به بنابراين
نهادهاي ديگر و مدارس در رسمي آموزش.است نديدن آموزش از بهتر باز
زنان ، كه ميزند دامن اجتماعي باورهاي از قبيل آن به اغلب آموزشي
.هستند اجتماع يك -Seond Class -دوم ، طبقه
مواردي در كهحتي شده داده نشان همچنين آمده عمل به آمارگيريهاي در
آموزگار توجه ميدهند ، تشكيل را درس كلاس يك شاگردان اكثريت دختران كه
دلايل.ميگردد مبذول مذكر شاگردان به نسبت كه است توجهي نصف استاد و
ناشناخته مدرسهاي به نسبت والدين ترديد:است متفاوت اما تبعيض اين
سواد زنان و دخترها دارد ضرورتي چه كه نكته اين روي پافشاري يا
و دختران كه است قرار اين از نيز ديگر ترس !شوند سواد با و بياموزند
درخواهند تن والدين و مردها اطاعت و انقياد به كمتر تحصيلكرده زنان
بسيار زنها در شدن باسواد و آموختن سواد انگيزه زمانيكه حتيداد
اغلب دراست فراوان آنها براي اجتماعي و عملي موانع.است نيرومند
باسواد جهت اندكي امكانات از زنان ، ويژه به روستاها ساكنان موارد ،
زنان سوم جهان در را بيسوادان اكثريت كه اينجاست از.برخوردارند شدن
مراتب به بزرگسال زنهاي ميان در بيسوادي نرخ البته.ميدهند تشكيل
.است بيشتر
و شوهران ، پدرها سوي از زنها و دختران بر شده اعمال كنترلهاي
زنان عديده موارد در ايناناست شديدتر اغلب زنها مرد خويشاوندان
ميكنند تفهيم آنها به يا ميدارند باز كلاسهايدرس سر بر حضور از را
در اما !ندارد بر در هودهاي زنان براي اندوزي علم و سوادآموزي كه
كه خود پدران و شوهران غياب در حتي مصمم ، دختران و زنان شهري ، مناطق
اما.ميآموزند سواد كرده پيدا حضور درس كلاسهاي سر رفتهاند ، كار سر
همخواني سوادآموزي كلاسهاي سر در مخفيانه حضور با روستايي ، زندگي
.ندارد
راه در صرف لازمبراي وقت و كافي انرژي زنان كه شده مشاهده اغلب
يا و نامربوط و خستگي.راندارند كلاس سر بر حضور و سوادآموزي
را تحصيل و سوادآموزي به علاقهمند زنان ابزارتحصيل بودن ناكافي
راه ميانه در بسياري زنان ولذا ميكند دلسرد كار ادامه از رفته رفته
.ميكنند تحصيل ترك كرده رها را مدرسه تحصيل ،
شمار كه وكشورهايي جوامع در آمده عمل به تحقيقات آخرين از يكي در
توجه كشورها اين در كه شد معلوم بالاست ، بسيار آنها در بيسواد زنان
مربوطه سازمانهاي و نميآيد عمل به زنان تحصيل كيفيت به موثري چندان
سوادآموزي مسئول ارگانهاي اختيار در مقصود به وافي و كافي بودجه
.نميدهند قرار زنان
و است پيچيده بسيار زنان شدن باسواد پيامدهاي و نتايج كه است گفتني
بوده اندك بسيار پيچيدگي اين ابعاد شكافتن براي شده انجام مطالعات
و زنان روي آمده عمل به مطالعات و بررسيها اغلب معنا ، در.است
دولتي و رسمي پروژههاي و برنامهها طريق از كه گرفته انجام دختراني
طريق از و بزرگسالي در كه زناني درباره تحقيق لذا و شدهاند سواد با
ناتمام و ناكافي آوردهاند ، روي سوادآموزي به غيردولتي برنامههاي
در شدن باسواد و سوادآموزي پيامدهاي اندازهگيري همچنين.است مانده
عيني و ذهني معيارهاي ارزيابي و بوده توام دشواري با نيز بزرگسالي
.است نشده آورده حساب به چندان زمينه اين در
مهمدارد اين از حكايت سوادآموزي مدارس درباره شده انجام مطالعات
از.است بسيارموثر مادران عنوان به زنان منش و رفتار در آموزش كه
