چهارم ، شماره 1143 دسامبر 1996 ، سال آذر 1375 ، 12 پنجشنبه 22
|
|
است گرفته دوم زن همسرم
از.بگيره تصميم نميتونه خودش:مرد خانواده دادگاه راهروهاي در
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
!ميكنه تكليف كسب ديگران از عمومي چيزهاي تا مسائل خصوصيترين
چند هفتهاي فقط رفته ، چندساله الان ميكنم تكذيب را شوهرم حرفهاي:زن
.همنميده خرجي و خونه ميآد ساعت
كه بگذارند را شرط اين نكاحيهها در اگر:است معتقد داماد محقق دكتر
حل مسائل بسياري كند انتخاب مجدد زوجه زنش رضايت بدون ندارد حق مرد
.بگيرد مجددي زن است زنده زن اين كه مادام مردنميتواند و ميشود
مردان همسري ياچند زوجات تعدد طلاق ، در موثر اجتماعي عوامل ازجمله
چنانكه دارد ، ساله صد چند تاريخي پيشينه موضوع اين ايران در.است
مردي كه زناني شمار:مينويسد ساسانيان عصر راجعبه نفيسي سعيد
كه شدهاست ديده يوناني اسناد در گاهي و بود نامحدود بگيرد ميتوانست
آمدن بوجود موجب اجتماعي تحولاتزندگي سير اما.است داشته زن چند مردي
نهاد تشكيل در مرد و زن نقش و زوجيت بهمقوله گوناگون نگرشهاي
.خانوادهشد
سكوت:كه است اين گفت ميتوان هماينك آنچه متمادي ، قرون گذشت از پس
مدني ، قانون در زوجات تعدد تجويز عدم يا تجويز در ايران قانونگذار
زن اختياركردن كه سالهاي 46و 53 در خانواده حمايت قوانين تصويب
قوانين ضمني يا صريح نسخ عدم و ميشمارند مجاز شرايطي تحت دومرا
موضوع درخصوص جامعه عرف و عمومي اذهان تلقي به توجه با نامبرده
پيامدهاي لحاظ به هم و قانوني نظر از هم را متعددي مشكلات چندهمسري ،
بررسي به اجمال بطور ذيل دعوي به اشاره با كه است آورده بهبار عملي
.پرداخت خواهيم آن
مرد:خواهان
زن:خوانده
طلاق:خواسته
طلاق ميخواهي بچه تا چند و زندگي سال از 25 بعد:(مرد به رو) قاضي
بدهي؟
ولي !ميكنم تقاضايطلاق كه است بار براياولين من ;كنم عرض:مرد
.رسيديم جدايي مرز تا بار چند قبلا
شديد؟ فرزند صاحب چطور پس
.بچههاست خاطر به طلاق ميكنم ، فكر الان قاضي آقاي
همسرتان و آيندهفرزندان و جامعه قبال در عرف و قانون مطابق شما
.كرد فداكاري بايد هست ، همه زندگي در مشكل.هستيد مسئول
خونه يه دادم زندگيمو تموم.ميكنم كار همه بچهها و ايشون براي من
دست از ديگه اما.كردم ايشون بنام و خريدم تهران نقطه بهترين در
.شدهام خسته كاراش
هم با شما بچههاي و خانم و شما.شدهايد ما.نيست كار در ديگهمن
.نيستيد تنهاخودتان و دادهايد تشكيل را مجموعه يك
كاملا شما فرمايشات.كرد زندگي ميشه بله باشه ، چنينمائي اگر
اما شدم ، منصرف قبلي دفعات در نيت حسن با دليل همين به هم من مطاع ،
.بيام بيرون خونه از نميتونم كه كردهاند كاري حالا
.كنيد زندگي نميخواهيدباهاشون كه داره عيبي چه ايشون ميفرماييد
خصوصيترين از.بگيره تصميم نميتونه خودش كنه ، زندگي من با نميتونه
ميخواستم وقتيميكنه تكليف كسب ديگران از عمومي ، چيزهاي تا مسائل
.شروعشد چيزها همين از هم مشكل.بگيرم اجازه ازشون بايد برم ، جايي
هم بار چند.زندگيكردم مجردي سال كه 4 بود سرد زندگيمون اونقدر
.امانشد باشه راضي تا كردم عوض خونهرو
هستن؟ كجا بچهها
مجدد ازدواج پيش سال چند من البته.دارم سكونت ديگهاي جاي.من پيش
!كردهام
گرفتي؟ اجازه دادگاه از
.كردن قبول هم ايشون خود بله ،
!خير نه:(زن)
موافقي؟ ايشون طلاق درخواست با شما
.خير نه
ميپذيريد؟ رو حرفهاشون
