چهارم ، شماره 1131 نوامبر 1996 ، سال آذر 1375 ، 27 چهارشنبه 7
|
|
كار دانشگاه فارغالتحصيلان براي چرا
نيست؟
سطحي يك در باشند مجبور مسئولان كه كنيم مطرح چارچوبي اگر
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
داشت مثبتيخواهد نتايج تحقيقاتبگيرند ، براساس را تصميماتشان
عاليروي آموزش مديريت با دانشجويان و استادان تشكلهاي است بهتر
كنند كار تصميمها و طرحها
عميقي تاثيرات يا ميشود مطرح كلان عاليبطور آموزش در كه برنامهاي
يك تحقيقات.باشد دنبالش متخصص عدهاي فكر و طرح بايد قطعا دارد
درنيايد آب از درست ميشودتصميمات باعث نفره
:اشاره
دانشگاههادرگرفته وضعيت پيرامون مباحثمختلفي اخير ماههاي در
موضوعات اين نظرهاييپيرامون اظهار هم اينوزارتخانه مسئولين.است
شان ما اعتقاد به كه آنجا ازداشتهاند كردن اسلامي بويژهبحث و
تحقيقات و پژوهشها براساس نهاد اين تصميمات كه ميكند حكم آموزشعالي
موسسه در انجام دست در پژوهشهاي وچون چند از اطلاع براي باشد ، عميق
اين رئيس دانشجو فرهاد دكتر سراغ عالي آموزش برنامهريزي و پژوهش
با است اميدوار همشهري.ميآيد پي از ديدار اين ماحصل كه رفتيم موسسه
جلوگيري و دانشگاهها به مربوط بحثهاي تعميق در بتواند مباحث اين طرح
.باشد برداشته اندكي گام نگريها سطحي از
چه شما وزارتخانه در اساسا عالي آموزش برنامهريزي پژوهشو موسسه
بود؟ خواهد كشور يا خود مسئولين دستگير زمينههايي ودرچه دارد شاني
چهار ، فعلي وظايف شرح اين با عالي آموزش برنامهريزي و پژوهش موسسه
توسط لازم اطلاعات است قرار.است كرده شروع را خود كار است سال پنج
و شود پردازش و جمعآوري موسسه اين در آموزشي كلان برنامهريزيهاي
.شود ارسال ديگر نهادهاي يا عالي آموزش و فرهنگ وزارت به آن نتايج
است ، شده گرفته نظر در برايموسسه وظيفه بهعنوان كه زمينههايي
واجتماعي فرهنگي اقتصادي ، بااهداف آموزشي برنامههاي انطباق
تلاش برايآن بايد موسسه كه است بزرگترينوظيفهاي ايناست كشور
روشهايبرنامهريزي مناسبترين و بهترين دستيابيبه براي تحقيق.كند
ميان و مدت بلند جامع برنامههاي تهيه و كشور عالي آموزش آمايش طرح
معتبر معيارهاي تدوين و تهيه و عالي آموزش توسعه براي مكانيابي مدت ،
اينموسسه مهم وظايف از برخي تشكيلات ، و مديريت ساختار به مربوط
.هستند
مسئولان چقدر و بپردازد مساله اين به توانسته چقدر موسسه كه اين اما
تنظيم در عالي آموزش.است بحث قابل خواستهاند كار موسسه اين از
هم دوم برنامه در.كرد كمك موسسه كه خواست كمك موسسه از اول برنامه
آموزش امروز.بود سهيم عالي آموزش به مربوط بخش تعريف در موسسه اين
كه است رسيده بلوغي به هررشتهاي در عالي تحصيلات اصولا و كشور عالي
يك خصوصي و دولتي سازمانهاي و نهادها ديگر و دانشگاه بين ارتباط
در سوالات اكثر كه هستيم مرحلهاي در امروز.است اجتنابناپذير ضرورت
آيا:كه اين قبيل از سوالاتي.است گرفته شكل متخصصين و مسئولين ذهن
متناسب و راستا در كاري ميتوانند آينده در دانشگاهها فارغالتحصيلان
فارغالتحصيلان براي كاري زمينههاي يا بياورند؟ دست به خود تحصيلات با
اينكه يا !نه يا داشته افزايش كرده ، رشد تعدادشان كه اندازه همان به
و زيستي صنعتيو نيازهاي در دانشگاهها دخيلكردن در جامعه عالي مديريت
است؟ داشته چهبرنامههايي جامعه كشاورزي
تصميمگيريها در موسسه از نحوهاستفاده و ميزان از شما ارزيابي
چيست؟ عالي آموزش وبرنامهريزيهاي
مقداركه همان به و بوده دخيل عاليموسسه آموزش كلان برنامههاي در
تا قرارگرفته ، هم استفاده مورد افزايشداده ، را خود توان موسسه
اما.است نبوده منفي موسسه از استفاده وشمايل شكل مجموع در امروز
