چهارشنبه‌ 14 آذر 1375 ، 4 دسامبر 1996 ، سال‌ چهارم‌ ، شماره‌ 1137‏‎

پيش‌نويس‌ آئين‌نامه‌ طرح‌ هندسي‌ راه‌هاي‌ ايران‌‏‎
تدوين‌ شد راه‌سازي‌ در ايران‌ يكنواخت‌ و‏‎
قانونمند مي‌شود‏‎

پيش‌نويس‌ آيين‌نامه‌ طرح‌ هندسي‌ راه‌هاي‌ ايران‌ با هدف‌‏‎:‎سرويس‌ اقتصادي‌‏‎.
دستيابي‌ به‌ حمل‌ و نقل‌ ايمن‌ و راحت‌ ، برنامه‌ريزي‌ براساس‌ امكان‌ مالي‌ ، ‏‎
بودجه‌ و اعتبارات‌ قابل‌ دسترسي‌ واقعي‌ ، درنظرگيري‌ هزينه‌هاي‌ حفظ محيط‏‎
زيست‌ ، منظرآرايي‌ و توجه‌ به‌ نيازهاي‌ افرادي‌ كه‌ مشكلات‌ حركتي‌ دارند ، ‏‎
مانند افراد مسن‌ يا معلولين‌ ازسوي‌ مركز تحقيقات‌ و مطالعات‌ راه‌ و‏‎
.ترابري‌ تدوين‌ شد‏‎
به‌ گزارش‌ خبرنگار ما در اين‌آيين‌نامه‌ بر يكنواخت‌كردن‌ طرح‌هاو‏‎
پرهيز از بكارگيري‌ آيين‌نامه‌هاي‌كشورهاي‌ مختلف‌ در زمينه‌ راه‌ وتوجه‌‏‎
براساس‌ اين‌‏‎.‎به‌ شرايط اقليمي‌ ، اقتصادي‌ و فرهنگي‌ كشور تاكيد شده‌ است‌‏‎
گزارش‌ ، گشودن‌ دريچه‌اي‌ براي‌ استفاده‌ از تجربه‌هاي‌ مهندسان‌ كشورمان‌ و‏‎
تطابق‌ و همسازكردن‌ ضوابط گوناگون‌ درزمينه‌ راه‌ بعنوان‌ ضرورت‌هاي‌ تدوين‌‏‎
.آيين‌نامه‌ها و استانداردهاي‌ ملي‌ راه‌ اعلام‌ شده‌ است‌‏‎
در زمينه‌ منظرآرايي‌ و تاثيرپذيري‌از محيط در طراحي‌ راه‌ها سعي‌ شده‌‏‎
است‌ تا تخريب گياهان‌ و درختان‌اطراف‌ جاده‌ها در حداقل‌ ممكن‌انجام‌‏‎
.شود‏‎
در اين‌ پيش‌نويس‌ توصيه‌ شده‌ كه‌در مناطق‌ ويژه‌اي‌ كه‌ راه‌ ازداخل‌‏‎
جنگل‌ها عبور مي‌كند ، وضعيت‌ تخريب جنگل‌ها بطور كامل‌ از ديدگاه‌ محيط‏‎
زيست‌ مورد بررسي‌ كارشناسي‌ قرار گيرد و طرح‌ ترميم‌ و جايگزيني‌ لازم‌‏‎
پيشاپيش‌ بررسي‌ و به‌ راههاي‌ حفظ و نگهداري‌ فضاهاي‌ سبز پس‌ از استقرار‏‎
.راه‌ و تاثير احتمالي‌ آن‌ در طرح‌ هندسي‌ راه‌ نيز توجه‌ شود‏‎
در اين‌ آيين‌نامه‌ حداقل‌ شعاع‌گردش‌ در تقاطع‌ها توسط خودروهاي‌سواري‌ ، ‏‎
كاميون‌ها ، اتوبوس‌ها وتريلي‌ها با توجه‌ به‌ فاصله‌ بيروني‌چرخ‌هاي‌ يك‌‏‎
