چهارم ، شماره 1129 نوامبر 1996 ، سال آذر 1375 ، 24 يكشنبه 4
|
|
ناهموار آموزشي ، راه جديد نظام
است گرفته پيش در تحول راه دهه ، از 5 پس متوسطه دوره آموزشي نظام
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
خانوادهها و دانشآموزان براي هنوز آموزشي جديد نظام بيترديد ،
دارد گسترده تبليغي كار به نياز و است جانيفتاده
...اما فرونشست موجي
نميشود ، بلكه مردود دبيرستان دوره در پس اين از دانشآموزي هيچ
وبه بگذراند ترمي صورت به دانشگاه همچون را درسي واحدهاي ميتواند
...يابد راه دانشگاه
بود ، آموزشي جديد نظام از عمومي برداشت نخستين اين درست ، يا غلط
تابستان سراسر آموزشي جديد نظام تاب و تب و مشكلها افتاد ولي..
.بود دوره اين دانشآموزان و خانوادهها تشويش و دلمشغولي مايه امسال
كرد ، پيشه صبوري بايد و مينمايد دشوار آغاز در تحولي هر كه درست اين
عملي واقعيت با تخمينها و گمانها ظاهرا جديد نظام مورد در اما
تصميم اعلام با اعتراضها و پرسشها موج بههرتقدير ، .داشت درازي فاصله
نظام دانشآموختگان شركت براي تازه تسهيلات ايجاد بر مبني مسئولان تازه
جمعبندي حاضر گزارش در.فرونشست دانشگاهها ورودي آزمون در جديد
جديد نظام درباره مسئولان و خانوادهها دانشآموزان ، نظرات از تازهاي
.است شده ارائه
مااستوار پرورش و آموزش پيكره بر سال از 40 بيش آموزشي قديم نظام
نظام كلي عنوان به خانهها مكتب از بعد ابتدا نظام اين.است بوده
.يافت شكل ويژه عملكردي با گوناگون مدارس و گرديد مطرح جوامع آموزشي
دست به دست نسل سه تا حداقل جزئي تغييراتي با آموزشي متون كتابها ،
.شد
استان چند در آزمايشي صورت به و شد مطرح آموزشي جديد نظام سال 71 در
سال 73 ، 40 مدارس ، از درصد سال 72 ، 20 در و درآمد اجرا مرحله به
متوسطه دوره مدارس از مدارس تمامي و 75 درصد سال 74 ، 60 و درصد
شوراي مجلس تصويب به تاريخ 24/8/75 در و گرفت قرار پوشش تحت ايران
.رسيد اسلامي
(قديم) فعلي آموزش نظام:ميگويد متوسطه آموزش معاون عباسي مهندس
دانشآموزان مشكلات از بسياري حل كارشناسان نظر به و ميشد متحول بايد
.بود تغيير اين مستلزم تحصيلي افت جمله از
نداشت كارايي بايد كه آنچنان آموزشي (قديم)فعلي نظام ديگر سوي از
ساله تحصيلي 12 دوره يك در نفر هر 100 از آمده دست به آمارهاي طبق و
.ميشدند ديپلم گرفتن به موفق نفر تنها 12
اول به نفر و 38 راهنمايي دوره به نفر تنها 74 نفر هر 100 از
نفر از 21 و.مييافتند راه دبيرستان چهارم سال به نفر و 21 دبيرستان
.ميشدند ديپلم گرفتن به موفق نفر تنها 12 باقيمانده
در نارسايي وجود از حاكي تجديدشدگان و مردودان شمار افزايش همچنين
.بود فعلي نظام
.شد الگوبرداري كجا از و شدنچگونه مردود بحث
جوامع آموزشي نظام طراح و نظام در وزير قائممقام علاقهمندان ،
اسلايد ، و عكس چند با نميتوان را آموزشي جديد نظام طرح:ميگويد
.شناساند جامعه به جدول و نمودار
يا يك به محدود است ، شده بررسي و تحقيق آن مورد در سالها كه طرح اين
درجهان گوناگوني نظامهاي طرح اين طراحي براي بلكه نيست ، كشور چند
هند ، شوروي استراليا ، ژاپن ، كشورهاي خصوصا گرفت قرار مطالعه مورد
.همسايه كشورهاي و آلمان فرانسه ، انگليس ، سابق ،
از كافي شناخت عدم خانوادهها و جديد نظام دانشآموزان عمده مسائل از
مشكلات بروز باعث ابهام و ناآگاهي اين است ، آموزشي نظام اين
ثبتنام از قبل بايد:ميگويد دانشآموز يك پدراست شده گوناگوني
