چهارم ، شماره 1128 نوامبر 1996 ، سال آذر 1375 ، 23 شنبه 3
|
|
بلوغ سالهاي واكنش مدرسه از رويگرداني
مدرسه از نوجوانان و كودكان فرار انگيزههاي در كاوشي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
فرار؟ شوق چرا
فلك و چوب با گاهي كه ويژهاي انضباط با قديم خانههاي مكتب يادمان
فرهنگ از برگرفته و تجددگرايي محصول كه مدرسههايي تا ميآمد ، فراهم
كهنسالان و روزها آن محصل قشر از نسلي خاطره در هنوز بود ، زمين مغرب
شده برچيده ديرياستكه فلك و چوب آن.است مانده يادگار به روزگارما
اما ميشود ، بلند بدني تنبيه براي دستي ندرت به مدرسهها در و
مكرر و موقت فرار صورت به كه -تحصيل ترك معناي به نه -مدرسهگريزي
مدرسه از علتهايفرار از يكي تنها كتك از هراس پس.دارد همچنانادامه
و كودكان روان توي هزار بايددر را علتها باقي و باشد ميتواند
.كرد جستجو نوجوانان
طنين در نيرويعجيبي چه نميدانم ميكند ، پر را حياط فضاي زنگ صداي
گوش به مدرسه جاي همه از صدايش هم باز شدن قطع از پس كه صداست اين
از مينشيند حياط خاكستري موزاييكهاي روي صداابتدا اين:ميرسد
جاري مدرسه صدايمدير در شيشهها ، لرزاندن از پس و ميگذرد قابپنجرهها
تمام با پاييز حتي ;خيال صورت استبر خراشي پنداري صدا اين...ميشود
.ميشود گم صدا اين پشت شوريدگيهايشدر دل
خاكستري ، حياط بازاست ، مدرسه در..و ايستاد صف به و خبردار بايد
ميرود شدنش بسته امكان لحظه هر فلزيكه در بلند ، آجري ديوارهاي
و تفريح آنسو چه ، ميكند ، زنده دل در را فرار همهشوق و همه..و
....و امتحان و رونويسي و درس سو اين و است بازي
تازه ميكشند ، دارندنفس نفر 48;نيست بيدليل.است سنگين كلاس هواي
.ميزند موج كلاس فضاي در گچ وذرات كردهاند پاك را سياه تخته
آن كه ميافتد تكدرختي بر معلم صورت و تخته روي از نگاهم بياختيار
قدر اين مدرسه در چرا:ميرود پاييز استقبال به كوچه داخل مدرسه ، سوي
مدرسه چرا نميشود؟ بيست انضباطم نمره هيچوقت چرا ميكنند؟ سختگيري
اين مدرسهمان حياط چرا است؟ بچهها ما رنگي خيالهاي بر پاياني هميشه
؟...چرا و است؟ كوتاه قدر اين تفريح زنگ چرا است؟ كوچك قدر
نسبت طبيعي واكنشنسبتا يك غالبا مدرسهگريزي روانشناسان گفته به
.است لازم محركهاي فاقد و خنثي نظرعاطفي از كه است محيطهايي به
يا ومدرسهگريزي مدرسه از ميانهراس همواره البته روانشناسان
ايندو ، از كدام هر وبراي هستند قائل تفاوتهايي مدرسه از رويگرداني
عنوان به.ميگيرند نظر در را خاصي نيازهايدرماني و مظاهر آسيبشناسي ،
به نامطلوب محيطي شرايط برپايه ميتوانند كه عواملي نمونه ،
فشارهاي آنها در كه دربرميگيرند موقعيتهاييرا شوند منجر مدرسهگريزي
خانه كهمحيط اين يا كند تحمل بتواند كودك يك كه است ازآن بيش آموزشي
.است ضعيف بسيار و غيرقابلاعتماد عادي حالت و ثبات نداشتن نظر از
مدرسه از دلزدگيدانشآموزان موجب عواملي و علل چه اما ، راستي
ميگويند؟ چه دانشآموزان ميشود؟
را مدرسه چرا داري؟ دوست را مدرسه ميگويند؟آيا چه دانشآموزان
نداري؟ دوست چرا و داري دوست
مختلف مقاطع ازدانشآموزان گروهي ميان در كه است پرسشهايي اينها
پاسخ كه گفت بايد باشيم واقعيت پذيراي اگر.ميشود مطرح تحصيلي
.دارد منفي بويي و رنگ دانشآموزان از بسياري
نداري؟ دوست را مدرسه چرا
