چهارشنبه 14 آذر 1375 ، 4 دسامبر 1996 ، سال چهارم ، شماره 1137
|
|
كاهش كيفيت قطعات خودرو درتوليد انبوه
به مناسبت نخستين كنگره تخصصي استاندارد و بهبود كيفيت در صنعت
.تمام حقوق محفوظ و متعلق به روزنامه همشهري است
(واپسين بخش)
بايد از صنعت قطعهسازيخودرو حمايت كنيم ، اماحق نداريم مدافع
كيفيت نازل قطعات توليدي باشيم
به گفته مسئولان صنعت خودرو ، خودروهاي ساخت داخل شمارههاي منفي خود
را از دستميدهند و ميروند كه بهاستانداردهاي جهاني اينصنعت
با اين همه ، تفاوت ميان خودروهاي ساخت داخل كه.نزديك ونزديك شوند
آهنگ رشد كيفي خود را به آرامي آغاز كردهاند با معروفترين خودروهاي
با.جهاني كه گويي به سرعت باد رو به پيشرفت و نوآورياند ، بسيار است
آن كه در كشور ما امكانات فني و سختافزاري دستيابي به خودرو ملي با
كمترين نارسائيها بسيار گسترده است اما برخي كاستيها در زمينه كنترل
كيفي سازههاي فني و امكانات آزمايشگاهي و نيز پراكندگي كارشناسان و
دانشمندان اين حرفه چندان است كه راه را بر دستيابي به خودرويي با
اين كاستيها چيستند؟پاسخ كارشناسان صنعت.كمترين كاستيها ميبندد
خودرو رادر اين زمينه و در دومينبخش ازگزارشخودرو ملي در مرز
كارشناسان ميگويند ساخت يا:افسانه و واقعيت از نظرتان ميگذرانيم
تامين قطعات خودرو از منابع داخلي ، مهمترين فصل خودروساز شدن پس از
اما دستيابي به كيفيتهاي برتر در ساخت قطعه فرايندي.طراحي بدنه است
است پيچيده كه نياز به برنامهريزي اساسي ، انتقال تكنولوژي ،
.سازماندهي توليدكنندگان پراكنده و كنترل كيفيت دارد
مهندس محمدعلي اهتزازيعلمداري مدير كنترل كيفيتشركت سازهگستر.
در مورد توليدكيفي قطعات خودرو به مسالهمواد اوليه و تنگناهاي
گشايش اعتبار و تامين ارزبراي ورود اين گونه مواداشاره ميكند و
خاطرنشانميسازد كه يكي ديگر از مشكلاتتوليد قطعات يدكي قالبسازي
شايد براي ساختيك واشر.است كه بايد گسترش يابد وفراگير شود
نيازي به قالبسازماهر نباشد ولي براي توليد قطعات پيچيده مانند
بايد.جلو داشبورد ، به توان حرفهاي قالبسازان ماهر نياز داريم
در.قالبسازها تكنولوژي و نرمافزار كار را در اختيار داشته باشند
غير اين صورت به تكنيكهاي سعي و خطا متوسل ميشوند كه اين كمبود روند
.توليد قطعات را كند ميكند
كليد كار ، دانش فني استانتقال دانش فني در زمينهقطعهساز شدن
.يكي از مهمترينفرازهاي خودروساز شدن است
سازنده قطعاتايران-مهندس رضا ويسه مدير عاملشركت ساپكو.
: در اين زمينه ميگويد-خودرو
مونتاژ- مهندسي وطراحي-با همكاري ساپكو ، هم اينكشركتهاي طراحي
و پژوهشهايمهندسي براي تحقيق در زمينهطراحي و تدوين تكنولوژي و
.دستيابي به دانش فني در حالشكلگيري و گسترشاند
مديرعامل ساپكو در ارزيابي كيفيت كار شركتهاي كنوني با اشاره به
بايد ديد مبناي كيفيت و استانداردهاي آن در چه:نسبيت كيفيت ميگويد
سطحي است؟ طبيعي است سازندگان قطعات خودرو كه همه جوان و بيتجربهاند
و از امكاناتي محدود برخوردارند و نيز با توجه به محدوديت تامين
مواد اوليه در كشور نميتوان و منطقي هم نيست كه قطعهسازهاي داخلي را
آنها داراي نسلها تجربه و.با توليدكنندگان خارجي مقايسه كنيم
براي.امكانات بسيار در اين كار هستند و ما تازه در آغاز راهيم
-نمونه ، آيا ميتوان سازندهاويل پمپ ايران را كه داراي تجربهاي دو
سه ساله است با توليدكننده خارجي كه طراح آن است و نسلهاي پياپي روي
آن كاركرده مقايسه كرد؟ ما با تداوم توليد به كيفيت دلخواه ميرسيم و
.ميتوانيم راهي به بازارهاي جهاني نيز باز كنيم
كاهش كيفيت قطعات خودرومردم ميگويند كيفيت قطعاتيدكي خودروها
روز به روزكاهش مييابد و اين ، مشكلاتگستردهاي را براي آنان به
در واقع نيز گرمي روزافزون بازار فروشندگان لوازم.بارآورده است
.يدكي و تعميرگاهها شاهد و گواهي است بر كيفيت نازل قطعات يدكي
دكتر هوشنگ افشاري نايبرئيس انجمن مهندسينمكانيك ايران مشكل.