.آموزشي دوره وسط در نه شود داده آگاهيها اين دانشآموزان ، به
درست ، تبليغات راه از:ميگويد دانشآموزان از يكي مادر شايع زهرا
جديد نظام مورد در لازم اطلاعات بايد تلويزيون و راديو از استفاده
.است تحصيلي افت دچار فرزندم.شود داده قرار مردم اختيار در آموزشي
موفقيت روند اين با و است نگرفته خوبي نمره ترم ميان امتحان در
.داشت نخواهد چنداني
دوره از وقتي دانشآموز:ميگويد جديد نظام دبيرستانهاي از يكي مدير
جديد محيطي در را خود مييابد ، راه دبيرستان دوره به راهنمايي
نيز آن درسي سيستم و شيوه و جديد نظام و دارد تازگي برايش كه ميبيند
در.دهد انجام بايد چه كه نميداند و ميآورد وجود به او در تحولي
به اطلاعاتي آن عملكرد چگونگي و دروس جديد نظام به نسبت مدارس
از ترم كه 4 ميشود كامل زماني آگاهيها اين ولي ميشود منتقل شاگردان
پيش مشكلات بعد و است راه انتهاي در شاگرد و است گذشته تحصيلي دوره
آن نمونههاي امروز كه آمد خواهد پيش دروس بعضي نكردن پاس و دانشگاهي
.ميبينيم را
نظام با زمينهها همه در جديد نظام:ميگويد مورد اين در علاقهمندان
.است متفاوت (قديم)فعلي
انتخاب شده ، ارائه برنامهدروس دروس ، گذراندن نحوه امتحان ، شيوه
مشكلاتي قطع بطور و است متحولشده جديد نظام در (تحصيلي هدايت) رشته
و هماهنگي طريق از و زمان مرور به مشكلات اين.داشت برخواهد در هم
كه دانشآموزي.شد خواهد حل مدارس با دانشآموزان و خانوادهها همكاري
است ، حرفهايدانشآموخته فني مدارس از يكي در و كامپيوتر رشته در
جديد نظام مورد در بروم ، رشته اين به ميخواستم كه زماني:ميگويد
.شدم تحصيل سرگرم نيز من.بود شده تبليغ خيلي
بهايي جديد نظام ديپلم به كه شدم متوجه تحصيل اتمام از بعد اما
هم زيادي پول راه اين در و بروم دانشگاه به نميتوانم و.نميدهند
آموزش كارگاه نداشتن علت به كامپيوتر فراگيري براي كه چرا پرداختم
مدرسه قرارداد طرف خصوصي موسسه از شدم مجبور مدرسه ، در كامپيوتر
چه سرانجام اما پرداختم تومان صدهزار دوره اين بابت و كنم استفاده
شد؟
.نيست بسته راه جديد نظام در تحصيل ادامه براي:ميگويد عباسي مهندس
.پيمود را آن صبوري با ميتوان كه است دشوار كمي فقط
دانشگاه به رفتن جديد نظام دانشآموزان بين در مطرح مسائل از يكي
آزمون در ميتواند بار تا 3 هركس جديد نظام در قانون طبق و است
ادامه ميتواند شد قبول اگر و كرده شركت دانشگاهي پيش به ورودي
.دهد تحصيل
چرا نشدند دانشگاهيقبول پيش آزمون در بچهها بيشتر گذشت كه سالي در
راه پيشدانشگاهي به %تنها 70 جديد نظام بچههاي تمامي بين از كه
.ميرسند دانشگاه به نيز آنها نصف و مييابند
تحصيلي سال در مطلعيد كه همانطور:ميگويد علاقهمندان اينباره در
آينده سالهاي و گرفت صورت آزموني براساس دانشگاهي پيش به ورود 7675
مرحله از جديد نظام طرح كه چراشد خواهد عمل ترتيب همين به نيز
كه شد قرار تصويبي لايحه در رسيد مجلس تصويب به و شده خارج آزمايشي
شركت با يابند راه دانشگاهي پيش دوره به نتوانستند كه دانشآموزاني
دانشگاهي پيش دوره به ميتوانند آن در قبولي و اول مرحله كنكور در
دانشگاه در ميتوانند دانشگاهي ، پيش دوره اتمام از بعد و يابند راه
مانند هستند جديد نظام متوسطه ديپلم داراي كه كساني.كنند ثبتنام
شركت آزاد دانشگاه در ميتوانستند كه قديم نظام سوم سال دانشآموزان
.يابند راه دانشگاه به و كرده شركت آزمون اين در ميتوانند كنند
دانشگاه اين به ورود كه گرفته صورت آزاد دانشگاه با هم مذاكراتي
.است بلامانع
جعفري زهرا