چهارم ، شماره 1132 نوامبر 1996 ، سال آذر 1375 ، 28 پنجشنبه 8
داريد؟ اضطراب چرا
مورد مثلا بيافتد اتفاق هركسي براي است ممكن اجتماعي اضطراب
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
قرار داريد ، علاقه آن گرفتن به بسيار كه شغلي براي گرفتن قرار مصاحبه
به پايگذاردن يا و مهم سخنراني يك ارائه اول ، بار براي باكسي گذاشتن
...و غريبه افراد از مملو اطاقي
بعمل آنها ازرفتار ديگران كه را وارزيابي مراقبت درجه نوجوانان
شانه درست آنها سر موي اگر.ميكنند برآورد اندازه از ميآورند ، بيش
متوجه ديگري هركس كه ميكنند تصور باشند ، داشته صورت در عيبي يا نشود
ميكند قضاوت آنها درباره سان همان به و شده نقص اين
علاقه آن گرفتن به بسيار كه برايشغلي گرفتن قرار مصاحبه مورد
سخنراني يك ارائه نخست ، بار براي كسي با گذاشتن داريد ، قرار
مملو اطاقي به پايگذاردن يا و مهم مخاطبيني مقابل در كاري ياانجام
-مردم بعضي.سازد مضطرب است ممكن را هركسي تقريبا غريبه ، افراد از
برحسب -ميشوند آزردهخاطر بهسادگي يا كمروهستند كه آندسته خصوصا
وجود رفتارشان ارزيابي امكان آن در كه شرايطي هر در تقريبا معمول
است اضطرابممكن افراد از گروه اين براي.ميكنند اضطراب احساس دارد ،
.وضعيتيموقت باشديا نشانه يك بيشتر
از بعضي ميكنيم؟چرا اضطراب احساس موقعيتهاياجتماعي در علت چه به
(2)لري ومارك (1)اسيرند؟باريشلنكر خويش زندانكمرويي در مردم
اينسوالات به پاسخهايي ارائه در خودعرضگيسعي نظريه از بااستفاده
كه است براين افراد تمايل كه است براين فرض نظريه اين در.دارند
كه نتايجي.گذارند برجاي مطلوبي اثر كه كنند عرضه بهگونهاي را خود
بر.است صريح و روشن دارد ، اجتماعي اضطراب بحث براي نظريه اين
تاثيرگذاردن براي كه ميشود حاكم ما بر حالتاضطراب هنگامي:ايناساس
هدف اين انجام براي خود توانايي در اما شدهايم برانگيخته ديگران بر
يافتهاي از بسياري ميكند كمك ما به ساده اصل اين.داريم ترديد
جور شما تجربه با احتمالا آنها از هريك دهيم ، كه توضيح را تحقيقاتي
ديگري موقعيت هر از بيش زير حالات در گفت بايد كلي بهطور.درميآيد
.ميكنيم اضطراب احساس
كهبرداشت بالايي منزلت با و افرادقدرتمند با داشتن سروكار هنگام
.است مهم ما براي آنها
كه هنگامي مثلا داريم قرار برايارزيابي موقعيتي در كه هنگامي
زوجه مادر و پدر مثلاميكنيم پيدا كسي از برداشتي بار نخستين
.خويش
آنكه از بيش كه ميشود تاكيد چيزي ديگرانبر با تعامل در كه هنگامي
مثلا.است مهم بسيار ما شخصي تصوير براي باشد ، اهميت بدون ما براي
در را خود نظريات مطبوعاتي كنفرانس يك در دانشكده يك كهاستاد هنگامي
.ميكند عنوان خود همطراز افراد برابر
اجتماعي قواعد به نسبت كه گرفتهايم قرار جديد شرايطي در كه هنگامي
نخستين يا و مدرسه رقص نخستين در حضور هنگام مثلا.نيستيم مطمئن
.رسمي ناهار
آنراتجربه كمرو افراد اغلب كه وضعيتي)داريم خودآگاهي كه هنگامي