:كيفيتقطعات خودرو ايران را چنين ارزيابي ميكند
از خارج ميآمدند وCKDدر گذشته كه قطعات خودروبه صورت
مونتاژكننده حتي بر رنگ و بدنه خودرو نظارتنداشت استانداردها
امااز هنگامي كه صنايعخودروسازي ملي شدند و;ضمانت شده بودند
ازحالت ليسانس درآمدند كيفيت خودروهاي ساخت داخل نسبت به نمونه
در حال حاضر موسسه استاندارد و.خارجي آن در سطحي نازل قرار گرفت
جامعه تكنولوژيك كشور موظفاند براي رسيدن به يك استاندارد ملي تلاش
بايد كيفيت مواد و قابليتيدكخور خودروها رشد كند و خدمات پس.كنند
در همين حال بايد به مساله پراكندگي فراوان.از فروش تضمين شود
.سازندگان قطعات غيراصلي بيشتر توجه شود
دكتر علي شناسا معاونتفني مهندسي شركت ساپكوبا اشاره به اين.
مشكلي وجود نداشت و مشكلات كنونيCKD كهدر دوره ورود قطعات به صورت
صنعت خودرو ناشي از تلاش اين صنعت براي خود اتكايي است اما در عين
حال تاكيد ميكند كه از لحظه گرايش خودروسازي به ساخت داخل هيچ
.ارگاني نظارت دقيق روي كيفيت خودروها و قطعات آنها اعمال نكرده است
به همين دليل خودروسازها بايد با انجام تستهاي اندازهگيري ، مونتاژ ،
مقاومت بدنه ، ضربه پذيري ، كيفيت قطعه بر سطح كيفي توليدات نظارت
.كنند
استاندارد قطعات كارشناسان و مهندسان مكانيكو نيز دارندگان خودروهاي
ساختداخل همگي معتقدند موسسهاستاندارد و تحقيقات صنعتيايران بايد
دايره نظارت خودرا بر قطعات خودرو تنگتركنند و شمار استانداردهاي
.اجباري را افزايش دهند
مهندس فاطمه اميني كارشناس موسسه استاندارد و دبير نخستين كنگره.
موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در:استاندارد خودرو ميگويد
.زمينه كنترل كيفيت كالا دو نوع استاندارد اجباري و تشويقي دارد
استاندارد اجباري بيشترناظر بر ايمني سرنشين و ضايعات بزرگ
ايمني سرنشين ، استاندارد فيلتر روغن و هوا و لنت ترمز.اقتصادي است
براي دريافت مهر استاندارد خود.اجباري است و برخي قطعات تشويقياند
توليدكننده قطعه توليدي را ميآورد و اگر مطابق استاندارد بود مراحل
اعطاي مهر شامل بازديد خط توليد ، ارزيابي آزمايشگاه ، نظارت بر توليد
موسسه استاندارد حتي.انجام ميگيرد... انبوه ، كنترل كيفي كارخانه و
يك نفر را به عنوان مسئول كنترل كيفي كارخانه آموزش ميدهد و به
برخي از قطعات بايد.عنوان رابط خود در كارخانه مربوطه مستقر ميكند
صد در صد در كارخانه آزمايش شوند و در مورد برخي ديگر راندم تست
.كافي است
چوب تجربه را چه كسانيميخورند؟
اما بحث قطعات قلابي و لوازمي كه با علامتهاي خارجيوارد بازار ميشوند ،
اگر قرار است چوببيتجربگي قطعهسازها را مردمبخورند.چيز ديگرياست
اما سوال اين است كهبا چه قيمتي؟
اگر قيمت اين قطعات بهتناسب كيفيت آنها تعيين ميشد تحمل وضعيت
امامشكل اين جا است كه مردم.پرسشآميز كنونيبراي مردم آسانتر ميبود
چرا؟;همپول گزاف ميدهند هم چوبميخورند
يكي از استادان دانشكده صنايع دانشگاه اميركبيركه مايل نيست نامش
نمونه برداريها:ذكر شود در پاسخ به كيفيت قطعات خودروها ميگويد
درست است.نشان ميدهند كيفيتقطعات خودروها روزبهروزكاهش مييابد
كهكيفيت با امكانات موجود ارتباط دارد اما كاهش كيفيت را هم نميتوان
اگر درصدد توجيه يا دفاعاز موقعيت كنوني خودروسازيبرآييم.انكاركرد
.ديرتر به كيفيت خواهيمرسيد
اگر ايرادهاي كار را بهترارزيابي كنيم خواهيم ديدكه كاستيها در
سوال من از خودروسازهااين.جايي هستندكه امكان اصلاح وجوددارد
تا كي بايدپيچهاي خودروهاي ساختداخل شل شوند و بيفتند؟:است
اگر قرار است با سرمايهگذارييا حمايت ، مشكلي را برطرفكنيم بايد اين
.كار را انجامدهيم اما حق نداريم از كيفيتنازل دفاع كنيم
من از:دكتر محمدباقر رجال در پاسخ به اظهارات همكار خود ميگويد.
هر حركت سازنده دفاع كردهام و اگر لنتترمزم طوري نباشد كه به
ديواربزنم و تنها چهار ماه يك باربايد تعويض شود ، فكر ميكنم بايد آن
اگر به صنعتي شدن علاقهمنديمبايد بهاي.را تحمل كنم تا به كيفيت برسد
.آن را هم بپردازيم
. ندا رايانه موسسه گسترش اطلاعات و ارتباطات فرهنگي:مجري فني