چهارم ، شماره 1139 دسامبر 1996 ، سال آذر 1375 ، 7 شنبه 17
|
|
بدهيم؟ كنفرانس چگونه
گريزانند كنفرانس ارائه از هميشه دانشجويان و دانشآموزان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
يا كنيد سخنراني جمع برابر در بايد شما مواقع ، بعضي در:اشاره
.كنيد ارائه شفاهي بهطور را مطلبي و مقاله
گزارش يك تهيه از راحتتر سخنراني افراد ، از بسياري براي اول ، قدم در
.ميرسد بهنظر
وحشت آنها از كهمردم چيزهايي ليست بين در كه دريافتهاند نظرسنجان
اختصاص خود به را رتبهبالايي گروه يك برابر در سخنراني دارند ،
.ميدهد
از يكي دادن دست از ترس هستهاي ، جنگ از ترس:مانند موضوعاتي تنها
.ميگيرند قرار بالاتري مرتبه در لحاظ اين از فجيع ومرگ خانواده اعضاء
از ترس با جمع ، يك برابر در سخنراني از ترس ميبينيد كه همانطور
با ميتوانيد شما اما.ميكند برابري زندگي تهديدكننده موقعيتهاي
:از عبارتند آنهاباشيد داشته خوبي سخنراني مرحله ، چهار يادگيري
چهار اين شما كه هنگامي.بودن آرام و تمرين دوباره ، قالببندي جواب ،
از حتي و كرده غلبه خود ترس بر ميتوانيد بريد ، بكار عمل در را اصل
.ببريد لذت گروه يك برابر در سخنراني
به جواب:ميشود چيز دو شامل كه است مرحله ، پاسخ پاسخاولين
شما ميتواندبه كليدي مفاهيم اين.مخاطبان به جواب و خود مطالب
.دهيد ارائه باشنوندگان ، متناسب را خود شفاهي گزارش تا كند كمك
:كنيد سوال خود از و بياندازيد خود نوشته به دقيقي نگاه
دارد؟ وجود من سخنراني موضوع مورد در جالبي چيز چه -
بنويسم؟ موضوع اين درباره بخواهم شده باعث چيزي چه -
آنها چيزي چه بگويم؟ مردم به موضوع اين درباره ميخواهم چيزي چه -
بدانند؟ مايلند
و ديگرانبرانگيخته با موضوع دادن ارتباط براي كه است مهم شما براي
باشيد ، بيعلاقه ارائهميدهيد كه موضوعي به شما اگر.باشيد هيجان با
.داد خواهند دست از را وعلاقهشان كرد خواهند احساس را آن شنوندگان
آنها چرا باشيد ، آنجا در نداريد دوست واقعا شما كه باشد آشكار اگر
و واگيردار احساسات ، ابراز و حرارت دهند؟ گوش شما گفتههاي به بايد
شما موضوع به كه نباشد كسي شنوندگان ، ميان در اگر حتي.است مسري
را آنها توجه موضوع ، ميتواند آن در شما هيجان و علاقه باشد علاقهمند
را حقايقي يا و نظرات شفاهي ، برايارائه گزارش يك تهيه در.كند جلب
گزارش يك براي پايهاي بهعنوان ميتواند اعتقادداريد كه كنيد پيدا
جزءبهجزء بهصورت يا آزاد نوشتن بهصورت هم را آنها.باشد خوب
كه ميآورند بهوجود را چارچوبي نظرات ، و ايدهها اين.كنيد يادداشت
شما كنيد فرض مثال ، براي.كرد خواهيد بنا آن بر را خود سخنراني شما
اين است ممكن شما اصلي نظر.نوشتهايد جديد ، خرافات مورد در گزارشي
ميشوند ، تربيت ما پيشرفته و مدرن دنياي در كه انسانهايي كه باشد
ممكن سپسهستند خرافاتي ما ، بياطلاع اجداد اندازه همان به تقريبا
با تطبيق براي زندگي تعديل چگونگي و داريم كه را خرافاتي انواع است
روزهاي يا اعداد رنگها ، واقعا مردم آيا.كنيد فهرست را باورها اين
فكر چرا ميدهند؟ انجام ما براي كاري چه خرافات دارند؟ يمن خوش
خرافاتي شدت به مشاهير از يك كدام داريم؟ نياز خرافات به ميكنيم
.ميكند جلب را شنوندگان توجه احتمالا ايدهها اين هستند؟
با خود كار دادن تطبيق كار ، ميشناسيد؟دومين را خود شنونده آيا
موازي جهانهاي يا زمان تئوريهاي درباره مايليد اگر.است شنوندگان
صحبت سطحي در شنوندگان با كه داريد را اين توانايي آيا كنيد ، صحبت
ميشود؟ مربوط زندگيشان با تئوريها اين چگونه كنند؟ درك آنرا كه كنيد
داريد نياز سخنراني از قبل شما كنند؟ توجه آنها به مردم بايد چرا