را شانههايش شكايتدارد ، و گلايه از نشان كه حالتي با ساله نه ليلا ،
.ميشوم خسته خيلي درمدرسه:ميگويد و مياندازد بالا
چي؟ از:ميپرسم
...و نشستن ساكت و نوشتن از كلاس ، شلوغي از-
و مدرسه كوچكيحياط از اما دارد دوست را مدرسهشان ساله نه حامد ،
اما ميروم دولتي مدرسه من:ميگويد.است ناراضي بازي وسايل نبود
.غيرانتفاعي مدرسه مرتضي
ما معلمهاي اما است ، خوب مدرسهمان:ميگويد ابتدايي چهارم سال مرتضي
.بداخلاقند خيلي
بداخلاقند؟ ميكني فكر چرا:ميپرسم
هم اما تومانگرفتهاند هزار نيست ، 150 خوب رفتارهايشان چون-
.نيستند معلمهايمانمهربان هم و ناظم هم مدير ،
به مدرسه اولشروع هفته:ميگويد و ميكند قطع را مرتضي حرفهاي حامد
.كردند شروع تنبيهرا دوم هفته از اما نداشتند كاري ما
كه هستند بيشتركودكاني مدرسهگريزان كه باورند اين بر روانشناسان
ميشورند ، ميكنند ، احساس يامدرسه خانه در كه ياسي و ناكامي عليه
.است شده گرفته ناديده فرد يك عنوان به كودك يك نيازهاي زيرا
چيست؟ ماجرا كجاست؟ چرا؟مشكل
و آموزشي نبودسياست كه باورند اين بر تربيتي امور كارشناسان
نگرشي نبود سو ديگر از و ازسويي تربيت و تعليم امر در پرورشي
كه است معضلاتي جمله از زمينه اين در فرهنگي مديريتي شايد يا فرهنگي
.است شده ما آموزشي نظام گريبانگير
در مدرسه رويگردانياز و دلزدگي عوامل و علل بررسي رهگذر اين از
افت سو ديگر از و سويي متوسطهاز دوره و دبستان تحصيلي مقاطع
برخوردار ويژهاي اهميت از دبيرستان دوره در تحصيل ترك و تحصيلي
محيط چرا كه ميسازند مطرح ذهن در را پرسشها اين همواره و ميشوند
عواملي چه نيست؟ دانشآموزانمطبوع از بسياري براي كشورمان مدارس برخي
جاذبه ايجاد در عواملي چه ميشود؟ ازمدرسه دانشآموزان دلزدگي موجب
موثرند؟
بيروني باعوامل را مدرسه از رويگرداني تربيتي علوم كارشناسان
.ميدانند مرتبط (داخلمدرسه) دروني عوامل و (مدرسه از خارج)
عوامل جمله از...و خانواده و خانه نابسامان محيط بيكاري ، فقر ،
.دارند موثري نقش مدرسه از دانشآموز دلزدگي در كه هستند بيرونياي
عواملي و علل چه هستند؟ عواملي چه (مدرسه داخل) دروني عوامل اما
ميشود؟ مدرسه از دانشآموزان رويگرداني موجب
انضباط تحقير ، بدني ، تنبيه پرورشي و تربيتي امور كارشناسان گفته به
در موجود موقعيتهاي و تفريحات به دسترسي عدم سخت ، مقررات خشك ،
نامناسب برخورد دانشآموزان ، توان حد از زياد تكليف و جريمه جامعه ،
را دانشآموزان كه هستند عواملي مهمترين جمله از...و مدرسه اولياي
آن جدايي و درسي كتابهاي محتواي.ميكنند رويگردان و دلزده مدرسه از
فضاي نبود بودنمدارس ، نوبت دو اجتماعي ، و روزمره نيازهاي و اززندگي
ورزش و تفريح بازي ، مختلف وسايل عدموجود و تحصيل براي مناسب فيزيكي
كليبرنامههاي طور به كه است عواملي ديگر از..و حياطمدارس در
.ميبرد سوال زير را پرورشي و آموزشي
واقعيت اما است حداقلرسيده به مدارس در بدني تنبيه كه حاضر حال در
مدرسهگريزي مهم عوامل از يكي نيز تنبيهبدني از ترس كه است اين
.ميباشد
گاه و حد از بيش سختگيريهاي خشك ، انضباطهاي دانشآموزان از بسياري
.ميبرند نام مدرسه از دلزدگي عوامل جمله از را انعطاف غيرقابل
اين در منطقه 14تهران دبستانهاي از يكي آموزگار اسماعيلي ، بهزاد
در منفي واكنش برانگيختن موجب شديد انضباط:ميگويد زمينه
.ميشود دانشآموزان
دارد ادامه