چهارم ، شماره 1123 نوامبر 1996 ، سال آبان 1375 ، 17 يكشنبه 27
|
|
ملي موسيقي ارتقاء براي روشي
بهمن فرهنگسراي در سمفونيك اركستر اجراي بهانه به
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آن تئوريهاي مورد چوندر ولي است علمي اصولا ما محلي و سنتي موسيقي
نيست علمي ما موسيقي كه تصورميكنيم نگرفته صورت تحقيقي
پژمان احمد و كامكار هوشنگ با گفتگو
ماه تا 18آبان روزهاي 16 بهمن فرهنگسراي سمفونيك اركستر:اشاره
سالن در لطفي شريف بهرهبري را كلاسيك و ايراني موسيقي از قطعاتي
.اجراكرد چاپلين تراس سينما
سمفونيك اركستر مدير كامكار هوشنگ با را گفتگويي بهانه همين به
قطعات از برخي تنظيمكننده و سازنده پژمان احمد و بهمن فرهنگسراي
موسيقي وضعيت اخير ، اجراي با رابطه در كنسرت اين در شده اجرا
دو اين از مختصري بيوگرافي با كه داشتيم ايران در اركستراسيون
:ميآيد پي در هنرمند
نزد كودكي دوران در را موسيقي تحصيل سنندج متولد 1325 كامكار هوشنگ
عالي هنرستان در تحصيل از پس كرد ، آغاز كامكار حسن استاد پدرش
اخذ به موفق تهران دانشگاه زيباي هنرهاي دانشكده از توانست موسيقي
در فوگ و كنترپوان در تحصيلات ادامهشود آهنگسازي رشته در ليسانس
دانشگاه از فوقليسانس درجه اخذ و رم در چيچيليا كنسرواتورسانته
.بود سانفراسيسكو
بزرگ مديراركستر و هنر دانشگاه علمي هيات عضو هماكنون وي
.است بهمن فرهنگسراي
در بهار هميشه گل آزادي ، پل فيلم موسيقي خدايي ، شهيدان اي كجاييد
فارسي به موسيقي زمينه در خارجي اثر چند ترجمه و شباهنگام گلستانه ،
.است او آثار جمله از
.كرد تحصيل دردانشگاه را موسيقي لار شهر در متولد 1314 پژمان احمد
همان در.است گرفته فرا را ويلن سنجري مرحوم چون اساتيدي نزد وي
سالعضو چهار آموخته را موسيقي هارموني و قواعد مرحومناصحي نزد زمان
آقاي اركستر توسط قطعاتيكه ساخت از پس بوده تهران سمفونيك اركستر
دانشگاه در و شده امريكا روانه ادامهتحصيل جهت شده اجرا دهلوي حسين
.است داده تحصيل ادامه موسيقي رشتهدكتراي در كلمبيا
موسيقي امكاناجراي آيا موسيقي زمينه در صاحبنظر يك عنوان به
البته:كامكار -خير؟ يا دارد وجود سمفونيك اركستر قالب در ايراني
صورت زمينه اين در زيادي نيزكارهاي هماكنون كه چرا امكان اين
نظر به البتهنهاد آن به را ملي موسيقي عنوان ميتوان كه است گرفته
تمها ، از آن در واقع در كه ميشود اطلاق چيزي به ملي موسيقي مفهوم من
تجارب از كنارآن در و شود استفاده ايراني سازهاي و موضوعات
اين تركيب با و گرفت بهره نيز علمي موسيقي كلاسيكو آهنگسازان
اركستراسيون كهداراي كرد معرفي را ايران خاص موسيقي نوع يك دوميتوان
ما.ميشود ديده خارج در كه است اركستراسيونهايي از بهتر حتي و قوي
استفاده جديد و غيرمعمول سازهاي از حتي اركسترهايمان در ميتوانيم
ارزشمند شنوندهاي هر براي كه شود خلق آثاري ترتيب اين به و كنيم
آنها ميشود كه آمده وجود به آثاري زمينه اين در حاضر حال در.باشد
توجه زمينهمورد اين در كه نكتهاي.كرد مطرح جهاني سطح در حتي را
سازهاي گرفتن خدمت به ضمن ميتوان موسيقي نوع اين در كه است اين است
نيز سنتي سازهاي از لزوم مواقع در ايراني نغمات با سمفونيك اركستر
هدف با و اساس همين به نيز اركستر تشكيل از هدف اصل در.گرفت بهره