آيا نه؟ يا مييافته گسترش بايد موسسهاي چنين آيا كه است اين موضوع
يا و شود منتقل موسسه اين به ديگر موسسات در موازي وظايف نبود لازم
بگيرد؟ قرار وزارتخانه مسائل جريان در كاربردي بطور موسسه نبوده لازم
اساسيتر مسائل وارد را خود كه رسيده حدي آن به موسسه الان گفت بايد
اجرايي مسئولين از بسياري كه كند پيشنهاد را برنامههايي حتي و كند
.باشند نداشته را حيطه آن در گذاشتن قدم جرات
تهيه را عالي آموزش براي جديد مالي منابع تامين طرح اخيرا موسسه
از شهريه اخذ با است مساوي عامه ذهن در طرح اين.است كرده
پيش دوباره را هميشگي موضوع همان دارد قصد طرح اين آيا.دانشجويان
بكشد؟
بهميان عالي آموزش براي جديد مالي منابع تامين از صحبت وقت هر
پول مردم از ميخواهند كه ميرود طرف اين به اذهان فوري ميآيد ،
پيشبيني همه براي رايگان عالي آموزش از بحث اساسي قانون در.بگيرند
مثل شده صحبت ازآن يا شده ارائه كه جديدي طرحهاي در بعضي.شده
دانشجو كه هزينهواحدهايي پرداخت يا شبانه دردورههاي آموزش
هزينهاش طرحها اين ميرسداجراي نظر به بگذراند ، را نميتواندآنها
نبودهايم اين دنبال اساسا طرحما اين درباشد درامدش بيشتراز
كه است استوار نظر اين بر طرح اساس.بگيريم پول دانشجو كهاز
علوم در بسياري عده شده ، جمع دانشگاهها در تخصص از عظيمي پتانسيل
ساير و درمان و بهداشت و انساني علوم برنامهريزي ، مهندسي ، پايه ،
يك اختيار در اگر پتانسيل اين هزارم يكجمعند دانشگاهها در تخصصها
از يكي.ميكرد آن از استفادهها بسيار ميگرفت ، قرار درامدزا مديريت
كمك با كه است آن ديگرش وظيفه كند ، تدريس كه است آن استاد وظايف
قرار استفاده مورد زياد حقيقت در استاد توان.كند تحقيق دانشجو
ببينيد.است دانشگاهها از بيرون در تدريس با ميگيرد هم اگر.نميگيرد
صنايع يا دانشگاهها خود در تجهيزات خريد صرف پول چقدر ما جامعه در
نگاه كه را داخل بازارهاي.ميشود صنايع و تجهيزات بهينهسازي صرف يا
بيرون بازارهاي در.تشنهاند متخصص نيروهاي فعاليت براي ميبينيم كنيم
يك از كمتر بسيار توان با خصوصي شركتهاي ميبينيم ميكنيم نگاه هم
.شوند برنده را كلان قراردادهاي توانستهاند ما محروم دانشگاه
خدمات صدور در عملي نقش عالي آموزش براي خواستهايم ما طرح اين در
دست ميخواهيم ما حقيقت در.كنيم تعريف صنعت نيازهاي رفع و فني
ازدواج اين آخر تا و دهيم پيوند هم به و بگيريم را صنعت و دانشگاه
نهادي به دارد نياز صنعت و دانشگاه.كنيم نظارت كار اجراي حسن بر هم
.كند هدايت را آنها ارتباط انتهاي وتا كند متصل را آنها كه
است؟ آماده پيونده اين براي صنعتيما و علمي جامعه شرايط آيا
تامينمنابع طرح به ديد اين از اگر.است آماده بسيار جامعه شرايط
تا كه اميدوارباشيم ميتوانيم كنيم ، عالينگاه آموزش براي جديد مالي
ارائه از خودرا هزينههاي از بخشي عالي آيندهآموزش سال پنج چهار ،
.براوردهكند مهندسي فني و مشاورهاي ، بازرگاني خدمات
همين از نيز را خود نيازهاي عالي آموزش كه است آن طرح اين ديگر محور
تجهيز براي را خود نگرش عالي آموزش بگذاريم يعني.كند تامين راه
.هندوستان دانشگاههاي مثل.كند معطوف خود به آزمايشگاهها
بوده مطرح ديدگاه دو همواره انساني تربيتنيروي مورد در ما كشور در
توسعه به ممكن كميت بيشترين با بايد دارد اعتقاد كه ديدگاهي.است
كار بازار نياز با فارغالتحصيلان تعداد تناسب و بپردازيم عالي آموزش
برنامهريزيهاو براساس بايد ميگويد كه ديگري وديدگاه نيست مهم
شما نظر.پرداخت نيرويانساني تربيت به كار بازار نياز ميزان بررسي
چيست؟ پژوهشي موسسه اين رئيس عنوان به