محور و حداقل‌ شعاع‌گردش‌ آن‌ مورد محاسبه‌ قرار گرفته‌و تاكيد شده‌ كه‌‏‎
راه‌ براي‌ بزرگترين‌ خودرويي‌ كه‌ ممكن‌ است‌ از آن‌ عبور كند كنترل‌ شود تا‏‎
خودرو مذكور اگرچه‌ با تجاوز به‌ خط هاي‌ عبور ديگر ولي‌ باايمني‌ و خطر‏‎
.كمتر قادر به‌ عبور باشد‏‎
بنا به‌ اين‌ گزارش‌ تامين‌ فاصله‌ديد كافي‌ براي‌ كنترل‌ سرعت‌ خودرو و‏‎
جلوگيري‌ از برخورد با موانع‌ غيرمنتظره‌ و تصادف‌ هنگام‌ سبقت‌ در ساخت‌‏‎
در مورد راههاي‌ بدون‌ فاصله‌ ديد كافي‌‏‎.‎راهها بسيار مهم‌ توصيف‌ شده‌ است‌‏‎
.نيز اعلام‌ شده‌ كه‌ بايد با خط كشي‌ و علايم‌ راهنمايي‌ مشخص‌ شده‌ باشد‏‎
مركز مطالعات‌ و تحقيقات‌ راه‌ و ترابري‌ در اين‌ آيين‌نامه‌ توصيه‌ كرده‌ در‏‎
تونل‌هاي‌ با طول‌ بيش‌ از هزار متر در هر 500 متر يك‌ محل‌ پارك‌ احداث‌‏‎
.شود‏‎
در بخش‌ ديگري‌ از اين‌ آيين‌نامه‌اعلام‌ شده‌ كه‌ تامين‌ روشنايي‌ راهها‏‎
بايد با رعايت‌ حداكثر كارآيي‌ ، زيبايي‌ و ايمني‌ انجام‌ شود و طراحي‌‏‎
نيز به‌ گونه‌اي‌ نباشد كه‌ توجه‌ راننده‌ به‌ سوي‌ تاسيسات‌ روشنايي‌ جلب‏‎
شود‏‎
به‌ گزارش‌ خبرنگار ما در تدوين‌آيين‌نامه‌ هندسي‌ راه‌ از آمارها و‏‎
اطلاعات‌ هواشناسي‌ ، مانند تخمين‌بارندگي‌ ، شدت‌ ، وسعت‌ بارندگي‌ وساير‏‎
.اطلاعات‌ استفاده‌ شده‌ است‌‏‎
از نظر تامين‌ ايمني‌ خودروها وهمچنين‌ حفظ زيبايي‌ مسير و پرهيزاز‏‎
حركت‌هاي‌ سريع‌ در مسير اعلام‌شده‌ كه‌ تغييرهاي‌ لازم‌ در شيبعرضي‌ راه‌‏‎
بهتر است‌ به‌ صورت‌تدريجي‌ و ملايم‌ و قبل‌ و بعد ازپيچ‌ها صورت‌‏‎
.گيرد‏‎
تهيه‌ اين‌ پيش‌نويس‌ حدود دو سال‌ طول‌ كشيده‌ و از منابع‌ و مراجع‌ معتبر‏‎
داخلي‌ و بين‌المللي‌ و دانش‌ مهندسي‌ جمعي‌ از متخصصان‌ با سابقه‌ كشور‏‎
.استفاده‌ شده‌ است‌‏‎



.تمام‌ حقوق‌ محفوظ و متعلق‌ به‌ روزنامه‌ همشهري‌ است‌‏‎
. ندا رايانه‌‏‎ موسسه‌ گسترش‌ اطلاعات‌ و ارتباطات‌ فرهنگي‌‏‎:‎مجري‌ فني‌‏‎