اين انجام راههاي از يكي.بدانيد شنوندگان درباره را چيزها بعضي
درباره كه را چيزهايي.است شنوندگان از نيمرخ يك تنظيم كار ،
:است مطرح زير سوالات مورد اين در.كنيد يادداشت ميدانيد ، شنوندگان
داشت؟ خواهند حضور شركتكننده تعداد چه -
است؟ چقدر موضوع به نسبت آنها آگاهي و دانش ميزان -
هستند؟ علاقهمند چيزهايي چه به آنها -
دارد؟ اختلاف...و جنسي و سني لحاظ از گروه تركيب آيا -
براي ميتوانيد داريد ، شنوندگان با بيشتري آشنايي كرديد احساس همينكه
ساده تشريح جاي به مثال ، براي.كنيد اقدام آنان ، با خود انطباق
آنها علاقه برانگيختن براي سوالاتي با است ممكن زمان ، متفاوت تئوريهاي
آيا است؟ امكانپذير واقعا زمان در مسافرت آيا مثلا ، كنيد شروع
بار چندين روز يك در ميتوان آيا برگردانيد؟ را زمان توانستهايد
در كه سازيد مربوط فيلمهايي به را صحبتهايتان است ممكن كرد؟ زندگي
مورد در فيلمها اين حد چه تا.هستند زمان در مسافرت موضوع با ارتباط
كه نفر يك با را خود نظرات است مطلوب هستند؟ زمان رايج تئوريهاي
شنوندگان معرف و نماينده كه فردي يا باشد شنوندگان جزو است ممكن
انتخابي مطالب بودن مناسب آنها شويد مطمئن.بگذاريد ميان در است ،
.ميكنند تاييد را شما ارتباطي رهيافت و شنوندگان براي را شما
خود گزارش بتوانند اگر ميكنند احساس مردم اغلب:دوباره قالببندي
افراد از بسياري.كنند سخنراني ميتوانند بخوانند ، كلمه كلمهبه را
يك سخنرانيو يك كه معتقدند آنهانميدانند خوشايند را كار اين
سخنراني شما كل ، در.دارد نياز متفاوتي چارچوب به شده ، نوشته گزارش
.داد خواهيد ارائه يادداشت ، كارت يا مطالب رئوس طريق از هم را خود
و بريد بهكار را مرحله دومين داريد نياز شما كه است اين معني به اين
يك بهصورت نوشتهاياش ، شكل از آنرا و كرده كار دوباره خود گزارش روي
از ميتوانيد شما موارد ، تمام در تقريبا ، .آوريد در شفاهي ارائه
.كنيد استفاده شفاهي ارائه براي واژگون هرم چارچوب
بامهمترين واژگون هرم اين.است شده داده نشان هرم اين شكل 1 در
ادامه در ميشود ، شروع مشكلات و مسايل يا خلاصهها سوالات ، حقايق ،
در و ميدهند توضيح يا كرده حمايت را شما صحبت نكات مهمترين اطلاعات ،
نتايج ، و گرفته قرار تاكيد مورد دوباره نهايي نكات انتها ، مرحله
.ميشوند بيان دوباره دلايل و اصلي نكات
.شفاهي ارائه براي واژگون هرم.شكل 1
نتايج و خلاصهها سوالات ، ايدهها ، نكات ، مهمترين
.قبيل اين از حمايتكننده تخصصي نظرات و حقايق و مثالها و شواهد
اصلي و مهم نكات دوباره بيان
خواسته شما از است ممكن حالات ، بعضي در:مطالب رئوس از استفاده
يا كنيد آماده را خود سخنراني مطالب ، رئوس از استفاده روش با شود
رئوس از استفاده در اساسي اصل.بپسنديد را روش اين خودتان است ممكن
براي آن مفيدترين كه كنيم تهيه آنرا از نمونهاي كه است اين مطالب ،
عبارات ، يا كليدي لغات موارد ، بعضي در.باشد ارائه هنگام در شما
ناآشنا ، موضوعات براي.داريد نياز شما كه باشد چيزي تمام است ممكن
ممكن باشد ، عبارات يا كليدي لغات و كامل جملات حاوي كه مطالب رئوس يك
را كليدي لغات تصادفا شما اگر صورت اين در.باشد بهتري انتخاب است
و دهيد جهت را خود افكار كه كرد خواهند كمك شما به جملات كنيد ، گم
.گيريد بهدست را كلام رشته
كارت به نياز شفاهي ارائه براي عدهاي:يادداشت كارت از استفاده
ساختار ميسازد قادر را شما كه مطالب رئوس برخلاف.دارند يادداشت
ايده يك يادداشت كارت كنيد ، مشاهده نگاه ، يك با را خود صحبت داخلي
محدوديتهاي روش اين اينكه وجود با.ميدهد ارائه زمان يك در را اصلي
درباره سازد قادر را شما است ممكن آن از استفاده اما دارد ، را خودش