وجود به ملي و علمي موسيقي ساخت بهمنظور جهاني موسيقي از بهرهگيري
ايراني ساختآثار و اجرا را خود فعاليت كاري مبناي ومهمترين آمده
يك تنها سمفونيك اركستر كه درستنيست تفكر اين پس.است داده قرار
به ميتوان اركستراسيون از بلكه است ، وغربي كلاسيك موسيقي
.كرد استفاده ملي موسيقي تعالي جهت عنوانوسيلهاي
تشكيل مختلفي گروههاي از كه است مشخصي قالب داراي سمفونيك اركستر
آلتو ويلن دوم ، ويلن اول ، ويلن تعدادي) زهي سازهاي.ميشود
سازهاي (..كلارينتو ابوا ، فلوت ، ) چوبي بادي سازهاي (كنترباس ويلنسل
و ساختار (...سنج ، طبل ، ) ضربي سازهاي(ترمبون ترومپت ، ) برنجي بادي
قادر اينها هريكاز كه درحالي.ميدهد تشكيل را تركيباركسترسمفونيك
فقط ساز بههرحال.بنوازند وراحتي بهخوبي را ايراني نغمههاي هستند
اهميتدارد ما براي كه آنچه ميرود ، بهكار احساس وسيلهبيان بهعنوان
از استفاده و بودن سنتي صرفابحث.ميشود شنيده كه است چيزي محتواي
ارزشمحسوب با موسيقي نميتوان را موسيقيايي منهايارزش سنتي سازهاي
.كرد
دارد؟ آدمي روان و روح بر تاثيراتي چه موسيقي شما نظر به
شخصيت درشكلگيري كه است پرواضح ;بخصوصيندارم توضيح.:كامكار -.
واين دارد بسزايي نقش شدنانسان خالص وبهعبارتي انسانها
.دارند تاكيد آن به فلاسفه و تئوريسينها تمام كه نكتهايست
است؟ نزديك علمي موسيقي به حد تاچه ايراني سنتي موسيقي شما نظر به
خود خاص وعلم است علمي اصلا ما وبومي سنتي موسيقي.:كامكار -.
نگرفته انجام شناختي و تحقيق آن تئوريهاي مورد در وليچون دارد ، را
ايراني موسيقي رديف درصورتيكهنيست علمي ما موسيقي كه ميكنيم تصور
موسيقيهاي تمام شامل موضوع اين.است خود خاص تئوري و علم داراي
خصوصيات بايد سازها اين از هريك نواختن در منتهي ميشود نيز مشرقزمين
در خاصي ناهماهنگي اينصورت غير در كرد حفظ را سنتي نغمههاي و موسيقي
را ملوديها نبايد ما كه داشت توجه بايد.خواهدآمد بهوجود موسيقي
يا علمي را خودمان موسيقي بخواهيم اينكه بهصرف ندانسته و گرفته
اين به توجه كنيم تحميل خود سنتي موسيقي به را مواردي كنيم هارموني
زيبايي ميتواند نيز تكنيكها اين بدون موسيقي غالبا كه ضروريست نكته
.باشد داشته را خود خاص
كه است اين است تاسف باعث و دارد وجود اينمورد در ديگريكه بحث
با ميكنند كار ملي موسيقي زمينه در كه آهنگسازاني متاسفانه
فكري اختلافات دچار دارند فعاليت سنتي موسيقي رشته در كه آهنگسازاني
دارا را خود ويژه ارزش و جايگاه اينها از هريك درصورتيكه.هستند
داريم درنظر كه زماني يعني شوند ، ارزيابي هم از جدا بايد و هستند
بههيچ و كنيم مقايسه سنتي آثار با بايد كنيم ارزيابي را سنتي موسيقي
هم كنار در را كلاسيك و ملي سنتي ، محلي ، رشتههاي از هريك نميتوان وجه
.كرد مقايسه
شده پرداخته آن به كم خيلي كه رشتهايست موسيقيشناسي ايران در البته
معرفي و موسيقيها شناخت.نداريم زيادي موسيقيشناسهاي ما و است
بيشتر بايد آنهاستكه تدوين تئوريهاو در گسترده تحقيق لازمه آنها
.گيرد قرار توجه مورد
گروه توسط (ص)..فيلممحمدرسولا متن موسيقي است قرار ظاهرا
توضيحاتي اينمورد در شود ، اجرا بهمن فرهنگسراي سمفونيك اركستر
فرمائيد؟ ارائه را
ما به فرهنگسرا مديرعامل توسط موسيقي اين اجراي.:كامكار -.