فقط ايشون سالهكه چند الان.ميكنم تكذيب:(لايحهاي تقديم با زن)
.مياد خونه ساعت چند هفتهاي
خاص مدني دادگاه برده ، پاسگاه مارو قبلا ايشون قاضي آقاي:(مرد)
.گذاشته اجرا هم رو مهريهاش كشونده ،
پيش الان تاشون دو اما.آقا پيش رفتن بچهها.نميداد خرجي چون:(زن)
.بپرسيد ازشون.ماهستن زندگي عيني شاهد اونها.هستن خودم
!ميكني پر رو بچهها شما:(مرد)
.شد شروع ايشون دوم ازدواج از ما مسائل همه شما؟ يا من
.بدهيد بهشون روبايد چندسال اين اجرتالمثل
.دستشه خونه يه
.بگيري خودشپس رضايت بدون نميتوني ديگه و بخشيدي كه رو اون
روي و نيستم ، راضي من بعد به اين از ولي بچههام ، براي بمونه باشه
!نميبينه خوش
.ميشه بد حالشون روز دو ميبينندش ، بچهها وقت هر:(زن)
.هستن سرحال و سالم و خوب عكسه ، بر اتفاقا
.شدن روحي مريض.نيستند مريض جسمي
حد از بيش دادگاهكنجكاوي جلسه در حاضر حقوقي كارشناسان عقيده به
ازدواج واقعيت اينكه بر علاوه غيرطبيعيميپندارد را آن مرد كه زن
منجر موارد گونه اين از بسياري در متاسفانه ميكند ، آشكار را مرد دوم
هوو دو هر اگر بويژه.خواهدشد مرد به نسبت زن در بدبيني حس ايجاد به
منجر:چهبسا خسروي تفسير نويسنده گفته كهبه ببرند سر به خانه يك در
بهمشروعيت معتقدان.ميگردد سخت و محكم دشمنيهاي و وهلاكت مرگ به
ميدهند قرار نساء سوره آيه3 صدر را خود نظر مبناي مرد ، مجدد ازدواج
مختلفي تفاسير و است شده نازل اسلام زمانپيامبر در خاصي شرايط در كه
بيم اگر:ميفرمايند چنين آيه پاياني قسمت در اما.ميشود شدهو آن از
هر نگيريد ، يكي از نكنيد ، بيشتر رفتار عدالت به آنها با كه داريد
.نكنيد ستم برايآنكه است بهتر اين آيينه
باشيد قدرخواسته هر:ميخوانيم نساء سوره آيه 129 در اين بر علاوه
پيدا را آن استطاعت و زنان ، قدرت مابين كنيد رعايت را عدالت
ميكنند استنباط چنين مجدد ازدواج با وصفموافقان اين با.نميكنيد
امكانپذير و است موضوع مالي بعد منحصرا آيه 3 در مذكور عدالت كه
با كردن محدود آن رواني و عاطفي جنبه دانستن كماهميت با و ميباشد
كمتر حتي اينكه يادآوري با اما.نميدانند جايز را زوجات تعدد منع
و نظرمالي از را عدالت همسر ، چند يا دو داراي مردان ميشودكه ديده
كه پذيرفت بايد ميآيدامروزه نظر به نمايند ، برقرار بتوانند هم مادي
به استثنائي و محدود بسيار بايد آن وجواز زوجات تعدد قانوني دايره
بابرابري مغاير را همسري چند كه است اين مخالفان دلايل عمده.باشد اصل
و ميدانند گذشته مردسالاريدر نشانه و زن منزلت و شان مرد ، و زن
شده ياد دعوي در كه همانگونه و بخشپذيرنيست احساسات و عشق معتقدند
با.شود خانوادهاي پاشيدگي هم از موجب ميتواند شد ملاحظه نيز
مجدد برايازدواج مردان امروزي زندگي در كه انگيزههايي و بررسيدلايل
اينكه و دارند نوع هم به وكمك انساندوستي بر دلالت كمتر و است مطرح
ناشي زنان ندرت به و مرد درمان قابل وروحي جسمي مشكلات از بيشتر
را همسري چند كردن مقيد كه ديدگاهي سمت به كفهترازو ميشود ،
را شرع موردنظر عدالت نميتوانند كه مرداني.ميكند سنگيني لازمميداند
از.ميكنند بيان ديگري دلايل خود عمل براي كنند تامين زوجات تعدد در
محسوس افزوني عضو ، نقص يا بيماري بارداري ، دوران زن ، نازائي قبيل
و مييابند بروز استثنائي بهطور معمولا كه مردان به نسبت زنان تعداد
رفتار در موثر عوامل از يكي ميتواند طبيعي بطور كه ماهانه عادت دوره
