چهارم ، شماره 1108 اكتبر 1996 ، سال آبان 1375 ، 30 چهارشنبه 9
|
|
نو زبان يك شگفتانگيز شدن زاده
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
افتاد اتفاق نيكاراگوا در
اينكه درك به است ممكن كه تجربياتي درباره كه است ديري زبانشناسان
داردخيالپردازي ريشه ژرفنايي چه تا زبان براي انسان ظرفيت
بتواند كسي اگر:پرسيدهاند خود از آنها نمونه ، بهعنوان.كردهاند
بركنار بزرگسالان از زباني دريافت هرگونه از را كودكان از گروهي
چه با باشد چنين اگر و ميدهند؟ شكل را خود زبان كودكان آن آيا دارد ،
امريكاي در كشوري نيكاراگوا ، در دست اين از تجربهاي اكنون سرعتي؟
سال طول 16 در ناشنوا كودك از 500 بيش كه جايي گرفته ، انجام مركزي ،
زبانشناسي كگل ، كهجودي آنچنان و.آوردهاند پديد اشاره زبان يك اخير
را نيكاراگوايي كودكان روي مطالعه از 1985 كه راتگرز ، دانشگاه از
پژوهشگران:ميگويد كرده ، هدايت را پژوهشي برنامه اين تاكنون و آغاز
در -گفتاري يا اشاره -زبان يك مشاهده براي فرصتي هرگز اين از پيش
زماني اودر گفته به.نداشتهاند بوده ، برآوردن سر حال در كه زماني
در نمونه يك ديدن ميشود ، گزارش خارقالعاده آهنگ با زبانها مرگ كه
است ، ايننوزاد 1979 تولد تاريخ اما ، و.است هيجانانگيز تولدش جريان
برنامه يك بود پيروزشده انقلاب در تازه كه ساندينيست حزب كه هنگامي
كودكان اين كرد ، برميگرفت ، آغاز در نيز را ناشنوا كودكان كه آموزشي
.بودند گرفتهشده ناديده آموزشي نظام بهوسيله آن از پيش
آنزمان تا ناشنوا كودكان براي آموزشي برنامه بزرگترين بدينترتيب ،
و بوسيلهكگل صورت دقيقترين به كه نمونههايي از يكي البته و
.شد بنيانگذاري نيكاراگوا ، پايتخت ماناگوا ، در شده ، مطالعه همكارانش
بيشتر است نيكاراگوانادر در ناشنوايي ادراكي اشكال كه آن سبب به
اين يا و ناشنوانداشتند افراد ديگر با تماسي هيچ يا ناشنوا كودكان
شنواي خانوادههاي با كودكان اين اما.بود اندك بسيار تماسها اين كه
دوجين چند خانگي ، تعدادياشارات بوسيله همسايگان با نيز و خود
.ميكردند برقرار ارتباط عمومي امور و موضوعات براي اشاره و ايماء
.گفتارياند زبانهاي با همراه حركات مشابه اغلب اشارهها اين
در بار نخستين براي سالهاي 1980 ابتداي در كودكان اين كه هنگامي
آموزگاران توسط كه گرفتند قرار كلاسهايي در شدند حاضر ماناگوا مدارس
بچهها ايننميدانستند اشارهاي زبان هيچ كه ميشدند سرپرستي شنوايي
از اما.آموختند سرمشقگيري و تقليد بوسيله را مهارتها ديگر و نوشتن
كه ساختند ، اشارهپيدجين زبان يك بسرعت خودشان ، ابتكار به ديگر سوي
اختصار به يا ،Lenguaje de Signos Nicaraguense اسپانيايي زبان به
و خام نسبتا ارتباطي سيستم يك را زبان اين كگل ميشود ، خوانده LSN
.ميكند توصيف متغير
رابصورت LSNبسرعت شدند ، مدارس وارد جوانتر كودكان همچنانكه اما ،
داراي كه واقعاغنيمينامد زبان يك را آن كگل كه آوردند در زباني
de Signos Nicaraguenseاكنون و است پايستاري و پيچيده زبان دستور
مشخص براي روشهايي ISN استفادهكنندگان.ميشود ناميده (ISN) Idioma
فاعل كه اين يا و مفعولاند يا فاعل نظرشان مورد اسامي كه اين كردن
.دارند است ، شيء كه اين يا و اشخاص ، ديگر گوينده ، فعل يك
سالهاي 1950 در نخست كه نظريهاي بر است نيرومندي گواه تجربه ، اين
(MIT) ماساچوست تكنولوژي موسسه از زبانشناسي چامسكي ، نوام بوسيله
باور به كه است انسان ذاتي خصلت يك زبان نظريه اين برپايه شد ، عنوان
عبارت به يا و دريافت كمبود ميآيد نظر به آنچه وجود با حتي چامسكي
سنگاس ، آن مورد اين در.ميسازد آشكار را خود باشد ، انگيزش ديگرفقر
نخستين كه روچستر دانشگاه اشارهاي زبانهاي پژوهشي مدرسه از دانشمندي
خاطر كرده بازديد ماناگوا در كودكان اين مدارس از پيش سال پنج بار
زبان از ناكافي مدل يك با تماس در تنها بچهها ميكنداين نشان
.آفريدهاند است يافته توسعه بسيار كه را چيزي آنها وحالا بودهاند ،
شدنزبان ، شكوفا براي كه دارد اذعان چامسكي حتي وجود ، اين با اما
كمترين يكآستانه از بايد زباني محركهاي معرض در كودكان گرفتن قرار
اين.سالگي پنج از پيش يادگيري اوج سالهاي طول در بويژه -كند تجاوز
.ميكند اثبات نيز را فرض اين نيكاراگوا در آمده بدست تجربه
Scientific American.
اردستاني حائري دسامبر 95ترجمه