شد انجام كه زيادي جستجوهاي و تحقيقات عليرغم البته شده پيشنهاد
.است نشده منتشر كه چرا نيافتيم دست اثر اين پارتيتور به متاسفانه
مقرر و شد گذاشته ميان در پژمان احمد آقاي با موسيقي اين ساخت البته
.باشد داشته مطابقت موسيقي همان با دقيقا كه شود نوشته قطعهاي شد
موسيقي اصول رعايت ضمن و شده بازسازي فيلم موسيقي شد قرار درواقع
بيشتر پژمان آقاي اينخصوص در كه شود ارائه مطلوبتري نحو شرقيبه
.خواهندداد توضيح
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه دنيا در ايرانيرا موسيقي جايگاه
درقالبموسيقي و ايراني توسطآهنگسازان كه قطعاتي.:پژمان -.
فني نكات ازطرفي زيرا.است ماندگاري آثار حق به ميشود نوشته ايراني
ايرانيان عواطف و ارتباطي روحيه مبين همچنين و شده رعايت آنها در
در.است پذيرفتهشده دنيا تمام در خصوصيات اين با موسيقي اين.است
ولي پرتكنيك اثري آهنگساز هر اگر كه داشت توجه بايد موسيقي زمينه
بايد هنر است ، بزرگي نقص داراي اثر اين كند خلق احساس از تهي
تاثيرگذاراست و احساسي موسيقي ازجمله ايراني هنر و باشد تاثيرگذار
حركتي مهمترين ايراني موسيقي مورد در.قبول مورد شنوندهاي هر براي و
ايراني موسيقي جايگاهدنياست تمام در آن معرفي گيرد صورت بايد كه
براي سازماني هيچ درصورتيكه نيست ديگري هنر هيچ از كمتر مسلما
.ندارد وجود كشور از خارج و داخل در آن گسترده انتشار معرفيو
نيز ايران درداخل حتي ايراني كهموسيقي داشت توجه بايد البته
آن به اين ، از مسئولانبيشتر است ضروري كه ناشناختهاست
.بپردازند
سازنده بهعنوان(ص)...محمدرسولا فيلم موسيقيمتن مورد در نظرتان
چيست؟ آن جديد قطعه
درنظر استاما خود كار اوليه درمراحل قطعه اين.:پژمان -.
استفاده هستند آنآشنا با مردم كه تمهايي ازتمام آن در داريم
است شرقي سازهاي از ناقصي تقليد بيشتر موسيقي اصلياين قطعه.كنيم
و نبوده مطلع سازها اين از بهرهگيري چگونگي از آهنگساز بهطوريكه
از كامل اطلاع ضمن ما صورتيكه در شده استفاده آن از ناقصي بهطور
آن علمي و منطقي بهكارگيري و شرقي خصوصياتسازهاي به غربي سازهاي
.گيريم بهره آنها از شايستهاي نحو به ميتوانيم و هستيم آشنا نيز
حضرت منزلت و شان در عظيم هنري اثر يك خلق با بتوانيم است اميد
.نمائيم ادا ايشان مقدس ساحت به را خود دين ختميمرتبت ،