مطالب رئوس روش از كه هنگامي از بيشتر كارت يك روي بر اصلي نكته هر
را شما حافظه ميتواند كار اين.بنويسيد يادداشت ميكنيد ، استفاده
يك ابتدا در است بهتر.سازد آماده بهتر سخنراني ، آخر صحبتهاي براي
به را اصلي نكات سپس كنيد ، تهيه خود سخنراني براي را مطالب رئوس
.دهيد انتقال يادداشت كارت
استفاده يادداشت كارت از شما خواه:بصري و سمعي وسايل از استفاده
مانند بصري و سمعي كمكي وسايل از است ممكن رئوسمطالب ، از يا كنيد
درك افزايش براي توضيحي مواد ديگر يا و چارت عكس ، اسلايد ، نمودار ،
درباره صحبت حال در شما اگر مثال ، براي.كنيد استفاده شنوندگان
كوه از عكسهايي است ممكن هستيد ، آتشفشاني انفجارهاي تخريبي نيروي
عمل شما كه هنگامي در.دهيد نشان فوران از بعد و قبل آتشفشان ،
نشان آنرا تصوير ، و عكس كمي تعداد ميدهيد ، شرح را آتشفشان تخريبي
معنايي چه خرابي اينكه براي زمان از ميتوانيد شما بعدا.داد خواهد
به ميتواند مناسب تصاويري يا نگارهها.كنيد بهتري استفاده ميدهد ،
.بدهد ملاحظهاي قابل تاثير شما صحبتهاي
قالببندي دوباره را خود موضوع شما كه حالا:(سوم مرحله) تمرين
اين شايد.هستيد آماده تمرين يعني مرحله برايسومين كردهايد ،
را موضوع اين.باشد مطلوب شفاهي ارائه يك در راز مرحله ، مهمترين
نظر در ژيمناستيك ، در تمريني حركات يا نمايشنامه ، يك تمرين همانند
ارائه در توانايي بهترين براي را خودتان شما مرحله اين در.بگيريد
مراحل اينميباشد مهم مرحله پنج شامل تمرينميسازيد آماده شفاهي ،
:از عبارتند
.كنيد تنظيم شده ، داده اختصاص زمان با را خود صحبتهاي -1
آنهااستفاده از ميخواهيد كه بصري و سمعي كمكي وسايل نوع هر -2
.بريد كار به مرحله اين در كنيد ،
خانواده ، تمرين يا دوستان جلو يا آينه يك جلو را خود سخنراني -3
.كنيد
اصلاح آنرا و كرده تعديل ميكنيد ، تمرين كه همينطور را خود صحبتهاي -4
.كنيد
قبلافراهم آنرا مقدمات داريد ، بصري و سمعي وسايل به نياز اگر -5
.دهيد قرار صحيحي طرز به خود دوستان كمك با را آنها و كنيد
از يكي:كنيد تنظيم شده داده اختصاص زمان با را خود صحبتهاي -
بيش سخنران كه است اين ميشود ، شنوندگان خاطر رنجش موجب كه چيزهايي
سخنراني ، جلسه مسئولين از بعضي.كند صحبت شده ، داده اختصاص زمان از
از كردهاند تجاوز وقت مجاز حد از كه افرادي صحبتهاي قطع براي
كه هنگامي.ميكنند استفاده اخطاردهنده ، آژير يا زنگ زمانسنج ،
تا كنيد استفاده ساعت يك از ارائه طي در است ، محدود شما وقت ميدانيد
.است شده طي زمان از مقدار چه دهد نشان
نمودارها ، اسلايدها ، آن تنها:بصري و سمعي وسايل از استفاده -
شما گفتههاي اصلي و مهم نكات كه كنيد انتخاب را نگارههايي يا عكسها
كنند ، بازگو را شما داستان اينكه براي آنها به اماميكنند حمايت را
.نكنيد اعتماد
شما اينكه از بعد:كنيد تمرين شنونده يك جلو را خود سخنراني -
لازم كمكي بصري و سمعي وسايل و كرده زمان با متناسب را خود سخنراني
.دهيد انجام را خود عملي تمرين اولين تا آمادهايد كرديد ، انتخاب را
بهعنوان كه بخواهيد خود خانواده اعضاء يا اطاقيها هم دوستان ، از
به نسبت را خود نظر بخواهيد آنها از.كنند عمل شما سخنراني شنونده
:دارند بيان زير موارد
است؟ جالب و آگاهيدهنده شما سخنراني محتوي آيا -1
را منطقي روند يك نظرات آيا است؟ شده سازماندهي خوب سخنراني آيا -2
ميكند؟ دنبال
ميآيند؟ نظر به مناسب نگارهها آيا -3
كردهايد؟ صحبت خوبي به و داشتهايد خوبي ظاهري حالت شما آيا -4
كشيدنگوش ، خودكار ، چرخاندن قبيل از آشفتگي عادتهاي شما آيا -5
در جيب ، رادر آنها كردن جابجا يا كليدها دادن تكان يا كردن سرفه
داريد؟ سخنراني حين
دارد ادامه