مدرسه در و ميكنند تربيت را سالمتري فرزندان آموخته سواد زنهاي جمله
.ميدهند نشان خود از بهتري استعدادهاي نيز
بهخويشتن ، اعتماد تقويت زنان شدن باسواد فايده كمترين الغرض ،
اجتماعي درزندگي گستردهتر مشاركت و خود درباره بهتر ارزشگذاري
به نسبت بيشتر اطمينان آوردن دست به اينكه گو است ، خانه از بيرون
چالشهاي اغلب جامعه مسائل در مشاركت براي فراوانتر اشتياق و خود
چالشها اين اهم از يكي.ميآورد پديد زنان قبيل اين براي تازهاي
به نسبت بيشتر اطمينان با همسري برابر در را خود مرد كه است زماني
خود همسر دارد سعي و ميشود توهمزا ترسي دچار ميبيند ، روياروي خويشتن
.دارد باز سوادآموزي و تحصيل ادامه از را
بهارمغان آنها براي اجتماعي امتيازهاي زنان باسوادي كه است طبيعي
آنها بياطلاعي به ضرورتا نيز باسوادي و دانش اين فقدان اما.ميآورد
برعهده فرزندان تربيت اصلي مسئوليت جوامع ، كليه در.نميدهد معنا
اوقات زنها.باشد چگونه خانوادگي ساختار نميكند فرق و است زنان
سر بر و خانه از بيرون مردان حاليكه در ميگذرانند خانه در را بيشتري
زنان خانهداري مهارتهاي كه است شگفتانگيز و هستند خود مشاغل و كارها
تقسيم در شرايط واجد را آنها هنوز كودكپروري ، در آنها حساس نقش و
!نميدهد قرار خانواده و خانه اداره در تصميمگيري و مردها با قدرت
دستكمگرفته مدام طور به آموزشگران عنوان به زنان مهارتهاي و نقش
فرهنگ و انتقالدانش در را كليدي نقش همواره زنان گواينكهميشود
سنتي ، طبهاي در جهانزنها سرتاسر در.كردهاند ايفا قبيلهاي و بومي
اين.داشتهاند مشاركت غذايي مواد ذخيره و حفظ روندسازي ، زراعت ،
.هستند ضروري بسيار جوامع و خانوادهها بقاي براي مهارتها و آگاهيها
مجدد ارزيابي مورد را زنان نقش اين كشورها كه ميشود احساس ضرورت نيز
به نسبت زنان محروميت علل ارزشها اين از پاسداري ضمن و دهند قرار
.بردارند آنها پاي پيش از را نوين دانشهاي و مهارتها دريافت
از.آموزگارانند نخستين زنان كه داريم مسئله اين روي بر تاكيد باز
كه بارميآموزند اولين براي كودكان كه است مادران با تماس طريق
پديد نوجوانها و كودكان در احساس اين و ميگذرد؟ چه آنها پيرامون
اصلي كار خانه در.دارند ارتباط رويدادها با چگونه خودشان كه ميآيد
سالها و سن كم به خانوادگي ارتباطهاي كه است اين جمله از مادران
مادر از درستي به را پيرامون محيط با ارتباط كه كودكي.شود تفهيم
يك در و آمد خواهد بار دوست خانواده آدمي بزرگسالي در ميآموزد ،
تصوير اين.گيتي پهناي در زنان تحصيلي وضع به نسبت سريع بازنگري
خودكار طور به تربيت و تعليم فرصتهاي چه اگر:كه ميآيد چشم فرا روشن
با مساوي مشاركت و كرد نخواهد بهتر جامعه در را زنان مواضع و شرايط
و تعليم امر در مردان با بودن نامساوي اما شد ، نخواهد حاصل مردان
و شهري مناطق در زنان پيشرفت عدم براي دايمي رادع و مانع آموزش
و تحصيلكرده دختران و زنان معمولاآمد خواهد شمار به روستايي
و.ميبخشند بهبود را خانواده در خود شرايط و موضعها سوادآموخته
سرمايهگذارياي بهترين سوادآموخته دختران كه ميدهد نشان موجود شواهد
.ميورزد مبادرت آن به توسعه حال در كشور يك كه باشد ميتواند
ايرانزاد پرويز:ترجمه
Muslim:منبع