چهارم ، شماره 1136 دسامبر 1996 ، سال آذر 1375 ، 3 سهشنبه 13
|
|
واقعيت و افسانه مرز در خودروملي
در كيفيت بهبود و استاندارد تخصصي كنگره نخستين برگزاري بهانه به
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(1)خودرو صنعت
داده لازم دانشفنيبهاي و طراحي بهآموزش ، خودروسازي صنعت در
نخستين ورود از سده يك به نزديك گذشت از پس دليل بههمين است ، نشده
نيافتهايم دست ايراني مستقل خودروي به هنوز ايران به خودرو
شاه مظفرالدين معروف كهفورد خورشيدي از 1280...آزگار سال 95
و كشيد علامتسوال دارالخلافهنشين هزارانشهروند بهتآميز نگاه در
اتومبيل نخستين كه جامعهايباشد روز بحث مدتها آمدتا و آمد
گامها كهاساسيترين حاضر لحظه همين ميديدتا چشم به را خود سواري
.ميگذرد آزگار سال برداشتهشد ، 95 ايران شدن برايخودروساز
را فراز پرنشيبو عرصههايي سال دراين 95 اما ايران خودرو صنعت
را مونتاژ در گرايي تاتنوع شده ساخته خودرو واديورود از و پيمود
يعني اينصنعت وادي واپسين درآستانه اينك و ازسرگذراند
.است افتاده تكاپو به شدن خودروساز
ديگرـ سهسال از كمتر سال 1378ـ در گفتهاندكه صنعت اين كارگزاران
دادهاند انجام راكامپيوترها آن بدنه طراحي كه ايران خودرو نخستين
.وواقعيت افسانه مرز در است حالنويدي بههر كه ميآيد ، بهبازار
در شناور خودرو ميليون با 500 امروز پرشتاب جهان در كه اين اما
و داشت خواهد جايگاهي چه ايران ملي خودرو جادهها ، و خيابانها
در پاسخآن شايد كه است حديثي خواهدبود چه بازارها باخته تكليفقافيه
.شود يافته ميآيد پي در گزارشيكه كنار و گوشه
فورد همان ـ ايران به سواري اتومبيل نخستين ورود از پس سال بيست
ونخستين ميشكند هم در انحصاراتومبيل معروفمظفرالدينشاهـ
.ميرسند راه از واروپايي امريكايي خودروهاي
رانهها انواع واردات نمودار ايران ، در خودرو ساله تاريخچه 95 در
كرايه ، و شخصي سواري حدود 5189 در سال 1307 در:است شده ترسيم چنين
دستگاه دههزار حدود در سال 1334 در دستگاهو از 132 بيش در 1321
.شدهاند كشور مرزهاي اتومبيلسواريوارد
كشوربرداشته شدن خودروساز براي نخستينگامها بعد ، به تاريخ اين از
(مرتب شركت) ايران خودرودر مونتاژ كارخانه (1336)بعد سال دو و ميشود
جيپ تاسيسشركت سال سال 1337.ريختهميشود پي لندرور جيپ برايمونتاژ
مونتاژ براي خاور بعدكارخانه سال يك و است (كنوني خودرو باري)
براي فيات كارخانه سال 1340 در.ميشود توليد مدار وارد كاميون
ايران كارخانه پيريزي سال سال 1341 و ميگيرد شكل فيات 1100 مونتاژ
وليلاند تراكتورولوو و كاميون توليد واحد بعد سال يك است ، ناسيونال
سالاتومبيل سال 1343.تاسيسميشوند (خودروكنوني شهاب)ايران موتورز
(ايران خودروسازان) اتوبوسسازان كنسرسيوم و (صنايعدفاع) لوكس پارس
در1346 سرانجام.است ماك توليدكاميون زمينه در كاوه ايران و
با روند اين و تاسيسميشود ژيان اتومبيل برايتوليد سايپا كارخانه
.ميشود گرفته سر از انقلابديگرباره از پس سالهاي در اندكيوقفه
ماندهايم؟ عقب قافله از چرا
در نخستينخودروها مونتاژ از پس چهلسال:ميگويند كارشناسان
استانداردهاي با ملي خودرو يك به دستيابي تا هنوز ما كشور ايران ،
است؟ چنين چرا.دارد بسيار فاصلههاي جهاني
موتورز جنرال)خودرو پارس شركت مديرعامل غمگسار عليرضا مهندس.
