چهارم ، شماره 1136 دسامبر 1996 ، سال آذر 1375 ، 3 سهشنبه 13
|
|
برماست كه ماست از
در برگزيده دانشآموزان وضعيت پيرامون همشهري گزارش حاشيه در
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
جهاني علمي المپيادهاي
علمي كار تا دارد علميوجود بمباران بيشتر عملا تيزهوشان ، مدارس در
ارتباط فرهنگي و علمي امور با نحوي به كه نهادهايي مديران انتخاب در
.باشد آنها دانايي افراد ، توانمندي اساسي ملاكهاي از يكي بايد دارند ،
فعلي وضعيت پيرامون روزنامههمشهري فرهنگي علمي سرويس گزارش انتشار
در و پيش چندي كه جهاني المپيادهاي در برگزيدهايراني دانشآموزان
نوشته.داشت پي در را متفاوتي بازتابهاي رسيد ، چاپ به شماره چند
اعلام با.است دانشآموزان اين درباره فرهنگيان از يكي ديدگاه حاضر
از نوشته تمامي پذيرش معني به مقاله ، اين مولف ديدگاههاي درج كه اين
علمي المپيادهاي مقدماتي آغازمراحل همزماني جهت به نيست ، همشهري سوي
برايانتشار را خود آمادگي حاضر ، ايام با كشور سراسر در دانشآموزي
اعلام زمينه اين در وآموزشي فرهنگي امور دستاندركاران آراء ديگر
.ميكنيم
دانشآموزان وضعيت درباره همشهري روزنامه فرهنگي علمي صفحه گزارش
شود؟ چنين بايد چرا كه ، ميسازد متبادر ذهن به را سوال اين المپيادي ،
به ميان آن از كه دارند وجود شده طرح سوال براي زيادي پاسخهاي
.ميشود اشاره ميرسد ، مهمتر نظر به كه مواردي
مملكت در عالم و علم دور گذشتههاي ميدهيماز بها كمتر دانايي به
امااگر.بودهاند برخوردار فراواني قرب و ارج از فرهنگما و
لازم بهاي امر اين به كهما كنيم اعتراف بايد بينديشيم ، واقعگرايانه
ما خود انديشه و رفتار به امر اين دلايل از عمدهاي قسمتنميدهيم را
:دلايل جمله از و.برميگردد دارند كار در دستي كه آنهايي مخصوصا و
خودمان را لازم ميكنيمچيزهاي فكر كه است اين ناصواب انديشه يك -1
صورت به اما نشود ، آورده زبان به اينانديشه شايد البته.ميدانيم
تا راستي به !ميكند را خودش كار ذهن ، پنهان لايههاي در و ناخودآگاه
نه و -واقعي كارشناسي نظرات از ما پايين و بالا رده مسوولان حد چه
در صاحبنظر ، افراد -مشهور و خاص عدهاي به محدود و آماري و تشريفاتي
.ميكنند استفاده و استقبال خود كار
و مطبوعات و وسيما صدا در !شدهايم علمي الرجال قحط دچار ظاهرا -2
مطرح علمي رشته هر در كه وصاحبنظراني اساتيد رسمي ، علمي مجامع
دست تعدادانگشتان از -ميشوند مطرح كه كساني كنيد توجه-ميشوند ،
اقتصادي ، سياسي ، مسائل در ميكنيد روشن كه را تلويزيون.نميكند تجاوز
حضور كارشناس عنوان به خاصي افراد تنها...و آموزشي خانوادگي ،
را خود اندازه اين تا چرا است؟ همين ما علمي بضاعت همه آيا.دارند
نيست ، كم نيز تعدادشان كه ديگراني سراغ به چرا ميكنيم؟ محدود
بيتعهدند؟ آنها همه مگر نميرويم؟
افراد و طرفمقامات از دفعات به كه ديگري مهم و حساس مساله -3
در باندبازي و بازي خط حضور قرارگرفته ، تاكيد مورد نظام دلسوز
قول به.است علمي و فرهنگي امور همه ، از خطرناكتر و عرصههايمختلف
راحتي به اما نيست ، جايز مصالحه علم گرانمايه ، در اساتيد از يكي
كه آنهايي جاي به بايد چرا.ميدهيم قرار وجهالمصالحه را فرهنگ و علم
شخصي موقعيت حفظ فكر به كه گيرند قرار امور مصادر در كساني ميدانند ،
و علمي امور با سهلانگارانه برخورد.هستند بيشتر منافع كسب و خود
ميبرد؟ كجا به را ما فرهنگي
نظر از بلكه روشنفكريآن ، نوع از نه نخبهگرايي.گرانيستيم نخبه -4
چنته در مفيدي چيز كه كسي براي عالمو و علم براي ميدان كردن باز
علما به او ظريف و مدبرانه عنايت اميركبير ، زندگي شگفتيهاي ازدارد
از يكي كه ، ميخوانيم اميركبير زندگي از داستانهايي در.است بوده
مجلس يك در بود بازگشته تهران به عاليات عتبات از كه برجسته فقهاي
.ميپردازد موضوعي توضيح و شرح به مستدل صورت به وديني ، علمي بحث
او به امير خاص خدمتكاران از يكي خانه ، به شيخ بازگشت از بعد دقايقي
