چهارم ، شماره 1115 نوامبر 1996 ، سال آبان 1375 ، 7 پنجشنبه 17
ديگر نهسخني و ديگر ديدگاهي نه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
روحاني محمدحسين دكتر
بسيار چه سزدو همين دانشمند پژوهشگر از:گفتم ديدم ، من آنچه
اثر اين در گرانبها گوهرهاي
عنوان با (دهمآبان) گذشته پنجشنبه نوشته ، اين نخست بخش:اشاره
ادامه است ، آمده پي در آنچه و چاپشده پرشكوه حقيقت يك بازبيني
واژهنامه توضيحات ، با ترجمه قرآنكريم ، استدرباره پيشين نوشته
قطع در 902صفحه ، نيلوفر 1374 جامي ، تهران ، -خرمشاهي ازبهاءالدين
.بزرگ رحلي
جناببهاءالدين به آفرين و احسنت هزاران با و ميگويم را اين
را ايشان آموزنده وبسيار عبرتانگيز ارزنده توضيحات خرمشاهي ،
گوهرهاي اين از كه ميافزايم و ميآورم(نساء/4/43) آيه آن درباره
دو از:ميگويم باز.است فراوان ايشان تفسيري درترجمه سره و ناب
-گفتهاند20 كه نغزي و پرشهامت و خوب سخنان -تحسيناند1 درخور سوي
زور ، به نكوشيدهاند و كردهاند جاها بسياري در كه جايي به سكوتهاي
به دادن رنج با امروز تكنولوژي و دانش بايافتههاي را قرآن آيات
آشكارا كه كنند سرگردان و گيج را خواننده و سازند برابر خواننده
نفس جرات و ميشود گفته اوزور به بيرحمانه چه قرآن نام به ببيند
.ندارد را كشيدن
بهبود زن نيزخانوادگي و اجتماعي مقام كه جديد عصر در:ميفرمايند
است ، مرد و زن اجتماعي و قانوني برابري از سخن جا همه و است يافته
قايل مرد و زن مساوات به نيز قرآن ميكنند تصور تجددگرايان از بعضي
.كرد نميتوان ديگر آيات و آيت اين از برداشتي چنين ما نظر به.است
مبذول شاياني توجه همسر ، و مادر عنوان به زنان حقوق به قرآن البته
حاكي كلمهاي) كملهاوف مادر به قرآن ، صريح طبق كه چنان است داشته
يعني مرد پيراهن زن (اسراء/17/33) گفت نميتوان نيز (نارضايي از
مايه همچنين.(بقره/2/187) است شده شمرده او همدرد و همدل نزديكترين
را زنان حقوق و حق كه هست بسياري آيات.(روم/30/21) او آرامش و آرام
شرايط در مهر تعيين ضرورت تا گرفته شيردهي و آبستني در مراعات از
مانع يا او شايسته طلاق يا زن شايسته اكرام و نگاهداشت يا مختلف ،
عصر در كه داشت توجه بايد.است داشته بيان نشدن ، او مجدد ازدواج
طرد را او ماهانه ايامدوره در و ميشد شمرده اشياء جزو زن جاهليت ،
او وظهار باايلاء يا ميدادند بيسرانجام و مكرر طلاقهاي يا ميكردند
بلاتكليف پيشينرا همسر جديد ، زن به گرايش با يا.ميدادند آزار را
كه اين غريبتر همه از يا اونميدادند به سهمالارثي هيچ يا ميگذاردند
اين همه از قرآن كه (نساء/4/19) ميبردند بهارث نيز را زن گاه
جامعه توحش.تشريعفرمود زن حال به مفيد قوانين و كرد نهي بيدادها
اسلام ظهور اوان و جاهليت عصر در زن به بياهميتي و اسلام از قبل عرب
تقبيح قرآن كه ميكردند گور به زنده غالبا را دختر كه بود حدي به تا
به شايستهاي مقام كه آياتي مهمترين از يكي.(تكوير 81/8) كرد نهي و
مردان بر را زنان:ميفرمايد كه است بقره سوره آيه 228 ميدهد ، زن
بعضي تفضيل و تفاوت اما.زنان بر را مردان كه همچنان است حقوقي
زنان بر مريم جمله از زنان بعضي برتري يا ديگري بر انسانها يا اقوام
با پيامبران مرتبه اختلاف و تفاوت حتي يا هم با مردان تفاوت يا ديگر ،
در اسلامي فقه در كه است همينهست قرآن كلام و درمنطق يكديگر
زن ديه -ازجمله1.هست مرد و زن بين بسيار فرقهاي شرعي احكام
شوهر اذن بدون زن -است30 مرد بهدست رجوع و طلاق -است20 مرد نصف
زن بر جمعه نماز و جهاد -راندارد40 منزل از حتيخروج يا سفر حق
امامت و (ابوحنيفه نزد جز) امارت و قضاوت چون مشاغلي -نيست50 واجب
است ، واجب زنان بر حجاب حفظ -نميرسد60 زنان به مردان ، براي نماز
نصف زنان بري ميراث -نيست70 مردان بر شرمگاه پوشيدن جز حجابي ولي
خوشامد به بيپروا خرمشاهي جناب نيز.(صفحه 84 پانوشت) است مردان
،(بقره/2/282) سودخواري گزنده گزند و آفت درباره آن ، و اين آمد يابد
هشدار آن ، فزاينده شيوع و آن گسترش و آن به نسبت شهامت ، با
دانشمند ، پژوهشگر از:گفتم ديدم ، من كه را اينهاشجاعانهدادهاند
جناب نفيس اثر در گرانبها گوهرهاي ازين است بسيار چه و.ميسزد همين
آنها ، درست نامهاي با را چيزها كه است كسي دانشمند آري ، .خرمشاهي
.ميكند نامگذاري