سوال اين به پاسخ در (ايران در خودرو مونتاژگر ونخستين سابق
شد ، آغاز درايران خودرو مونتاژ كه سالپيش يك و چهل از:ميگويد
ازسادهترين برخي تنها و ميشد واردCKD صورت به خودروها هموارهقطعات
راهاندازي هم اگركارخانهاي سالها آن درميشد ايرانساخته در قطعهها
مربوطه كاهشهزينههاي و گمركي ازمعافيتهاي بهرهگيري براي ميشد ، بيشتر
.است بوده آن اهدافانتفاعي و
ميگويند كسي به خودروساز:ميگويند كارشناسان كيست؟برخي خودروساز
پراكنده قطعهسازان سازماندهي قدرت آيدو بر بدنه طراحي عهده كهاز
.باشد داشته را
كسي به خودروساز:است معتقد خودرو عاملايران مدير غروي منوچهر.
ابزارتست از دارد ، را قطعاتاصلي ساخت و طراحي كهتوان ميگويند
از را خود موردنياز قطعات بقيه و برخورداراست آزمايش و
و فني مراكز از شماري بايد خودروساز.ميكند تهيه شبكهقطعهسازها
بايد موارد اين به.باشد داشته زيرپوشش قطعات ، طراحي براي را مهندسي
نيز فروشرا از پس خدمات شبكه مونتاژو ابزار و مونتاژ كارخانههاي
.افزود
گذار اصوليبراي راهبرد يك به توليدبيتوجهي استراتژي به بيتوجهي
گردونه از ما كشور شد باعث ساخت ، و طراحي مرحلههايمونتاژ ، از
.بماند عقب جهاني استانداردهاي با ملي خودرو ساخت
:صنعت اين كارشناسان صفرياز جعفر مهندس.
در و استراتژيكنينديشيده مدت دراز بهروند آغاز از ما خودروسازي
بايد.دارد نقص و كمبود ازروندها مجموعهاي در اينصنعت نتيجه
.برداريم خود راهخودروهاي سر از خصوصي ياريبخش به را كاستي اين
است افزاري نرم آن محور سه.است اساسي محور چهار داراي خودرو صنعت
آن چهارم محور و (سازمانافزار و افزار مهارت افزار ، اطلاعات)
.است سختافزار يا تكنولوژي
كشور صنعتخودروسازي آنگاه آيند ، محورفراهم چهار اين همه هرگاه
بهموازات مرحله چهار اين بايدشاخصهاي.ميرسد خود نقطهكمال به
هم آسان موقعيتي بهچنين دستيابي البتهرشدكنند هم با و هم
جهانيخودروسازي تكنولوژي صاحب ژاپنكه كشور در جمله از.نيست
رسيده محور چهار اين هماهنگي از درصد اندي و هشتاد به تنها است
.است
رشد:ميكند ترسيم چنين ما دركشور را محورها اين منحني وي
و درصد افزار 32 درصد ، مهارت افزار 23 درصد ، اطلاعات سختافزار 65
نرمافزاري و سختافزاري مجموعه ترتيب ، اين به درصد افزار 30 سازمان
.نكردهاند رشد روهماهنگ هيچ به ايران صنعتخودرو
خودروهاي تا(خاور 1338 بنز) ايران شدهدر مونتاژ خودرو اولين از
صنعت اين سختافزاري جنبههاي روي ما كشور هموارهدر امروزي ،
(افزار وسازمان مهارت اطلاعات ، ) آن محورديگر سه از و شده سرمايهگذاري
محوراصلي كه خودروسازي درصدمهارتهاي ترتيب 75 اين به.شدهاست غفلت
ميليوني صد چند سرمايهگذاريهاي.است مانده سايه در است ، انسان آنها
و لازم آموزشهاي صرف آن ميليونيم يك اما شده انجام كارخانههاي روي
ماشين اصالت به ما خودروسازي در زيرا.است نشده فني دانش و طراحي
به هم ماشين بعد انتخابهمين در حتي.انسان به دادهاندنه بها
.مشكلداشتهايم همواره آن با دليلناآشنايي
دارد ادامه