چهارم ، شماره 1116 نوامبر 1996 ، سال آبان 1375 ، 9 شنبه 19
|
|
در تلخ واقعيتهاي برخي اقتصادي يادداشت
آلمان به ايران فرش موردصادرات
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ميزان بهتازگي ويسبادن شهر در مستقر آلمان دولت فدرال آمار اداره
آمار اين.است كرده اعلام گذشته سال طي 15 را ايران از فرش واردات
تا 30/12/1994 (ماه 1358 دي 11) تاريخ 1/1/1980 از كه ميدهد نشان
برابر مساحت 2/3 نظر از ايران از آلمان فرش واردات (ماه 1373 دي 10)
و 218 ميليون به 3 سال 1980 در مترمربع و 317 هزار از 997 و است شده
سالانه ارزش اما.است يافته افزايش سال 1994 در مترمربع و 180 هزار
فرش مترمربع هر قيمت سالانه متوسط همچنين و ايران از فرش واردات
افزايش نهتنها فرش صادرات ارزي درآمد كل كه است آن بيانگر ايراني
و ميليون از 632 و شده كمتر نيز قبل سال مقدار 15 از بلكه نيافته ،
سال در مارك هزار و 822 ميليون به 591 سال 1980 در مارك هزار 982
از 634 نيز فرش مترمربع هر قيمت متوسط همچنين.است يافته كاهش 1994
اكنون و است يافته كاهش سال 1994 در مارك به 184 سال 1980 در مارك
.است مارك حدود 160 نيز (سال 1996)
و ميليون ميزان 41 به درآمدي كسب با سال 1994 در ايران ترتيب اين به
برابر حدود 2/3 است بوده مجبور سال 1980 مقدار از مارككمتر هزار 160
ايران به آلمان كالاهايصادراتي قيمت كه حالي در.كند صادر فرش بيشتر
هرمارك خريد قدرت و يافته فزايندهايافزايش طور به گذشته سال طي 15
زيادي تاحد جهاني تورم نرخ دليل به سال1980 به نسبت حاضر حال در
.است كرده تنزل
بازرگانان ، كه است بديهي برتجارت حاكم كلي اصول به باتوجه
زيان وضعيت اين از آلمان در ايران فرش فروشندگان و صادركنندگان
زيان اما باشد ، شده كمتر آنها سود ميزان است ممكن.نكردهاند
غالب طور به كه ميشود مشخص ساده بررسي يك با كه طوري به نكردهاند
.است شده بهتر نسبي طور به گذشته سال طي 15 فرش تجار اكثر وضع
در ايران فرشدستباف فروش ناعادلانه ازرابطه ناشي زيان بنابراين
ايران كنار و گوشه در بافندگانفرش عظيم خيل دوش تنهابر آلمان
.ميكنند قالي بافت صرف را خويش حيات نيروي كه است
سال در15 دلار حدود 7 از فرش يكبافنده دستمزد كه ميدهد نشان آمار
به بايد حاليكه در يافته كاهش حاضر درحال دلار حدود 2 به گذشته
.مييافت دلارافزايش بالاي 10
امر در سياستمنسجم يك وضعفقدان ايجادكنندهاين عوامل جستجوي در
به.مييابد نمود آلمان ايراندر فرش فروش و صادرات ، بازاريابي
دستاندركارانتجارت اگر درآلمان ايران فرش بازار گفتهمطلعين
سال به 15 فرشنسبت قيمت تنها نه عملميكردند درستي به كشور فرش
بر بايد نيز درصد حدود 15 چيزي سالانه بلكه مييافت كاهش نبايد پيش
.ميشد افزوده مترمربع هر قيمت
برايفرش جديد رقباي ورود كه دورداشت نظر از نبايد را نكته اين
بخشي تنها اين استاما بوده موثر وضع اين درايجاد اروپا در ايران
از پس آلمان در ايران فرش بازار مطلعين گفته به كه چرا.است علت از
با ايران فرش قيمت ساختن رقابتپذير براي قبل سال چند در كه اين
به ايران فرش مترمربع هر قيمت متوسط نپالي و پاكستاني هندي ، فرشهاي
ويژه به امر دستاندركاران اگر يافت ، كاهش مارك يكباره 400
وجود قيمت سطح همين حفظ امكان ميكردند عمل درست فرش صادركنندگان
كنوني مارك فرشبه 160 مترمربع هر قيمت متوسط كه نبود لازم و داشت
صرفا منافع دريچه از صادراتفرش مسئله به نگريستن اما.كند تنزل
افراد ورود فرش ، صادرات منسجم سياست يك فقدان و عدهاي شخصيتوسط
ارز تامين براي فرش بازار به صنعتي شركتهاي برخي حتي و غيرحرفهاي
در سنتي شيوههاي به فرش فروش و ارز قيمت نوسانات خود ، نياز مورد
فرش قيمت بيشتر هرچه كاهش براي مسابقهاي به همگي آلمان مدرن بازار
كه امري انجاميد ، صادرات افزايش منظور به آلمان در ايران دستباف
.شد تمام كشور زيان به بيشتر هرچه
و ازيكسو آلمان و ايران اقتصاد ساختاريبين اختلافات به باتوجه
حال در كشورهاي و صنعتي كشورهاي بين بازرگاني مبادله رابطه تغيير
به مربوط سياستهاي چنانچه ديگر ، سوي از اخير كشورهاي ضرر به توسعه
اروپا و آلمان در ايران دستباف فرش فروش و بازاريابي صادرات ، توليد ،
مقدار دريافت براي همچنان بايد آينده در نگيرد قرار جدي اصلاح مورد
نيز روندي چنين نهايت كه شود صادر فرش بيشتري ميزان ارز كمتري
كشور دستباف فرش ديرپاي صنعت براي جبرانناپذير بحران يك ميتواند
.باشد
صباغيان علي