عواملرشد از يكي خود بخودي افرادميتواند براي علم و آموزش رشد
بايد يك رفتن علم دنبال به هم ما درجامعه.شود تلقي جامعه فرهنگي
توان همه با بايد است اسلامي جمهوري عنوانش كه كشوري در.است ضرورت و
معني به الزاما تحصيل.كند مهيا افراد تحصيل براي را شرايط ممكن
ميكنندتصورشان فعاليت حوزه اين در كه كساني.نيست كار كردن پيدا
رشد بايد بلكه بدهد ، كار جامعه به عالي آموزش بايد كه نيست اين
از بهتر بيكار دكتر و ليسانسيه هم من خود نظر از.بدهد فرهنگي
از بيش بيكار دكتر توقعات كه است بديهي اما.است بيكار ديپلمه
موجب نميتواند كار بازار به كردن نگاه صرف پس.است بيكار ديپلمه
بوده علم دنبال همواره ايراني جامعهباشد آموزش براي ما برنامهريزي
.است
راكه آنچه كه است اين است ومهم شود كار آن روي بايد آنچه اما
آن.باشد داشته تطبيق كار بانيازهايبازار ميدهد درس عالي آموزش
بازار در حرفي هيچ ميآيد بيرون دانشگاه از مهندس وقتي كه نباشد طور
حاضر حال در رشتهها بعضي در متاسفانه كه.باشد نداشته گفتن براي كار
در ما فارغالتحصيلان از خيلي البته.است قضيه اين به نزديك ماجرا
ميدهد نشان اين.هستند عمراني طرحهاي اجراي مشغول نهادها از خيلي
.شوند كار بازار وارد توانستهاند آنها از برخي
بانيازهاي متخصص نيروي تربيت تطبيقبرنامه چگونگي بررسي طرح در
سپس و دانشگاهها وضعيتاشتغالفارغالتحصيلان ابتدا كار بازار
دو اين گذاشتن هم كنار در با.كرد خواهيم بررسي را كار بازار تقاضاي
.رسيد درستي ديدگاه به ميتوان
چرااين است ، مهم و اساسي ميگوئيد شما كه اينقدر طرحها اين اگر
و فرهنگ وزارت در مگر.افتاديد طرحها اين انجام فكر به دير اندازه
ندارد؟ وجود كارشناسي ديد عالي آموزش
بودهاست وزارتخانه معاونين شوراي گريختهدر جسته بهطور بحثها اين
.باشد راداشته خود به مربوط فضاي و استشرايط لازم كاري هر اما
.انقلاب خود مثل
كهبايد است وزارتخانهاي بحث اينجا.ميكند فرق انقلاب بحث اما
بگذاريداين.بگيرند تصميم وآيندهنگري برنامهريزي با آن مسئولان
ميبينندتصميماتشان لازم وزارتخانه اساسامسئولان كه بپرسيم طور
باشد؟ علمي پژوهشهاي براساس
نتيجه اين به مسئولان از خيلي.بشود آنها از بايد سوال اين
بهصورت كه برنامهاي.است علمي يكبحث اين صورت هر به.رسيدهاند
يك فكر و بايدطرح قطعا دارد عميقي ياتاثيرات ميشود مطرح كلان
باعث انفرادي مطالعه و تحقيق قطعا و باشد متخصصدنبالش عدهاي
مسئولان كه كنيم مطرح چارچوبي اگر.نشود انجام درست تصميمات ميشود
بگيرند ، تحقيقات از منتج را تصميماتشان سطحي يك در باشند مجبور
وزارتخانه هر چهارچوبشرايط در بايد امر اين امادارد مثبتي نتايج
.باشد
دستگيرمسئولان مهم تصميمگيريهاي كهدر دارد را آن توان موسسه آيا
شود؟ خود
رهبرييا معظم مقام يا ببيند وزارتخانهضروري موردي در اگر بله ،
آن انجام توان موسسه در شود پژوهش بايد كهموضوعي بدهند تشخيص مجلس
يك كه نرسيدهاند نتيجه اين به عالي آموزش مسئولين امروز اما.هست
هر چون دهد انجام كامل بهطور را آنها برنامهريزي بتواند موسسه
وزارتخانه را تصميمات برخي.دارد را خود مخصوص محلي فرهنگ دانشگاه
كه ميدهد انجام وزارتخانه معاونين يا دانشگاهها روساي شوراي قالب در
به.باشند درگير عالي آموزش مسئولين همه مهم امور در كه است طبيعي
مسئولين و دانشگاهها به رهبري معظم مقام كه اعتمادي با من اعتقاد
و دانشجويي تشكلهاي و دانشگاهها كه است مناسب كردهاند عالي آموزش
و افراط كه كنند تدوين برنامههايي و بدهند هم دست به دست استادان
زيرنظر استادان و دانشجويان تشكلهاي يعني.نباشد آنها در تفريط
.كنند بررسي را مسائل عالي آموزش مديريت