چهارشنبه 14 آذر 1375 ، 4 دسامبر 1996 ، سال چهارم ، شماره 1137
پيشنويس آئيننامه طرح هندسي راههاي ايران
تدوين شد راهسازي در ايران يكنواخت و
قانونمند ميشود
پيشنويس آييننامه طرح هندسي راههاي ايران با هدف:سرويس اقتصادي.
.تمام حقوق محفوظ و متعلق به روزنامه همشهري است
دستيابي به حمل و نقل ايمن و راحت ، برنامهريزي براساس امكان مالي ،
بودجه و اعتبارات قابل دسترسي واقعي ، درنظرگيري هزينههاي حفظ محيط
زيست ، منظرآرايي و توجه به نيازهاي افرادي كه مشكلات حركتي دارند ،
مانند افراد مسن يا معلولين ازسوي مركز تحقيقات و مطالعات راه و
.ترابري تدوين شد
به گزارش خبرنگار ما در اينآييننامه بر يكنواختكردن طرحهاو
پرهيز از بكارگيري آييننامههايكشورهاي مختلف در زمينه راه وتوجه
براساس اين.به شرايط اقليمي ، اقتصادي و فرهنگي كشور تاكيد شده است
گزارش ، گشودن دريچهاي براي استفاده از تجربههاي مهندسان كشورمان و
تطابق و همسازكردن ضوابط گوناگون درزمينه راه بعنوان ضرورتهاي تدوين
.آييننامهها و استانداردهاي ملي راه اعلام شده است
در زمينه منظرآرايي و تاثيرپذيرياز محيط در طراحي راهها سعي شده
است تا تخريب گياهان و درختاناطراف جادهها در حداقل ممكنانجام
.شود
در اين پيشنويس توصيه شده كهدر مناطق ويژهاي كه راه ازداخل
جنگلها عبور ميكند ، وضعيت تخريب جنگلها بطور كامل از ديدگاه محيط
زيست مورد بررسي كارشناسي قرار گيرد و طرح ترميم و جايگزيني لازم
پيشاپيش بررسي و به راههاي حفظ و نگهداري فضاهاي سبز پس از استقرار
.راه و تاثير احتمالي آن در طرح هندسي راه نيز توجه شود
در اين آييننامه حداقل شعاعگردش در تقاطعها توسط خودروهايسواري ،
كاميونها ، اتوبوسها وتريليها با توجه به فاصله بيرونيچرخهاي يك
محور و حداقل شعاعگردش آن مورد محاسبه قرار گرفتهو تاكيد شده كه
راه براي بزرگترين خودرويي كه ممكن است از آن عبور كند كنترل شود تا
خودرو مذكور اگرچه با تجاوز به خط هاي عبور ديگر ولي باايمني و خطر
.كمتر قادر به عبور باشد
بنا به اين گزارش تامين فاصلهديد كافي براي كنترل سرعت خودرو و
جلوگيري از برخورد با موانع غيرمنتظره و تصادف هنگام سبقت در ساخت
در مورد راههاي بدون فاصله ديد كافي.راهها بسيار مهم توصيف شده است
.نيز اعلام شده كه بايد با خط كشي و علايم راهنمايي مشخص شده باشد
مركز مطالعات و تحقيقات راه و ترابري در اين آييننامه توصيه كرده در
تونلهاي با طول بيش از هزار متر در هر 500 متر يك محل پارك احداث
.شود
در بخش ديگري از اين آييننامهاعلام شده كه تامين روشنايي راهها
بايد با رعايت حداكثر كارآيي ، زيبايي و ايمني انجام شود و طراحي
نيز به گونهاي نباشد كه توجه راننده به سوي تاسيسات روشنايي جلب
شود
به گزارش خبرنگار ما در تدوينآييننامه هندسي راه از آمارها و
اطلاعات هواشناسي ، مانند تخمينبارندگي ، شدت ، وسعت بارندگي وساير
.اطلاعات استفاده شده است
از نظر تامين ايمني خودروها وهمچنين حفظ زيبايي مسير و پرهيزاز
حركتهاي سريع در مسير اعلامشده كه تغييرهاي لازم در شيبعرضي راه
بهتر است به صورتتدريجي و ملايم و قبل و بعد ازپيچها صورت
.گيرد
تهيه اين پيشنويس حدود دو سال طول كشيده و از منابع و مراجع معتبر
داخلي و بينالمللي و دانش مهندسي جمعي از متخصصان با سابقه كشور
.استفاده شده است
. ندا رايانه موسسه گسترش اطلاعات و ارتباطات فرهنگي:مجري فني