به امير بعد روز.ميآيد شما ديدار به فردا صدراعظم كه ميدهد اطلاع
اثاث با خانهاي طلبكاران ، وامهاي پرداخت بر علاوه و ميرود شيخ خانه
ميشود ، مطلع اميركبير وقتي همچنين.ميدهد قرار ايشان اختيار در
در تحرير رشته به را ايراني عالمان حال شرح ميكند كوشش كه دانشمندي
به.ميبخشد ايشان به را شخصياش خانه ندارد ، خانهاي خود از آورد ،
بايد چرا ميكنيم؟ كمتري سرمايهگذاري انديشهها روي بر ما چرا راستي
پس باشد؟ لنگ كشور محققان و انديشمندان ، دانشوران زندگي پاي يك هميشه
باشد حاكم آزمايشگاهها و كتابخانهها بر است لازم كه را آرامشي و سكوت
ميكند؟ تامين كسي چه
جنبههاي بر سياسي و تبليغي جنبههاي ;علمي موفقيتهاي و تلاشها در -5
در دانشآموزان شدن برنده از بعد مثلا.ميگيرند پيشي فرهنگي و علمي
اما...و خبر گزارش ، عكس ، مصاحبه ، ميشود ، برپا هياهويي المپيادها
سپرده فراموشي به چيز همه سياسي و تبليغي بهرهبرداري اتمام از بعد
به نوبت ما ، تبليغي تاب و تب كردن فروكش از بعد گاه متاسفانه.ميشود
.بنمايند را اصلي بهرهبرداري استعدادها ، جذب با تا ميرسد بيگانگان
فرهنگي و علمي سياستهاي نميكنيمفقدان حركت منسجم و نظامدار
حركتهاي موجب باشند ، برخوردار كافي وضوح و صراحت از كه درازمدتي
كه داريم تورم اندازهاي به علمي رشته يك در.ميشود جهت هر به باري
كمبود با ديگر رشتهاي در و !برسيم صادرات حد به ميتوانيم حتي
بودجه اما پشتيبانيميكنيم ، گفتار در پژوهشها و تحقيقات از.مواجهيم
!برماست كه ازماست ناليم ، زكه گفتا..نميدهيمو اختصاص آن به را لازم
پرورش و آموزش چهدر.ندارد را لازم پويايي و سيالي ما آموزشي نظام
است ، تحرك كم و بسته نظامي ما نظامآموزشي عالي ، آموزش در چه و
كار تا دارد وجود علمي بمباران بيشتر عملا تيزهوشان مدارس در مثلا
امكانات كمبود لحاظ به اكثرا كه عادي مدارس وضع از بگذريم.علمي
علمي محيط دليلي ، هر به امكانات از مناسب استفاده عدم يا و وتجهيزات
.دارند راكدي
فعاليتهاي و وحركتها نيست اميدواركننده چندان وضعيت هم دانشگاه در
تعريف را دانشگاه كه خواست استادنكتهسنجي.ميروند پيش كند علمي
و زيبا سخناستاد اندازه به كدام هيچ اما گفت ، چيزي هركس.كنيم
در روزي اگر:پرسيد بايد و.است علم محكمه دانشگاه;نبود متين
!!كرد محاكمه بايد را كسي چه يا و چيز چه شود ، فراموش علم دانشگاه
و نهادها مسوولان و مديران انتخاب در -براي1000 پيشنهادهايي
يكي بايد دارند ، ارتباط علمي و فرهنگي امور با نحوي به مراكزيكه
رسم نه باشد افراد (دانايي) علمي و فرهنگي توانمندي اساسي ملاكهاي از
مدرسه ، يك مدير از اعم سطوح كليه در بايد امر اين...و شهرت و خط و
و سازمانها جزء و كل روساي پرورش ، و آموزش كل مدير و اداره رئيس
.شود رعايت دانشگاهي مسووليتهاي كليه و فرهنگي نهادهاي
اغماض ، و بدونتعارف بايد افراد اين عملهاي ابتكار و عملكرد -2
.باشد بازخواست و كنترل مورد
و كاري سياسي ازجنبههاي فرهنگي نهادهاي در بهخصوص مسوولان تفكر -3
نه كار اين البته.يابد جهت تغيير فرهنگي و علمي جنبههاي به مصلحتي
دوم و اول موارد رعايت با اما !شدني كوتاهمدت ، در نه و است ، ساده
.برسيم نيز نقطه اين به بهتدريج شايد
شوراهاي بهاندازه و شود تشكيل شهرها در بايد فرهنگي شوراهاي -4
استانداران ، جدي و كافي عنايت مورد -بيشتر هم شايد و -اداري
.گيرند قرار مسوولان ساير و فرمانداران
كليه و دانشآموزانالمپيادي مسائل پيگيري براي كميتهاي -5
و وپرورش آموزش وزارتخانههاي همكاريمشترك با برجسته دانشآموزان
كميته اينشود تشكيل جمهوري رياست نهاد زيرنظر و آموزشعالي
وابزار كتابها تهيه راهنما ، استاد تعيين قبيل ، از وظايفي ميتواند
و امكانات آوردن فراهم مالي ، نيازمنديهاي تامين نياز ، مورد علمي
دانش علمي وضعيت بر منطبق -اصوليتر و بهتر تحصيل ادامه براي شرايطي
را لازم راهنماييهاي و مساعدتها كليه ارائه كلي بهطور و -پژوه
اصلاني ابراهيم.شود عهدهدار