چهارم ، شماره 1120 نوامبر 1996 ، سال آبان 1375 ، 13 چهارشنبه 23
فرخندهء زادروز روزبهمناسبت يادادشت
تشيع علمي جنبش آغازگر (ع)باقر اماممحمد
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
و (ع)امامعلي حكومت دوران التهابات از پس تشيع ، فرهنگي مباني
امامجعفر و (ع)محمدباقر امام توسط عمدتا ايشان ، بزرگوار فرزندان
بنيانگزار بهويژه (ع)باقر محمد امام.گرديد تحكيم و تدوين (ع)صادق
گسترش و تداوم ششم امام بهوسيله كه بود خاصي فرهنگي و علمي خطمشي
واقع ، در و همهجانبه ، و عظيم فرهنگي به را تشيع عظيم ميراث و يافت
.نمود بدل محمدي اسلام اصيل خط و مكتب به
كه اصيلاسلام حقايق كه بود اين (س)ائمهاطهار دوران در مهم مسئله
فراموشي بهبوته بود ، گرديده حكمروا امتاسلامي بر قرآن نزول با
داد قرار خود آنراتحتالشعاع عربي ، قبايل وگرايشات قوميت و درآمد
قد اسلام بهنام منحط اشرافيتي قومگرايان ، گسترده تلاشهاي با و بهتدريج
استخدام با گروه ، اين.گرديد اسلامي بزرگ ارزشهاي جانشين و برافراشت
ايجاد به موفق كذاب ، حديثتراشان و مسلمان تازه رهبانان و عالمان
جاعلان بهخصوص زمينه ، اين در.گرديدند اسلام لباس در غيرتوحيدي فرهنگي
در ساختگي روايات از پرشمار مجموعهاي پايهگذاري به موفق حديث معروف
.شدند اسلام الهي دين گوهر و ذات محو جهت
گروههاي سوي از عمدتا كه(ع)امامعلي عصر گسترده آشوبهاي
گرديد آغاز (ع)علي عادلانه حكومت شيوه و امامت مخالفان و امتيازطلب
نوادگان اسارت و شهادت و (ص)پيامبر عترت به هجوم با سرانجام بود ،
جريانات اين بهظاهر ، سپس ، .رسيد خود اوج به معلا كربلاي در رسولالله
پيروزي كه داشتند دلخوش خام خيال بدين اموي حاكمان و فرونشست مخرب
را جاهلي خونهاي انتقام و گرديده آنان نصيب تمامي و تام و همهجانبه
بر مبتني و جاهلي كاملا تصور آنان ، تصور.ستادهاند هاشم فرزندان از
.بود قومگرايانه انديشههاي سخيفترين
فعاليتهاي.خزيد بيرون روزگار ابرهاي زير از پنهان ماه بهزودي اما
شد بسيار قيامهاي موجب ائمهاطهار ، روشنگري پرتو در علويان همهجانبه
هنوز اينحال ، بابرد ميان از را اموي ناميمون سلطنت ريشه و
بود نگرديده ميبايدفراهم چنانكه صدراسلام بهحقايق بازگشت زمينههاي
استيفاي جهت در تابتوانند ميگذشت امت بر درازميبايد زماني و
اريكه بر عباسيان.گامبردارند آن نهايي نتايج و حقايقالهي
براي را شيوهها و شگردها بهزوديهمان و بودند زده تكيه امويان
كار به فرزندانش و علي راستين پيروان عليه خود موقعيت تحكيم
.گرفتند
مدارج عباسيان حكومت كه حالي در ،(ع) زينالعابدين امام درگذشت از پس
روشنگريهاي بود ، كرده طي و آغاز را خود تحكيم نهايي
در.شد پرتوافكن حضرت آن انديشهپيروان و روح بر (ع)محمدباقر امام
را خود پيروان و ياران از مجموعهاي شد موفق پنجم امام عرصه ، اين
علوي و الهي معارف تبيين و تدوين وظيفه كه دانشگاهي شاگردان بهصورت
انديشههاي و آموزشها عظيم حجمنمايد سازماندهي دارند برعهده را
و نهاده شاگردان اين بر قاطع تاثيري زمان ، اين در ،(ع)امام مدون
علوي ، تشيع آن ، اصيل خط و اسلام ابدي فرهنگ احياي و حفظ براي را آنان
تفسير بر خاص تاكيدي بهويژه ،(ع)باقر امام.رساند مطلوب آمادگي به
بر تكيه با ايشان.داشتند اطهار ائمه آموزشهاي پرتو در قرآن عقلي
ترويج پيروانشان و ياران ميان در را خود زمان علوم انواع مجيد ، قرآن
.شوند بدل خود عصر دانشوران به كه ميخواستند آنان از و ميفرمودند
بهزودي نمود ، آغاز (ع)باقر امام كه فكرياي جريان نهايي محصول
ميان در را علمي و تفسيري كلامي ، فقهي ، مكتب عظيمترين و اصيلترين
فراروي ابدي مدرسهاي همچون را تشيع غني فرهنگ و آورد پديد مسلمانان
.داد قرار حقيقت و حق پيروان همه
.باد حضرتمبارك آن پيروان بر آسمانامامت تابناك اختر آن تولد