دليل نميتوانند هيچكدام كه باشد ، زماني نظر از مرد و زن جنسي غريزي
و 1314 سالهاي 1313 در كه مدني باشندقانون دوم ازدواج براي محكمي
شناختن رسميت به نشانگر كه تبصرهاي يا ماده رسيدصراحتا تصويب به
سال 1346 تا پيشبينينكرد ، باشد ، مجدد ازدواج به مرد بودن مجاز يا
يا مصوبه هيچ رسيد ، تصويب به حمايتخانواده قانون اولين كه نيز
آن بودن شمار كم دليل به و نداشت وجود باشد آن به ناظر كه قانوني
خانواده حمايت قانون در اما.نميداد نشان حساسيتي چندان جامعه عرف
مالي توانائي داشتن به مشروط دادگاه نظر با مجدد ازدواج مصوب 1346 ،
عدم صورت در و شد ، مرد در لحاظ هر از عدالت برقراري توانائي احراز و
.ميشد محكوم يكسال تا ماه از 6 حبس به مرد شده ، گفته مراتب رعايت
قانون فوقالذكر ، قانون اجراي از ناشي نارسائيهاي برخي رفع براي
:قانون اين ماده 16 براساس.رسيد تصويب به سال 1353 خانواده حمايت
:زير موارد در مگر كند اختيار دوم همسر زن ، داشتن با نميتواند مرد
-زناشوئي 3 وظايف ايفاي به اول همسر قدرت عدم -اول 2 همسر رضايت -1
-صعبالعلاج 5 امراض يا جنون به زن ابتلاء -شوهر 4 از زن تمكين عدم
خانواده زندگي ترك -مضر 7 اعتياد هرگونه به زن ابتلاء -زن 6 محكوميت
توجه با كه زن شدن مفقودالاثر و غايب -زن 9 بودن عقيم -زن 8 طرف از
اجرا مزبور قانون ماده 8 و 14 بندهاي 5 ، 6 ، 8 ، 9 در مذكور شرح به
ماه از 6 حبس ماده 17 در نيز فوق موارد رعايت عدم اجراي ضمانت.ميشد
.بود شده پيشبيني ازدواج ثبتكننده سردفتر و دوم زن مرد ، يكسال تا
رياست انتخاب مجربيبه قضات از كه دادگستري حقوقي اداره حال هر در
از اجازه اخذ متعددي ، مشورتي درنظريات ميشوند ، تعيين قضائيه قوه
حاضر حال در.داشتهاند لازم مرد توسط مجدد ازدواج براي را اول زن
شرط شدهاست پيشبيني زن براي ازدواج قبالهنامههاي در كه تنهاحقي
همسر زوج اگر:آن مبناي كهبر است اسناد اين در چاپي شرط از دوازدهم
همسران به نسبت دادگاه تشخيص به يا كند زوجهاختيار رضايت بدون ديگري
طلاق حكم تقاضايصدور دادگاه از ميتواند زنننمايد عدالت خوداجراي
كه است استناد قابل زماني نيزفقط شرط اين كه ميگردد يادآور.بنمايد
كار راه يك عنوان بهباشند كرده امضاء را زيرآن دو هر شوهر و و زن
اين درنكاحيهها كه بدهند آموزش اگر:معتقدند داماد محقق عملي ، دكتر
انتخاب مجدد زوجه زنش بدونرضايت ندارد حق مرد كه شود گذاشته شرط
مينمايندمرد اضافه شرط اين وجود با و.حلميشود مسائل بسياري كند ،
و بگيرد خود براي مجددي زن است زنده زن اين كه مادام نميتواند ديگر
مرحوم فتواي بر ايشان نظر اساس.است باطل ازدواجش كند ، ازدواج اگر
و دارند نظري چنين نيز بجنوردي موسوي استاد.است حكيم آيتالله
باطل را دوم ازدواج اينكه البتهنميشود شرع خلاف نيكو امر:معتقدند
ميان در ازدواج عقد خاص ويژگي بر علاوه كه چرا است ، تامل قابل بدانيم
بياطلاع اگر خصوصا جهت هر از دوم ، زن شرايط بايد حقوقي اعمال ساير
مورد ايشان آينده و آمده بوجود احتمالي فرزندان باشد ، مرد تاهل از
جامعهشناسحقوق برول لوي گفته به كه آنجا از.گيرد قرار توجه
و حقوقي ماهيت شدن مشخص به نياز است ، اجتماعي نظارت نوع اين كاملتر
در بويژه موقت ازدواج و مجدد ازدواج همچون نهادهائي قانوني چارچوب
احساس فرهنگي اقتصادي ، اجتماعي ، جوانب گرفتن نظر در با كنوني شرايط
.ميشود