چهارم ، شماره 1129 نوامبر 1996 ، سال آذر 1375 ، 24 يكشنبه 4
نيست تنبيه فقط انضباط
(بخش واپسين) مدرسه از فرار انگيزههاي در كاوشي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
:ميگويد پرسش اين به پاسخ در ساله دانشآموزده يك چيست؟ انضباط
ناخنهايمان نشكنيم ، را شيشهها نريزيم ، آشغال مدرسه در يعني انضباط
....و باشد كوتاه هميشه موهايمان و
:ميگويد و ديگردارد توصيفي انضباط براي ساله نه دانشآموز مينا ،
خوب نمره يعني دهيم ، موقعانجام به را مشقهايمان يعني انضباط
....و بگيريم
و دفترمشاوره مديركل و روانشناس دكتر.كريمي ، عبدالعظيم.
انضباطهاي و بيدليل سختگيريهاي:است معتقد تربيتي امور برنامهريزي
در اما ميگذارد جاي به دانشآموز ذهن در نامطلوبي افراطيآثار و خشك
آن بر حاكم ارزشهاي و مقررات حسب به جامعه هر دانشآموزان اينكه مورد
رعايت و ظاهري پوشش وضع نظر از و كنند سازگار را خود بايد جامعه
و قطعي امري گردانند ، پيراسته و آراسته را خود پسنديده اخلاق و آداب
.است پذيرفتني
رفتار در را انضباط دانشآموزان ميرسد نظر به چيست؟ انضباط اما
مسئولان و خانوادگي تربيت در مدارس اولياء ميبينند ، مدرسه اولياء
....و انضباطي بخشنامههاي در پرورشي و آموزشي
و انضباط تعريف براي:ميگويد انضباط تعريف در.كريمي ، عبدالعظيم
نظر به اما.دارد وجود مختلفي ديدگاههاي چيست؟ واقعا انضباط اينكه
نوعي انضباط كه است اين دارند نظر اشتراك آن بر همگي آنچه ميرسد
در كه است پسنديده منش و منظم و درست رفتار خوب ، عادات استقرار
هدف و ميگيرد صورت اجتماعي و تربيتي دستورات و مقررات رعايت چارچوب
با سازگاري به قادر را دانشآموزان كه است اين مدرسه در انضباط
وضع تربيت و تعليم دستگاه ارزشهاي و فرهنگ كه مقرراتي و قوانين
معنايتنبيه به را انضباط عدهاي:ميدهد ادامه او.بنمايد است نموده
تلقي آهنين نظم و اطاعتكوركورانه شديد ، كنترل محدوديت ، ايجاد كردن ،
و مقررات دانشآموزان كه است شرايطي ايجاد مدارس ، در ما هدف.ميكنند
اكراه و اجبار روي از نه را تربيت و تعليم دستگاه بر حاكم ارزشهاي
اجتماعي فرايند تا نمايند اطاعت هوشياري و تمايل و رغبت روي از بلكه
و رشد براي اين و شود دروني آنها هنجارپذيري و فرهنگپذيري و شدن
موارد آيا كه ميشود مطرح پرسش اين حال.است موثر آنها شخصيت تعالي
و بوده واقعي انضباط نمايانگر ميتواند انضباطي آييننامه در شده ذكر
بود؟ خواهد جامعه در واقعي اجتماعي انضباط زيربناي تضمينكننده آيا
بستگي پرسش اين به پاسخ:زمينهميگويد اين در.كريمي عبدالعظيم.
ارزشهاي و مقررات كردن دروني نظر از مدارس مادر عملكرد نوع به
خود اطاعت واقعييعني انضباط كلام يك در و دارد فرهنگي و اجتماعي
ما:ميافزايد او.بيروني و اطاعتدگرانگيخته نه و دروني و انگيخته
شرايط ساختن فراهم و صحيحتربيتي روشهاي اعمال با ميكنيم سعي
و همياري و بزرگ تلاش اين و نماييم حركت اينسمت به پرورشي و آموزشي
نهادهاي تا مدرسه از و مدرسه تا خانواده سطح از را وسيعي هماهنگي
.ميطلبد جامعه ديگر
مجرد هاله