انجام نحوه و خود به بلكه ديگر افراد به نسبت نه ما توجه و(ميكنند
.است شده جلب كارمان
يا-دارند بسيار خودآگاهي كه كهكساني است اين توجه جالب نكته
بهطور ازآنروكه يا و شدهاند احساسي بهچنين وادار اينكه بهدليل
بهطريقي را ضمني وقايع ميكنند پيدا تمايل -دارند خودآگاهي عادي
كه را موقعيتهايي و شرايط افراد حالت اين در.بدانند خود با مرتبط
بروزاضطراب سبب تمايل اين.ميكنند شخصي اندازه از بيش ميكنند ، تجربه
.ميگردد (پارانويا)ديوانگي شديد حالات در و
نيز را نوجوانانعادي از بسياري كه) خودآگاه كاملا افراد مثال براي
بعمل آنها رفتار از ديگران كه را ارزيابي و مراقبت درجه (دربرميگيرد
شانه آنهادرست سر موي اگر.ميكنند براورد اندازه از بيش ;ميآورند
متوجه ديگري كههركس ميكنند تصور باشند ، درصورتداشته عيبي يا نشود
.قضاوتميكند را آنها بههمانسان شدهو نقص اين
براي ميتواندعذري افسرده كمرو ، همچونمضطرب ، برچسبهايي دادن
از.ميماند مصون خودفرد نشانهها ، از سنگري پشت در.آيد بهشمار ضعفها
را سوالات:ميگويد باخود بعد و زدم بد را تستها ميپرسدچراآنقدر خود
فكر به قادر امتحان دادن هنگام و شدم هيجانزده يكدفعه اما ميدانستم
بنابراين.هستم كمرو چون نميروم؟ بيرون دوستانم با چرا.نيستم كردن
نشانهها و علائم اين.نميشناسند مرا حقيقي شخصيت بهسادگي افراد
توضيح براي استكه ناخودآگاه استراتژيك مانور بهانهو نوعي درحقيقت
.ميرود بهكار نتايجمنفي مورد در دادن
چنين ضرورت بود قرار اگر استكه مطرح سوال اين بدينترتيب
براي ديگري خوشايند و توضيحيقابلقبول ارائه با -را بهانهجويي
ازميانبرداريم ، آنها احتمالي درنتيجهناكامي و آنها ، اضطراب علت
توضيحات اين ارائه با كمرو افراد آيا اينصورت در و ميشد؟ چه درنتيجه
از تن دو آزمايشي در داشت؟ خواهند كمرويي براي ضرورتي ديگر
آزمايشگاه به را غيركمرو و كمرو دانشجويان از گروه دو روانشناسان
رشته برجسته اساتيد از يكي با تا آنانخواستند از و فراخواندند خود
گفتگو از پيش.بنشينند گفتگو به بود شده دعوت كه خود تحصيلي
صداي قبلي نقشه بنابر ناگهان و شدند آورده گردهم اطاقي در دانشجويان
همه نه) كمرو دانشجويان از بعضي به محققين.شد شنيده اطاق در مهيبي
آن ضربان سرعت و قلب طپش باعث مهيب صداي شنيدن كه گفتند (آنها
به مدعو استاد با بعدا گروه اين هنگاميكه بدينترتيب.خواهدبود
توانستند را خود ديگر ومشكلات قلب ضربان صداي پرداختند ، گفتگو
شنيدن به دهند ، نسبت خود اجتماعي كفايت عدم و كمرويي به آنكه بهجاي
دانشجويان با مقايسه در گروه اين نتيجه در.دهند نسبت نظر مورد صداي
به روان و راحت خيلي و نداشتند كمرويي از نشانههايي ديگر كمرو ،
بهسادگي استاد كه) كمرو دانشجويان برخلاف حقيقت در و.پرداختند گفتگو
به كه) كمرو افراد دسته اين استاد ازنظر (بود آنها تشخيص به قادر
غيركمرو دانشجويان از (بود شده گفته صدا تاثير مورد در آنها
.بودند تفكيكناپذير
ذكايي سعيد محمد:ترجمه
- Mark Leary- Barry Schlenker